All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

*kl*

Är det försent att skicka analys nu...eller ska jag vänta tills April för att ta träckprov?
Har haft hästen i två månader och hon är nog avmaskad innan betet i år...

Bra läge att skicka in nu då om hon inte är avmaskad på länge!

Okej, jag har nu fått ett "tråkigt" svar från SVA. Jag frågade:

Meddelande: Hej!

Jag har en fråga angående avmaskning. Har tagit träckprov på mina två hästar. Den ena hade 1400 epg på blodmask (odling är satt), men den andra hade 0 epg på alla masktyper.

Bör man avmaska båda i den här situationen? Jag har läst att man INTE ska avmaska hästar med 0 epg, men två veterinärer som jag pratat med i veckan rekommenderar att man avmaskar båda.

Vad rekommenderar ni? Tacksam för mejlsvar!

Mvh, Anna

Så här svarade de:

Hej!

Är provet gjort vid SVA? Kan du i så fall uppge uppdragsnummer så kan jag ta fram remissen?

Går det inte att svara rent generellt på min fråga??? Jag mejlade tillbaks att jag nu fått svar på odling (ingen förekomst av stora blodmasken) och att jag skickat träckprovet till Vidilab (Kollamasken).

Får se vad de säger i ett ev. nästa mejl...

Tackar för svaret:bow:...Tar träckprov imorgon, nä fan kan jag ju inte...då blir det liggande hela helgen...Gör det på måndag istället...

Varför ringde du inte istället? Du kunde ju ringa de andra veterinärerna. SVA-folket är jättetrevliga och pratar gärna och länge om avmaskning (eller icke-avmaskning helst), i alla fall med mig!

Säger du att du tagit provet hos Vidilab lär du få till svar att du ska vända dig till deras veterinär.

Man ska väl kunna få samma svar vare sig man ringer eller mejlar?

Det är inte säkert. På telefon går det snabbare och man kan lättare ställa kompletterande frågor osv. Sen kan man ju vara klurig och ställa en allmän fråga och inte specifikt att man fått provsvar, jag förstår faktiskt om de inte har lust att hjälpa konkurrenternas kunder...

Nåja, jag fick svar i allafall. Så här lyder det:

Jag brukar inte rekommendera avmaskning av hästar som inte utskiljer ägg om det rör sig om en frisk häst. I annat fall får behandlande veterinär bedöma behovet av avmaskning.

Ursäkta om jag blir tjatig, men nu har jag en fråga igen! ;)

Om man konstaterade blodmask (måttligt, 850epg) på EN av hästarna i September och då avmaskade med ivermectin, och även den andra hästen i samma hage (som det inte hanns med att göra något träckprov på) finns det då anledning att avmaska igen nu i November, eller bör man låta bli alt. göra nytt träckprov först på båda?

Misstänker att det behövs, men utan prov är det såklart bara en misstanke, inte fakta :p

Med tanke på att det fortfarande är rätt milt skulle jag avmaska en gång till den som hade 850, och tagit ett prov på den andra.

Låter ju klokt. Vill såklart inte avmaska "i onödan" en gång till om den nu inte har mask.

Tack ännu en gång Madick för hjälpen, nu har jag ännu en fråga.

Häst nr 1 med 3250 EPG blodmask (även stora blodmasken) avmaskades med Banminth 9/9 resp. 6/10 med Ivomec. Nu funderar jag på om jag även bör avmaska henne med Cydectin för att komma åt styngflugan (hittade ägg på henne tidigare i höst) eller om avmaskningen med Ivomec bör ha kommit åt dessa? Bör jag i så fall avmaska även häst nr 2 som avmaskats med Banminth senast 25/10 och som gått tillsammans med häst nr 1 sedan mitten av september fast som jag ej sett några ägg på?

Knappast för sent nu, maska på du.

Frågor om avmaskning.

Jag spanar runt här på forumena, och märker att orden avmaskning och träckprov dyker upp allt oftare.

Jag skulle vilja ha mer information om när och hur avmaskningen ska ske.
Av tidigare hästerfarenheter i olika stall har man tagit avmaskning innan utsläpp av sommarhagarna och sedan när man just ska ta in hästarna till stallet. Då har man köpt avmaskningsmedel på apoteket, och gett rätt angivna dosering.

Hur gör ni?
- Tycker ni det är fel att använda sig av avmaskningsmedel i förebyggande syfte utan att veta om hästen egentligen har mask?
- När avmaskar ni? Säsongsmässigt.
- Om du tar träckprov: när gör du det? Säsongsmässigt.

Sv: Frågor om avmaskning.

Finns flera trådar just nu, om mask. Avmaskning är absolut onödigt om det inte behövs, det enda som händer är att man lider risk att maskarna blir resistenta och att miljön tar stryk.

*kl*

frågar igen..

Överlever maskäggen vintern i en träckhög?

Japp. De vaknar till när det blir varmare.

Det tar 1½ år utan betande hästar innan marken de gått på räknas som ren från blodmask, alltså två somrar eller två vintrar och mellanliggande årstider.

Tack ännu en gång Madick för hjälpen, nu har jag ännu en fråga.

Häst nr 1 med 3250 EPG blodmask (även stora blodmasken) avmaskades med Banminth 9/9 resp. 6/10 med Ivomec. Nu funderar jag på om jag även bör avmaska henne med Cydectin för att komma åt styngflugan (hittade ägg på henne tidigare i höst) eller om avmaskningen med Ivomec bör ha kommit åt dessa? Bör jag i så fall avmaska även häst nr 2 som avmaskats med Banminth senast 25/10 och som gått tillsammans med häst nr 1 sedan mitten av september fast som jag ej sett några ägg på?

Använde du Ivomec före eller efter du hittade ägg? Den som inte haft ägg på sig behöver du inte avmaska mot styngflugan. Ska du använda Cydectin på din kraftigt smittade räcker det gott även för styngflugan.

Hur gör ni?
- Tycker ni det är fel att använda sig av avmaskningsmedel i förebyggande syfte utan att veta om hästen egentligen har mask?
- När avmaskar ni? Säsongsmässigt.
- Om du tar träckprov: när gör du det? Säsongsmässigt.

Ja, jag tycker det är totalfel att dels medicinera hästen i förebyggnade syfte, dels att ge medel som påskyndar resistensen så vi till slut när det verkligen behövs medel inte kommer finnas något som verkar.

Jag avmaskar vid behov och då den aktuella masken går att nås. Vid bandmaskproblem behandlar jag vår och/eller höst (ej utan prov eller kraftig väl underbyggd misstanke), för blodmask är det grässäsongen som gäller, spolmask på föl även i januari efter provtagning.

Jag tar alltid prov på våren på alla. Sen efter behov. Visserligen har jag en fördel som gör proven själv så jag kan ju göra hur ofta jag vill... Men för de stall jag jobbar åt rekommenderar jag provtagning vår för alla och uppföljningsprov på hösten på nya hästar och oavmaskade "förstagångs nollor".

Har ej läst igenom tråden eller sökt efter svaret.

men nästa gång jag ska avmaska (????) så lär det ju i så fall till att ringa vet o det blir i så fall till sommaren.
Men då undrar jag bara hur lång tid det tar att få svar på träckprovet man skickar in. (Så allt klaffar med betessläpp osv...)
Bättre att vara i tid med frågotna ;-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 970
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka