All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

FÖRLÅT! att jag meckade med er tråd...

Nu har jag hittat en annan tråd, som bara handlar om detta.... Jag måste blir mer expert på sökfunktionen.

Kram

Tackar för ditt svar!

Snabbt och utförligt som vanlgit =)

Jag fick svar för ett tag sen, 700 lilla blodmasken, efter det har han avmaskats. Ca en månad sen. Bör jag göra ett uppföljande träckprov i höst eller kan jag vänta till våren? Kan tillägga att han efter avmaskningen ökat finfint i hullet o pälsen är mycket finare! :love::)

Jag skulle avmaska en gång till när intervallet gått ut (vad använde du för medel?) och sen ta prov i vår.

hur gör jag med lilleman sen som hade 900 i våras? ska jag maska han något mer innan nästa träckprov som jag antagligen tar i april kanske? har för mig att unghästar ska maskas i februari också, men blir det inte ett långt hopp från sep/okt till februari...

hur gör jag med lilleman sen som hade 900 i våras? ska jag maska han något mer innan nästa träckprov som jag antagligen tar i april kanske? har för mig att unghästar ska maskas i februari också, men blir det inte ett långt hopp från sep/okt till februari...

Hur ung? Det är föl/åringar som behöver avmaskas i februari, och det är mot spolmask.

Under vintern är marken frusen = äggen som hamnar på marken dör. Dessutom går lilla blodmasken i dvala när det är tillräckligt kallt och då ska man inte avmaska.

Nytt prov i vår således. Du behöver inte vänta till april om du känner dig orolig, mars går också bra så länge det inte är sån där snöig och kall mars, för då är det ju lite tidigt.

ok, han är två så det kanske inte behövs. tänkte att man kunde fått bort en del redan då men det hjälper ju inte då om dom sover:)

så det är bara att fortsätta som jag gjort nu då...prov i mars/april och maska på var 8:e vecka om han har mycket blodmask även i år...
till sept*/okt och sen hålla upp...

ok, han är två så det kanske inte behövs. tänkte att man kunde fått bort en del redan då men det hjälper ju inte då om dom sover:)

så det är bara att fortsätta som jag gjort nu då...prov i mars/april och maska på var 8:e vecka om han har mycket blodmask även i år...
till sept*/okt och sen hålla upp...

Har han fortfarande mycket i vår skulle jag ta ett år med Cydectin.

ok. är den effektivare?
jag är så dålig på detta... men hur länge ska man köra med samma? vet ju inte vad han fått tidigare år, detta är vårt första år ihop....
men hur jag gör nästa höst med styngflugan då....tyckte jag läste här att den inte var lika effektiv mot den och styngflugan får vi varje år...

Jag skulle avmaska en gång till när intervallet gått ut (vad använde du för medel?) och sen ta prov i vår.

Hjälp! Intervallet? Vad menar du? Och jag minns inte riktigt vilket medel det var mer än att det var grönt i spruta. Det var apotekspersonalen som hjälpte till att välja.

ok. är den effektivare?
jag är så dålig på detta... men hur länge ska man köra med samma? vet ju inte vad han fått tidigare år, detta är vårt första år ihop....
men hur jag gör nästa höst med styngflugan då....tyckte jag läste här att den inte var lika effektiv mot den och styngflugan får vi varje år...

Cydectin tar 25% av de inkapslade larverna också, dvs "rensar" en aning mer.

Mot den styngfluga vi har här i Sverige är Cydectin lika effektivt som ivermektin.

Hjälp! Intervallet? Vad menar du? Och jag minns inte riktigt vilket medel det var mer än att det var grönt i spruta. Det var apotekspersonalen som hjälpte till att välja.

Olika medel har olika många stadier av masken den dödar. Banminth/Fyrantel tar bara vuxna maskar och efter 4v har det mognat fram nya såna och man behöver avmaska igen.

Ivermektin-medlen (flera sorter, t.ex. Ivomec, Bimectin osv) tar ett stadie till, så det tar 8v innan det kommer ut nya ägg och man behöver avmaska igen.

Moxidektin = Cydectin, tar ytterligare lite till, så då ska man vänta 12-13 veckor innan nästa avmaskning.

Bara en liten fråga till... Nu har jag avmaskat och hon har överlevt dagen om än ganska hängig. Funderar över hur mycket oreda krypen har hunnit ställa till med i tarmarna och om man i sådan fall borde göra något för hjälpa henne på traven att återhämta sig? Hon hade ju trots allt ganska mycket parasiter.
Vet att en bra biobalans i tarmarna är viktigt för det mänskliga immunförsvaret, men hur är det med häst? Funktionen kanske är den samma även fast de har en annan bakterieflora. Eller, vad tror ni? :angel:

Magen är jätteviktig för hästar, nog mer än för människor...

Cydectin tar 25% av de inkapslade larverna också, dvs "rensar" en aning mer.

Mot den styngfluga vi har här i Sverige är Cydectin lika effektivt som ivermektin.

Vilken gastrophilusart menar du att försöken som visade på sämre effekt av moxidectin handlade om?
Vad jag kommer ihåg så var det gastrophilus intestinalis!
PL

Nej, jag förstod det som att det mesta som kom ur henne efter avmaskningen ändå var dött....och den mask som fanns innan i hagen bestod inte av stora blodmasken och inte så jättemycket av lilla.

Tänkte nu i alla fall snart ta in från betet och avmaska med Ivermektin innan släppet i vinterhagen. Frågan är när och hur. Häst nr 1 med mycket mask avmaskades med Banminth 9/9, alltså i morgon 4 v. Häst nr 2 kom hem från inridning 18/9 och avmaskades då också med Banminth, alltså i dag ca 2 1/2 vecka sedan. Kan jag avmaska båda innan intervallet för Banminth gått ut, d v s i dag, eller ska jag vänta med att avmaska häst nr 1 till i morgon (4 v från senaste avmaskning) och häst nr 2 till 16/10 (4 v från senaste avmaskning)? och vänta med ?

Tacksam för svar!

Du mockade inte rasthagen alltså? Risken finns ju att hon kan ha pulat runt och fått i sig ny smitta. Jag skulle avmaska med ivermektin för att få bort fler maskar än pyrantel tar (fler stadier) och sen hålla koll hur vädret är.

Suveränt att låta kor beta, det låter som om du har en bra strategi. Nytt prov i vår och odla då med.

Ringde till Apoteket nu, tydligen saluför de inte Ivermektin längre, men det går väl bra med Ivomec i stället (samma grupp)?

Nej, jag förstod det som att det mesta som kom ur henne efter avmaskningen ändå var dött....och den mask som fanns innan i hagen bestod inte av stora blodmasken och inte så jättemycket av lilla.

Tänkte nu i alla fall snart ta in från betet och avmaska med Ivermektin innan släppet i vinterhagen. Frågan är när och hur. Häst nr 1 med mycket mask avmaskades med Banminth 9/9, alltså i morgon 4 v. Häst nr 2 kom hem från inridning 18/9 och avmaskades då också med Banminth, alltså i dag ca 2 1/2 vecka sedan. Kan jag avmaska båda innan intervallet för Banminth gått ut, d v s i dag, eller ska jag vänta med att avmaska häst nr 1 till i morgon (4 v från senaste avmaskning) och häst nr 2 till 16/10 (4 v från senaste avmaskning)? och vänta med ?

Tacksam för svar!

Ivermektin är ju bara en aktiv substans i olika maskmedel, tex: Ivomec, Bimectin, Noromectin osv...finns inget maskmedel som heter Ivermektin.

Vilken gastrophilusart menar du att försöken som visade på sämre effekt av moxidectin handlade om?
Vad jag kommer ihåg så var det gastrophilus intestinalis!
PL

Återkommer när jag hittar undersökningen. Länken finns på jobbet och nu är jag ju hemma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 618
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka