All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmaska mot bandmask

Jag hittade i mina böcker att dom var i en ända bit. Men de stod ju inte så mycket mer. Antagligen för att dom inte blivit uppmärksammande förens nu!

Ni har säkert rätt o jag ska nog ta en omgång o maska mina pollar mot de.

Vaddå inte uppmärksammade förrän nu? 1984 gjordes en svensk jättestor undersökning på runt 500 döda hästar där det visade att 65% av hästarna hade bandmask, MEN att de inte uppvisat några symptom och ingen av hästarnas dödsorsak var sviter av bandmask.

Varför ska du avmaska? Läste du inte högst upp att man INTE avmaskar om man inte vet att hästen har det?

Sv: Fråga om avmaskning

Träckprov för att se om det öht behövs avmaskas!

Och varför skulle du behöva avmaska tidigare bara för att hästen varit borta? Det kommer inte ut nya ägg snabbare för det.

8v beror på vilket medel du använde, och också vad du har för marker och hur många hästar som går där. De allra flesta behöver faktiskt bara avmaska före och efter bete, om ens det.

Sv: Bandmask?

Träckprovet KAN visa bandmask. Helst tar man ett annat prov som utförs lite annorlunda (ingår inte i KollaMasken). Bandmasken är dock inte alltid så lätt att hitta då den släpper ägg mer sporadiskt än rundmaskar.

Ok, lurig liten rackare det där verkar det som :D

Än en gång tack för dina svar! :bow:

Sv: Fråga om avmaskning

Träckprov för att se om det öht behövs avmaskas!

Och varför skulle du behöva avmaska tidigare bara för att hästen varit borta? Det kommer inte ut nya ägg snabbare för det.

8v beror på vilket medel du använde, och också vad du har för marker och hur många hästar som går där. De allra flesta behöver faktiskt bara avmaska före och efter bete, om ens det.
OK!
Nä jag var inte säker på hur jag skulle göra därav rådfrågning. Då gör jag som innan då bara.

Sv: Avmaska mot bandmask

Vaddå inte uppmärksammade förrän nu? 1984 gjordes en svensk jättestor undersökning på runt 500 döda hästar där det visade att 65% av hästarna hade bandmask, MEN att de inte uppvisat några symptom och ingen av hästarnas dödsorsak var sviter av bandmask.

Varför ska du avmaska? Läste du inte högst upp att man INTE avmaskar om man inte vet att hästen har det?
Det jag fann på nätet så verkade det som om det var mer nu som det här med bandmask uppmärksammades.
För ett par år sedan hade det gjorts en koll på ett slakteri o många hästar led av det.
Så det var väl mer vanligt än vad folk trodde.
Men ok, då har de gjorts tidigare undersökningar oxå.

Nja, ja missade väl de där lite högre upp om att man inte avmaskar. Det enklaste är ju förståss att ta prov.

Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Kan du länka (eller skicka PM om du vill) vad du hittade om undersökningen?

Det finns utländska rapporter som påstår att bandmasken är största orsaken till en viss sorts kolik, dock har jag lite svårt att utläsa HUR de kommit fram till att just bandmasken var orsaken...

jag läste de i en bok om de var mej du mena, men de var kanske ovanstående som du bad länka.?

*KL*

Puh..jag har idag lyckats samla in skit från 9 av 10 betesgående hästar! :banana:

Bara storhingsten som vägrar prutta, och jag vet ju var han gör det men vill inte behöva ta en av "de gamla", han har fri tillgång till sin box men därinne vägrar han skita!

Hur får man en häst att skita på kommando??? Jag måste ju skicka imorrnbitti! :cool:

Åh fan det visste jag inte...*speringer genast ut i stallet o flyttar bajspåsar* :bow:

Halloj

lånar liten knapp

Jag fick svar på träckprov idag. Det står att pållan har 250 epg blodmask, odling är satt! Sedan står det att det finns förekomst av ägg från hästens bandmask. Vad betyder detta och vilket preparat ska jag använda mot blodmask och bandmask?

//millus-:confused:

Hej! Jag har inte gjort något träckprov just nu men det verkar som hästarna har fått mask. Avmaskade med fyrantel i slutet utav april och släppte dem då på bete. Bytte sedan hage den 1 juni och sen vi bytt hage har hästarna fått jättemycket päls, nästan vinterpäls, och ruggig + glanslös päls. De har också börjat klia av sig man och svans. Sen har de blivit smalare men fått bukmagar. Jag har också hittat massa mask i nybajsat skit. Har dem fått mask? Min pålle har rasat som tusan eftersom hon har lätt för att gå ner i vikt :( Jag vill avmaska hästarna och flytta dem till en annan hage men de andra två min hästs hage vill inte det eller dem vill flytta till ett annat bete men de tycker det är för dyrt att avmaska. Kan jag då avmaska min häst och låta henne gå med de andra hästarna i 3 dagar och sedan byta hage? Eller kommer hon få mask igen då? :confused:
Snabba svar :D

*KL*

Kommer med ännu en fråga.

Åringens intervall har gått ut, fbldonnan har 1½ vecka kvar på sitt. Båda maskade med ivermektin (men i 'otakt' då.

Träckprov åringen taget igår visar 800 EPG blodmask.

Av förståeliga skäl vill jag helst avmaskat honom typ IGÅR för att han inte ska pesta ner hagarna (mer...). Samtidigt så ska han och fbldonnan in på samma intervall. Jag hade ju nån liten fåfäng förhoppning om att han 'inte skulle ha så mycket' (haha..) så han kunde vänta in fbldonnan... Men nja..

Kan jag köra i båda två typ imorgon, fast fbldonnan då får ett förkortat intervall?

Sen nästa fråga, jag hade tänkt köra ett cydectinår i år, men då hade fbldonnan och åringen (vars avm jag inte styrt över förrän nu) hamnat HELKNAS på intervall. Så donnan har fått ivermektin som sagt. Och nu är jag i valet och kvalet om jag ska fortsätta på ivermektin, eller gå på med cydectin nu? Jag vet ju att det resistensgruppsmässigt inte spelar roll. Men vilket är smartast?

Osäker hut mycket/lite parasittryck det är i hagarna, men förra unghästen stod ju med skyhögt med blodmask sina första tre år i livet,s en hade hon strax över 400 EPG förra året och i år hann jag inte kolla innan hon togs bort. Valacken är sedan många år immun och nollar sig igenom träckproven, eller möööjligen typ 50 - 60 EPG. Han har tidigare fått första och sista avmaskningen, men i år ingenting.

Stoet är inköpt i nov, hade i våras 550 EPG blodmask. Och Lilleman är inköpt i maj och hade igår 800 EPG blodmask. Sommar och vinterhagarna blandas tyvärr sedan förra året. Mockas inte alls (sommar) och minimalt (vinter). Gräs i båda hagarna, men lågt betestryck.

Halloj

lånar liten knapp

Jag fick svar på träckprov idag. Det står att pållan har 250 epg blodmask, odling är satt! Sedan står det att det finns förekomst av ägg från hästens bandmask. Vad betyder detta och vilket preparat ska jag använda mot blodmask och bandmask?

//millus-:confused:

Du kan använda Equimax (tar alla stadier bandmask + som ivermectin), Ivomec comp (Ivomec + vuxna bandmaskar) eller Cydectin comp (Cydectin + vuxna bandmaskar).

Hej! Jag har inte gjort något träckprov just nu men det verkar som hästarna har fått mask. Avmaskade med fyrantel i slutet utav april och släppte dem då på bete. Bytte sedan hage den 1 juni och sen vi bytt hage har hästarna fått jättemycket päls, nästan vinterpäls, och ruggig + glanslös päls. De har också börjat klia av sig man och svans. Sen har de blivit smalare men fått bukmagar. Jag har också hittat massa mask i nybajsat skit. Har dem fått mask? Min pålle har rasat som tusan eftersom hon har lätt för att gå ner i vikt :( Jag vill avmaska hästarna och flytta dem till en annan hage men de andra två min hästs hage vill inte det eller dem vill flytta till ett annat bete men de tycker det är för dyrt att avmaska. Kan jag då avmaska min häst och låta henne gå med de andra hästarna i 3 dagar och sedan byta hage? Eller kommer hon få mask igen då? :confused:
Snabba svar :D

Om du avmaskade med fyrantel i slutet av april så hade dina hästar lika mycket ägg igen i slutet av maj.

Jag skulle absolut skicka in ett träckprov för att se vad man har att göra med. Smittan får de i sig hela tiden, det som ev. syns på prov nu är ituggat för minst 3 mån sen, dvs mest troligt förra året...

Tjena Alex!

Byt du till Cydectin och kör nu, även om det är aningens kort intervall för fbl. Då får du lagom intervall i höst sen också.

Okej, du rek alltså cydectin? Det spelar mig egentligen ingen roll, cydectiniden var ju pga K egentligen, om hon inte lyckats bli av med sin maskbörda, så hade du ju rek att köra ett 'utrensningsår' med cydectin.

Sen försvann ju hon men iden levde kvar, och fick ju lite 'nytt liv' nu iom den där lille rackarens träckprovssvar.

Men är det bättre/smartare med ivermektin så gråter jag ju inte (och inte plånboken heller), är det smartast med cydectin så var ju jag (pch plånboken) inställd på det, så för mig är det egentligen sak samma,. bara lite svårt att bestämma mig ;)

Men cydectin är 'bästa valet' just nu alltså?

Och jo intervallet blir bra, det blir dock rätt bra med ivermektin med, jag kikade ;) Cydectin så en nu och en om 12 v och det sista intervallet räcker in i början på december. Vilket ju är ypperligt ett normalt år (förra året hade det ju inte räck, men en sån sjuk vinter hoppas jag slippa). Ivermektin blir det tre avmaskningar, sista precis i början på oktober, som ju då 'håller' exakt lika länge som cydectinintervallet. Dvs det blev ganska bra 'båda två' om det blir en normal vinter?

Är det någon av dessa medel som är receptfria? Och ska jag avmaska direkt nu, eller ska jag invänta odling?

//millus

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 977
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna