All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Den som kom hem från inridning, har du nån koll på hur den ligger i maskstatus?

Jag skulle om de absolut måste avmaskas, vänta till resp. hästs intervall gått ut, dvs avmaska olika tidpunkter.

Sv: avmaskning

Har du missat de två bautatrådarna om avmaskning?

Jag avmaskar i år inte alls. Ingen styngfluga och noll på träckprov. Finns styngfluga väntar jag tills den gett sig, dvs när det varit rejäl frost.

Finns styngfluga väntar jag tills den gett sig, dvs när det varit rejäl frost.

Och här finns den kvar. Hittade massor av nya ägg på mina två svarta hästar idag, så det hamstrade avmaskningsmedlet får ligga i sadelkammaren ytterligare en tid.

Immer

Och med vilket argument väljer/ rekommenderar du den tidpunkten?

Tävla med styngflugor?

visst måste väl en häst vara avmaskad när de tävlar!?.. jag kan inte tänka mig annat.. det brukar ju vara så himla strikt med olika smittor och sånt, om man skulle tävla och det har förekommit styngflugor i stallet på en annan häst, och låt säga att jag ska tävla med min, får jag ställa upp då fast inte styngflugorna är borta?

Jag och en kompis diskuterar på msn, men kommer inte fram till något.. Spelar egentligen ingen roll, för att ingen kommer förmodligen tävla innan våren lokalt, men ändå intressant att veta. Men jag tror att man verkligen inte kan få tävla med detta.. men jag hittar typiskt nog inget underlag för min teori.. men å andra sidan hittar inte min kompis underlag till motsatsen ^^.. vi sitter liksom fast..

vad tror ni?

Sv: Tävla med styngflugor?

fast när jag tänker efetr så är väl inte det något som påverkar hästens hälsa direkt.. så det är kanske ganska logiskt..

Håller med om att det inte finns regler för avmaskning på tävling. Och vad är du rädd för? Om en annan häst på samma tävling har styngfluge-ägg på benen så finns det väl ingen risk att din häst slickar i sig de äggen?

Håller med om att det inte finns regler för avmaskning på tävling. Och vad är du rädd för? Om en annan häst på samma tävling har styngfluge-ägg på benen så finns det väl ingen risk att din häst slickar i sig de äggen?

nej men det finns ju levande flugor i bajset.. det var för övrigt en rent hypotetisk fråga.. jag bara undrar..

Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Hej! Denna häst hade 300 EPG blodmask (ej stora) innan betessläpp, avmaskades då med Banminth. Har ej tagit träckprov sedan dess men tänkte avmaska ändå nu då jag 1) endast avmaskade en gång 2) hon varit borta och gått med andra hästar på liten yta och 3) hon dessutom sedan hon kom hem gått med hästen som har stora blodmasken och kanske fått i sig även av denna om hon nu hann släppa ifrån sig smitta innan avmaskningen hann verka. Tycker du jag ska ta Ivomec på stoet som var på inridning också eller Banminth igen? Tusen tack för svar! :bump:

Avmaskade hästen med stora blodmasken med Ivomec ikväll, tänkte dock vänta med avmaskning tills intervallet gått ut för den andra!

Den som kom hem från inridning, har du nån koll på hur den ligger i maskstatus?

Jag skulle om de absolut måste avmaskas, vänta till resp. hästs intervall gått ut, dvs avmaska olika tidpunkter.

Nej det finns inga levande flugor i avföringen. Ngn gång under vår försommar släpper LARVERNA o förpuppas sedan.
PL

Jag har inte avmaskat hästen än, hon går fortfarande ute dygnet runt och det finns lite gräs kvar i hagen.. Ska stalla in henne nästa helg, blir det bra och avmaska i och med det?

Men om vår hyrponny nu kom med styngflugeägg - hur blir vi av med dem på bästa sätt? Och borde vi flytta ut hästen ur hagen där han går med sina nya hästkompisar?

Borde vi inte ha tagit hem honom om vi hade tänkt på äggen då (visste inte ens att det existerade förrän idag när jag försökt få bort dem med alla möjliga metoder och då insåg att det inte bara var frön från nån växt).

Vid Lucia brukar jag avmaska!

Det är mindre lämpligt. Lilla blodmasken har i många fall gått i dvala och nås inte av avmaskningsmedlet, om man inte har otur och lyckas starta en massaktivering istället...

Avmaskning vid Lucia är jättegammalt, från innan ivermektinet hade kommit....

Ryktsten är att rekommendera, men det kan ändå vara svårt att få bort dem. Jag är lite larvig med sånt där, så nu när jag fick hem två ponnyer som hade ägg på benen så ställde jag dem i en provisorisk hage där ingen annan häst kommer gå, och det som mockas ut ur boxen slänger jag inte på den vanliga dyngstacken. Äggen i sig är ju inte farliga, så egentligen behöver man inte göra som jag gör, men det känns bra att veta att inga andra hästar kommer utsättas för dem.

Äggen kläcks efter 2-10 dagar, står det i min lilla bok som för övrigt innehåller lite felaktig info rörande parasiter. Så jag vet inte hur korrekt det är, men det står i alla fall att larverna kliar och därför slickar hästen i sig dem. Sen klibbar larverna fast hela vägen ner i tarmen och kan orsaka irritation i både svalget, strupen och magsäcken. (Återigen, boken kan ha fel.) Efter en viss tid kommer larverna ut i avföringen, men det är stadiet dessförinnan som skapar mest problem för hästens hälsa. I boken står det att man bör avmaska med ett preparat som tar hand om styngflugan i november om man vet att hästen är drabbad.

Ponnyerna som precis kom hit har avmaskats redan, men kommer nog avmaskas igen i november om ingen annan har nåt bättre att komma med? Vågar inte riktigt lita på boken eftersom den har fel på lite andra saker.

Det jag har tänkt göra är att avmaska honom nu med ivomec och i samma veva få loss alla ägg. Sen avmaskar vi alla hästar (han igen alltså) när första frosten kommer.

Kommer vi ha styngflugefritt då igen nästa år?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 618
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka