All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: borde jag avmaska?

Jag fick svar på mina två hästars träckprov idag, och de var minst sagt olika... Haflingern (4,5 år) hade 1400 EPG på blodmask (odling är satt), 0 EPG på det "andra." Shettisen (11 år) hade 0 EPG på alla maskar. Ska JAG avmaska båda då? Nu när preparaten är receptbelagda kommer jag ju att ringa min vet ändå, så hon får svara på min fråga, men vad tror/tycker ni? Hur hade ni gjort?

ok men då avmaskar jag alla. Vilket preparat ska jag använda?det var endast blodmask de hade.

Ja, du skall avmaska de hästar som har mask inte några andra. Detta är de senaste rekommendationerna. Oftast är det enstaka individer som samlar på sig mask. Anledningen till receptbeläggningen av avmaskningsmedel är två: dels att hästar är livsmedelsproducerande djur och man vill ha koll på vad djuren har fått i sig när/om de blir till livsmedel - dels att problemet med resistens börjar att bli för stort pga att hästägare avmaskar i onödan, vid fel tidpunkter, med fel preparat m.m. Så SNÄLLA avmaska bara de hästar som har mask!
Apoteksfarmacevten

Man avmaskar ju de hästar som AVGER smitta. Du kan ju inte maska nån som just nu är smittfri. Ska du skapa resistens eller vadå ?

NEJ, du ska INTE maska den häst som har 0 i EPG. Villket medel har du använt i år och har du styngflughan. Detta avgör ju vad du ska använda.

Men chrysler, även om hästen har mask, släpper den inga ägg just nu. Och de flesta medel biter inte på inkapslade ägg, så det enda du riskerar är ett massuppvak - och DÅ behov av avmaskning. Är det O epg så är det.

... jag tror nog det är bra att avmaskningsmedel nu är receptbelagt! ;)

Betty, du tar alltså haflingern. Inte nån som nollar.

Nu blir jag väl påhoppad men om alla går i samma hage hade jag avmaskat även den som visade 0, äggen/maskar har ju cykler så det är inte säkert att hästen inte hunnit fåp mask, alternativt att provet faktiskt kan visa fel.
Avmaskas alla vet du ju att allt är "sanerat".

Problemet med det tänket är att hästarna är individer med olika starkt eget motstånd mot parasiter. Har du en som ligger på 0 och avmaskar kan du AKTIVERA fler maskar än som annars skulle ställt till det i hästen. Dessutom, är det 0 så är det ivermektin eller moxidectin som öht tar något, och det kan lika gärna vara så att stadiet innan inte heller finns, alltså bara en totalt onödig avmaskning som gör att de ev. maskar som finns men faktiskt inte dödas av medlet i det stadie de befinner sig i, får känna av det och hinner utveckla resistens.

Att avmaska när man har 0 gör alltså i de allra flesta fall mer skada än nytta. Att tro att man "sanerar" genom att avmaska är att tänka lite galet.

Sen är jag nyfiken på varför 1 av 3 prov skulle visa falskt?

Ringde vet idag som tyckte att BÅDA två skulle avmaskas... Åsikterna går isär, tydligen.

Vad var motiveringen till att båda skulle avmaskas? Veterinärer har MYCKET att hålla reda på, alla har inte lust/ork/intresse att ens försöka hålla sig uppdaterade inom parasitologi.

Ring parasitologen på SVA och hör vad de har att säga!

Orsaken var att den ena hästen hade "så mycket." Om det nu är så att man INTE ska avmaska så verkar det inte hjälpa att preparaten blir receptbelagda, eftersom åsikter/kunskap varierar från veterinär till veterinär.

Orsaken var att den ena hästen hade "så mycket." Om det nu är så att man INTE ska avmaska så verkar det inte hjälpa att preparaten blir receptbelagda, eftersom åsikter/kunskap varierar från veterinär till veterinär.

Jaha, och om du har kraftig lunginflammation men inte jag så ska vi ändå behandlas båda två?? Otroligt korkat resonemang av veterinären, det måste du hålla med om.

I första hand avmaskar man för att skydda markerna från mer smitta, om en häst då inte släpper ut ägg finns det alltså ingen anledning att avmaska den.

Det är HELT NORMALT att någon häst i flocken har stor maskbörda, fast de andra ligger lågt eller t.o.m. på 0. Det är den individen man ska hitta och avmaska regelbundet för att hålla nere smittrycket.

Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Nu har intervallet efter senaste avmaskningen gått ut för denna häst, tänkte avmaska en sista gång för säsongen i kväll med Banminth. Om det inte är för sent att avmaska nu, någon som vet??? Hoppas på snabbt svar! :bump::bump::bump:

Hej! Denna häst hade 300 EPG blodmask (ej stora) innan betessläpp, avmaskades då med Banminth. Har ej tagit träckprov sedan dess men tänkte avmaska ändå nu då jag 1) endast avmaskade en gång 2) hon varit borta och gått med andra hästar på liten yta och 3) hon dessutom sedan hon kom hem gått med hästen som har stora blodmasken och kanske fått i sig även av denna om hon nu hann släppa ifrån sig smitta innan avmaskningen hann verka. Tycker du jag ska ta Ivomec på stoet som var på inridning också eller Banminth igen? Tusen tack för svar! :bump:

Avmaskade hästen med stora blodmasken med Ivomec ikväll, tänkte dock vänta med avmaskning tills intervallet gått ut för den andra!

Ingen som vet :confused:

Tänkte skutta ut till stallet nu... :o

Nu har intervallet efter senaste avmaskningen gått ut för denna häst, tänkte avmaska en sista gång för säsongen i kväll med Banminth. Om det inte är för sent att avmaska nu, någon som vet??? Hoppas på snabbt svar! :bump::bump::bump:

Har idag ringt ytterligare en veterinär. När jag förklarade träckprov och hästsituation undrade hon om de går tillsammans hela tiden. När jag sa att de gör det, rekommenderade hon att man avmaskar båda ändå...

Har även ställt frågan till Agria-veterinären. Ska bli intressant att höra vad svaret blir där.

Har idag ringt ytterligare en veterinär. När jag förklarade träckprov och hästsituation undrade hon om de går tillsammans hela tiden. När jag sa att de gör det, rekommenderade hon att man avmaskar båda ändå...

Har även ställt frågan till Agria-veterinären. Ska bli intressant att höra vad svaret blir där.

VARFÖR ska du avmaska en som inte sprider smitta, har du frågat det?

Har du ringt SVA och riktiga parasitologer som faktiskt garanterat kan parasiter och avmaskning?

Jag blir alldeles matt när man hör veterinärer som rekommenderar så tokigt. Det har ju liksom missat hela poängen med parasitbekämpning och träckprov. Man kollar upp VILKEN (ca 10% av hästarna) som är smittspridaren och behandlar den, övriga behöver inte för de har tillräckligt starkt skydd i sig själva.

Uräkta mig! men jag har försökt kolla igenom denna tråd, vilket resulterar i att jag känner mig helkorkad och att jag verkligen inte kan nånting.
Trodde jag kunde en del, men känner mig nu osäker.
Dessutom har jag ju hängt med alldeles för länge på den gamla metoden, som alla kör överlag i vårat stall.

Får ursäkta, det kanske står någonstans om allt som jag behöver fråga, men det var 50 sidor att kolla igenom, så jag ställer säkert samma frågor igen.

Jag har hästen i ett stall där alla "sköter sig själva", varav många har hållit på med hästar sen "gustav wasas tid"
Dvs inte så lättpåverkade.

Jag skulle vilja att vi använde träckprov, men de flesta andra tycker att vi har ju avmaskat 2-3 gånger om året sen urminnes tider, och det ska vi fortsätta med.

Det jag funderar över är om man vid ett träckprov ser alla maskar/parasiter som man kan behöva maska mot? Och att det är tillförlitligt resultat.
Ett av argumenten från de andra i stallet är ju att om man tar "fel" bajspluttar så visar sig inte allt som man bör veta, som exempel bandmask.

Vet att man bara ser styngfluga på de små gula äggen i pälsen på hästen.
Vi har aldrig haft styngfluga i vårat stall, skulle tro att vi är välsignade och att dessa inte tagit sig så högt upp i landet än. (högt å högt iofs, Dalarna)
Men det är vad jag har hört. De kräken hittar väl säkert hit snart de oxå...

Vilka sorters maskar/parasiter kan hästarna drabbas av?
Nog för att jag vet om bandmask å blodmask, å spolmask på yngre hästar. Men fler då?
Hade nog flera frågor, men jag kommer inte på det nu...

Kan någon förklara för mig så på ett supertydligt sätt, som för ett litet barn kanske? (mitt IQ sjönk nämligen när jag försökte sätta mig in i allt detta)

Jag skulle vilja kunna komma med bra argument när de andra i stallet säger emot att "bara" träckprova. För det vet jag att de kommer att göra. Och de kommer vilja avmaska ändå...

Ett argument som kommit av sig själv (tack för det) är ju att det blivit receptbelagt!

Tackar ödmjukast för svar!
(lånade närmsta knapp)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka