Status
Stängd för vidare inlägg.
När du läser imorgon tycker jag faktiskt du kan fundera på att be om ursäkt. Till din partner som du manipulerar. Till din mamma som du ljuger för. Till Buke som du faktiskt betett dig ganska otacksamt mot idag. Och till din nyligen avlidna älskade häst som du valt att använda som ursäkt för att underhålla ditt missbruk.

Ska jag be om ursäkt till hela världen för att jag finns?

Förlåt för att jag lever än. Dör väl snart som alla andra
Denna tråd är över 1500 inlägg. Den har hållits igång av folk som bryr sig. Som vill att du ska få må bra, som oroar sig etc.
Du har ibland tagit ut frustrationen över allt på oss, ja och säker på att alla dessa tillfällen är när du var onykter.
Ingen här vill se dig död utan tvärtom!

Ska jag be om ursäkt till hela världen för att jag finns?

Förlåt för att jag lever än. Dör väl snart som alla andra
Nej, men du behöver få insikt i att du gör illa fler än bara dig själv genom att fortsätta dricka och låtsas som att du har kontroll/förneka hur illa det faktiskt är. Framförallt din partner. Han axlar ett oerhört ansvar för ditt välmående och att då efter en tids nykterhet börja igen är likvärdigt med att slå honom hårt i ansiktet.

Tro mig, jag såg min pappa ta ett ohyggligt ansvar en gång i tiden som till slut bröt ner honom. Det var oerhört egoistiskt och elakt från min mammas sida att fortsätta med sitt drickande när han fick vara där jämt för att plocka upp henne. Där vill du inte att din partner ska behöva vara.

När du läser imorgon tycker jag faktiskt du kan fundera på att be om ursäkt. Till din partner som du manipulerar. Till din mamma som du ljuger för. Till Buke som du faktiskt betett dig ganska otacksamt mot idag. Och till din nyligen avlidna älskade häst som du valt att använda som ursäkt för att underhålla ditt missbruk.
Men slack i linan lite nu eller? MER skuld och skam är nog inte vad karamelldrottningen behöver just nu.

Karamelldrottningen: dina 37 dagar var inte förgäves, du har inte förlorat det du vann då. Vägen ur ett missbruk är inte rak, då hade du aldrig hamnat där. Prata med din sponsor så tätt du kan nu, berätta på möten och var brutalärlig mot din morsa så att hon slutar hjälpa dig supa.

Fick ett par jättefina fantastiska örhängen. Började gråta.
Sen sa han att du förtjänar allt fint i världen efter den här veckan.

Men det gör jag inte. Förtjänar stryk. Det är vad jag förtjänar 😭

Edit: han sa att de var nästan gratis. På rea. Jösses människan känner mig 🙈
Kändes bättre efter han sa det. Men jag förtjänar de fortfarande inte.

@karamelldrottningen Det är här och nu du kan göra ett klokt val. Du vill ha barn, ett härligt val! Du kan välja att sluta dricka och sätta en tidsgräns på t ex om jag har varit nykter ett år så försöker vi med barn. Ett barn kan få diagnoser. Även om man inte dricker. Men har du druckit under graviditeten kommer du aldrig sluta fundera. Kan det vara mitt fel?

Tänk dig en morgon om 10 år. Ditt barn ska iväg på tävling med sin lilla ponny. Du väljer nu. Ska ni åka iväg med energi och förväntan? Kanske går det bra, kanske blir det en besvikelse, men du har i alla fall gjort ditt bästa. Kanske kommer ni inte iväg för du är trött och bakfull. Kanske blir ni stoppade på vägen till tävlingen för du blåser rött? Kan du någonsin förlåta dig själv? Kan ditt barn förlåta dig?

Fick ett par jättefina fantastiska örhängen. Började gråta.
Sen sa han att du förtjänar allt fint i världen efter den här veckan.

Men det gör jag inte. Förtjänar stryk. Det är vad jag förtjänar 😭

Edit: han sa att de var nästan gratis. På rea. Jösses människan känner mig 🙈
Kändes bättre efter han sa det. Men jag förtjänar de fortfarande inte.
Nej, du förtjänar inte stryk. Du förtjänar att må bra. Men det är helt uppenbart att du inte kan kombinera det med alkohol i ditt liv pga din sjukdom. Hur alkohol fungerar för andra är inte relevant. Att katter är vägen till välmående för många stoppar inte det faktum att den som är allergisk kan bli allvarligt sjuk av att umgås med en katt. Till exempel.

Det finns några lärdomar att dra av detta:

1. Du behöver berätta sanningen för din mamma. Om hon vet sanningen lämnar hon inte två flaskor vin hemma hos dig och du slipper den frestelsen.
2. Du behöver börja ta din sjukdom på allvar och även börja "ta din medicin". Ett AA-möte lite då och då som du försöker slingra dig ur kommer inte att hjälpa, för du är alkoholist.

Jag själv och en del av mina vänner har vad som förmodligen räknas som hög alkoholkonsumtion. Ingen av oss dricker vin på egen hand kl 10 en förmiddag.

Tror att de flesta som kommit i kontakt med missbrukare tidigare ser samma beteende i dig nu som missbrukare oftast visar upp.

Dricka för att döva känslor, inte kunna sluta, absolut vilja gå ut på stan (för att få mer sprit), total avsaknad av självinsikt — allt detta är så typiskt för den som håller på med missbruk.

Om du fått tre månaders körförbud och varit på sjukhus så är det av en anledning: din kropp behöver vila.

Du behöver lära dig att starka känslor inte är farliga. Ingenting hemskt händer fast man känner starka känslor.

Verkligen det här. @karamelldrottningen Hur du tänker och resonerar är verkligen klassisk missbrukare, det är ett enormt självbedrägeri som går ut på att hitta ursäkter till varför man behövde dricka "bara lite" eller till varför det inte gick att hålla sig nykter. En missbrukare har tusen "imorgon" då man skall hålla sig nykter. Det är väldigt bekvämt att sätta ett datum som gör att just nu idag kan man fortsätta missbruka.
Nu hade du en månads nykterhet men om man bara läser här i tråden låter det fortfarande som att ditt lov bara rullar på som det gjort förut, med undantag för att du inte skall dricka och stressen därav ledde först till någon form av krasch med akuten som följd och nu ett djupdyk tillbaka ner i missbruket.
Du har en stor sorg nu, men det är så livet är. Missbruk är inte att hantera sin sorg, det är att försöka undvika smärtan och det kommer kosta dig mer än det kostar att leva igenom sin sorg.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, du kan inte bara köra på med livet som om missbruket aldrig hänt och bara "stå emot" flaskan. Du bevisar inget genom att ha alkohol hemma som du minsann inte skall dricka, ser du hur baklänges och sjukt det är? Du behöver in i behandling så att du kan läka dina inre sår och lära dig friska beteenden att hantera livet med.
Jag klandrar dig inte och jag blir inte besviken på dig heller som andra kanske blir, jag minns hur sjuka mina tankar var. Men i all välmening, kör inte med spel och lögner mot din partner. Det är inte sjysst och gör kanske skada som inte går att reparera senare.

Skrev att vill du dricka kan jag köra. Men kom på att det kanske inte är helt lysande heller. Dels får jag inte köra på 3 månader och dels har jag druckit lite :banghead:

Hade jag vetat vem du var hade jag skickat in en orosanmälan till både polisen och transportstyrelsen. Rattfylla är fan bland det vidrigaste man kan utsätta andra för. Tänk om du har ihjäl någon?

Hade jag vetat vem du var hade jag skickat in en orosanmälan till både polisen och transportstyrelsen. Rattfylla är fan bland det vidrigaste man kan utsätta andra för. Tänk om du har ihjäl någon?
Hade du vetat vem jag var hade du ju kunnat börja med att kolla om jag körde eller inte. Så hade du märkt att jag låtit bilen stå.

Du har skrivit tidigare att du kört berusad och nu skriver du igen att du erbjudit dig att köra trots att du druckit nästan 2 flaskor vin. Kör man onykter ska man inte ha körkort.
Orkar knappt kommentera ens men skulle aldrig kört när jag druckit mig berusad så jag är berusad.
Dessutom är jag trött. Svintrött. Så det blir ingen utgång alls.
Mvh lastgammal

Hm, känner spontant att @karamelldrottningen kanske borde fundera lite på skillnaden mellan handlingar och person.

Att man gör ett misstag betyder inte att man som människa ÄR fel/dålig.

Däremot tror jag personligen att det är av betydelse att kunna medge för sig själv vad man _gjort_ fel, kunna acceptera faktum och ta nya tag.

Ingenting blir bättre av att man säger sig själv vara värdelös eller dålig för att man gjort ett misstag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 766
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar