All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Jag var på Apoteket för att köpa medel o märkte att det var Banminth jag använt förra gången. Verksamma medlet pyrantelembonat, frågade personalen om vad det är för intervall på det. Stod ju så fint på övriga medel... Hon svarar att det får jag fråga min veterinär! :crazy:

ENligt bipacksedel etc - 4 veckor. Enligt de senaste rönen som kommit - 5 veckor. Intervallen alltså.

Läste därför bipacksedeln o såg att de ska ha dubbeldos till rundmask.

Dubbeldos till bandmask är det, enkeldos rundmask.

man ska alltså vänta tills frosten kommit innan man maskar mot styngflugan....?
men hur blir det då med intervallen tidigare...? min lilla hade ju 900 på lilla blodmasken i våras och maskades med noromectin i maj och juli. blev därför lite stressad när jag insåg att jag missat intervallen nu med några veckor...men om man ska vänta in frosten så blir det ju bra ändå, men det var det jag menade med att då blir ju intervallen fel...eller?

och hur menade du med att man skulle maska om dom haft blodmask....menade du då på provet i våras? och noromectin tar väl både styngflugan och blodmasken eller? du skrev att man skulle bara maska dom som hade haft styngflugan...om man inte hade blodmask...blev bara så osäker nu...

Ta nu du. Det är de som avmaskar bara mot styngflugan som ska vänta tills efter frosten.

Om man inte behöver avmaska mot blodmask och inte haft styngfluga så behöver man ju inte avmaska alls.

Ursäkta om jag svarar helkonstigt nu, mitt huvud är helt vilse pga huvudvärk som heter duga.

Vilken gastrophilusart menar du att försöken som visade på sämre effekt av moxidectin handlade om?
Vad jag kommer ihåg så var det gastrophilus intestinalis!
PL

Här kommer lite (ursäkta mycket text):

Reinemeyer CR, Scholl PJ, Andrews FM, Rock DW.

A 3 m, video gastroscope was used to screen 47 horses suspected of being naturally infected with equine bot larvae. 17 of 47 (36.2%) candidate horses harbored Gasterophilus nasalis larvae in the proximal duodenum and 46 of 47 (97.9%) had G. intestinalis larvae in the stomach. All horses infected with G. nasalis had concurrent infections with G. intestinalis. 14 horses with dual infections were allocated randomly to two treatment groups. Seven horses in Group 1 received 2% moxidectin oral gel once at a dosage of 0.4 mg/kg bodyweight (BW), and seven horses in Group 2 were untreated controls. 14 days after treatment, all horses were necropsied and the stomach and proximal duodenum harvested from each. Bot larvae were recovered, identified to species and instar, and counted. At the label dosage, moxidectin oral gel was 100 and 97.6% effective (P < 0.05) against third-instar G. nasalis and G. intestinalis, respectively. In addition to demonstrating the boticidal efficacy of moxidectin, this trial illustrated that gastroscopy/duodenoscopy is a feasible method for confirming infections with different species of bot larvae in the horse.

Scholl PJ, Chapman MR, French DD, Klei TR.
Fort Dodge Animal Health, Princeton, New Jersey

In a trial designed to evaluate the efficacy of the recommended dosage of moxidectin 2% oral gel against the gastric stages of Gasterophilus spp., 14 ponies were selected from a herd on the basis of the inclusion criterion of the presence of Gasterophilus spp. eggs attached to their hair coats. After random allocation, the ponies were treated with 1 of 2 treatments, moxidectin 2% equine gel in a single dose at the commercial dosage of 400 microg moxidectin/kg body weight or placebo gel. The animals were necropsied 14 days posttreatment. Efficacies against second- and third-instar Gasterophilus intestinalis De Geer were 100% and 99.5%, respectively.

hoppas huvudvärken ger sig!! nu hade ju vi -3 grader i natt så det blir nog bra. den ena hade bara styngfluga och noll i våras och den andra hade både och. men det är noromectin jag ska ha va?

Jag vet att det finns andra undersökningar som visar på betydligt lägre effekt av moxodectin, någonstans mellan 70 o 80 %
Läkemedelsrepresentanten protesterade inte ens när jag nämnde detta.
PL

ok. men hur funkar det med de olika åren...har sett en del prata om pyrantel år osv... hur länge kör man med samma och när kör man med banminth och dom?
min gamla som har noll på proven..men alltid har styngfluga...ska man variera där också och inte alltid ta noromectin? och hur ofta byter man där?

ok. men hur funkar det med de olika åren...har sett en del prata om pyrantel år osv... hur länge kör man med samma och när kör man med banminth och dom?
min gamla som har noll på proven..men alltid har styngfluga...ska man variera där också och inte alltid ta noromectin? och hur ofta byter man där?

Har din hästs EPG sjunkit men inte gått ner helt kan du ta ett pyrantel-år nästa år.

Styngflugan har man inget att växla med, det finns bara makrocykliska laktoner (alltså ivermektin och moxidektin).

med styngflugan tänkte jag om jag varje år ska använda just noromectin eller om jag ska välja tex ivomec vart annat år...typ

tar alla medel (både ivermectin och pyrantel) blodmaskarna? eller varför väljer man just ivermectin när dom har högt?

eller jag kanske ska skriva så här
när använder man ivermectin och när använder man pyrantel ?
hur länge kör man med samma medel innan man byter?

eller jag kanske ska skriva så här
när använder man ivermectin och när använder man pyrantel ?
hur länge kör man med samma medel innan man byter?

Pyrantel tar vuxna äggläggande blodmaskar, samt spolmask (inget man bekymrar sig om på vuxen häst). I dubbel dos tar den även vuxna bandmaskar. Det tar alltså ett stadie av masken, så efter 4v har man nya äggläggande blodmaskar efter man använt detta.

Ivermektin (vilket märke du använder spelar ingen roll, alla har samma styrka) tar vuxna och "ungdomar" samt styngflugelarver. För blodmask är man då av med smittspridande ägg i 8v innan det kommer ut nya.

Sen finns det moxidektin som tar ytterligare en del av ett stadie, så det tar 12v innan man har ägg som kommer ut.

Behöver man bara avmaska för att hålla nere en liten mängd parasiter så kan det vara lämpligt med pyrantel, eller om man har en väldigt maskpåverkad häst så kanske man inte vill döda alla maskar på en gång pga förgiftningsrisken (maskarna avger toxier när de dör).

För nya hästar med "inte lågt" EPG ger jag moxidektin första året, sen ivermektin och tredje året pyrantel om det behövs avmaskning då.

Har man bandmaskproblem kan man behöva använda ett medel som innehåller prazikvantel. "Rent" heter det Droncit och blandat med ivermektin heter det Equimax.

Blev du klokare nu, eller bara mer förvirrad ;)

ja nu fattar jag mer:bow:

så det kvittar egentligen om man väljer pyrantel eller ivermectin, bara det att man får maska var fjärde vecka med pyrantelen och var åttonde med ivermectin?

men så som du skrev att du maskar så byter ju du medel varje år...det var lite det jag funderade på också, för hon på apoteket propsade på att det var JÄTTEVIKTIGT att jag använde samma avmaskningsmedel minst två år i rad.

och sen funderade jag på en sak till....hur länge ska man maska enligt intervallen...är det till nu i sep/okt eller?

hoppas du orkar med alla mina jobbiga frågor:)

Fråga på du! Det är så man lär sig.

Sanningen är den att det finns ingen "sanning" vad gäller långsam och snabb rotation. Det enda som är säkert är att för varje gång man avmaskar vänjer sig maskarna lite till. Det enda som saktar ner resistensutvecklingen är alltså att avmaska så lite som möjligt och hålla markerna rena på annat sätt.

Pyrantel använder jag bara ett år, de blir ju oftare än ivermektin och moxidektin.

Hur länge du ska avmaska beror på vädret. Blir det en sådär lång seg höst som aldrig blir riktig vinter kan man behöva avmaska in i november kanske även december om man har hårt parasittryck, men det är undantag.

ja det är verkligen ett bra sätt att lära sig måste jag säga. man lär sig suveränt mycket på att kunna fråga istället för att bara läsa sig till information och sen inte kunna fråga om det man undrar. har inte varit här på buke såå länge men gud vad ni har lärt mig mycket!!!

så det där med att man måste maska med samma medel flera år i rad måste inte stämma utan man ska mer tänka på att hålla sig till samma preparat under ett maskningsår(förutom att man måste gå över till ett ivermectin i okt om man har använt pyrantel under vår och sommar)?

hörde att det skulle bli receptbelagt med avmaskningsmedel...kommer ni köpa på er lite nu innan eller? funderade på att köpa på mig några nu innan för jag har ju svårt att tro att lilleman inte har blodmask till våren.
i så fall kan jag i stort sett välja vilket jag vill utav ivermectin eller pyrantel? och kan med gott samvete köra med ett ivermectin ett år till? varför rekommenderade du cydektin förresten...kan han svara bättre på en annan sort än noromectin tror du?

Cydectin är moxidektin som tar 25% av de inkapslade larverna. Det kan hjälpa till att få ner totalsmittan i din häst.

Vilken sort av ivermektin-medeln du väljer spelar nog ingen större roll.

Ang. styngflugan så kan man slippa avmaska mot den om man visiterar sin häst dagligen och skrapar bort alla ägg som hamnat på hästen.

jaha, uppfattade det förut att cydektin var ett utav dom andra ivermectin medlen.
då kanske jag ska prova den nästa år, det är med andra ord den som har ett 12 v intervall? tar den även styngflugan om jag skulle behöva den nästa höst?
jo jag vet att jag kan få bort äggen, gick hyfsat på den store men denlille satt det som berget på.

Fast Cydectin behöver man ju inte ta om man inte har väldigt högt EPG. Finns ju liksom ingen anledning att ta i. Vad menar du med *andra Ivermectinmedel* ?

Ja, Cydectin tar styngflugan, dock sämre har jag läst.

Tjohoooooo! 0 på träckprovet! :bump:

Jaha, då har man tagit träckprov för första gången och det var ju givande! :)

0 på stora/lilla blodmasken, 0 på spolmask och 0 på "övrigt". Vad är egentligen "övrigt"? Någon som vet?

Inga styngflugor har vi heller haft konstigt nog så då slipper jag avmaska helt och hållet.

Men nu undrar jag en sak: (står säkert i något gammalt inlägg men herregud! Den sammanslagna masktråden innehåller över 40 sidor! :crazy: så jag hoppas ni har överseende)

Hur ofta ska jag ta träckprov nu? Måste jag ta det två gånger om året eller?

Min häst går växelvis i två ganska stora vinterhagar som mockas med jämna mellanrum och på sommaren (juni - sept/okt) går han i riktigt stooooora sommarhagar dygnet runt. De är bara två hästar och det kommer aldrig in nya.

Jag funderar på att jag nog bör ta ett nytt träckprov innan betet nästa år eftersom jag inte riktigt känner till hur just denna häst har det med maskeriet i det stora hela. Tänker jag rätt?

Fast Cydectin behöver man ju inte ta om man inte har väldigt högt EPG. Finns ju liksom ingen anledning att ta i. Vad menar du med *andra Ivermectinmedel* ?

Ja, Cydectin tar styngflugan, dock sämre har jag läst.

Varför inte? Hästen kan ju ha mycket smitta i sig även om EPG inte här högt. Det är ju inte så att lite EPG betyder pyrantel och högt EPG moxidektin. Det kan vara helt tvärt om, att man inte vill ta för tufft medel när hästen har högt EPG.

De två undersökningarna jag hittade när jag sökte snabbt visar på 97% effekt av moxidektin på styngflugelarver.

Jag funderar på att jag nog bör ta ett nytt träckprov innan betet nästa år eftersom jag inte riktigt känner till hur just denna häst har det med maskeriet i det stora hela. Tänker jag rätt?

Precis, "standardprov" på våren och om man får avvikande resultat där kan man komplettera med ett på hösten. Första året jag tar prover på en häst blir det också vår och höst, sen övergår jag till bara vår om det håller sig stabilt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka