All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Hej!

Den där hösthistorian mot styngflugor (ivomec?), nån gång i november, annars inget. Hon var 0-ad förra året, men det året bodde vi i annat stall över vintern och där skilde dom noga på sommar och vinterhagar.

/ lavinia

Jag skulle inte avmaska. Helst inte mot styngflugan heller, skrapa bort ägg varje dag istället.

De dör inte, utan äggen kläcks i värmen, och då finns det ju inga ägg kvar att leta efter.

Jag har en påse med träck i frysen. Då dör äggen däremot. Ska dock kolla dem om de syns (har färsk att jämföra med från samma häst). Odla kan jag ju inte göra iaf.

Om de kläcks, syns masken i provet isfåfall? Förstås får man ju inte fram specifika EPG resultat isåfall kan jag föreställa mig, men man kan väl åtminstone säga att "ja, hästen har mask"?? Kläcks de i hagen också? *nyfiken*

Om de kläcks, syns masken i provet isfåfall? Förstås får man ju inte fram specifika EPG resultat isåfall kan jag föreställa mig, men man kan väl åtminstone säga att "ja, hästen har mask"?? Kläcks de i hagen också? *nyfiken*

Hmm, äggen flyter ju. Vet inte hur det ser ut om de hinner kläckas. Kanske jag ska göra ett experiment på det!

Det är de kläckta larverna som utgör smittan. Har du inte sett bilden på nån Ivomec-folder? Ett grässtrå med en vattendroppe som innehåller hur många larver som helst?

Hmm, äggen flyter ju. Vet inte hur det ser ut om de hinner kläckas. Kanske jag ska göra ett experiment på det!

Det är de kläckta larverna som utgör smittan. Har du inte sett bilden på nån Ivomec-folder? Ett grässtrå med en vattendroppe som innehåller hur många larver som helst?

Ah! Har glömt bort dom bilderna!! Men äsch då, länken dit där själva bilderna finns, ivomec.nu, ger ingen träff.

Gjorde nyss mitt allra första träckprov på min ponny (haft henne i drygt 1 år och tidigare avmaskad enligt givna intervaller).

Resultatet var inte så roligt 550 EPG på blodmask (ingen odling) men nollad på de övriga.

Det är ju helt klart att hon behöver avmaskas så jag kastade mig ut och köpte en dos cydectin vet(efter att läst igenom hela tråden!) som hon ska få ikväll.

Nu till min fråga: Kan hon släppas ut i sommarhagen på fredag eftermiddag?

/Söderböna

Gjorde nyss mitt allra första träckprov på min ponny (haft henne i drygt 1 år och tidigare avmaskad enligt givna intervaller).

Resultatet var inte så roligt 550 EPG på blodmask (ingen odling) men nollad på de övriga.

Det är ju helt klart att hon behöver avmaskas så jag kastade mig ut och köpte en dos cydectin vet(efter att läst igenom hela tråden!) som hon ska få ikväll.

Nu till min fråga: Kan hon släppas ut i sommarhagen på fredag eftermiddag?

/Söderböna

550 EPG är inte så farligt, det är knappt inne på måttligt på skalan.

Visst kan hon byta hage fredag em, men kan du så vänta en dag till.

Ok. Stallägaren tyckte att hon hade jättemycket:confused: .

En följdfråga, vanligtvis har min dotter markarbetsträning på torsdag kvällar och dem kan vara ganska krävande, är det bäst att låta "skorpan" vila i morgon?

/Marie

Nej då, avmaskningen ska inte påverka.
Många tycker att det är högt bara de har några hundra... men skalan ligger ungefär 1-100 väldigt lite, 100-500 lite, 500-1000 måttligt, över 1000 mycket.

Gud vad jag blir förvirrad. Stallägaren tyckte hon hade jättemycket maskägg och skulle absolut vila i tre dagar, eftersom det var ett så starkt ämne som hon skulle få.

/Förvirrad söderböna

Gud vad jag blir förvirrad. Stallägaren tyckte hon hade jättemycket maskägg och skulle absolut vila i tre dagar, eftersom det var ett så starkt ämne som hon skulle få.

/Förvirrad söderböna

Oj oj. Det är ingen fara. Och Cydectin behöver du inte alls ta om du inte vill (vem föreslog det?). STARKT är det inte, utan det påverkar många stadier avmasken. ¨Det som kan påverka hästen om den är väldigt känslig är att maskarna frigör toxiner när de dör, men normalt så blir det ingen reaktion.

Hej!

Men jag ser inga ägg/ har inte sett några... Är det svårare att se ägg på vit häst, eller ska jag tro att vi inte har några styngisar?

Tack för rådet, hade inte tänkt avmaska nu, dom andra får göra som dom vill... Orkar inte tjafsa med dom..

/ lavinia

Om det inte syns några ägg ens på de andra så har ni ju inga.

Tack för ett bra svar! Återkommer nog när jag fått svar om han har stora blodmasken också eller ej! Du verkar ju ha koll, och ffa billigare än labbets veterinär :D

Provsvaret har kommit!:)

100 EPG på stora/lilla blodmasken, odling ej satt. (Jag kryssade i den rutan för säkerhets skull.)

Har inte sett resultaten på de andra 2, men de har visat 0 de senaste åren och bara fått ivermektin på höstarna mot styngflugan.

Det är främst den äldre valacken som delat hage med Elvira (den hage som hon spred stora blodmasken i förra året, som dock är någorlunda urmockad) som jag är lite nyfiken på, plus att det hade varit intressant att se om Elvira fortfarande sprider stora blodmasken eller om det bara är den lilla.

Ska jag avmaska henne ändå för säkerhets skull, eller ha is i magen och skicka ett nytt prov i sommar?

De (hon + den äldre valacken) kommer att gå på ett STORT bete, där de knappast kommer att hinna smitta ner hela, och inte heller ha anledning att gå och plocka i ratorna.

Magkänslan säger att jag inte behöver avmaska henne, men jag vill ha en second opinion...

Provsvaret har kommit!:)

100 EPG på stora/lilla blodmasken, odling ej satt. (Jag kryssade i den rutan för säkerhets skull.)

Har inte sett resultaten på de andra 2, men de har visat 0 de senaste åren och bara fått ivermektin på höstarna mot styngflugan.

Det är främst den äldre valacken som delat hage med Elvira (den hage som hon spred stora blodmasken i förra året, som dock är någorlunda urmockad) som jag är lite nyfiken på, plus att det hade varit intressant att se om Elvira fortfarande sprider stora blodmasken eller om det bara är den lilla.

Ska jag avmaska henne ändå för säkerhets skull, eller ha is i magen och skicka ett nytt prov i sommar?

De (hon + den äldre valacken) kommer att gå på ett STORT bete, där de knappast kommer att hinna smitta ner hela, och inte heller ha anledning att gå och plocka i ratorna.

Magkänslan säger att jag inte behöver avmaska henne, men jag vill ha en second opinion...

Ooooh, knepigt fall. Just eftersom hon haft stora och du inte vet riktigt om du fått bort allt, skulle jag nog avmaska ändå på bara 100. Iaf första avmaskningen innan betessläppet.

Hej igen.

Nu är skorpan avmaskad och jag stod och dissekerade hennes högar igår vid mockningen (hon hade stått inne igår) och jag hittade några få, 10-tal kanske, halv centimeters röda trådar.

Jag antar att det var små blodmaskar:confused: I övrigt mådde hon utmärkt så några stora mängder mask har hon nog inte.

Nu undrar jag; ska jag ta ett nytt träckprov om 12 veckor eller ska jag avmaska ändå?

Fick förresten reda på igår att de andra hästarna, förutom stallägarens, inte är kollade eller avmaskade. Och jag som kände mig som en skurk för att jag var sen.

/Söderböna

Hej Madick!

Du verkar ju vara kunnig på detta så jag har en liten fråga:
Ska skicka in träckprov på mitt halvblod och de 3 ponnyerna i mitt stall. Jag fattar inte riktigt det här med odling? SKA jag kryssa i att de odlar eller inte???

Tacksam för svar

Hej Madick!

Du verkar ju vara kunnig på detta så jag har en liten fråga:
Ska skicka in träckprov på mitt halvblod och de 3 ponnyerna i mitt stall. Jag fattar inte riktigt det här med odling? SKA jag kryssa i att de odlar eller inte???

Tacksam för svar

Första gången man tar prov iaf, och sen på nya hästar som kommer in. Har man stora blodmasken så vill man sanera rejält och avmaska även på lågt EPG.

Hej igen.

Nu är skorpan avmaskad och jag stod och dissekerade hennes högar igår vid mockningen (hon hade stått inne igår) och jag hittade några få, 10-tal kanske, halv centimeters röda trådar.

Jag antar att det var små blodmaskar:confused: I övrigt mådde hon utmärkt så några stora mängder mask har hon nog inte.

Nu undrar jag; ska jag ta ett nytt träckprov om 12 veckor eller ska jag avmaska ändå?

Fick förresten reda på igår att de andra hästarna, förutom stallägarens, inte är kollade eller avmaskade. Och jag som kände mig som en skurk för att jag var sen.

/Söderböna

Skumt av stallägaren att få sånt spel på dig när de andra inte ens kollat...

Normalt rensar Cydectin upp rejält, så jag skulle ta prov efter 13 veckor (vänta lite extra för säkerhetsskull).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 675
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna