All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Ja men så bra, för det är ju det som jag tycker att man ska göra! Höra efter med sin veterinär eller med labbet, då tycker vi ju lika! :)

Angående dina övriga detaljfrågor... det är så mycket som spelar in när det gäller avmaskningsrekommendationer så jag tänker inte gå in på det här och nu, då blir jag sittande hela kvällen!
Jag förstår att du är lite grining på mig nu, hoppas det går över för jag är inte grinig på dig! :)

Senast ändrad av en moderator:

Det du hänvisade till var ett av styngflugans utvecklingsstadier, och det finns inget som säger att det är "lugnt" att växla mellan de båda bara för att de tillhör samma grupp.

Det du hänvisade till var ett av styngflugans utvecklingsstadier, och det finns inget som säger att det är "lugnt" att växla mellan de båda bara för att de tillhör samma grupp.

Nu får du förklara igen. Om jag nu inte tar alla stadier så får jag ju ut nya flugor i alla fall nästa år.

Och vad skulle hända om man bytte mellan två makrocykliska laktoner menar du? Tvärtom tycker jag det är lämpligt att inte överanvända moxidectin, två ggr och sen gå över till ngt annat för att inte nöta ut det.

Jag är inte sur på dig (även om jag vet att jag kan "låta" som det när jag blir lite ivrig), men jag vill ha motiveringar inte bara tyckanden. Ur varje diskussion lär man sig något nytt och måste verkligen tänka igenom sina argument. Men att inte få något substansiellt tillbaka är väldigt frustrerande. MOTIVERA så jag förstår.

Jo, jag har ju tagit prov, men ingen jag känner har kunnat svara på frågan. Har tagit prov varje år sen 5 år tillbaka. Maskat alla över 100EPG men ändå kört avmaskning på ston som legat under 100 just vid fölning.
Konstigt att det inte står någonstans var lämplig gräns är.
Men man vill ju som sagt inte maska i onödan men det är svårt att rucka på rutiner.....
Har blivit skrämd av att en tidigare arbetsgivare hade så mkt parasiter att en fölunge var tvungen att tas bort

Just var gränsen går beror så mycket på hur omständigheterna är. På stora marker med få hästar i vuxen ålder kan man acceptera högre EPG innan man avmaskar, medan om man har yngre hästbestånd, kanske många hästar och små marker avmaskar tidigare. Det går liksom inte att säga generell lika för alla när det gäller låg smitta.

Jag funderar lite över om jag behöver avmaska TROTS att att våra hästar låg 0 EPG, 0EPG, 30EPG på svaret från Vidilab som jag fick idag. Och då menar jag mest för betes skull. Våra hagar har använts lite hur som helst under många år och jag försöker nu sen jag tog över stallet förra året få lite ordning på parasittrycket.

Förra sommaren avmaskade vi enligt intervallerna hela sommaren med Ivomec. Så att hästarna är parasitfria nu är ju inte så konstigt. Men är hagen det?

Finns det parasiter i hagen i år så borde jag ju avmaska ändå för att få stopp på rundgången. Eller? Man säger ju at det behövs två säsonger för att bli av med maskarna. Om vi då antar att hästarna inte tillförde några nya förra sommaren så är det 1 år och följaktligen skulle ytterligare ett år med avmaskning vara vettigt.

I så fall tänker jag mej det här preparatet som jag glömt namnet på, börjar på E och räcker länge.

Tänker jag rätt?

Tänk att man aldrig blir klok på det här! Hur skall jag göra med ettåringarna? Träckprovade i feb. och Nr 1 hade 60 blodmask, inget annat. Nr 2 hade 200 blodmask samt inget annat. Måste dessa träckprovas igen nu eller kan jag utgå från detta och avmaska och i så fall med vad? Blir ju dyrt när man har många... :crazy:

Dessa är tagna med ivermectin i nov.- dec, går ensamma på ca 1 ha.

*knapplån*

Stämmer det att Equimax är slut hos tillverkaren???

Jag funderar lite över om jag behöver avmaska TROTS att att våra hästar låg 0 EPG, 0EPG, 30EPG på svaret från Vidilab som jag fick idag. Och då menar jag mest för betes skull. Våra hagar har använts lite hur som helst under många år och jag försöker nu sen jag tog över stallet förra året få lite ordning på parasittrycket.

Förra sommaren avmaskade vi enligt intervallerna hela sommaren med Ivomec. Så att hästarna är parasitfria nu är ju inte så konstigt. Men är hagen det?

Finns det parasiter i hagen i år så borde jag ju avmaska ändå för att få stopp på rundgången. Eller? Man säger ju at det behövs två säsonger för att bli av med maskarna. Om vi då antar att hästarna inte tillförde några nya förra sommaren så är det 1 år och följaktligen skulle ytterligare ett år med avmaskning vara vettigt.

I så fall tänker jag mej det här preparatet som jag glömt namnet på, börjar på E och räcker länge.

Tänker jag rätt?
Om hästarna inte släpper ut ägg finns det ingen mening att avmaska. Avmaskningen stoppar ju inte hästarna från att tugga i sig den ev. smitta som finns i hagen redan. Du kan aldrig avmaska gräset :angel: om du nu inte bränner av det, plöjer upp, mockar osv.

Equimax är ett kombinationspreparat som tar både rundmaskar och bandmask. "Räcker" i 8v mot rundmask, men har du inga problem som du tror härrör till bandmask finns det ingen anledning att använda det.

Såg nu att du menade Cydectin. Det behöver du absolut inte använda när dina hästar har så lågt EPG. Låt dem vara och kolla nästa år igen.

Tänk att man aldrig blir klok på det här! Hur skall jag göra med ettåringarna? Träckprovade i feb. och Nr 1 hade 60 blodmask, inget annat. Nr 2 hade 200 blodmask samt inget annat. Måste dessa träckprovas igen nu eller kan jag utgå från detta och avmaska och i så fall med vad? Blir ju dyrt när man har många... :crazy:

Dessa är tagna med ivermectin i nov.- dec, går ensamma på ca 1 ha.

Eftersom du inte avmaskade efter det provsvaret skulle jag antingen ta ett nytt prov, eller avmaska efter det faktum att de går på relativt lite mark och är så pass unga. Pyrantel var 5e vecka kanske? (ERP 5v på pyrantel enligt nyligen utförd studie :idea: )

Jag har nu skickat in mitt livs första träckprov och fick svaret idag. 0 på den ena hästen och 450 EPG på den andra. Avmaskade i fjol med ivermectinpreparat.

Har en låda med Banminth-påsar och jag undrar nu om det är vettigt att använda dem? Och i så fall, enkel eller dubbel dos? Sen får jag väl ta ngt annat till hösten för styngflugan, typ Cydectin.

Mina hästar går i en egen hage. Inga andra hästar i den. Hagen är nog inte uppharvad sen kritaperioden. Jag försöker mocka så gott det går. De går i samma hage året om.

By the way, vad är det för intevall på Banminth?

Tack på förhand...

Senast ändrad av en moderator:

Jag har nu skickat in mitt livs första träckprov och fick svaret idag. 0 på den ena hästen och 450 EPG på den andra. Avmaskade i fjol med ivermectinpreparat.

Har en låda med Banminth-påsar och jag undrar nu om det är vettigt att använda dem? Och i så fall, enkel eller dubbel dos? Sen får jag väl ta ngt annat till hösten för styngflugan, typ Cydectin.

Mina hästar går i en egen hage. Inga andra hästar i den. Hagen är nog inte uppharvad sen kritaperioden. Jag försöker mocka så gott det går. De går i samma hage året om.

By the way, vad är det för intevall på Banminth?

Tack på förhand...

Det skadar inte att ge dubbel dos första avmaskningen (bara den som hade positivt behöver ju avmaskas). ERP (egg reapperance period) på pyrantel var vid en nyligen genomförd undersökning 5v, så det är ett lagom intervall.

Ska du ta styngflugan är ivermectin ett bättre val än moxidectin.

vi ska efter mycket tjat skicka träckprov iår. har maskat med banminth 2 år nu eftersom staällägaren köpt de å gett hästarna.. en gångn på hösten å sen en gågn på våren... inga träckprov då inte utanmaska för att man ska...

vad rekommenderar ni att man tar för medel i år?+ jag räknar tyvörr med att vi har mycket smitta i våra hagar.. trots att min hade 60 EPG förut så tror jag tyvärr att hon har gått upp....

vi ska efter mycket tjat skicka träckprov iår. har maskat med banminth 2 år nu eftersom staällägaren köpt de å gett hästarna.. en gångn på hösten å sen en gågn på våren... inga träckprov då inte utanmaska för att man ska...

vad rekommenderar ni att man tar för medel i år?+ jag räknar tyvörr med att vi har mycket smitta i våra hagar.. trots att min hade 60 EPG förut så tror jag tyvärr att hon har gått upp....

Börja med proven och så utgår man från det.

Det behöver inte vara så illa, för väldigt många räcker det med bara lite avmaskning om ens någon.

Bandmask vid avmaskning

Avmaskade med Banminth 2005 före/efter bete + ivomec på hösten okt/nov
Avmaskade Ivomec 2006 före/efter bete + hösten okt/nov

I år har jag precis avmaskat dubbel dos banminth och sett att hästen har skitit ut mkt bandmask. Och visste inte att banminth bara tar vuxna bandmaskar.
Vad skall jag göra?

Ta Equimax efter bete?
Ta Eqimax om 6 veckor och banminth efter bete igen?

Tips mottages!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 058
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 000
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna