Status
Stängd för vidare inlägg.
Att inte bli trodd på är såklart jobbigt men knappast något man kan räkna med när man inte aktivt tagit tag i varför man ljugit. Min bror missbrukade många år, och han ljög, manipulerade och betedde sig allmänt vidrigt mot alla i familjen. Jag litar fortfarande inte på honom men nu när han varit ren flera år så blir det upp till mig att hantera dom känslorna. Det är så jag ser på det, ditt jobb är att bevisa att du går att lita på och att ljuga för din mamma om dina problem gör knappast problemet mindre, när du gjort ditt jobb så är det hennes jobb att hantera sina egna känslor kring det. Det går verkligen inte över en natt och inget man kan kräva åt något håll

Är så arg. På mig själv.

Var det gott? - sådär.
Var det skönt? - ja och nej.
Var det värt det? - verkligen inte!
Vill jag göra det igen? - nej.

Dag 1. Suck jag har inte kommit längre. Och inte har jag berättat för henne heller. Ska försöka sova på saken och se om jag klarar av att göra det imorgon.

Håller kanske på att bli sjuk. Inte ens kaffet har smakat gott idag.
Jag önskar att jag någon gång kan bli helt fri från detta.
Att inte ha något begär på något sätt. Inte känna någon dragning eller ens lägga en tanke på att dricka. Att den delen av mig slutar existera.
Jag vill bli en person som aldrig har druckit. Jag ska bli den personen. Måste bara hitta henne först.

Är så arg. På mig själv.

Var det gott? - sådär.

Dag 1. Suck jag har inte kommit längre. Och inte har jag berättat för henne heller. Ska försöka sova på saken och se om jag klarar av att göra det imorgon.

Att inte ha något begär på något sätt. Inte känna någon dragning eller ens lägga en tanke på att dricka. Att den delen av mig slutar existera.
Jag vill bli en person som aldrig har druckit. Jag ska bli den personen. Måste bara hitta henne först.
Att berätta för din mor har vuxit och vuxit till att bli ett stort monster. Och större blir det för varje dag du låter bli.

Läser ju i inlägg efter inlägg hur du föreställer dig hur hemskt det kommer att bli. Jag tror att det där monstret i dina tankar bara växer och växer - tills du dödar det och berättar.
:heart :heart :heart

När din mamma frågar hur helgen varit, kan du väl helt ärligt berätta vilka konsekvenser hennes 2 lämnade vin-flaskor gav, och be henne att aldrig göra så igen? Så behöver du liksom inte börja i kronologisk ordning, utan berätta hur du har det här och nu? Följdfrågorna lär komma ändå.

Är så arg. På mig själv.

Var det gott? - sådär.

Snälla, se till så att din mamma får veta!

Om din mamma bott 40 mil bort och ni träffats till jul hade det varit en sak. Men nu är det inte så. Ni träffas och umgås. Och det som hände i helgen visar att din mamma faktiskt inte har förstått, för hade hon insett hur stora problem du har med alkohol hade hon inte tagit med vin hem till dig och definitivt inte lämnat kvar det.

Det kommer ju att hända igen. Eftersom det är så ni har gjort tidigare och hon inte vet.

Ställ dig utanför din situation. Anta att du känner en person som har problem med alkohol och den personen har en anhörig som inget vet och därför fortsätter att sällskapsdricka när personen är närvarande och även ger personen vin. Bara för att den anhörige inget vet. Känns det som att personen som behöver sluta dricka har en rimlig chans att göra det?

Tänk så! Se det utifrån. Och se till att din mamma får veta. Det funkar inte att hon ger dig vin. Vilket det i praktiken blir när hon lämnar två flaskor hemma hos dig.

Delta i möten varje dag denna vecka!

Funderar varför jag har så svårt att berätta för mamma för.
Tror det beror på det saker som:

Tiden, ju längre tid det går ju svårare är det.
Kärleken till henne. Vill inte oroa, såra eller göra henne besviken vilket jag med säkerhet kommer att göra när jag berättar.
Vi är så olika varandra.
Hon är så stark. Kommer hon förstå? Hon är ju själv så perfekt på så många vis. Har nästan inga svagheter och klarar av alla möjliga och omöjliga svårigheter.
Vi är så nära varandra. Ibland glömmer man bort att vi är dotter och mor. När vi samtidigt är så goda vänner. Ibland kanske som syskon. Ibland tar jag hand om henne och ibland tar hon hand om mig.

Kärleken till henne. Vill inte oroa, såra eller göra henne besviken vilket jag med säkerhet kommer att göra när jag berättar.
Vi är så olika varandra.
Hon är så stark. Kommer hon förstå? Hon är ju själv så perfekt på så många vis. Har nästan inga svagheter och klarar av alla möjliga och omöjliga svårigheter.
Vi är så nära varandra. Ibland glömmer man bort att vi är dotter och mor. När vi samtidigt är så goda vänner. Ibland kanske som syskon. Ibland tar jag hand om henne och ibland tar hon hand om mig.
Det du skriver här om hur olika ni är, du och din mamma, och hur stark och perfekt hon är och hur nära ni är varandra, det påminner så himla mycket om min och min dotters relation. Vi har en extremt nära relation, vi är båda viljestarka på lite olika sätt, jag har bra självförtroende och ser nog utåt ut att vara hur stark som helst, hon är extremt kompetent och kapabel men med lite dålig självkänsla och en tendens att inte våga ta plats och tycka hon är bra. Hon skulle säkert dra sig för att berätta en sån sak (alkoholism) för mig, och hon skulle säkert tro att jag skulle se ner på henne för det, men grejen är att det skulle jag ju inte. Hon är min dotter. Jag älskar henne. Jag skulle såklart bli ledsen och orolig (och det skulle jag överleva!), men framförallt skulle jag göra allt jag kunde för att stötta och hjälpa henne. Släpa henne till AA-möten om det behövdes. Vara en jobbig j-a pain in the ass om det behövdes. Och jag är helt säker på att din mamma skulle reagera likadant! Kaos om hon visste? Ja, såtillvida att hon inte skulle låta dig vara ifred och dricka! Hon skulle säkert kolla dig då och då. Eller ganska ofta. Ringa och fråga, tjata. OCH DET ÄR VÄL PRECIS DET DU BEHÖVER???

Vi är så olika varandra.
Men alltså, jag tycker snarare att speciellt det sista talar för att det vore jättebra att berätta, om ni i perioder tar hand om varandra?

Frågade partner om han tyckte jag skulle berätta för mamma. Vi pratade om katten precis innan men han fattade direkt att jag menade alkoholen.
Ja om jag vill bli frisk ska jag berätta.

Men självklart vill jag bli frisk! Det är ju egentligen det enda jag vill! Må bra utan något beroende!

Jag ska berätta i helgen. Han kommer vara med då som stöd. Så att jag inte ballar ur. Så det blir gjort.

Vi är så olika varandra.
Jag vet hur det känns att inte vilja oroa, såra eller svika. Skämmas för att be om hjälp. För min del slutade det med att jag kraschade och hamnade på sjukhus i flera veckor, så då kom ju alla problem fram i alla fall. Det är inte en bra metod att låta andra veta.

Oftast vill ju folk hjälpa om man ber om det. Skulle det kännas lättare om du skriver ett brev till din mamma och ber henne läsa det hemma hos sig?
Du är sjuk. Det är inget att skämmas för :heart

Känns pinsamt och hemsk att skriva detta men har tankar på att dricka whiskey idag 😞
Inte för att jag vill men för att jag kanske måste. Inte tänkt på whiskey på länge. Måste vara pga att jag drack vin för någon dag sedan. Måste ha mer nu.
Suck. Fel fel fel hela tiden.
Tungan lär brinna upp. Men samtidigt är jag så less på mig själv. Orkar inte tänka eller känna längre. Det får vara bra nu.
Ska inte dricka. Ska verkligen försöka att inte dricka. Vi får se. Tar en timme i taget nu.

Känns pinsamt och hemsk att skriva detta men har tankar på att dricka whiskey idag 😞
Inte för att jag vill men för att jag kanske måste. Inte tänkt på whiskey på länge. Måste vara pga att jag drack vin för någon dag sedan. Måste ha mer nu.
Tungan lär brinna upp. Men samtidigt är jag så less på mig själv. Orkar inte tänka eller känna längre. Det får vara bra nu.
Ska inte dricka. Ska verkligen försöka att inte dricka. Vi får se. Tar en timme i taget nu.

Jag tror du behöver ha en solid plan för hur du ska ge dig själv alla möjligheter att behålla din nykterhet fram till att du berättar för din mamma. Att du satt ett faktiskt tillfälle du ska göra det kommer troligen göra det jobbigt fram tills dess. Åtminstone fungerar jag så.

Hur tar du dig till möten nu när du inte har körkort?

Jag hoppas verkligen inte att du har något hemma.

Har du whiskey hemma?

Ring sponsorn och åk på möte snarast......

Det du skriver här om hur olika ni är, du och din mamma, och hur stark och perfekt hon är och hur nära ni är varandra, det påminner så himla mycket om min och min dotters relation. Vi har en extremt nära relation, vi är båda viljestarka på lite olika sätt, jag har bra självförtroende och ser nog utåt ut att vara hur stark som helst, hon är extremt kompetent och kapabel men med lite dålig självkänsla och en tendens att inte våga ta plats och tycka hon är bra. Hon skulle säkert dra sig för att berätta en sån sak (alkoholism) för mig, och hon skulle säkert tro att jag skulle se ner på henne för det, men grejen är att det skulle jag ju inte. Hon är min dotter. Jag älskar henne. Jag skulle såklart bli ledsen och orolig (och det skulle jag överleva!), men framförallt skulle jag göra allt jag kunde för att stötta och hjälpa henne. Släpa henne till AA-möten om det behövdes. Vara en jobbig j-a pain in the ass om det behövdes. Och jag är helt säker på att din mamma skulle reagera likadant! Kaos om hon visste? Ja, såtillvida att hon inte skulle låta dig vara ifred och dricka! Hon skulle säkert kolla dig då och då. Eller ganska ofta. Ringa och fråga, tjata. OCH DET ÄR VÄL PRECIS DET DU BEHÖVER???
Om @karamelldrottningen berättar kan hon inte dricka i fred i det tysta så att säga. Det är lättare att undvika buke, det är bara att inte läsa tråden, men skulle hennes mamma veta skulle hon ringa och förhindra drickandet, störa hennes "dricka i fred-tid".

Jag tror det från början handlade om att inte oroa sin mamma, men nu? Nej nu tror jag det är att få vara ifred med sin flaska helt enkelt. Berättar hon för sin mamma stängs ännu en dörr för drickandet och ännu en person tjatar om att inte dricka, gå på AA osv. Kanske rent av köra henne till AA, hjälpa med sjukvården osv. Det blir jobbigt.

Det är beroendet och spriten som talar, sätt att lösa så att sprit blir lätt att komma åt när andra gör det svårare.

TS, jag har tänkt på det här du ibland skriver "Jag tror jag börjar bli sjuk eller nåt". Det kommer när du inte dricker. Du börjar inte bli sjuk, du är beroende av sprit, en alkoholist, det är man både fysiskt och psykiskt så det är inte att du börjar bli förkyld eller får influensa eller något, det är att du är beroende, kroppen som säger att den mår dåligt om du inte dricker. Vet du inte att det tar sig i fysiskt uttryck, eller är det så att du inte vill erkänna de tecken som finns?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 766
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar