Bakåtvänt till äldre/längre barn

Skrottiskrott

Trådstartare
Min femåring åker bakåtvänt i en Britax Max-Way Plus, men nu börjar han bli för lång för den. Bältet vid axlarna hade behövt höjas ett snäpp men det är redan på det högsta nu. Han är drygt 116 cm, de ändrade ju rekommendationerna för den stolen men även om man hade mätt enligt de gamla rekommendationerna så hade han snart varit för lång... Ändå skulle stolen enligt de gamla rekommendationerna räcka till ca 125 cm, förstår inte hur det är möjligt när mitt barn på 116 cm nästan är för lång men detta med bilbarnstolar är väl helt enkelt något man inte blir klok på.

Alla vi känner med jämnåriga barn har bytt till framåtvänt men vi vill helst vänta så länge som möjligt, läser man rapporter om framåt/bakåtvänt åkande så känns det ju galet att vända framåt... typ någonsin. 😂

Det verkar stå mellan BeSafe Stretch, Axkid Minikid 4 eller Britax nya variant Max Safe Pro. Men på alla står det upp till 125 cm och jag är rädd att det är med dem som med nuvarande stol, att de inte alls räcker till 125 cm utan börjar bli urväxta redan nu snart för vårt barn på dryga 116 cm. Någon med erfarenhet av dessa eller någon annan bakåtvänd stol för ett längre barn?

Min femåring åker bakåtvänt i en Britax Max-Way Plus, men nu börjar han bli för lång för den. Bältet vid axlarna hade behövt höjas ett snäpp men det är redan på det högsta nu. Han är drygt 116 cm, de ändrade ju rekommendationerna för den stolen men även om man hade mätt enligt de gamla rekommendationerna så hade han snart varit för lång... Ändå skulle stolen enligt de gamla rekommendationerna räcka till ca 125 cm, förstår inte hur det är möjligt när mitt barn på 116 cm nästan är för lång men detta med bilbarnstolar är väl helt enkelt något man inte blir klok på.

Alla vi känner med jämnåriga barn har bytt till framåtvänt men vi vill helst vänta så länge som möjligt, läser man rapporter om framåt/bakåtvänt åkande så känns det ju galet att vända framåt... typ någonsin. 😂

Det verkar stå mellan BeSafe Stretch, Axkid Minikid 4 eller Britax nya variant Max Safe Pro. Men på alla står det upp till 125 cm och jag är rädd att det är med dem som med nuvarande stol, att de inte alls räcker till 125 cm utan börjar bli urväxta redan nu snart för vårt barn på dryga 116 cm. Någon med erfarenhet av dessa eller någon annan bakåtvänd stol för ett längre barn?

Axkid Movekid tar också upp till 125 cm/36 kg. 😊

Nu har jag inget långt barn och hon är bara tre. Men tycker det ser ut att finnas rejält med plats på höjden i hennes stretch. Har ni möjlighet att åka och prova de olika stolarna i någon butik?
Rekommenderar gruppen Bilbarnstolar på Facebook också. Mycket kunskap och många bilder. Finns en del på långa barn i aktuella stolar.

Ni borde väl kunna montera den/de stolar ni är intresserade av och testa att sätta barnet i den vid en butik som säljer bilstolar, det är nog bästa sättet att hitta en som passar bäst både till barnet och bilen.

Väger han inte jättemycket kan även Axkid One vara ett alternativ. Bra med benplats iaf i större bilar och ska räcka till minst 125 cm men maxvikt är 23 kg pga. isofix. Vårt barn på cirka 114 cm har långt kvar i sin. Annars ska ju Axkid Movekid räcka riktigt långt både på längd och vikt.

Vi har stretch, vår son är 125 och nyss fyllda fem. Han satt fortfarande bra i stolen, men han har väldigt långa ben och fick väldigt ont i dem så vi har nyligen vänt honom framåt trots att det känns jätteläskigt.
Älskar stolen, kan varmt rekommendera den!

Liknande trådar

Övr. Barn 6-åring, tunn och späd, max 125 cm lång. Framåtvänd i framsätet på enbart bälteskudde och med inkopplad airbag som utlöses vid krock...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Lupin
·
Småbarn :( Loke har 2 bilstolar. En Britax 2 way som han använder hos mig och en BeSafe Izi Kid som han använder hos sin pappa. (BeSafen...
2
Svar
35
· Visningar
2 592
Senast: Gandalf
·
  • Låst
Övr. Barn Köpte senaste numret av tidningen Föräldrar och barn i går och läste till min stora förvåning att 80% av Sveriges ett- ocvh tvååringar...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat