All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Japp, jag är numera en sådan markägare, det är dyrt för mig som har många hästar att avmaska i tid och otid. Nu är träckprov skickat på samtliga vuxna hästar (skickade till Vidilab igår och har inte fått svar idag Tora!)på stallet, här skall saneras marker från och med nu! Ettåringarna skickade vi på i vintras och går efter det svaret åtminstånde över betet. Hit kommer inte en oprövad häst in längre. :)

Vidilab får in ca 100-150 kollamaskenlådor om dagen just nu och ungefär lika många "vanliga" hästprover (storstall mm). Alla kollamasken svaras ut via e-mail senast dagen efter att provet kommit till labbet. Om svaret uteblir kan detta bero på att försändelsen helt enkelt inte kommit fram eller att e-mailadressen varit otydlig och svaret har fått skickas flera gånger. Tveka inte att maila eller ringa labbet och efterlysa ditt svar. Det bästa är att uppge sin e-mailadress, det är lättast att leta på.
"Vanliga" hästprover (på följesedel som tagits ut från Vidilabs hemsida) och storstall svaras ut via post samma dag provet kommit till labbet och är analyserat, dvs det ska också komma fram dagen efter om posten sköter sig.

Japp, jag är numera en sådan markägare, det är dyrt för mig som har många hästar att avmaska i tid och otid. Nu är träckprov skickat på samtliga vuxna hästar (skickade till Vidilab igår och har inte fått svar idag Tora!)på stallet, här skall saneras marker från och med nu! Ettåringarna skickade vi på i vintras och går efter det svaret åtminstånde över betet. Hit kommer inte en oprövad häst in längre. :)

Får man inte mailsvar om man använder följesedeln från hemsidan alltså? Eftersom man skulle ange mailadress antog jag det.

*knapplån*

Man sätter en odling för att få reda på om det är lilla eller stora blodmasken. Men när man vet vad det är vad gör man då? Har man annan avmaskning eller andra preparat då? Vad är skillnaden på om man vet eller inte vet?

Mvh

Tora

*KL*

Blir det samma pris för en Kolla Masken-låda som det blir att paketera själv i plastpåse (tejpad) och skicka in?

Japp, de vill nog att man använder kolla masken paketen för det lönar sig knappast om man inte har riktigt många hästar att paketera själv. Jag betalade 55 kr i porto plus kostnad för jiffypåse, då är vi fyra som delar på portot samt att testet kostade 220:- plus moms...

*knapplån*

Man sätter en odling för att få reda på om det är lilla eller stora blodmasken. Men när man vet vad det är vad gör man då? Har man annan avmaskning eller andra preparat då? Vad är skillnaden på om man vet eller inte vet?

Mvh

Tora

Viktigast är att veta om det är så att man har hästar med bara lite mask som inte avmaskas.

I övrigt så skulle jag om jag fick in en häst med stora blodmasken, göra ALLT för att sanera hagarna.

Ok, får se om jag kan få tag i ett sånt utan att åka runt halva länet då, annars får jag skicka det 'som vanligt'.

En till fråga, ponera att man har två hästar som är parasitfria. Och de har gått i samma hage som en häst som haft ordentligt med parasiter. Om man kan fortsätta hålla de två parasitfria, när kan man räkna hagarna som rena då?

Vuxna hästar har i de flesta fall ett eget försvar mot parasiter, så även om markerna är smittade behöver de inte plocka upp så mycket smitta.

Viktigast är att veta om det är så att man har hästar med bara lite mask som inte avmaskas.

I övrigt så skulle jag om jag fick in en häst med stora blodmasken, göra ALLT för att sanera hagarna.

Hade man i så fall även avmaskat de som bara hade väldigt lite också?

Mvh

Tora

Vuxna hästar har i de flesta fall ett eget försvar mot parasiter, så även om markerna är smittade behöver de inte plocka upp så mycket smitta.

Om en gammal häst då plötsligt får mask (600 nu och nollad året innan) efter att ha gått på bete på samma ställe så kan man misstänka att markerna är smittade? Eller kan det vara så att hästen blev avmaskad på hösten (stygnflygeägg) och på det sättet aktiverat vissa vilande ägg?

Mvh

Tora

Om en gammal häst då plötsligt får mask (600 nu och nollad året innan) efter att ha gått på bete på samma ställe så kan man misstänka att markerna är smittade? Eller kan det vara så att hästen blev avmaskad på hösten (stygnflygeägg) och på det sättet aktiverat vissa vilande ägg?

Mvh

Tora

Även om hästen nollar i flera år så behöver det inte betyda att hästen är maskfri. Lilla blodmasken kan ligga i ett väntestadie (arrested development) i flera år, och plötsligt få för sig att fortsätta utvecklas. Antingen spontant eller att ngt påverkat som t.ex. en avmaskning. Men det kan ju också vara ny smitta. Det går liksom inte att säga såhär utan att veta mer.

Tänkte mest på att om Blå nollar nu, och inte avmaskas, och nollar i höst och nästa vår med etc, när kan man då så att säga 'sluta kolla'?

Tänkte mest på att om Blå nollar nu, och inte avmaskas, och nollar i höst och nästa vår med etc, när kan man då så att säga 'sluta kolla'?

Ändrar man inget (tar in ny häst, flyttar hästen, osv) så skulle jag ta två prov och sen hoppa över ett år, ta prov året efter det, om det fortfarande är noll hoppa över två år, osv. Men det är inte så ofta man har så oförändrat.

Jo, det är då det är viktigt...

Fast vidilab gjorde ingen odling på min fast den bara hade 100 och jag har kryssat i rutan att man skall göra odling. Men när jag pratade med hon som gjorde provet så sa hon att det inte behövdes.

Mvh

Tora

Fast vidilab gjorde ingen odling på min fast den bara hade 100 och jag har kryssat i rutan att man skall göra odling. Men när jag pratade med hon som gjorde provet så sa hon att det inte behövdes.

Mvh

Tora

Hmm, reviderar mig lite. Allmänna råd är väl att inte avmaska förrän man är över 200, och då är det mellan 100 och 200 det är viktigt att kolla efter stora blodmasken. Under 100 är inte risken så stor att man har stora som jag förstått. Fick lite tankevurpa där ett tag ;)

Blir det samma pris för en Kolla Masken-låda som det blir att paketera själv i plastpåse (tejpad) och skicka in?

Kolla Masken kostar 280:- enligt Apotekets hemsida, och jag räknade ut att jag skulle få betala 296:- för ett "hemgjort" paket.
Och då delar jag porto och exp. avgift med två andra...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 710
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
588
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 015
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 998
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka