All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bandmask vid avmaskning

Equimax i höst skulle jag ta. Ingen mening att få panik över det här. De gör ingen större skada på de flesta hästar.

Tack för ditt svar.
Med höst menar du att jag kan vänta till okt/nov och ta den som höstavmaskning mot styngflugan också, dvs íngen mer avmaskning i år än en dos Equimax i okt/nov.

Tänkte jag skulle skicka in träckprov till nästa avmaskning för jag gissar att parasittrycket i år är stort pga att vi inte haft någon frost under vintern. Och om man då har mkt blodmask- funkar det bra med Equimax då eller borde man då ta Cydectin?

Jag kan inte säga om det räcker som enda avmaskning, utan träckprov och nån historia på hästen och markerna. Den här avmaskningen håller blodmaskäggen borta ca 5v, sen är det lika mycket igen som innan avmaskningen.

Equimax innehåller även ivermectin som tar styngflugan bra om ni har den, så oktober låter som en lagom tidpunkt.

Behöver du avmaska mer så skulle jag fortsätta med pyrantel eftersom du börjat med det i år redan, då blir det avmaskning var 4-5 vecka ungefär, utom sista då i oktober. Equimax innehåller prazikvantel, det ska du inte ge oftare än var 6e månad helst.

Normalt så växlar jag ju preparat varje år, men om jag nu vet att hagarna är smittade med bandmask kanske jag bör avmaska mot bandmask nästa år också? Vågar jag verkligen hoppa över bandmask något år, utan att ta blodprov som visar ok?

Så kan detta funka?

Om 6 veckor dubbel dos banminth igen
Om 12 veckor enkel dos banminth
osv...

Träckprov
Okt/Nov Equimax (vi har styngflugan)

Nästa år 2008 (ivomec år)

Equimax innan bete
Ivomec under bete
Ivomec okt/nov

Du behöver inte köra dubbel dos Banminth igen (förresten, Fyrantel är samma sak men billigare :angel: ), enkel räcker. Bandmasken är inte så farlig som viss reklam försöker påskina.

Har du 6v mellan så kommer det hinna komma ut ägg på betet, max 5v. Eller så väntar du 6v nu och tar träckprov. I höst spelar det ingen större roll med provet eftersom du ändå avmaskat hela sommaren och ska ta styngflugan. Så träckprov nu (eller ja, om 6v, om du absolut vill) och sen nästa vår räcker gott.

Har du tagit Equimax i höst så hinner inte hästen återsmitta sig under vintern, så att upprepa den på våren är onödigt. Vänta då hellre till hösten och ta det då.

Jag vet inte riktigt om jag skulle väntat till hösten med att ta bandmask. Har du konstaterat bandmask på din häst dvs att den bajsat ut en hel del vuxna maskar finns det även bandmask som är i andra stadier. Väntar du med avmaskning mot bandmask är risken stor att du får ett större problem till hösten plus att beten/hagar/andra hästar smittas av bandmask.

Går din häst själv? Avmaskade du alla hästar i så fall mot bandmask?
Troligen är hagkompisarna smittade och behöver genomgå samma avmaskningsprogram mot bandmask som den andra.

Droncit eller Equimax hade jag maskat med om några veckor. Viktigt är att använda ett medel som tar mask i flera stadier.

Har själv haft problem med bandmask och det är något man ska ta på allvar(menar nu inte att du inte gör det men... :) )
Hästar kan få stora problem av det, min hade problem med diarréer etc och hade skador i tarmslemhinnan. Detta trots att jag avmaskat med dubbel dos Banminth sommaren innan. Vi har nu fått följa ett strikt program med blodprov och avmaskning med droncit flera gånger.

Ett tips är att kolla med SVA om hur du ska göra!

För att man sett nån mask i avföringen behöver det inte betyda stora mängder bandmask. Öka inte på den här hysterin nu som redan är igång pga "skicklig" marknadsföring.

En stor del hästar har bandmask utan några som helst problem.

Men självklart, fråga fler. Se till att prata med parasitologen på SVA.

Min häst har inte gått ensam. Har avmskat min då han står i sjukhage fram till bete och han skall inte gå på bete med övriga hästar.
Men jag gissar att de andra nu kommer välja ett preparat som tar bandmasken eftersom jag konstaterat att min har det- och informerat dem om det. Så det får man ju anta att de gör, men vem vet...

Såg många maskar, tycker jag. Skiten som var lösast räknade jag lätt till 20 st och sedan var det många synliga i varje hög under dag 1 och även i morse dag 2. Men de högarna var mer fasta så jag har inte finfördelat.
Hästen har också ont i magen... men det är ju inget ovanligt- starka grejer det där..

Senast ändrad av en moderator:

Och du är säker på att det är bandmaskar? Tog du bilder (ja, jag är lite perverterad ;) ) eller sparade någon?

Jag är en envis typ och skulle ändå inte avmaska mer just nu. Möjligtvis ta prov i höst innan avmaskningen.

Jag är säker, kollade mot den bok jag har med bilder. Ingen tvekan där!

Det du skulle kunna göra om du känner dig orolig är att ta ytterligare en dubbel dos senare i sommar om du ändå fortsätter med pyrantel.

Även om du avmaskat nu med prazikvantel och hagen är smittad så hade det funnits nya maskar i hästen om några månader (är inte helt säker på tidsintervallet på deras utveckling).

Om det nu finns vuxen bandmask och man sett ca 20 st kan man räkna med att det finns mask,larver,ägg i olika stadier i hästen.
Att vänta tills hösten eller vänta ett tag för att ta dubbel dos banminth igen känns mindre bra eftersom det inte tar bort problemet. Banminth tar bara vuxna maskar vilket gör att man rekommenderar att maska med equimax eller droncit.

Jag är inte alls något offer för marknadsföring eller dylikt utan följer SVA's rekommendationer och de råd som resultat av forskning gett.
Jag har själv erfarenhet av häst med bandmask och vet därav att det inte är att leka med. Lite beror det ju såklart på hur gammal hästen är.

Bukeplutt;har hästen ont i magen av det, stackarn, så är det ju viktigt att kolla upp det. Det lät som att han varit lösare i magen först? Hoppas han mår bättre nu!
Madick o jag har ganska olik uppfattning när det gäller bandmask. De är trevliga o hjälpsamma på SVA och jag har fått mkt hjälp av dem. MIn häst ingår även i studier där på just bandmask.

Senast ändrad av en moderator:

Äggen åker ur hästen och smittar inte direkt. Äggen äts upp av ett gräskvalster där ägget kläcks och utvecklas en bit. Detta tar 2-4 månader. Sen äter hästen upp gräskvalstret, larven frisläpps och fäster i hästen, det tar 6-10 veckor innan masken är vuxen och börjar släppa ägg.

Risken att det finns outvecklade bandmaskar såhär års är alltså ytterst liten, för det är mer än 10v sen vi hade gräs.

Jag blir också glad om du svarar på mitt PM.

Ja han har ont nu efter avmaskningen men jag har faktiskt inte misstänkt alls att han hade problem med mask innan jag avmaskade. Han har haft bra avföring och inga magproblem eller avmagring eller så. Han har stått mkt i sjukhage pga mugg, lymfangit etc under hösten/våren och jag har alltid varit orolig att han skall få kolik eller så men han har inte visat några tendenser.

IOFS kan ju hästar med mkt mugg ha problem med magen men han är ju skimmel med vita ben och vi har jätteleriga hagar så muggen har inte förvånat mig eller så att säga.. Men nu kan ju allt bara bli bättre.

men självklart så tar jag detta på allvar eftersom jag fick uppfattningen (utan att veta säkert) att det var mkt. Skall kontakta SVA.

men självklart så tar jag detta på allvar eftersom jag fick uppfattningen (utan att veta säkert) att det var mkt. Har kontaktat SVA och fick rekommendadtionen att ta enkel dos banminth i juni. Sedan träckprov sept om om han då har bandmask ta dubbel dos banminth igen.

Men vi har en annan häst som haft mkt kolik och ytterligare en som haft mkt diaree.

men självklart så tar jag detta på allvar eftersom jag fick uppfattningen (utan att veta säkert) att det var mkt. Har kontaktat SVA och fick rekommendadtionen att ta enkel dos banminth i juni. Sedan träckprov sept om om han då har bandmask ta dubbel dos banminth igen.

Men vi har en annan häst som haft mkt kolik och ytterligare en som haft mkt diaree.

Vem pratade du med då? Det låter ytterst mystiskt att du skulle ta dubbel Banminth i höst om provet visar positivt, varför inte ett medel som är riktat som prazikvantel?

Vad bra, att du fick svar från SVA menar jag!
Då har du fått svar på hur du skall göra. Trodde faktiskt att de skulle vilja att man maskade med annat medel.....men det blir ju bra med träckprov.
Hoppas han blir bra!:)

Vad bra, att du fick svar från SVA menar jag!
Då har du fått svar på hur du skall göra. Trodde faktiskt att de skulle vilja att man maskade med annat medel.....men det blir ju bra med träckprov.
Hoppas han blir bra!:)

Men vänta nu! Jag trodde du var en som ifrågasatte saker. Inte bara svälja vad folk säger. Vill du inte veta VARFÖR de rekommenderade så? Bara för att det är SVA eller nån annan instutition behöver det inte vara korrekt... alla har vi våra specialintressen.

Jag vill veta varför de rekommenderade detta förfaringssätt.

Nej, jag skrev inte att äggen utvecklades i hästen. Menade mer att finns det mask i hästen så finns där ägg. Och larver är ju högst troligt att det finns eftrsom där finns vuxen mask. Och larverna får vi inte bort med dubbel dos banminth.

Vi har gräs här! Snart dags för bete:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 058
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 000
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna