All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

*KL*

Det där med 'smitta vi hö', är det om man tar hö från/på bandmasksmittad mark? För man kan ju knappast få 'hösmitta' av att häst X (med konst bandmask) och häst Y äter samma höhög i hagen liksom..

Sv: Avmaskning? Träckprov?

Nu sitter jag och tittar på vidilabs sida och kollar vad är det för
nummer man ska välja om man vill att dom kollar "allt"? nån som vet?

mjo jag hade för mig att det var så... vi körde ivomec på hösten
i förra stallet... men det var ju "fel"....

Varför tycker de så? Vad är deras argument?

Du kan kontra med att på hösten har man styngflugan man behöver komma åt och dessa tar inte Banminth.

På våren vill man komma åt bandmask och det tar inte Ivomec.

Jag undrar också var det kommer ifrån. Det är väl ingen seriös markägare som slår beteshagar och använder som foder?!?

OK! nu trådkapar jag liiite och gör två sammanfattningsfrågor av senare delen av senare delen av megatråden jag frågar om din åsikt PL kanske har du redan svarat vad vet jag orkar inte läsa allt - men ialla fall:

Är det "nya" Equimax så bra som det låter- tar det allt??

När avmaskar man lämpligast from nu är det när det frusit ute eller är det en skröna??!!

Jag undrar också var det kommer ifrån. Det är väl ingen seriös markägare som slår beteshagar och använder som foder?!?

Nja, så är nog sällsynt, men motsatsen är ju ganska vanlig. Du låter hästarna beta på återväxten på vallen. Är ju utmärkt ur parasitsynpunkt med. Dock så iaf på 'vanligt bete' är bandmasken väldigt överlevnadskraftig och inte helt lätt att bli av med. Frågan är hur mycket den tål?

Ponera att jag har en vall, sådd, och jag tar en skörd på den vid midsommar, och i juli släpper jag hästarna på återväxten (som sagt väldigt vanligt). Nästa år, när jag tar min skörd vid midsommar, inga hästar har gått där sen sommaren innan, kan jag få bandmasksmitta via höet då?

Så jag tänkte.

nu vart det visst hagbyte iaf... vart ett jävla liv när jag nämde
träckprov... men kan jag maska med ivomec fasstän dom tar
banminth? det kan väll inte spela någon roll...

blir tokig jag har så himla svårt att säga ifrån så fort det är något,
men nu vet jag ju att jag har rätt ;)

Vad är *nya* Equiemax för något ? Det har väl funnits ett tag. Om det är *vanliga* Equiemax du undrar över så är det ju enbart ett kombinationsmedel mellan Ivermectin och prazikvantel. Prazikvantel tar bandmasken enbart...Ivermectinet resten då. Så i den bemärkelsen *nytt* är det inte.

Vad är *nya* Equiemax för något ? Det har väl funnits ett tag. Om det är *vanliga* Equiemax du undrar över så är det ju enbart ett kombinationsmedel mellan Ivermectin och prazikvantel. Prazikvantel tar bandmasken enbart...Ivermectinet resten då. Så i den bemärkelsen *nytt* är det inte.

Halvt KL igen, vill använda citatet, Mynta vet dock redan det jag skriver så inte riktat mot henne specifikt.

Och det tar inte allt. T ex cydectin tar fler stadier än Equimax gör, vad gäller 'icke bandmask'.

INGET medel 'tar allt'. Det finns inget sätt att med en avmaskning göra hästen helt maskfri. Det är inget man eftersträvar heller. Det man eftersträvar är att göra hästen SMITTFRI.

Att använda equimax som slentiranavmaskning är däremot ett ganska bra sätt att jobba på att få prazikvantelresistens..

Det är vanliga Equimax jag menar ganska nytt och av mej aldrig använt ännu men det var nog fel att skriva nya:angel:

Nä jag tror inte heller att det finns nåt universalmaskmedel men det formuleras ungefär så när man läser om Equimax som att det skulle vara det och att man kan hålla hästen i princip maskfri om man använder preparatet med 12veckors intervall...

Om jag nu ska förklara mej så ställde jag därför en lite "dah" varning fråga adresserad till Pl eftersom jag skulle finna hans syn på saken intressant!!

Nä jag tror inte heller att det finns nåt universalmaskmedel men det formuleras ungefär så när man läser om Equimax som att det skulle vara det och att man kan hålla hästen i princip maskfri om man använder preparatet med 12veckors intervall...

Om jag nu ska förklara mej så ställde jag därför en lite "dah" varning fråga adresserad till Pl eftersom jag skulle finna hans syn på saken intressant!!

Du håller hästen smittfri med 12 v intervall på Equimax - ja. Men det är en ganska stor resistensrisk om du kör en massa onödiga avmaskningar.

Ja som sagt jag ställde frågan (ifrågasättande) mest för att få PLs syn på saken...

12v intervall låter knepigt. Ivermektinet har 8v och prazikvantelet 16v, så var 12v kommer ifrån förstår jag inte. Ger man Equimax och hästen har äggläggande blodmask och väntar 12v till nästa gång hinner hästen sprida ägg i 4v.

Jag tycker oxå det låter knepigt - jag ifrågasätter ju!! om det fanns ett sånt supermedel vore ju allas problem lösta liksom!! önskar att jag kom ihåg vart jag läste det men det var på internet - googlade eller klickade på en länk i nån buketråd minns inte men troligen det första. Gjorde en utskrift och visade en kompis och vi :confused: båda två... Det var med nån sida med bilder på inälvsparasiter också...

Jag tycker fortfarande det vore spännande med PLs syn på saken!!

Det är ingen större skillnad i svaret, förutom att 12 veckors intervall blir korrekt, dvs du får hästen smittfri med den avmaskningen. Men du har ingen aning om den behövs eller ej, och man tar onödig resistensrisk.

Det är moxidecton och prazikvantel. Moxidectin tar samma sorts parasiter som ivermektin (och hör till samma 'resistensgrupp'), men tar fler stadier, det tar vissa av de inkapslade larverna med, moxidectin.

jag fann den!!!:bow:

http://www.vetpharma.se/corporatese...DD8D8C1256F250039174A?OpenDocument&Expand=4.1

klicka på "Läs mer om olika substanser i vår avmaskningsguide"

Fast det var inte Equimax det var Cytedin comp vet. :o:o:o

Va pinsamt att jag tagit fel på namn... men ändå frågan kvarstår fast med annat preparat!!

Och utöver det Alex skrivit så innehåller Cydectin Comp lägre dos prazikvantel än Equimax och Droncit och tar bara vuxna bandmaskar...

Parasitologen sa att ett blodprov visar inte hur läget är med hästen nu utan hur det har varit. Med anledning av det skulle hon inte göra någonting förrän hästen fått svar på träckprov med inriktning på bandmask. Hon var förvånad att Strömsholm gav dessa rekommendationer då hon varit där och föreläst för dem.
Det finns heller inga studier som kan styrka att bandmask kan smitta via hö enligt henne.

Intressant... Jag pratade nämligen med vidilab idag angående träckprovet och hon sa att de heller inte riktigt håller med strömsholm. Hon menade också att blodprovet visar vad som HAR varit och inte hur det är. Hur som helst, nu är iaf min häst avmaskad och träckprovet visade 0 på rundmask. Nu har vi dessutom nyligen flyttat till ett stall som är mkt välskött, de roterar betet och hagar, småhagarna som det är störst tryck på mockas och alla hästar träckprovas :bow:.

Alltså behöver jag, om jag fattat rätt, bara avmaska om jag ser något tecken på styngflugans närvaro?

Mer mask!

Det här med avmaskning, det är en djungel, vore tacksam för lite hjälp!! :bump:

Jag har lånat hem en ponny som har styngflugeägg på frambenen, våra hästar har aldrig haft det förut, jag har försökt att få bort dem och de finns nu bara i en liten skala. Ponnyn var avmaskad (tror det var med ivomec) två veckor innan vi hämtade honom, vår andra ponny är ännu inte avmaskad inför insläppet, frågorna är:

Måste jag maska om låneponnyn med ett medel som tar styngflugelarver samtidigt som jag avmaskar vår andra?

Ska våran ponny som aldrig haft styngflugelarver men delat hage och stall med den smittade ponnyn bli avmaskad med ett medel som tar det också?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 620
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka