All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Fråga! Har hittat mask i närområdet till stall och hage, en SYTRÅDStunn mask, ca 4-5 cm lång - vet du vad detta kan vara för typ av mask. Kan tillägga att vi har både hundar och katter på gården så det KAN ju vara från dessa.

URÄCKLIGA är de i a f, maskarna alltså.

Skicka in ett prov till labbet för artbestämning! Men det låter inte som nån hästparasit. Möjligtvis springmask, men då borde ni se att hästarna kliar sig i rumpan.

Hmm, det lutar nog åt hundarna eller katterna då. Blä, jag vet inte ens hur jag ska kunna fånga upp de här otroligt tunna varelserna utan att de går sönder! Kanske man kan fota dem och maila in en bild istället:idea:

Du verkar vara en fena på detta :banana: , så har du något bra svar på min fråga också :) *pliiiz*:

Lilla blodmasken
Har det visat sig via träckprov att hästen har. I ganska stora mängder som kräver avmask.medel. Fann att jag har Bimectin (ivermectin) hemma. Den tar blodmasken MEN det står att den inte behandlar vissa larvstadier av lilla blodmasken i tarmslemhinnan.

Ska ett preparat göra det efter att det påvisats att hästen har stora mängder av lilla blodmasken, finns det ngt. annat preparat som gör det? Eller kan jag ta Bimectinet nu och behandla igen när larven har antagit ett annant stadium på en annan plats? I så fall om hur länge då och med samma preparat?

Men den som haft neg på träck och pos på blod, hur gör man då?

Hur högt värde på blodprovet? När avmaskades hästen senast mot bandmask? (Behöver svaras på pga "falskt positivt" som kan förekomma på blodprovet).

Du verkar vara en fena på detta :banana: , så har du något bra svar på min fråga också :) *pliiiz*:

Lilla blodmasken
Har det visat sig via träckprov att hästen har. I ganska stora mängder som kräver avmask.medel. Fann att jag har Bimectin (ivermectin) hemma. Den tar blodmasken MEN det står att den inte behandlar vissa larvstadier av lilla blodmasken i tarmslemhinnan.

Ska ett preparat göra det efter att det påvisats att hästen har stora mängder av lilla blodmasken, finns det ngt. annat preparat som gör det? Eller kan jag ta Bimectinet nu och behandla igen när larven har antagit ett annant stadium på en annan plats? I så fall om hur länge då och med samma preparat?

Det finns ett stadie till som ivermectin inte tar, det är inkapslade larver. Det finns ett medel som tar de sena stadierna av dessa, moxidectin, men då kommer man ändå bara åt 25% av de inkapslade larverna. Och att du har högt EPG på träckprovet säger ingenting om din häst har mycket inkapslade larver...

Fortsätt du med ivermectin var 8e vecka den här säsongen, så markerna hålls fria från ny smitta så minskar mängden mask i hästen.

Det finns ett stadie till som ivermectin inte tar, det är inkapslade larver. Det finns ett medel som tar de sena stadierna av dessa, moxidectin, men då kommer man ändå bara åt 25% av de inkapslade larverna. Och att du har högt EPG på träckprovet säger ingenting om din häst har mycket inkapslade larver...

Fortsätt du med ivermectin var 8e vecka den här säsongen, så markerna hålls fria från ny smitta så minskar mängden mask i hästen.

Å tack snälla för att du svarade!!!!!!! Du kan starta eget som maskrådgivare, ett 070 nummer ;) !!

:bow:

Hur högt värde på blodprovet? När avmaskades hästen senast mot bandmask? (Behöver svaras på pga "falskt positivt" som kan förekomma på blodprovet).

Precis så att Strömsholm rekommenderade att avmaska. Inte avmaskad mot bandmask på iaf en säsong.

Hugger en knapp för att fråga om "nya" maskmedel om det går bra?
Det har ju kommit t ex Equimax, Ivomec Comp och Cydectin Comp har jag för mig som är kombinerat ivermectin/ prazikvantel väl?

NÄR rekommenderas man använda dessa och finns någon intervall eller "tidigaste" dag för nästa avmaskning eller eventuellt träckprov.

Har liksom inte sett så mycket info om medlen, så Madick, har du tid och lust kanske du kan "presentera" dem närmare?

Precis så att Strömsholm rekommenderade att avmaska. Inte avmaskad mot bandmask på iaf en säsong.

De rekommenderar alltid att avmaska, för de får alltid positiva siffror på proverna... Du kan inte kolla närmare?

Hugger en knapp för att fråga om "nya" maskmedel om det går bra?
Det har ju kommit t ex Equimax, Ivomec Comp och Cydectin Comp har jag för mig som är kombinerat ivermectin/ prazikvantel väl?

NÄR rekommenderas man använda dessa och finns någon intervall eller "tidigaste" dag för nästa avmaskning eller eventuellt träckprov.

Har liksom inte sett så mycket info om medlen, så Madick, har du tid och lust kanske du kan "presentera" dem närmare?

Equimax är ivermectin och prazikvantel i tillräcklig dos för att ta alla stadier av bandmasken.

Ivomec comp och Cydectin comp är ivermectin resp. moxidectin blandat med prazikvantel i lägre dosering så man tar vuxna bandmaskar.

Equimax används max (haha) med 16v mellanrum, helst 6 mån. Eftersom de som heter comp har lägre koncentration av prazikvantel kan man använda den lika ofta som vanligt ivermectin/moxidectin-medel. Förstår dock inte meningen med det...

Träckprov går bra efter 8 resp. 12v för rundmaskar. Blodprovet är inte tillförlitligt om man tar det tidigare än 6 mån efter senaste avmaskning (även om det finns de som säger 4 mån...) och hade hästen väldigt mycket bandmask kan det visa falskt positivt längre än så.

Eftersom de som heter comp har lägre koncentration av prazikvantel kan man använda den lika ofta som vanligt ivermectin/moxidectin-medel. Förstår dock inte meningen med det...
Kan man då tolka dessa medel mera eller mindre som en försäljningsåtgärd från bolagets sida, för om jag förstår det hela rätt så om man har behov av prazikvantel = välj nåt annat. Och behöver man ha ett kombinationsmedel, då är Equimax bättre?

och en till fråga ... om man tänker på blodmaskarna, när träckprovar man för det med dessa medel? 8, 12 v eller 6 mån?
För Cydectin åtminstone är det väl minst 12 v?

Kan man då tolka dessa medel mera eller mindre som en försäljningsåtgärd från bolagets sida, för om jag förstår det hela rätt så om man har behov av prazikvantel = välj nåt annat. Och behöver man ha ett kombinationsmedel, då är Equimax bättre?

och en till fråga ... om man tänker på blodmaskarna, när träckprovar man för det med dessa medel? 8, 12 v eller 6 mån?
För Cydectin åtminstone är det väl minst 12 v?

Det finns ju faktiskt tillfällen då man inte vill ta alla maskar på en gång. Det har förekommit mer än en gång att hästarna fått kolik EFTER avmaskning med "fulldos" prazikvantel.

Vad gäller rundmask är det samma intervall som för vanliga ivermectin och moxidectin-preparat, dvs 8 resp. 12v.

:bow:
Då har jag lärt mig något nytt i dag också :)

*knapplån*

Skickade för första gången in träckprov innan avmaskning i år. Har velat göra det ett tag nu, men blev nerröstad i förra stallet, mest för att det var "lättast" att avmaska som vanligt. :crazy: Nu i nya stallet så gav jag mig 17 på att göra en analys först. Resultatet: 0 EPG, för både blod-, spol- och springmask. Vilken tur att jag inte avmaskade "bara för att". :D Och så slipper man göret med att försöka få i hästskrället det förbaskade medlet också. :angel:

De rekommenderar alltid att avmaska, för de får alltid positiva siffror på proverna... Du kan inte kolla närmare?

Tyvärr inte. Och tyvärr kommer jag nog inte under några omständigheter kunna få dem till att göra något annat än att avmaska henne, de är ganska bestämda på den fronten..

Visar träckprov alltid bandmask om så finnes?

Tack förresten för all hjälp!

Tyvärr inte. Och tyvärr kommer jag nog inte under några omständigheter kunna få dem till att göra något annat än att avmaska henne, de är ganska bestämda på den fronten..

Visar träckprov alltid bandmask om så finnes?

Tack förresten för all hjälp!

Nej, bandmasken släpper ägg sporadiskt, så det är inte alltid man ser den där. Har hästen mer än 20 maskar är chansen att man hittar ägg lika stor i träckprovet som blodprovet.

Hade hästen neg på rundmask så är det Droncit de ska välja för att enbart komma åt bandmasken.

Nej, bandmasken släpper ägg sporadiskt, så det är inte alltid man ser den där. Har hästen mer än 20 maskar är chansen att man hittar ägg lika stor i träckprovet som blodprovet.

Hade hästen neg på rundmask så är det Droncit de ska välja för att enbart komma åt bandmasken.

Okej.. Vad ska jag säga till de andra, som nu tror att alla har bandmask, eftersom en hade på blodprov men inte på träck, att det inte är någon fara, om de har så har de inte stora mängder?

Okej.. Vad ska jag säga till de andra, som nu tror att alla har bandmask, eftersom en hade på blodprov men inte på träck, att det inte är någon fara, om de har så har de inte stora mängder?

Har man inga problem som man misstänker härrör från bandmask (som svårt att sätta hull, kolikanfall, ful päls osv) så avmaskar man inte mot den om man inte har positivt på något prov.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 663
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 980
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka