All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Fast det dära med högt resp lågt EPG och olika substanser, När jag/vi tog prov i fd stallet, och varmblodet hade 1700 EPG så blev jag rådd att ta Cydectin just pga av dennes höga EPG. Det var SVA: s parasitolog som sa det till mig, vill minnas att även du rådde mig ;). Så jag undrar vad som anses bäst vid höga EPG: s ? Vet ju även att *storsläggan* kan göra skada också, men hur ska man kunna veta egentligen ? Ska man dutta med *mildare* medel eller ta i ? :confused:

Jag tror man får gå på hur hästens allmäntillstånd är. Är den påverkad av masken eller i dåligt skick på annat sätt skulle jag vara mer försiktig, än om det är en till synes helt frisk och stark häst.

På en unghäst jag har på stallet jag jobbar med nu gjorde jag så att på första provet hade han 450 EPG. Pyrantel och nytt prov efter 6v, då hade det gått upp till 950 EPG som jag väntat mig. Dvs, avmaskningen aktiverade fler maskar, och då tog vi Cydectin och kom åt fler än om vi tagit Cydectin direkt.

Ok. Fast Varmblodet ( ca 12 år) såg ju ut som hälsan själv. Däremot min då 3 åring som enbart hade 350 EPG såg skabbig ut. Den tredje hästen, 20 årigt halvblod ( 650 EPG) var fet och fin samt blank i pälsen.

:banana::banana:jag behöver inte avmaska:banana::banana:

Fick svar på mitt första träckprov någonsin och det var 0 på allt!
Har slitit med att mocka( är ju så :devil: tungt när det sitter fast i långt gräs) hagarna i flera år, till en början för att det inte kändes så frächt men senare för maskproblematiken.

Känner mig skyldig till att ha avmaskat (förmodligen) i onödan:eek:
men jag har nu bytt linje och ska träck kolla 2 gånger per år!:)

Kostade 320:- inkl. porto när jag skickade in i en egen påse så nästa gång blir det kollamasken låda (borde ha lyssnat ja, men det var enklare än att gå och köpa först)
tänkte köpa en redan nu så att jag har till våren, borde ju funka, är vell ingen sista förbruknings dag?

Vilka maskar av de som hästarna har finns utöver dessa??

Bandmask
Stora strongolider = blodmask??
Små strongolider och cyathostomer = blodmask + ??
Lilla magmasken
Springmask
Spolmask
Nackbandmask
Fölmask
Magmask
Styngflugelarver
Lungmask

Tacksam för svar!

knapplån

En snabb fråga bara. Ska flytta till nytt stall o tog träckprov i september...0 på allt förutom blodmasken som var på 60. Är ju väldigt lite men vill inte få med mig sånt...ska jag avmaska eller gör det varken till eller från?

Madicken!! :bump:

Jag igen med 1800 EPG. Avmaskade för 1 1/2 vecka sedan, hon blev rejält hänging första två dagarna och piggnade sedan till. Dock fick hon i samma veva förkylning, rinner ur nosen (vitt ej var) och klar vätska ur båda ögonen (har rengjort med ögonvatten hela veckan). Pigg å ingen feber. Kom ju samtidigt som avmaskningen, kan det ha med den att göra? Eller är det att immunförsvaret inte orkade med att stå emot just då? Vad tror du? Vad göra? Orolig! :confused:

Vid 60 skulle jag definitivt inte maska. Risken är ju att du aktiverar mer. I ditt nya stall förässten, är du helt säker på dom har helt parasitfria hagar ? För om inte så är det hugget som stucket om din häst har så lite som 60 EPG...du lär ju inte bidraga till en höggradig smitta med 60 EPG, hagarna är ju redan smittade i såfall. Villket merparten av alla hagar är.

De flesta masksorter du räknade upp är det sällan vuxna hästar har. Blodmaskar, bandmaskar och styngflugelarver är ju i regel de vanligaste. Spolmask är mest yngre individer, lungmask drabbar hästar som gått med smittade åsnor. Nackbandmasken vet jag inte riktigt, men jag tror inte den är så jättevanlig.

De flesta masksorter du räknade upp är det sällan vuxna hästar har. Blodmaskar, bandmaskar och styngflugelarver är ju i regel de vanligaste. Spolmask är mest yngre individer, lungmask drabbar hästar som gått med smittade åsnor. Nackbandmasken vet jag inte riktigt, men jag tror inte den är så jättevanlig.

Jag tror att min häst hade nackbandmask faktiskt en gång som unghäst. Kliade som rackarns i nacke och mot mankam utan att det var något på huden.
En avmaskning med Ivermectin (efter vets inrådan) rådde i alla fall bot på det hela.
Höll på att bli galen när jag först inte förstod vad som pågick, det var ju inte under sommar-/insektstid!

Dubbeldos till ADULTA bandmask, inga larvstadier.

ENligt bipacksedel etc - 4 veckor. Enligt de senaste rönen som kommit - 5 veckor. Intervallen alltså.

Dubbeldos till bandmask är det, enkeldos rundmask.

Avmaskade min pålle med Bimectin nu. (Efter att fått svar på träckprovet.. 1000epg stora/lilla blodmasken, 0 på allt annat. Odlingen visade ingen förekomst av stora blodmasken.)

Min fråga är nu om jag ska göra om avmaskningen en gång till om några veckor eller hur gör jag för bästa resultat?
Tänkte ta nytt träckprov till våren igen.

När Bimectinets intervall gått ut om 8 veckor är du ju inne i halva december. Ingen mening med att maska vid den tidpunkten. Då är det ju vinter.

Avmaskade min pålle med Bimectin nu. (Efter att fått svar på träckprovet.. 1000epg stora/lilla blodmasken, 0 på allt annat. Odlingen visade ingen förekomst av stora blodmasken.)

Min fråga är nu om jag ska göra om avmaskningen en gång till om några veckor eller hur gör jag för bästa resultat?
Tänkte ta nytt träckprov till våren igen.

Hur tänker du när du vill avmaska igen om några veckor?
1000 EPG är inte lite men inte heller överdrivet mycket. Det tar 8v innan det finns ägg i träcken igen, och som Mynta säger är det vinter då och äggen som ramlar ner på marken utvecklas inte.

Insåg just en rolig sak. Är inte både Mynta och Madick Helena Lundbäcks hästar?!

borde jag avmaska?

Har verkligen superdålig koll på det här med avmaskning. Nu har jag gjort ett träckprov på mina tre hästar och det visade häst nr1 0, häst nr2 550 och häst nr3 650....ska jag avmaska de två som hade lite mask?

Sv: borde jag avmaska?

Nu blir jag väl påhoppad men om alla går i samma hage hade jag avmaskat även den som visade 0, äggen/maskar har ju cykler så det är inte säkert att hästen inte hunnit fåp mask, alternativt att provet faktiskt kan visa fel.
Avmaskas alla vet du ju att allt är "sanerat".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka