All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

En följdfråga, om jag avmaskar honom efter intervalletsslut, vad ska jag göra med det träck som kommer? Har en jättefin kompost o har hört att avmaskningsmedel kan döda komposter.
Hur länge ska man separera det träcket?

Ja, vad gör man egentligen av träcket som kommer ut efter avmaskning? Är det OK att lägga det på dynghögen för utkörning på åkrarna till våren eller ska det brännas?

En följdfråga, om jag avmaskar honom efter intervalletsslut, vad ska jag göra med det träck som kommer? Har en jättefin kompost o har hört att avmaskningsmedel kan döda komposter.

Viktnedgång av mask.

Hur fort kan det gå egentligen?
Kan en häst tappa så pass mycket under ca två mån att man kan spela harpa på revbenen och rumpan sticker upp som en alptopp?

Sv: Viktnedgång av mask.

Ja. Om inte annat, kolla upp parasitförekomst så man kan utesluta det och leta efter annan orsak.

Jo han hade mask, men jag undrade om det kunde gå såpass snabbt alltså!

Ja, absolut! Speciellt om det rör sig om en unghäst eller en häst som är nedsatt av stress eller annan sjukdom... :(

Sv: Tävla med styngflugor?

Om jag har fattat rätt så bör ni, om ni avmaskar så, inte att ha några hästar som insjuknar på grund av angrepp av styngflugor, men OM någon skulle ha parasiter som kommer ut i rätt utvecklingsstadium så finns det ju inga garantier. Då kan det nog komma styngflugor nästa år. Men så är det ju alltid med alla parasiter som man försöker utrota uppkomsten av.

För att få bort styngflugan behöver du inte avmaksa nu. Det räcker med den avmaskning du planerar senare.
Fråga om du inte har styngfluga i vanliga fall varför avmaskar du då när frosten kommit?

Jo han hade mask, men jag undrade om det kunde gå såpass snabbt alltså!

2 månader tycker jag är rätt lång tid, det hinner hinna mycket. Om det dessutom varit så att hästen gått utan stödfodring på betet som varit på de flesta håll så hjälper det ju till.

Det jag har tänkt göra är att avmaska honom nu med ivomec och i samma veva få loss alla ägg. Sen avmaskar vi alla hästar (han igen alltså) när första frosten kommer.

Kommer vi ha styngflugefritt då igen nästa år?

Ingen mening att avmaska honom dubbelt. Det är inget som sprider sig till de andra hästarna nu. De ägg hästen får på sig nu slickar de i sig, och sen tar det 10 månader innan det finns en "smittbar" styngfluga som lägger ägg igen. Det är först i vår som själva larverna som ska bli nya flugor kommer ut ur hästen.

Vänta med avmaskning tills det varit rejäl frost och avmaska bara de som haft styngflugeägg på sig om ni inte behöver avmaska mot blodmask (har ni tagit träckprov?).

Vad gäller om den är utrotad hos er. Tja, ERA hästar kommer inte sprida fler styngflugor om ni avmaskar, men grannens kanske gör det som inte avmaskade, och de flugorna kan ju flyga över till er...

Jag tycker oxå att det är en lång tid, men sen har andra sagt att det inte är lång tid, så det blir liksom lite förvirrat.
OBS! Det är inte min häst alltså OBS!

man ska alltså vänta tills frosten kommit innan man maskar mot styngflugan....?
men hur blir det då med intervallen tidigare...? min lilla hade ju 900 på lilla blodmasken i våras och maskades med noromectin i maj och juli. blev därför lite stressad när jag insåg att jag missat intervallen nu med några veckor...men om man ska vänta in frosten så blir det ju bra ändå, men det var det jag menade med att då blir ju intervallen fel...eller?

och hur menade du med att man skulle maska om dom haft blodmask....menade du då på provet i våras? och noromectin tar väl både styngflugan och blodmasken eller? du skrev att man skulle bara maska dom som hade haft styngflugan...om man inte hade blodmask...blev bara så osäker nu...

Kan någon svaret på denna fråga?

Madick! Jag var på Apoteket för att köpa medel o märkte att det var Banminth jag använt förra gången. Verksamma medlet pyrantelembonat, frågade personalen om vad det är för intervall på det. Stod ju så fint på övriga medel... Hon svarar att det får jag fråga min veterinär! :crazy:

Trodde att de skulle kunna svara på det. Läste därför bipacksedeln o såg att de ska ha dubbeldos till rundmask. Tycker det är konstigt att hon som hjälpte mig första gången att välja medel inte uppmärksammade det. Nu överdoserade jag den gången o tog hela sprutan istället för 400-450 som han antagligen väger(isis 140mkh) så i efterhand var ju det tur. Åh man blir bara så trött när man först blir superglad över hjälpsam engegerad o vad man tror kunnig personal o så blir det ändå fel...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka