Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kortsidan på 243 litaren, kolla så små miniöringarna är i detta! 😂 Känns väldigt rymligt och bra nu när de inte är rädda längre.
20240528_214943.webp

Jag får ingen ordning på hur det här karet ser ut riktigt, växterna är sega och algerna snabba... Den slarviga stapeln av rötter ska inte vara här i heller egentligen men miniöringarna gillar dem så de får ligga kvar så länge.

Vill ha en grupp chokladgurami, zebraottos, smaragdrasbora och glödbandsdanio här i också men när öringarna far omkring och lever rövare blir jag ibland sugen på att bara fylla upp hela karet med sådana istället. x)

Stackarn. :heart Jag brukade fånga min arga hona i kärl, typ en kruka eller liknande, genom att antingen jaga in henne i den eller lägga ned den med mat i och vänta tills hon simmade in själv när hon behövde flyttas. Lite bökigt och inte alltid jag lyckades få upp kärlet innan hon smet ut dock. Hur gammal är den? Kan det vara inälvsparasiter som gör den mager? Isåfall borde det dock vara fler fiskar som har magrat av också.

Dammbutiken verkar ha den inne annars.
Växtakvarium med rötter så ska man jaga så får man riva ur det. Men då den sitter på glaset 90% av tiden nu tänkte jag det skulle gå relativt enkelt håva upp den. Men jag hade fel

Jag brukar också fånga upp ancistrus med mat (i flask-fälla) om jag behöver få ut några. Men den här vill inte äta så det föll med

Jag har ingen aning varför den blivit så mager, eller hur lång tid det tagit. Pga mycket växter och rötter mm så har ju mest sett den swisha förbi eller rassla iväg när man råkar störa när den äter. Så det första jag reagerade på nu var att den var framme på rutan hela tiden. Och när jag kollade närmare så såg jag hur utmärglad den är. Den verkar förutom det udda beteendet att sitta på rutan mer samt inte vilja äta inte onormal. Den simmar normalt, rör sig normalt över rutan mm, kroppen ser normal ut förutom hullet.

Jag minns ärligt inte hur gammal den är, men minst 8 år. Kan vara äldre med. Jag vet den är från innan jag flyttade hit 2017. Men jag är osäker på om det är den som var vuxen och tre -fyra år då eller om det är den som var typ ett år då. Båda två flyttade med men en föll ifrån förra året. Jag antog det var den äldre men jag vet ju inte tyvärr. Så det kan vara ålder med.

Resten av karet mår fint än iaf (kardinaler, neoner, rödmunstetror och corydoras.)

Nu är siameserna fångade och nedsatta i en påse. Senare idag får de flytta till ett 240L-akvarium där de lär trivas utmärkt :) Nu är det åter igen bara regnbågsfiskar och guppys här, och mina guramis såklart. Och ottos. Och räkor.

Får se om vi ska beställa fisk till jobbet imorgon, i så fall behöver jag nästan bestämma mig för vad som ska sällskapa med mina guramis senast då. I alla fall om jag vill köpa via jobbet, vilket jag nog vill eftersom det blir billigt och bra så :cautious:

Nu är siameserna fångade och nedsatta i en påse. Senare idag får de flytta till ett 240L-akvarium där de lär trivas utmärkt :) Nu är det åter igen bara regnbågsfiskar och guppys här, och mina guramis såklart. Och ottos. Och räkor.

Får se om vi ska beställa fisk till jobbet imorgon, i så fall behöver jag nästan bestämma mig för vad som ska sällskapa med mina guramis senast då. I alla fall om jag vill köpa via jobbet, vilket jag nog vill eftersom det blir billigt och bra så :cautious:
Kollade efter siameser igår, men de hade bara småttingar
De blir bara mat här...

Den andra scalaren är tyvärr också död nu.

Är scalarer mer känsliga? Jag har en del alger, kan det ha påverkat? Eller kan de ha svultit ihjäl? De åt väldigt lite oavsett vad jag matade med, då de verkade störas av att de andra fiskarna var så snabba och stimmade kring dem.

Oavsett inga nya fiskar på några veckor nu tills jag ser att alla andra verkar må bra. Det är i alla fall 20 neontetror nu, så där lever alla. Liksom alla mollys, ancistrus och pansarmalar.

Den andra scalaren är tyvärr också död nu.

Är scalarer mer känsliga? Jag har en del alger, kan det ha påverkat? Eller kan de ha svultit ihjäl? De åt väldigt lite oavsett vad jag matade med, då de verkade störas av att de andra fiskarna var så snabba och stimmade kring dem.

Oavsett inga nya fiskar på några veckor nu tills jag ser att alla andra verkar må bra. Det är i alla fall 20 neontetror nu, så där lever alla. Liksom alla mollys, ancistrus och pansarmalar.
Jag skulle tippa på att det var något fel på den, eller att den inte fick tillräckligt med mat trots allt. Det kan vara svårt med långsamma fiskar ibland. På jobbet har det hänt att vi fått in lite varierande storlek på scalare. En gång när vi fick två som var väldigt små så klarade de sig bara en vecka eller två.

Oklart varför de dog, alla andra mådde utmärkt. Men jag själv har börjat passa mig för att köpa minsta fiskarna ur ett stim i butik, om jag inte tveklöst vet varför de är minst. Bättre att ta sådana som ser välgödda ut och är lite större.

Idag fick jag ett ryck och började städa lite akvarium. Skrapat alger och plockat bort flytväxter hos mina luminatus, detsamma hos guppy-ynglen. Slås ofta av tanken på hur otroligt klart och fint vattnet är hos mina luminatus, när jag väl gjort rent rutan och faktiskt ser in ordentligt :rofl:

Har lite problem med filtret till 200L, får inte ordentlig fart på det riktigt men misstänker att det är pga min modifiering för att göra det räk-säkert. Ska kika på det i eftermiddag. Blir det ordning på det så får mina luminatus flytta imorgon :D Undrar om de blir förvirrade av att flytta från 54L till 200L.

Jag skulle tippa på att det var något fel på den, eller att den inte fick tillräckligt med mat trots allt. Det kan vara svårt med långsamma fiskar ibland. På jobbet har det hänt att vi fått in lite varierande storlek på scalare. En gång när vi fick två som var väldigt små så klarade de sig bara en vecka eller två.

Oklart varför de dog, alla andra mådde utmärkt. Men jag själv har börjat passa mig för att köpa minsta fiskarna ur ett stim i butik, om jag inte tveklöst vet varför de är minst. Bättre att ta sådana som ser välgödda ut och är lite större.
Alla i den gruppen scalarer jag köpte från var samma storlek. De hade några större i ett annat akvarium men jag valde de små så de inte skulle äta upp mina neontetror. Men de var ju rädda för dem istället.

Ska ju nu avvakta med nya fiskar så får se sedan om jag ger mig på scalarer igen eller om det blir mosaikgurami i stället. Har ju alltid velat ha scalarer men känner mig lite bränd på dem just nu.

Scalarer är extremt hårt avlade. De har ju ett läckert utseende, och är därför attraktiva, och kan vara extremt inavlade.

Det var problem med inavel och ärftliga defekter på scalarer för 30-40 år sedan, medan jag hade gott om akvarier (och då scalarer), och man behövde vara noga när man skulle köpa djur.

Jag misstänker att massodlarna i Asien bara vill få iväg levande djur utan att ha så bra koll på hälsan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 372
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 959
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka