All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Vidilab har en jättebra sida om träckprov - är ni många så är förmodligen grupprabatter att föredra jämfört med enkla "kolla masken-lådorna":
http://www.vidilab.se/?sida=hast

Hos SVA kan du också läsa mera om parasiter:
http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Parasitologi/Forebyggande-avmaskning-hast/
SVA gör också träckprover.

... tänkte att vissa länkar kan lämpa sig att skriva ut om du behöver argument. :angel:

Och ett PS!
De flesta hästar har ju ingen/ lite mask = behöver inte avmaskas. Det blir ju både positivt och billigt med ett prov. Personligen tycker jag också det är positivt att man sen vet VILKET maskmedel och VILKEN individ som är aktuell - det är ju den/ de som sprider smitta och dessutom behöver hjälpen av avmaskningen.

Trodde jag kunde en del, men känner mig nu osäker.
Så är det ju! Ju mer man lär sig, destå mer inser man hur lite man kan...

Jag skulle vilja att vi använde träckprov, men de flesta andra tycker att vi har ju avmaskat 2-3 gånger om året sen urminnes tider, och det ska vi fortsätta med.
Argument här är att den tanken är precis varför vi får resistenta parasiter. För varje gång man avmaskar nöter man lite till på den verksamma substansen, maskarna kommer ett steg närmare att klara sig. Det finns bara två grupper medel som tar lilla blodmasken, som är hästens vanligaste parasit. Vad gör vi när de inte längre funkar? Och hur många av era hästar ska behöva åka in akut till djursjukhuset innan ni märker att medlet ni ger inte funkar längre?

Det jag funderar över är om man vid ett träckprov ser alla maskar/parasiter som man kan behöva maska mot? Och att det är tillförlitligt resultat.
Ett av argumenten från de andra i stallet är ju att om man tar "fel" bajspluttar så visar sig inte allt som man bör veta, som exempel bandmask.
Bandmasken är svår att hitta på träckprov, MEN enligt samma person (Proudman) som vidareutvecklat blodprovet är träckprov lika tillförlitligt om hästen har mer än 20 bandmaskar.

Rundmaskar (spol- och blodmask t.ex.) avger ägg jämnt så där spelar det ingen roll vilken plutt man tar.

Vilka sorters maskar/parasiter kan hästarna drabbas av?
Nog för att jag vet om bandmask å blodmask, å spolmask på yngre hästar. Men fler då?
Detta är de man behöver bekymra sig om. Fölmasken är mycket mycket sällsynt, och som namnet antyder är det just föl som drabbas. Lungmask kan hästen drabbas av, men då lär man veta att den varit i närheten av en åsna (som är smittbärare).

Kan någon förklara för mig så på ett supertydligt sätt, som för ett litet barn kanske? (mitt IQ sjönk nämligen när jag försökte sätta mig in i allt detta)
Jag tycker du visar tecken på hög IQ genom att ställa frågor!!

Jag skulle vilja kunna komma med bra argument när de andra i stallet säger emot att "bara" träckprova. För det vet jag att de kommer att göra. Och de kommer vilja avmaska ändå...

Kör en drive i vår, att alla gör träckprov så får ni ju svart på vitt vilka hästar som faktiskt behöver avmaskas. Vad har de att förlora?

Det argument som oftast funkar bäst är det ekonomiska. Att man på ganska kort tid (1-2 år) kan komma ner i ytterst sparsam avmaskning om det ens behövs någon. Många i de stallar jag jobbat med får sin besparing direkt när det visar sig att de knappt har något smittryck alls i sina hagar.

Ca 10% av hästarna behöver avmaskas regelbundet pga sämre eget försvar. Men för att veta om man har en sån måste man ju ta prover och försöka få bort smittan först för att veta om man har en sån!

Det VIKTIGASTE argumentet är att vi har så begränsat med avmaskningsmedel som fungerar. Fenbendazoler blev lilla blodmasken resistent mot för kanske 20 år sen, och det har inte blivit mer känslig trots att det gått så lång tid sen vi senast använde det medlet.

Vi har alltså bara två verksamma grupper, och inga nya kommer finnas på de närmaste 10-15 åren. Vad gör vi om 5 år när maskarna kanske är resistenta för att vi nött ut våra medel?

*kl*

Här kommer jag men en totalt korkad fråga..

Överlever masken eller äggen vintern? dvs den mask eller ägg som ligger i träcket?

Jo jag är okunnig i det här ämnet :o

Supertack för bra tips!
Nu känner jag mig lite mindre förvirrad!:idea:
Skönt å höra att det inte finns "ännu fler" maskar att orog sig för!
De som finns räcker ju gott å väl!

Och tack till Ang för bra länkar!

Nu ska jag plugga på å försöka få med mig resten av tantern, farbröderna å brudarna i stallet!!

:bow:

Madick du som är bra på detta, jag har lite funderingar!

Alla i stallet ska avmaskas nu/har avmaskas med Ivomec Comp, tidigare har vi använt Equimax utan träckprov. Träckprov kommer inte att göras heller.
Jag har nu suttit och läst flera raporter (Eriksund, Tyskland och Holland) där det står att substansen ivermektin inte funkar mot fölmasken.

JAg har ett sto och hennes föl som ska avmaskas och vill även avmaska mot fölmasken.
Vad ska jag då välja för preparat? Jag kanske inte ens behöver maska för alla maskar nu på hösten?

Jag har nu suttit och läst flera raporter (Eriksund, Tyskland och Holland) där det står att substansen ivermektin inte funkar mot fölmasken.

JAg har ett sto och hennes föl som ska avmaskas och vill även avmaska mot fölmasken.
Vad ska jag då välja för preparat? Jag kanske inte ens behöver maska för alla maskar nu på hösten?

Fölmasken funkar ivermektin mot, däremot är det värre med spolmasken som mest finns på unga hästar.

Varför inte skicka prov på dina så vet du ju om det är något du behöver bekymra dig över?

Enligt preparaten så ska det även ta fölmasken men enligt dessa raporter så har den antingen inte gort det eller tagit fölmasken i en för liten utsträckning.
Därför vill jag ha ett annat preparat.
Vilket?

Anledningen till att jag inte skickar prov nu är att detta ska ske i morgon.. enligt order av stallägaren. För att alla andra blev avmaskade i helgen.

Enligt preparaten så ska det även ta fölmasken men enligt dessa raporter så har den antingen inte gort det eller tagit fölmasken i en för liten utsträckning.
Därför vill jag ha ett annat preparat.
Vilket?

Anledningen till att jag inte skickar prov nu är att detta ska ske i morgon.. enligt order av stallägaren. För att alla andra blev avmaskade i helgen.

Men fölmasken är inte ett bekymmer i Sverige. Varför är du så orolig över den? Och vilka rapporter har du läst?

De rapporter som finns om ivermektin handlar om SPOLMASK. För att nå den väljer du Axilur (tar ej blodmask) eller ett pyrantel-medel (Banminth, Fyrantel) som även tar vuxna blodmaskar.

"kl"
I kväll när jag mockade åt ettåringen hittade jag en jätteäcklig, lång, vit spolmask i lortarna:( :eek: Så nu måste jag avmaska. Ska jag då avmaska hela familjen häst = mamma 17, bröder 1, 2, 4 år gamla? (de vuxna blir väl inte lika drabbade?) Vid träckprov i maj hade ingen spolmask. Ska jag upprepa avmaskningen efter några veckor eller kommer allt ut; ägg, maskar??

Jättetacksam för svar av er maskproffs, för jag vill ringa och få recept så snart som möjligt.

"kl"
I kväll när jag mockade åt ettåringen hittade jag en jätteäcklig, lång, vit spolmask i lortarna:( :eek: Så nu måste jag avmaska. Ska jag då avmaska hela familjen häst = mamma 17, bröder 1, 2, 4 år gamla? (de vuxna blir väl inte lika drabbade?) Vid träckprov i maj hade ingen spolmask. Ska jag upprepa avmaskningen efter några veckor eller kommer allt ut; ägg, maskar??

Jättetacksam för svar av er maskproffs, för jag vill ringa och få recept så snart som möjligt.

Jag skulle ta den som det kom mask ur och ta prov på övriga. 2, 4 och 17 åringen borde inte ha någon spolmask, de ska ha eget försvar. 1 åringen kan vara tveksamt, den borde vara utan, men jag skulle kolla för säkerhetsskull.

Använd ett pyrantel-medel eller Axilur.

Tusen tack för snabbt svar! Då skickar jag in prov på de andra och avmaskar mask-ungen!

En fråga till Madick....

Gjorde träckprov i april och fick svar 500 EPG. Avmaskade med dubbel dos Banminth då och har sedan gjort det var 4:e vecka hela sommaren. I månadsskiftet september-oktober avmaskade jag i stället med Bimectin och det jag undrar nu är om jag är klar för säsongen? Dum fråga kanske... men övriga i stallet säger att vi måste avmaska i november också.

Varför skulle ni avmaska i november också? Avmaskade ni med Bimectin är ni äggfria till månadsskiftet november/december, och då är det i de flesta håll i landet så pass kallt att ev. ägg som kommer ut inte utvecklas vidare.

jag är nästan helt säker på att mina båda har mask, de går inte upp i vikt så bra trots bra mat och att tänderna är kollade.

men min fråga är: kräver en veterinär svar från träckprov om man ska ha recept?

jag är nästan helt säker på att mina båda har mask, de går inte upp i vikt så bra trots bra mat och att tänderna är kollade.

De BORDE kräva det, men jag vet inte hur noga de är.

Vilken mask tror du det är? Vad är det du tänker lägga krutet på?

Det här har jag också funderat på..
Är det bara ringa och säga "min häst har mask, ge mig ett recept!" eller krävs träckprov för alla hästar som ska avmaskas? Hur ofta då kan man ju undra... (alltså - ett träckprov för varje gång man planerar avmaska/ ett per år och sen får man avmaska "alla" omgångar resten av året). Och måste man då ha träckprov på alla hästar eller kan man få övriga i hagen "på köpet"? :confused:

Jag avmaskade ju mina mot blodmask (bimectin) i början av September och hade tänkt avmaska igen nu (för blodmask och styngfluga) i början av November. Men bara ena hästen gjordes träckprov på och visade blodmask, den andra gjordes inget på. Visst skulle jag kunna göra träckprov på den kusen nu för säkerhets skull, men jag hade egentligen redan bestämt mig för att avmaska i November :p och *egentligen* borde man väl göra nytt träckprov igen på andra kusen för att se om den fortfarande har mask? Fast jag misstänker starkt att det åtminstone måste avmaskas mot styngfluga.
Det blir så mycket planering och kostnader nu känns det som - träckprov hit och dit för att vara säker (vilket såklart är bra, men för två kusar drar det lätt iväg i kostnader om man behöver ta prov flera gånger per år) receptet från veterinären, och så själva avmaskningsmedlet om man nu behöver avmaska... :crazy:
Känns lättare att strunta i att avmaska, men samtidigt så har den ena så lätt att falla ur och den andra hade ju blodmask vilket inte känns som att man bör låta dra iväg så skulle det behöva avmaskas och man inte gör det så skulle det kännas illa.

Där kan jag nog svara ett tvärsäkert nej... Det var säkerligen ingen av de två veterinärer som jag ringde som brydde sig om om jag hade tagit träckprov på mina häster eller inte. Dessutom rekommenderade de ju båda två att jag avmaskar båda hästar, även när det var så att den ena hade 0 epg på alla masksorter. Så, nej, jag tror absolut inte att veterinärer kräver träckprov för att skriva ut avmaskning.

Har mejlat dem för några dagar sedan, och hoppas på svar! Jag bestämde mig till slut för att avmaska båda hästarna nu ändå, eftersom shettisen (med 0 epg) behövde avmaskas för styngflugan. Jag har sett ägg på henne.

Har även mejlat en fråga till Agria veterinären. Ska bli intressant att se vad de säger.

Är det någon annan som gjort träckprov och frågat veterinär hur de ska avmaska utifrån det? Skulle vara intressant att höra om många veterinärer resonerar som de jag ringde till, eller om jag stötte på undantagen.

*kl*

Är det försent att skicka analys nu...eller ska jag vänta tills April för att ta träckprov?
Har haft hästen i två månader och hon är nog avmaskad innan betet i år...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 970
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka