På samma tema som
@lilstar :
Igår skrev jag att det var två saker du "måste" göra. Men sedan ändrade jag "måste" till "behöver" eftersom det kändes som att "måste" i ditt dåvarande tillstånd snarare var stjälp än hjälp. Nu är en ny och nykter dag, så nu skriver jag samma sak fast nu lägger jag in "måste" för jag är (från mitt amatör på Buke-perspektiv) övertygad om att det
är "måste"!
1. Din mamma.
Du måste se till att hon får veta! Naturligtvis är det bäst om du berättar själv helt rakt och ärligt, men om det inte fungerar så får du hitta på en annan lösning.
Men det kan inte vara så att din mamma tar med sig vin hem till dig, sitter där och dricker och sedan lämnar det som är kvar. Uppenbart har hon inte alls förstått hur sjuk du är. Du kan inte ha alkohol hemma, du bör ett tag hålla dig undan från ställen där alkohol konsumeras.
Så din mamma måste få veta.
2. Du själv och din behandling -
du måste ta tag i den och du måste göra det nu! Du återkommer ständigt med undanflykter och bortförklaringar. Även efter ett antal dagars nykterhet hittar du återkommande på femtielva anledningar att inte gå på möten, uttalar dig nedsättande om personer du bedömer ha alkoholproblem och kommer med dryga kommentarer om att du inte alls har problem och det är snömos, typ. Från mitt perspektiv är det tydligt att du gör det för att distansera dig från det faktum att
du är alkoholist. Det är inte fråga om att du festat för mycket ett tag och tar en break med en vit månad. Du dricker i alla möjliga sammanhang, alla möjliga och omöjliga tider på dygnet, väjer inte för en del saker som bara i tanken skulle vara no-no för många, gömmer flaskor - ja listan kan göras lång. Det är inte så troligt att du klarar ut det här själv utan
du behöver mer hjälp. Någon form av behandling, inte bara lida igenom det hela och ta lite random AA-möten.
Du är just nu i en situation där du ändå har mycket som är värt att kämpa för. Alkoholen kan ta ifrån dig allt det och det kan gå fort. Du behöver sluta ljuga för dig själv, verkligen inse att du är alkoholist och ta hjälp för att kunna tillfriskna.