All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

:crazy:

Wow vilka enorma summor pengar det finns att tjäna där! Antingen för hästägaren som ju lär ha 0 EPG vid det här laget och kan hoppa över avmaskning helt några år med en par provkontroller bara ELLER så för att vara veterinär och ha som lönande bisyssla att sälja maskmedel till sina kunder.... *ironisk till tusan*

I USA använder man (oftast') *purge* medel - dvs läkemedel som tar maskar som finns 'här och nu', och jobbar väldigt lite med att förebygga maskproblem. Det är lönsamt för läkemedelsbolagen i nutiden, men inte i längden. Synd för att det kommer att orsaka problem för alla andra (resistensmässigt)....

Fyra år i rad? Då är det väll dags att byta substans... Man ska byta preparat (substans) lite oftare - typ vart annat år, max två år i rad.

Enligt rekommendation från parasitolog efter träckprov. Jag ifrågasatte också och var mycket noga med att poängtera hur länge vi använt ivermectin. I år har vi bytt till pyrantelpreparat.

Madick eller annan kunnig:

Gjort träckprov på mina hästar igår, den ena hade 0 på allt och den andra hade 150 EPG.
Precis som i höstas, då avmaskade jag inte.

Bad också om analys på bandmask nu, då stod det såhär i svaret jag fick:

Speciell bandmaskdiagnostik utförd. Förekomst av ägg från hästens bandmask. Detta stod på båda hästarnas provsvar.

Undrar då, hur skall jag avmaska? skall jag avmaska? eftersom resultatet var bra på övrigt?

Blev bara lite fundersam?

Senast ändrad av en moderator:

Madick eller annan kunnig:

Gjort träckprov på mina hästar igår, den ena hade 0 på allt och den andra hade 150 EPG.
Precis som i höstas, då avmaskade jag inte.

Bad också om analys på bandmask nu, då stod det såhär i svaret jag fick:

Speciell bandmaskdiagnostik utförd. Förekomst av ägg från hästens bandmask. Detta stod på båda hästarnas provsvar.

Undrar då, hur skall jag avmaska? skall jag avmaska? eftersom resultatet var bra på övrigt?

Blev bara lite fundersam?

Då skulle jag be att få Droncit utskrivet som bara tar bandmasken.

Nu har även jag fått provsvar :)
600 EPG på blodmask och 0 på resten. Tycker inte att det var sååå farligt med tanke på att det är 1,5 år sen jag avmaskade senast :angel: Det borde ju innebära att det inte är sånt hårt parasittryck på våra hagar.

Och nu är odling satt också... det är ju lite spännande det här faktiskt ;)

Det är möjligt att svaret på min fråga finns tidigare i tråden, men jag har plöjt igenom en massa sidor nu och orkar inte fler...:angel:

I alla fall, provade en kolla masken låda för första gången någonsin och det visade noll EPG på alla tre sorterna :bump:
Därför behöver jag ju inte avmaska nu, men hur ska man göra framöver.
Ska gå delvis i samma hage som tidigare samt i en med mer gräs, som nästan garanterat är parasitfri.
Kan jag vänta ett helt år med att avmaska/skicka in nästa prov eller ska jag göra det till hösten?

Skickade denna vända bara in på en häst. Ska jag försöka kolla kompisen också eller kan man utgå att från att den också är maskfri när de gått i exakt samma hagar/avmaskats likadant i många år?

Det är möjligt att svaret på min fråga finns tidigare i tråden, men jag har plöjt igenom en massa sidor nu och orkar inte fler...:angel:

I alla fall, provade en kolla masken låda för första gången någonsin och det visade noll EPG på alla tre sorterna :bump:
Därför behöver jag ju inte avmaska nu, men hur ska man göra framöver.
Ska gå delvis i samma hage som tidigare samt i en med mer gräs, som nästan garanterat är parasitfri.
Kan jag vänta ett helt år med att avmaska/skicka in nästa prov eller ska jag göra det till hösten?

Skickade denna vända bara in på en häst. Ska jag försöka kolla kompisen också eller kan man utgå att från att den också är maskfri när de gått i exakt samma hagar/avmaskats likadant i många år?

Tyvärr kan man inte se hur andra hästar har det på en hästs svar. Vissa individer har starkt eget skydd, medan andra plockar upp allt som möjligtvis går.

Jag skulle vänta tills nästa år om du tog provet såhär pass sent på "våren" och det visar på noll.

Jag skulle vänta tills nästa år om du tog provet såhär pass sent på "våren" och det visar på noll.

Tack för svaret, då väntar jag och så kan man ju kolla lite tidigare nästa vår helt enkelt.

Känns helt konstigt att inte behöva avmaska på så länge, man är ju ingången i gamla vanor.
Men jätteskönt att det var noll på allt!;)

Då skulle jag be att få Droncit utskrivet som bara tar bandmasken.

Ok tack för svaret :bow: Är det bara att ringa veterinären och be dem skriva ut recept? Gör de det efter ett samtal över telefon?

Undrar också om jag bör sätta dem i en annan hage direkt efter avmaskningen ett par dagar?

De går på bete nu.

Ok tack för svaret :bow: Är det bara att ringa veterinären och be dem skriva ut recept? Gör de det efter ett samtal över telefon?

Undrar också om jag bör sätta dem i en annan hage direkt efter avmaskningen ett par dagar?

De går på bete nu.

Du kan ringa din vet och säga att du har positivt på bandmask vid prov så ska de skriva ut Droncit åt dig. Du kan behöva säga ifrån att ni INTE behöver ta blodmasken om vet försöker få dig att ta något kombimedel.

Har du möjlighet att ha dem i en hage som går att mocka så är det ju en fördel!

Du kan ringa din vet och säga att du har positivt på bandmask vid prov så ska de skriva ut Droncit åt dig. Du kan behöva säga ifrån att ni INTE behöver ta blodmasken om vet försöker få dig att ta något kombimedel.

Har du möjlighet att ha dem i en hage som går att mocka så är det ju en fördel!

Ok. då skall jag ringa veterinären på måndag morgon.

Jag har en mindre hage som är lättare att mocka, där får de gå då medans medlet passerar genom kroppen.

Tack för råden. :bow:

Nu har jag skaffat recept på Droncit, gick hur bra som helst med veterinären, nu återstår bara att se om apoteket har medlet hemma ;)

Till saken, jag skall flytta till ett annat stall i slutet av juli, bör jag göra träckprov igen innan jag flyttar hästarna dit?

De har ju legat lågt på EPG värdet nu och i höstas och den hästen med 150 EPG hade inte stora blodmasken.

Bandmasken blir de väl förhoppningsvis av med nu vid denna avmaskning med Droncit?

Bara lite funderingar, för jag vill ju att hästarna skall vara Ok när de skall träffa nya hästar sedan. :)

*kl

har inte orkat läsa hela mastodonttråden, men har lite frågor.
Kompisen stall gjorde kolla masken och svaren blev på alla mellan 1050 & 1550 Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken.:crazy: Alltså väldigt mycket. (ålder på hästarna 4-6 år)

Har själv turen att få 0 på mina, bara unghästen hade under 100 på spolmask. så jag har inte "läst på"

Hur går man tll väga? med bete, rasthagar och avmaskningsschema?
Odling är gjord klar v 25.

Går det att få parasifritt överhuvud taget? Träda? hur länge m.m....

*kl

har inte orkat läsa hela mastodonttråden, men har lite frågor.
Kompisen stall gjorde kolla masken och svaren blev på alla mellan 1050 & 1550 Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken.:crazy: Alltså väldigt mycket. (ålder på hästarna 4-6 år)

Har själv turen att få 0 på mina, bara unghästen hade under 100 på spolmask. så jag har inte "läst på"

Hur går man tll väga? med bete, rasthagar och avmaskningsschema?
Odling är gjord klar v 25.

Går det att få parasifritt överhuvud taget? Träda? hur länge m.m....

Jag skulle välja Cydectin i år till de med mycket. Avmaska nu på studs, och sen var 12e vecka. Då hålls iaf smittan nere. I övrigt mockning så mycket det går. Slå rator i beteshagen och försök göra den så ren som möjligt.

Om svaret kommer tillbaka positivt för stora blodmasken skulle jag se till att beteshagen fick vila helt två somrar från hästar (andra djur går utmärkt) och ev. plöja upp om möjlighet finns.

Avmaska mot bandmask

Hej. I stallet jag har hästen i ska vi nu avmaska. Egentligen hade jag tyckt det var bättre att ta ett prov men det är stallägaren som bestämmer och hon har alla de andra med sig.

De tre senaste somrarna har vi använt Noromectin och nu ska vi byta till Fyrantel. Men nu har det blivit en liten diskussion om hur mycket maskmedel man ska ge.

Stallägaren (och de andra hänger på :smirk:) säger att vi måste ge dubbel dos redan från början för annars tar det inte bandmask.

Men i apotekets brochyr står det så här:

"Bandmask är en vanlig parasit men de flesta hästar har så pass liten mängd att de inte har besvär av masken. Misstänker man bandmask kan pyrantel i dubbel dos i samband med våravmaskningen vara lämplig"

Hittade också detta på nätet på "Fass.se" - Fakta för veterinärer

"Bandmasken Anoplocephala perfoliata betraktades tidigare som mer eller mindre harmlös men har under senare år satts i samband med kolik. Rutinmässig förebyggande avmaskning av bandmask saknar emellertid vetenskaplig grund. Den bör dock komma ifråga i besättningar vid konstaterad förekomst och uppvisande av kliniska problem."

Jag tolkar detta som att det inte finns någon grund för att avmaska speciellt mot bandmask i förebyggande syfte om man inte misstänker att något är fel.

Vad säger ni? Har jag rätt eller är jag fånig som protesterar på detta vis? Hur gör ni?

Vill också säga att alla hästar i stallet ser jättefina ut! Alla har fällt färdigt och är nästan spegelblanka i hårremmen. Fina i hullet är de också.

Sv: Avmaska mot bandmask

Om man ändå ger pyrantel så skadar det absolut inte att ge dubbel dos första gången. Jag skulle inte bråka, utan köra på det. Det man vill undvika är att hålla på och byta medel när det inte finns några symptom på bandmask. Dvs ta pyrantel bara för att komma åt ev. bandmask när man tänkt ta ivermectin resten av sommaren.

Sv: Avmaska mot bandmask

Ok, kanske jag är så negativ bara för att jag egentligen vill ta träckprov och maska av efter det :D

Men när jag ändå har dig "på tråden" nu ska vi ju ha pyrantel i sommar men sen till hösten brukar hästarna få massor av styngflugeägg på sig. Det är väl bara ivermektin som tar det eller? Och är det då ok att byta?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 977
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna