All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Tack för ditt svar!
Jo, det känns som jag börjar fatta hur man ska göra :banana:
Tror att det är lågt parasittryck i sommarhagen då den inte är betad förra året å tror inte den betades året innan det eller möjligen en kort period och den är ca 3 hektar. Häst med 200 EPG och Häst med 500 EPG kommer att flytta in i den hagen om någon vecka. Väntar man att avmaska tills de ska flytta dit eller göra det nu?

/Lina

Avmaska så de hamnar i fas, alltså allihop samtidigt.

För att vi bara har ett ytterst begränsat antal medel som biter på maskarna. Ju mer vi använder dem destå snabbare utvecklar maskarna resistens, och då står vi där en dag och har inget att sätta till när hästen verkligen får mycket mask.

Alla måste jobba för att minska användningen av avmaskningsmedel, och medel som tar "alla" maskar ska man vara extra försiktig med.

Okej, tack så mkt. Man lär sig ngt varje dag inom hästsporten:D

Dessa frågor vill jag oxå gärna veta:)
Hur gör man ett täckprov, vart ska man skicka det till och hur mkt kostar det?

Enklast är att köpa KollaMasken-paketet på Apoteket eller Granngården.

Kostar ca 270 kr. Beskrivning hur du ska göra medföljer.

KL
Pinsamt nog orkar jag inte läsa hela tråden :o. Min fråga kanske därför fått svar tidigare.
Idag fick jag svar på träckprovet. Det visar 100 EPG frågan är nu ska jag maska? Förra året visade det 300 EPG. Hästen kommer att släppas på ett HELT parasitfritt bete.

KL
Pinsamt nog orkar jag inte läsa hela tråden :o. Min fråga kanske därför fått svar tidigare.
Idag fick jag svar på träckprovet. Det visar 100 EPG frågan är nu ska jag maska? Förra året visade det 300 EPG. Hästen kommer att släppas på ett HELT parasitfritt bete.

För att hålla betet fortsatt rent skulle jag avmaska innan bete iaf.

Tack för svar :bow:. Vi resonerar likadant men ville dubbelkolla så jag inte tänkte helt fel.

*kl*
fick mitt svar från vidilab nu... min gamling hade noll på allt, precis som förra året.
men shettisen som är ny här har 900 på blodmask och 0 på det andra... odling är satt och svar kommer v 22 stog det.
hur gör man då? avmaskar man efter v 22 då när man vet svaret eller?

jag som klantade mig och började släppa dom i sommar hagen innan, tänkte ju inte på det!!!:mad:
den är uppdelad på tre hagar och dom har bara varit i den ena.... hur löser man det bäst...tips??:o

*kl*
fick mitt svar från vidilab nu... min gamling hade noll på allt, precis som förra året.
men shettisen som är ny här har 900 på blodmask och 0 på det andra... odling är satt och svar kommer v 22 stog det.
hur gör man då? avmaskar man efter v 22 då när man vet svaret eller?

jag som klantade mig och började släppa dom i sommar hagen innan, tänkte ju inte på det!!!:mad:
den är uppdelad på tre hagar och dom har bara varit i den ena.... hur löser man det bäst...tips??:o
Avmaskar nu på studs. Kommer odlingen tillbaka positiv för stora blodmasken är det läge att sanera hagar hästen gått i.

jaha, ok! behövs det inte om det är lilla blodmasken?
har du koll på bästa avmaskningsmedel med hans resultat??

frågade förra ägaren och han är avmaskad i februari med phyrantel trodde hon i alla fall...
ska man fortsätta med phyrantel då eller? är så dålig på det där med intervaller och att man ska köra med samma medel hela året...
min har haft noll de senaste åren så jag har bara kört med ivermectin i september på honom för styngflugan...

Cydectin Comp (stavning?) och Ivomec Comp, varför används de så sällan? Är det priset eller någon annan orsak?

I vårat stall så andvänder vi av täckprov...... och vi har inte av maskat vår ponny på 3 år :):love:

Cydectin Comp (stavning?) och Ivomec Comp, varför används de så sällan? Är det priset eller någon annan orsak?

Jag hade aldrig hört talas om dem innan i år faktiskt. Sen är det lägre prazikvantel-innehåll i dem än i Equimax, så de tar bara vuxna bandmaskar, precis som dubbel pyrantel gör.

Jag hade aldrig hört talas om dem innan i år faktiskt. Sen är det lägre prazikvantel-innehåll i dem än i Equimax, så de tar bara vuxna bandmaskar, precis som dubbel pyrantel gör.

Men det känns ju praktiskt.
Kan ha samma preparat hela året utan att missa någon mask eller styngflugan?!

Men det känns ju praktiskt.
Kan ha samma preparat hela året utan att missa någon mask eller styngflugan?!

Equimax tar ju också det, och dessutom alla (i hästen) stadier av bandmasken istället för bara de vuxna.

Och varför inte ta prov istället för att fläska på med multi-preparat? Var och en måste dra sitt strå till stacken för att bromsa resistensutvecklingen.

om man har en liten häst, kan man spara en öppnad tub eller måste man köpa ny varje gång?
eller använder nån annan pulver?

är cydectin bättre än tex noromectin? eller varför skiljer det så mycket i pris? svårt att välja!

Hejsan, nu har jag fått mitt provsvar. och jg hade 0 på alltihopa. Kan de verkligen stämma ? Jag va helt säker på att han hade mask eftersom han nu börjat.. eller hade kliat sig på svansen, vilket är ett tecken för iaf andra djur att de har mask?

Vet inte riktigt vad jag skall göra... hade noll på blodmaskarna med?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 675
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 980
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V