Bilstolsproblem igen

Sv: Bilstolsproblem igen

Vi har en two-way bakom passagerarsätet, måste ha den där eftersom det inte är stödben på den. Duflexen hade vi i mitten i bak tills han kom över 11 kg, sen var vi tvugna att flytta fram sätena så mkt så då gick det inte att ha den i bak. Vi måste ha stolen med stödben vid förarsätet så att vi kan flytta det beroende på vem som kör.
Nu får det bli duoflex i fram ist, och t-w och hi-way i bak. Lite trångt, men deet funkar.
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Brukar man inte ha stolar med stödben i baksätet och stolar utan stödben mot instrumentpanelen?
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Two-wayen ska lutas mot antingen instrumentpanelen eller mot sätet om man har den i bak. Jag har babyskyddet i fram och de andra i bak. Duoflexen är utbytt mot en hi-way nu, den kan stå på sätet oavsett barnets vikt. Funderar på hur jag ska placera stolarna sen bara, när minstingen ska byta till bakåtvänd.. Vill helst ha henne fram, men tror inte det funkar med stolarna.
 
Sv: Bilstolsproblem igen

*kl*
Kom att tänka lite nu, när jag läst alla era inlägg om stolar hit och dit.
Vi har ju en britax hightech (?) till Sebastian, och han sitter ju med raka ben nu men bara någon enstaka cm till ryggstödet på sätet. Han är i runda slängar 75 cm lång.
Ni pratar om att stolarna står "helt på sätet" eller "på kanten"? Hur då? Jag tror bara vår stol kan stå direkt på sätet? Det känns ju som att benen kommer bli böjda på ungen ganska snabbt. Vet inte hur lång en "normal" 4åring är men om vår nästan 1-åring nära nog tar i ryggstödet kommer han ju få åka med böjda ben i flera år känns det som...

Vet inte riktigt vad jag ville. Egentligen kan jag ju bara läsa vår instruktionsbok och se om jag blir klokare av den... ;)
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Men jag sitter också med böjda ben i bilen, och jag tycker inte att det är så farligt ;)

Men skämt åsido, vi bytte till en större bil bland annat för att få bra plats till bakåtvända stolar så att vi inte behöver vända barnen innan de definitivt växt ur stolarna. Just nu har vi två bakåtvända och ett babyskydd, men funderar faktiskt på att köpa en tredje bakåtvänd i vår trots att äldste killen är drygt fem år då. Och tre bakåtvända skulle inte ha gått i vår gamla bil.
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Är det en multi-tech ni har? Vet inte hur det är med den med placering. Våran two-way kan man ju ställa antingen längst in på sätet så att den står mot ryggstödet, eller så flyttar man ut den en bit. Beror på hur mkt plats det finns i bilen. Duoflexen har en liten klack under som måste hänga ner över kanten när barnet väger över 11 kg.
Min son är 4 år och 4 månader, han sitter med något böjda ben nu. Inget som stör honom. Han är väl ca 107 cm nu. Böjda ben är ingen fara alls, och barnen brukar inte tycka att det är så jobbigt heller. Vuxna sitter ju inte heller med raka ben i bilen..
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Ja precis! Multitech heter den ju! Var något som inte kändes helt riktigt där! ;)
Den har en "plasttunna" under som man vickar på så den står på den, den får att vända både framåt och bakåt.. men det kanske har mer att göra med att man ska kunna ha stolen framåtvänd sedan, för att få rätt lutning på den... Tror inte att man kan placera den på något annat sätt än dikt an mot ryggstödet på den riktiga stolen...
Nej, gud bevars, Nog får ungen sitta med böjda ben! Det är ju inte mina knän som far illa. ;)
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Fast, jag fattar inte hur en större bil ger mer plats för att åka bakåtvänt? De sitter väl där de sitter ändå? :blush:
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Fast, jag fattar inte hur en större bil ger mer plats för att åka bakåtvänt? De sitter väl där de sitter ändå? :blush:
För det första mycket bredare baksäte - gör att det överhuvudtaget går att ha två bakåtvända på platserna bredvid varandra och dessutom få plats en vuxen eller ett babyskydd bredvid. Sedan är det stor skillnad på avståndet mellan baksätena och framsätena, och eftersom det går att placera stolarna mer eller mindre "hängande" över kanten (som ni varit inne på ovan) så gör det stor skillnad även för barnens benutrymme.

I nya bilen kan vi ha en bakåtvänd stol i framsätet och en i baksätet rakt bakom, det hade varit omöjlighet i vår förra bil.
 
Sv: Bilstolsproblem igen

ah... Vi har hyffsat stora kombisar både jag och sambon så jag är väl insnöad i min relativt stora bilvärld... ;)
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Ja, jag har provat många olika bilar (vi var med i en bilpool innan vi köpte bil) och det är verkligen olika hur lätt det är att få in bilstolarna. Bilens yttre storlek kan bedra också, det handlar även om baksätets utformning och fördelningen av utrymmet (jag tycker tex att det kan vara trångt i baksätet i många kombibilar för att man prioriterat lastutrymmet).

Med tre barn under fem år är det inte det lättaste att få in alla stolar :eek: - men nu har vi en MPV (7-sits) och njuter av utrymmet :D
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Ja, inte vet jag hur alla får ihop det men jag har haft samma problem med mina barn - ända sedan de föddes i princip :crazy:
Folk har påpekat att det är ju "bara" att ha dem bakåtvända men så enkelt är det ju inte när barnen protesterar att de inte får plats och får kramp etc.

Sonen växte ur sitt babyskydd på 3 månader och fick sedan åka Britax two-way eller vad den hette. När han var strax under 3 år var vi tvungna att köpa en ny stol till han som var framåtvänd för han fick helt enkelt inte plats i Britaxen längre (huvudet var ovan nackstödet, förutom för långa ben). Han är nyligen fyllda 6 år (nov), 124 cm lång och väger 22 kg och åker idag på en bälteskudde. Minns inte hur lång han var när han var 3.

Dottern har vi haft samma problem med, hon är nästan 3 1/2 och har inte kunnat åka bakåtvänd på minst ett halvår - hon var helt enkelt för lång för Britaxen (och andra på marknaden befintliga bakvända stolar), huvudet var över nackstödet och benen korvade sig. Idag är hon 106 cm lång och väger 15 kg.
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Det är på babyskyddet hjässan inte får gå över kanten. En bilbarnstol är urvuxen först när öronen når kanten på ryggstödet. Men det kanske var så du menade...
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Låter jättekonstigt, min son är 101 cm och han sitter bra i bakåtvända stolen. Han har böjda ben men det är ju som påpekats inte farligt på något sätt till skillnad från att åka framåtvänd.
 
Sv: Bilstolsproblem igen

Dottern har vi haft samma problem med, hon är nästan 3 1/2 och har inte kunnat åka bakåtvänd på minst ett halvår - hon var helt enkelt för lång för Britaxen (och andra på marknaden befintliga bakvända stolar), huvudet var över nackstödet och benen korvade sig. Idag är hon 106 cm lång och väger 15 kg.
Jättemystiskt. Vår son är som sagt också 106 cm och väger typ 17 kg och han har en god bit kvar innan öronen kommer upp till kanten i stolen (Britax Hiway, som alltså inte ens är bland de största stolarna). Men det är klart, barn kan ha olika proportioner och så. Vi vänder honom nog i sommar då han är nästan 5,5 år.

Om man monterar stolen lite mer lutande så brukar barnet glida ner lite så att kanten når högre upp vid huvudet, så det kan vara ett tips. Och som sagt - att undvika tjocka kläder i bilen, både av utrymmesskäl och av säkerhetsskäl.
 

Liknande trådar

Småbarn Hej! Jag ska snart åka till Sverige på lite semester och tänkte jag skulle köpa en bilbarnstol där, eftersom det endast finns...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 350
Småbarn Japp, sonen är ungefär 4,5 månader och babyskyddet börjar bli trångt... funkar ett tag till med tanke på att han är ju oftast är ganska...
Svar
18
· Visningar
2 830
Senast: Comfort
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
77 259
Senast: Enya
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 034
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp