All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bandmask vid avmaskning

Nej, jag skrev inte att äggen utvecklades i hästen. Menade mer att finns det mask i hästen så finns där ägg. Och larver är ju högst troligt att det finns eftrsom där finns vuxen mask. Och larverna får vi inte bort med dubbel dos banminth.

Vi har gräs här! Snart dags för bete:)

Grejen är ju att de vuxna maskarna släpper ut ägg, sen tar det 2-4 månader innan hästen får i sig detta. Och därifrån 6-10 veckor innan det finns vuxna maskar. Inga "vilostadier", utan masken utvecklas i en följd. Därför, när vi haft vinter och inget gräs, har det gått så lång tid att det rimligtvis inte finns några icke-äggläggande maskar, utan de som finns nådde man med dubbel pyrantel just nu.

Ingen aning men därför är han maskad 4 ggr sedan i april -maj förra året. Droncit 2 ggr, Equimax 1 gång för alla maskar och en gång med dubbel dos Banminth
Det här är ett citat från "magtråden".

Hur i hela friden kan veterinärer ge såna råd, och vad är motiveringen?? Inlägget är skrivet i januari. Prazikvantel (finns i både Droncit och Equimax) tar alla stadier av bandmasken, ges MAX var 4e månad, rekommenderat var 6e månad efter provtagning så man ser om hästen är återsmittad.

Jag blir mer och mer chockad över en del veterinärers parasitråd...

Senast ändrad:

Jaa du; kanske ska du ta kontakt med SVA för att få svar på dina frågor. Jag har svarat dig tidigare på att jag fått individuellt stöd o rådgivning från SVA's forskare samt från de veterinärer som behandlat min häst. Alla behandlingar är individuella beroende på häst. Min häst har alltså varit dålig. Jag har ingen anledning att ifrågasätta mina veterinärer eller så pass kunnig personal som finns på SVA. Jag behöver inte argumentera för den behandling han fått. Jag råder inte andra till att avmaska så ofta utan att haft kontakt med kunniga veterinärer som är informerade om fallet.

Jag vet inte varför tråden har gått över till att handla om min häst...

Menar du att det inte är aktuellt att avmaska för att få bort fler stadier av bandmask såsom larver? Kan också säga att sist jag pratade med SVA's forskare kunde man inte helt redogöra för bandmaskens livscykel. Jag är inte heller den enda som fått avmaska med tex droncit flera gånger....inom kortare period.

Vet inte varför du jagar upp dig....personligen, som jag sagt innan, litar jag på den forskning som finns och att de som är involverade är kunniga i ämnet. Men det är ju bara jag...

Jaa du; kanske ska du ta kontakt med SVA för att få svar på dina frågor. Jag har svarat dig tidigare på att jag fått individuellt stöd o rådgivning från SVA's forskare samt från de veterinärer som behandlat min häst. Alla behandlingar är individuella beroende på häst. Min häst har alltså varit dålig. Jag har ingen anledning att ifrågasätta mina veterinärer eller så pass kunnig personal som finns på SVA. Jag behöver inte argumentera för den behandling han fått. Jag råder inte andra till att avmaska så ofta utan att haft kontakt med kunniga veterinärer som är informerade om fallet.

Jag vet inte varför tråden har gått över till att handla om min häst...

Menar du att det inte är aktuellt att avmaska för att få bort fler stadier av bandmask såsom larver? Kan också säga att sist jag pratade med SVA's forskare kunde man inte helt redogöra för bandmaskens livscykel. Jag är inte heller den enda som fått avmaska med tex droncit flera gånger....inom kortare period.

Vet inte varför du jagar upp dig....personligen, som jag sagt innan, litar jag på den forskning som finns och att de som är involverade är kunniga i ämnet. Men det är ju bara jag...

Ja du, vilken forskning? Inte den jag läst iaf. Vill du inte säga här blir jag glad om du kan hänvisa i PM vilka forskare du haft kontakt med.

Prazikvantel tar bort ALLA stadier av bandmasken. De som inte kommit in i hästen än (genom kvalstret) kommer man självklart inte åt, men inte sjutton hjälper det att avmaska hästen för det...

Och inte sjutton accepterar jag bara vad veterinärer säger utan att förstå varför. Hade jag gjort det hade min häst avlivats eftersom veterinären jag var hos låst fast sig vid att problemet satt på ett visst ställe. Byte av veterinär visade helt andra problem, och hästen blev frisk på bara några veckor...

JAG skulle ifrågasätta en massa medicinerande av en häst som hade problem med magen. Och jag vill gärna fråga själv om du kan ge namnet på den som ordinerat detta åt dig.

Avmaskningsmedel är något som inte kommer hjälpa för alltid. Vi måste ALLA ta vårt ansvar och minska resistensutvecklingen.

"Om man vet att hästen har bandmask = ägg är hittade, varför avmaska med ett medel som bara tar vuxna maskar som man får upprepa flera gånger (dvs pyrantel i dubbel dos). SJÄLVKLART ska man avmaska med prazikvantel om man vet att hästen har bandmask. "

Citat ifrån dig o annan tråd om bandmask...
Har vi egentligen samma tankar om maskning?! ;)

"Om man vet att hästen har bandmask = ägg är hittade, varför avmaska med ett medel som bara tar vuxna maskar som man får upprepa flera gånger (dvs pyrantel i dubbel dos). SJÄLVKLART ska man avmaska med prazikvantel om man vet att hästen har bandmask. "

Citat ifrån dig o annan tråd om bandmask...
Har vi egentligen samma tankar om maskning?! ;)

Men nu hade hon redan avmaskat, alltså ingen mening att upprepa NU. Hon har ju redan fått bort masken. Har du ens läst mina inlägg i den här tråden och förstått?

NU är det ju inte "vilka veterinärer som helst". Om det nu handlar om mig personligen så kan jag fortfarande svara ett självklart ja på frågan om jag litar på SVA och till dem anknytna veterinärer på annat håll. Vi får alla själva välja vad vi vill tro på.

Min hästs magproblem har inte med själva avmaskningen att göra. Inget jag kommer att redogöra för här. Hästen har varit bra i magen sen första avmaskning till sista så inget beror på det.

TS har fått hjälp av SVA och du o jag kommer nog kanske alltid att ha olika tankar kring just bandmask, blodprov o avmaskning. Det är OK. :)

Men varför vill du inte säga vem som gett de rekommendationerna? Jag vet inte vem du är och kommer inte "hänga ut dig", jag vill veta. Kanske jag missat något som kommit fram senaste tiden. Jag väntar fortfarande på PM.

Och "inte vilka veterinärer som helst"... tja, alla är människor, eller hur? Och du sprider här hur som gjorts med din häst utan att ha en aning om varför det är rekommenderat till just din häst, och hur det kan appliceras på andra.

Och jag tycker fortfarande att den rekommendationen TS fick är konstig och vill gärna veta där också varför hon fått den rekommendation hon fick. Och tycker du inte det är konstigt att ni fått så otroligt olika besked från samma ställe?

Senast ändrad:

Hej där..

jag var inte direkt ifrågasättande när jag pratade med parasitologen på SVA men rekomendationen var att fortsätta med samma preparat jag börjat med alltså pyrantel. Och att det då inte var mening att ge dubbel dos förrens i sept då det kan ha kommit fler vuxna maskar. Och att jag då helst skall ta träckprov innan.

Frågade också om jag inte kunde ta equimax i okt eftersom vi vet att vi har styngflugan och då samtidigt få bort larverna från bandmasken, men fick nej. Plocka bort äggen från styngflugan istället- den är visst inte så farlig för hästarna.

Och att jag skall köra moxidin (?) eller ivomectin år nästa år och då med comp varianten som tar bandmask på våren.

Senast ändrad av en moderator:

Du ska ta moxidectin innan du vet om din häst har mycket mask nästa år... skumt. Och visste inte den du talade med att det finns rent prazikvantel, det heter Droncit, det är ju inte att byta medel.

Men annars var det som jag sa, det dröjer innan det finns vuxna maskar igen.

Men herregud; klart jag vet varför min häst har gått på det avmaskningsschema han har gjort! Jag sprider inte alls info om hur min avmaskats och menar att andra ska göra på samma sätt. Om jag berättat det i en annan tråd där min häst diskuterats fortlöpande är en helt annan sak.

Jag tycker inte alls att det är konstigt att vi har fått olika rekommendationer, vi har olika hästar med olika problem med bandmask. Säkerligen är hästarna i olika åldrar också. Tydligt är väl iaf att SVA menade att TS skulle ta bandmaskproblemet på allvar och följa upp framöver, även nästa vår. Som du skrev tidigare, att många hästar inte far illa av bandmask och att det förekommer skrämselpropaganda tycker jag är fel. Bandmaskproblem tas med större allvar numera än tidigare. Det är viktigt att följa med i utvecklingen.

Jag förstår fortfarande inte varför du hetsar upp dig så. Jag rekommenderade en kontakt med SVA om det fanns osäkerhet och det rådet tog TS. Jag tycker att du själv ska ta en disskussion med SVA för att få svar på dina frågor.

OK, VARFÖR skulle du avmaska oftare än var 4e månad med prazikvantel. Du vet du, kan du inte upplysa om det då?

Och varför vågar du inte PMa vem du haft kontakt med själv på SVA, det är en stor anläggning, inte alls säkert jag kommer fram till den du pratat med. Eftersom jag inte vet vem du är eller något om ditt fall kan jag inte hänvisa till det, och då blir det ju lite besvärligt att få fram infon, eller hur.

Ang. SVA så HAR jag prata med flera olika personer där och har aldrig hört någon som rekommenderat det du fått till din häst, så jag är väldigt nyfiken på anledningen.

Som du skrev tidigare, att många hästar inte far illa av bandmask och att det förekommer skrämselpropaganda tycker jag är fel. Bandmaskproblem tas med större allvar numera än tidigare. Det är viktigt att följa med i utvecklingen.
Jotack, jag har läst ett antal forskningsrapporter på ämnet. Hur många har du läst själv?

Jag förstår fortfarande inte varför du hetsar upp dig så. Du tar upp något som jag skrivit i en annan tråd. Min häst har en lång historia och jag varken känner eller orkar diskutera det med dig. Det var du som drog in min häst i diskussionen och hans exakta behandling, inte jag.

Jag har inte rekommenderat NÅGON annan att följa "vår" avmaskning. Du kan diskutera din ovilja till blodprov, bandmaskavmaskning i stort o övriga tankegångar du har med SVA utan att dra in mitt fall i det. Det ÄR inte min häst vi diskuterar här. Förslag är ju att prata själv med de som forskar i ämnet, SÅ många personer är det inte och jag tror inte deras kunskaper skiljer såå mkt.

Att gå till personangrepp tycker jag både är fegt och otrevligt. Alla har rätt till sin uppfattning och sina egna erfarenheter.
Vår uppfattning skiljer sig främst i att du menar att "de gör ingen större skada på de flesta hästar" medans jag tycker att man absolut ska ta problemet på allvar.

Om du hade haft en annan ton i din fråga/diskussion så hade jag tyckt att det var mkt trevligare att svara på ditt PM. Återigen; varför hetsar du upp dig så? Du har säkert goda kunskaper i ämnet och du kan säkert en hel del. Jag tror du helt enkelt får acceptera att jag har andra erfarenheter och andra åsikter än du.

Här tar den här diskussionen slut för min del.

Jag kan inte så någon som helst anledning till att avmaska oftare än vad maskarna faktiskt utvecklas, och du har inte kunnat svara, så varför är det så svårt att säga vem som rekommenderat det till dig?

Jag vill ha fakta, och är beredd att ta reda på den själv, men jag behöver ju din källa. Det är inget personangrepp, jag förstår bara inte motviljan att dela med dig. Jag skiter i din häst och dig, men jag vill veta varför du fått de rekommendationer du fått. Vad har jag missat i den information jag hittat, undrar jag såklart.

Jag tycker också man ska ta PROBLEM på allvar. Och vad gäller min ton så låter du ohyggligt otrevlig själv. Jag menar inte att vara otrevlig, men blir ivrig, och i text kommer ca 10% fram av vad man faktiskt säger. Ansikte mot ansikte skulle du säkert tagit detta på ett helt annat sätt eftersom du hört mitt tonfall och sett mitt ansiktsuttryck.

Jotack, jag har läst ett antal forskningsrapporter på ämnet. Hur många har du läst själv?

Varför litar du mer på vad du själv läst i ämnet än vad SVA eller ansvarig veterinär rekommenderar? Jag är bara fundersam eftersom jag själv skulle lita på vad min veterinär sa till mig i de flesta frågor som gäller min hästs hälsa, de skall ju vara experter. Inte ifrågasätter du väl recept etc. som din läkare skriver ut :angel:

Nja det är inte alla veterinärer som är så speciellt duktiga på hästens parasiter och avmaskning.

Det är lite som veterinärer som raspar tänder och veterinärer som verkligen är utbildade på tänder. Veterinären i fråga måste alltså ha ett eget intresse i ämnet i fråga och lära sig mer då utbildningen i det på veterinärhögskolan är ganska ytlig.

Sen är vare sig veterinärer eller läkare allvetare bara för att de är just läkare eller veterinärer.

Förstår inte vad det är som är så upprörande när Madick bara vill ha källan till vissa behandlingar. Vill man inte uppge någon källa så sjunker trovärdigheten i påståendena ganska så mycket.

Mvh

Tora

Varför litar du mer på vad du själv läst i ämnet än vad SVA eller ansvarig veterinär rekommenderar? Jag är bara fundersam eftersom jag själv skulle lita på vad min veterinär sa till mig i de flesta frågor som gäller min hästs hälsa, de skall ju vara experter. Inte ifrågasätter du väl recept etc. som din läkare skriver ut :angel:

SVA har jag pratat med (flera stycken eftersom jag fortfarande inte fått nån referens att fråga efter) och ingen känner till vem och varför någon skulle ha rekommenderat prazikvantel så mycket som det påstås att det skulle ha gjorts. Och jag undrar också över anledningen till att dubbel pyrantel rekommenderas även om ett prov skulle visa sig positivt. Utan att förstå varför är "kunskap" totalt värdelös.

Jag har ett specialintresse i parasiter och har lärt mig massor, och för allt jag lär mig inser jag hur mycket mer det finns att lära sig. Och som med allt annat så inser man hur skrämmande lite vissa andra kan om ämnet. Saker jag fått veta från forskare och parasitologer får mig att bli rädd över humanmedicin och forskning där. Vad är det jag själv stoppar i mig?

Bara för att man läst till veterinär betyder det inte att man kan ALLT inom ALLA områden. Man har specialintressen och lär sig mer om de delarna. När det gäller parasiter och deras bekämpning, där jag själv har ett specialintresse, så ifrågasätter jag och frågar om och om igen tills jag förstår.

Jag litar inte blint på någon, varför skulle jag utsätta mig för det? Jag tror det var i den här tråden jag berättade om min häst som hade varit avlivad för många år sen om jag litat blint på veterinären jag var till. Eftersom jag vägrade lita på vad han sa utan att få en motivering som kändes trovärdig räddade jag min häst genom att byta veterinär. På 3v var han friskförklarad efter annan behandling än den första veterinären gjort.

Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Har nu fått svar på träckprov och är lite fundersam. Min (5 år) hade 450 EPG, har tidigare år nollat. Jag bytte stall i höstas till ett där dom avmaskar rutinmässigt, och hängde då med på deras avmaskning med ivermectin vid installning. Vi hade haft styngfluga under sommaren så då tog jag inget träckprov. Nu funderar jag på varifrån smittan kommer? Är det från gamla stallet (flyttade 1:a oktober) eller ifrån det nya? I gamla stallet tog vi prov och alla hade lågt (så de inte behövde avmaskas), däremot kom det ett par hästar på bete som jag inte har koll på hur de gjorde.
Sannolikt är att det är det nya stallet, mindre hagar med fler hästar, och som sagt ingen koll över huvud taget. Det som gör att jag undrar är att vi tog prov på två andra hästar som gått i samma hagar, och de hade 0 och 30 EPG. De är äldre, 8 & 16 om det spelar in? Klurigt det här. "Positivt" är att jag nu behöver avmaska, och slipper ta det bråket med stallchefen...:smirk:

jättetråkigt jag vet, men om avmaskning!

min dam har haft kolik två gånger på en månad varför träckprov och blodprov på bandmask togs. träckprovet visade 0 på allt men idag kom blodprovssvaret vilket visar på 1,02 (gränsvärde för direkt behandling är 0.6) :eek:
ska ju då avmaska och tänkte använda droncit, vet. tyckte det var bra att använda ett smalt preparat men berättade att cydectin comp. som kommit även tar ett "gömt" stadie av bandmask. dock är den ju väldigt bredspektrad.

tänkte mig därför att avmaska som följande.
nu = cydectin comp.
28/6 (3 dagar innan jag byter stall och släpper på bete) = droncit
sept/okt = ev. nytt blodprov eller droncit

till våren tar jag träckprov igen, och avmaskar enligt resultat,tar bara blodprov om hon får magproblem igen.

vad tror ni?
vet sa också att blodprovet kan visa på en gammal infektion om antikroppar finns kvar, så det är ju inte 100% säkert. men att det är bättre att avmaska eftersom hon haft problem.

hästarna står inne tre dagar i samband med avmaskning och hagarna mockas under den tiden...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 717
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
588
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 053
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka