Status
Stängd för vidare inlägg.
Vackert väder ute. Höll på en stund i trädgården. Fick en gråtattack igen så fick gå in.
Stallet fullt fast det är söndag. På söndagar brukar det vara mer utspritt under dagen men nu är alla verkligen här samtidigt.
Fick panik när en person närmade sig mig. Hon är jättetrevlig men pratar så mycket. Och jag orkar knappt prata med partner ens hur ska jag fixa att snicksnacka med alla hurtiga. Orken finns inte!

Akut vinsug - som ett brev på posten.
Ska ha lektion sen. Men jag är sån fejk. Har knappt motionerat eller gjort något med mina egna hästar denna veckan. Nu måste jag ladda om och ge tips och input.
Sen är jag en vecka försenad skoning på en herre också. Och på honom är det verkligen inte bra att gå med för långa fötter.
Skäms! Inte kan jag hålla trädgården i ok skick, hovar, ridning eller nånting. Och inte har jag berättat för mamma heller. Hon har själv haft behov av att prata ur sig och jag har lyssnat och hållt med.
Älskade mamma! Varför är det så svårt för??!
Varför slår du på dig själv? Du kämpar med en svår sjukdom och då skall fokus vara på det. Hästarna kan vila, ogräset kan växa och så tar du tag i det någon gång senare - kanske nästa vecka, kanske nästa månad, kanske i höst eller kanske nästa år.

Det värsta är att inte bli trodd på. Att bli frågad ”har du druckit”?
Och sedan oavsett vad jag svarar inte bli 100 % trodd på.

Vet att om mamma visste skulle det bli hus i helvete. Skulle inte få en lugn stund ifred någonsin. Hon skulle tillslut kräva bevis osv.
Nej lika bra hon inget vet om. Det skulle bli fullständigt kaos då.

Jag måste sluta dricka. Inte röra ett glas. Inte nu. Inte imorgon. Inte om en vecka. Aldrig!
Och det ska jag klara av utan att blanda in henne. Det måste bli så.

Vet att om mamma visste skulle det bli hus i helvete. Skulle inte få en lugn stund ifred någonsin. Hon skulle tillslut kräva bevis osv.

Jag måste sluta dricka. Inte röra ett glas. Inte nu. Inte imorgon. Inte om en vecka. Aldrig!

Du måste blanda in henne, blanda in alla dina nära. Folk måste få veta.

Min mamma frågar och oroar sig fortfarande, det kommer hon alltid göra, det finns anhöriggrupper som du kan tipsa henne om.

Senast lämnade hon ju 2 flaskor vin hos dig, för att hon inte vet, och du drack dom. Om det händer igen?

Förstår att du inte vill släppa in henne, för att behålla några gränser men samtidigt fungerar det inte nu. Hon lämnar alkohol hos dig. Dricker hos dig. Försöker du säga något blir du överröst av en harang frågor om graviditet, skydd och vad hon nu säger som uppenbart inte alls är bra för dig att höra. Ni måste ändra eran relation. Ha andra gränser men jag tror inte att din alkoholism är något du klarar av att hålla från henne utan att tumma på din nykterhet. Det viktigaste här är inte din mammas känslor utan att du får möjlighet till ett liv där du mår bättre.

Du måste blanda in henne, blanda in alla dina nära. Folk måste få veta.

Min mamma frågar och oroar sig fortfarande, det kommer hon alltid göra, det finns anhöriggrupper som du kan tipsa henne om.

Senast lämnade hon ju 2 flaskor vin hos dig, för att hon inte vet, och du drack dom. Om det händer igen?
@karamelldrottningen - det här.

Om du ska bli nykter måste du låta din mamma veta. Det bara ÄR så.

Fast det låter som att det är fullständigt kaos nu när hon inte vet. Hennes okunskap skapar extra kaos i ditt liv. Bevis för vad? Hon lär väl redan veta ganska väl att du dricker för mycket, även om hon inte fått informationen från dig direkt? Vem kräver bevis för att en närstående är sjuk efter att denne berättar? Verkar helt barockt.

Om du berättar kommer du själv få ett lättare liv och lättare att hantera sjukdomen. Det är värt sjukt mycket. Det är motsatsen till "kaos" tänker jag. Jag tänker inte "blanda in" för övrigt, utan det viktiga är att helt enkelt berätta.

Funkar ju uppenbart värdelöst att hon inte vet om din alkoholism eftersom hon lämnar alkohol hos dig, som du dricker upp istf att handlöst hälla ut.

Varför hon skulle bli arg/förbannad för att du är alkoholist kan jag inte riktigt förstå, men om hon nu blir det och pga det tappar konceptet helt, så är det faktiskt hennes problem att hantera.

Du kommer inte att klara av att sluta supa utan hjälp, utan behandling eller genom att hemlighålla det för omvärlden. Undantaget några få då, som vet iaf en del.

Har du druckit nu?

Det faktum att nån är förälder innebär tyvärr inte att man uppnår stor vishet.
Det är ju möjligt — vill poängtera att jag inte vet — att @karamelldrottningen s mamma inte har redskap för att hantera sina barns motgångar, däribland svårare sjukdomar.

MEN det innebär ändå inte att barnen ska undanhålla saker från föräldrarna. Föräldrar och andra närstående måste hantera sina egna tankar och känslor.

Jag tycker att TS borde säga "mamma, jag vill inte att du tar med vin eller annan alkohol hem till mig i fortsättningen. Jag har problem med alkoholen och får behandling för mitt drickande. Det betyder att jag inte kan dricka alls och vill inte ha alkohol hemma."

Beroende på hur budskapet landar kan man välja att diskutera mer eller mindre därefter. Blir mamman upprörd kan man lugnt och sansat säga "ja nu är det tyvärr så här, och det jag ber dig om är att respektera att jag inte kan ha alkohol hemma." Sen behöver man faktiskt inte prata mer där och då om bakgrunden till sjukdom eller annat.

Vill påpeka att man ska komma ihåg att man alltid har rätt att avsluta en diskussion om det är för jobbigt. Man behöver inte ta ansvar för hur andra människor känner och man behöver inte ha svar på allt.

Du behöver och måste för din egen skull berätta för henne. Utifrån vad du har skrivit tidigare, behöver du också få fram att hon måste ta ansvar för sina egna känslor kring det hela och inte lasta över det på dig. Det blir kaos för dig att hon inte vet, det tär på ditt mående att hon inte vet.

Fast alltså tycker du själv att du förtjänar att bli 100% trodd på i det här läget? Du har ju ljugit, gömt och undanhållit sanningen för alla närstående hur länge som helst.

Det du gör nu, omedvetet, är att hålla dörren på glänt. För ju fler som vet och kan avkräva dig sanningen desto svårare blir det att gå tillbaka till missbruket. Anledningen till att de som vet (din partner och buke) ifrågasätter dig och ställer dig till svars är ju för att du inte gör detta själv.

Alltså jag blir lite ledsen av vad vissa av er skriver. TS är SJUK, hon mår riktigt dåligt och så sparkar ni på henne där hon ligger. Ord som "skärp dig". Vad fan liksom. Om TS hade kunnat skärpa sig så hade hon ju såklart gjort det. Tror ni att hon är dum i huvudet?

Du TS du kommer klara det här. Du är ung och har framtiden för dig. Det är skit just nu, det kommer fortsätta vara skit av och till ett tag framöver och du kommer inte glida runt på en räkmacka precis. Men det finns ett ljus i slutet på den här tunneln. Massor med andra människor har gått igenom det du gör nu och klarat det. Klart att du också kan!

Alltså jag blir lite ledsen av vad vissa av er skriver. TS är SJUK, hon mår riktigt dåligt och så sparkar ni på henne där hon ligger. Ord som "skärp dig". Vad fan liksom. Om TS hade kunnat skärpa sig så hade hon ju såklart gjort det. Tror ni att hon är dum i huvudet?

Du TS du kommer klara det här. Du är ung och har framtiden för dig. Det är skit just nu, det kommer fortsätta vara skit av och till ett tag framöver och du kommer inte glida runt på en räkmacka precis. Men det finns ett ljus i slutet på den här tunneln. Massor med andra människor har gått igenom det du gör nu och klarat det. Klart att du också kan!
Jag tex har en gång skrivit "skärp dig" men om du ser uppmaningen i rätt sammanhang så ser du att den ingalunda betyder "det är bara att skärpa sig och sluta dricka". Jag har också många gånger pratat om "sjukdom". Ibland, då man går bananas i sin sjukdom, som TS gjorde häromdagen, så tror jag det kan vara bra att någon säger "stopp - nu räcker det! Dags att landa och tänka till", vilket mitt "skärp dig" betydde.

Jag tex har en gång skrivit "skärp dig" men om du ser uppmaningen i rätt sammanhang så ser du att den ingalunda betyder "det är bara att skärpa sig och sluta dricka". Jag har också många gånger pratat om "sjukdom". Ibland, då man går bananas i sin sjukdom, som TS gjorde häromdagen, så tror jag det kan vara bra att någon säger "stopp - nu räcker det! Dags att landa och tänka till", vilket mitt "skärp dig" betydde.
Njä jag tror inte att man som alkis eller deprimerad blir ett enda dugg hjälpt av ett "skärp dig". Om det bara är att skärpa sig, varför klarar man det då inte? Det ligger liksom i de här sjukdomarnas natur att man har mycket (mycket!) svårare att skärpa sig än friska människor, och friska människor blir inte heller hjälpta av att någon säger "skärp dig".

Sen var inte du värst, det finns ett par inlägg som är ännu hårdare i tonen.

Njä jag tror inte att man som alkis eller deprimerad blir ett enda dugg hjälpt av ett "skärp dig". Om det bara är att skärpa sig, varför klarar man det då inte? Det ligger liksom i de här sjukdomarnas natur att man har mycket (mycket!) svårare att skärpa sig än friska människor, och friska människor blir inte heller hjälpta av att någon säger "skärp dig".

Sen var inte du värst, det finns ett par inlägg som är ännu hårdare i tonen.
Nu verkar du inte riktigt ha förstått mitt förra inlägg, men det gör inget. Det är inte viktigt för tråden. Vi lämnar det här.

Så kände jag med i början, att jag blev inte trodd när jag sa sanningen. Men sen svalde jag det att jag hade faktiskt ljugit och missbrukat förtroenden, folk kan inte läsa tankar och bara veta när man ljuger och när man inte gör det. Ljuget man tillräckligt blir tillitskontot tomt till slut och då spelar det inge roll om man ljuger eller talar sanning. Så jag tog det och bevisade med tid och hårt slit vad som var sant, och nu tror folk på mig igen. Så jobba för att bli trodd, det är ingen quick fix men det kommer med tiden om du visar att du är värd att lita på igen 🙂
Och det funkar uppenbarligen inte att du låtsas som att det regnar med mamma, för då möjliggör DU att hon lämnar alkohol hos dig och DU ser till att du jag något hemma att dricka om andan faller på. Du kan inte ha alkohol hemma om du vill bli frisk och sluta missbruka, så enkelt är det.
Det är bra att du ser på återkallat som det är-skit. Men du ställer fortfarande de upp en massa skäl till varför X och Y inte går. Det är fortfarande Can't istället för Can Do, och det du gör när du tänker och agerar så är att du undviker obehag. Och alkoholen är också ditt sätt att undvika obehag, ser du hur de hänger ihop? Du blir inte frisk med en massa "kan inten", du måste ta obehaget och du måste leva igenom dina negativa känslor och sinnesstämmningar OM du vill bli frisk.
Jag tror du behöver in på behandling, för du verkar inte förmögen att bryta dina mönster på egen hand. Dock kan ingen tvinga dig dit, men det vore bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 766
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar