Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ehm. Jag oroade ju mig lite för det dåliga trycket i filtret. Well. Jag har då satt lite filtervadd vid insuget för att göra det räksäkert. Det där vaddet ska vara vitt :rofl:
1000057971.jpg

Nu klippte jag ut en bit lagom grovkornig svamp istället och satte dit. Men kanske vore det smidigaste att ta ett innerfilter ändå, ett pålitligt svanpfilter för att få det räksäkert...
 
Nu har jag påbörjat flytt av luminatus. Tyvärr inte så många. Två strök ju med förut i okänd sjukdom. Nu när jag skulle fånga alla så upptäckte jag att en hona mådde dåligt. Vet inte om hon fick fullständig panik av att jag kom med håvar eller om hon faktiskt är sjuk, men hon såg absolut inte pigg och glad ut, så hon får gå kvar och så håller jag koll på henne. Fyra honor och fyra hanar blir det som flyttar in i 200L. De håller i skrivande stund på att få vänja sig lite med nya vattnet. Jag ser fram emot att få titta på dem genom optiwhite glas. Det lär göra stor skillnad. Näst på tur är trådfenorna, men det får bli till nästa helg eller något.
 
Tror att honan som såg sjuk ut mest var tokstressad av håvarna osv, för en stund senare såg hon fullt normal ut och simmade som vanligt. Därför fick hon också flytta över, och nu har jag plötsligt fiskar i mitt 200L :D
200Lluminatus.jpg


De är verkligen små i det akvariet, men det känns fint att kunna ge dem rejält med simutrymme. Men vi får se hur länge de är kvar. Jag inser att de börjar närma sig 1 år gamla nu, och sådana här fiskar blir bara 12-18 månader gamla :( Hoppas att det inte är för sent att få yngel från dem än. Har pratat med en annan som har regnbågsfisk som gav ytterligare några tips. Än har jag inte gett upp verkar det som.
 
De är ju så fina, miniöringarna. Jag gillar verkligen att både honorna och hanarna är så tjusiga på olika vis. Hanarna är ju de ögonen fastnar på först med sitt mörkblå och orangeröda men honorna glittrar mer och så himla vackert och har ett (iallafall bland mina?) roligare och mer tydligt mönster än hanarna även om de inte är lika färgglada.

Liten fin hona med krumilurmönster och en grann hane + kompisar:
VideoCapture_20240601-200245.jpg
 
Senast ändrad:
Så var det dags för nitratet att bli galet i 200L. Har faktiskt inte varit med om det på samma sätt i andra akvarier, men igår precis innan läggdags märkte jag att en räka dött, och nu på morgonen for de levande runt mer än vanligt. Jag testade vattnet och skyndade direkt att börja med vattenbyte när jag såg resultatet...

Kommer nu under dagen göra massvis av mindre byten, för det brukar vara effektivt och inte stressa dem lika mycket som ett stort vattenbyte (dessutom blir det lättare för mig med tanke på att jag bara har en vattenkanna att springa runt med...). Ska helt klart testa varje dag nu ett tag framöver, och se till att inga fler invånare flyttar in förrän allt lugnat sig. Det var lugnt innan mina luminatus flyttade in, men det är väl nu när jag faktiskt matat dem lite osv som det blivit såhär. Och innan de flyttade in hade jag i lite växtnäring ibland. Det kanske var dumt.
 
Vattnet verkar vara i ordning i 200L igen, och om allt går som planerat flyttar det in några nya fiskar i 54an snart! Tillfälligt bara, som karantän innan de får flytta vidare till 110L. Råkade få reda på att zoo.se har halva priset på väldigt mycket akvariefisk nu. Eller ja, råkade och råkade. Jag känner en som jobbar där och hon försökte locka dit mig :rofl: Men så råkar jag ha sådan tur att hon passerar mig på vägen till sin mor, och hon ska åka för att hälsa på sin mor snart. Då kan hon ta med fisk till mig :D

Jag hade lite beslutsångest. Velade mellan två olika sorters regnbågar och galaxyrasbororna, men äh, ni känner mig. Såklart det blir en regnbåge! Små sådana, som ska få bo med mina pygméguramis. Pygméerna lär inte ha några problem att hävda sig mot dem heller då de är små, bara bråkar sinsemellan och inte heller är superglupska på mat. Ser mycket fram emot det!
 
Ehe, det råkade bli ändrade planer. Jag frågade vännen hur många fiskar det fanns. Hon visste inte säkert, men drygt 10, kanske närmare 20. Jag hade tänkt max 15st, men ville inte lämna bara några få kvar i butiken.

"Jag tar alla!" sa jag till vännen. Sedan fick jag veta att hon hade fått upp 25st :rofl:

Eftersom det var för många för ett 54L så fick mina luminatus flytta tillbaka, och nu idag blev det dags att sätta nykomlingarna i 200L istället.

Vad är det då jag köpt? Regnbågar såklart! Pseudomugil gertrudae den här gången :D Den vit/blå/gula "kusinen" till mina luminatus, som dessutom verkar vara något lättare att få yngel från... Det visade sig dock att det hade slunkit med 2 eller kanske 3 luminatus i påsen också. Lite oklart hur många. Tycker mig ha sett två hanar och en hona. Kanske. De får såklart flytta till de andra.

Nu är de fortfarande bleka och rädda, men de är här och alla har överlevt resan :D
1000058558.jpg
 
Ehe, det råkade bli ändrade planer. Jag frågade vännen hur många fiskar det fanns. Hon visste inte säkert, men drygt 10, kanske närmare 20. Jag hade tänkt max 15st, men ville inte lämna bara några få kvar i butiken.

"Jag tar alla!" sa jag till vännen. Sedan fick jag veta att hon hade fått upp 25st :rofl:

Eftersom det var för många för ett 54L så fick mina luminatus flytta tillbaka, och nu idag blev det dags att sätta nykomlingarna i 200L istället.

Vad är det då jag köpt? Regnbågar såklart! Pseudomugil gertrudae den här gången :D Den vit/blå/gula "kusinen" till mina luminatus, som dessutom verkar vara något lättare att få yngel från... Det visade sig dock att det hade slunkit med 2 eller kanske 3 luminatus i påsen också. Lite oklart hur många. Tycker mig ha sett två hanar och en hona. Kanske. De får såklart flytta till de andra.

Nu är de fortfarande bleka och rädda, men de är här och alla har överlevt resan :D
Visa bifogad fil 146832
Vad kul att det blev gertruds! Och så många också! :rofl:
 
Och tjusiga galaxy hanen: :heart
VideoCapture_20240607-161237.jpg

Uppfödaren hade väldigt schysst pris på dessa nu, vet inte om det är exakt samma variant men röda galaxys iaf så jag har bett om att få några med mycket vitt. Ska åka dit och hämta dem så det finns risk att det blir fler än bara dessa. :angel:
 
Vad kul att det blev gertruds! Och så många också! :rofl:
Haha ja, det blev... ett gäng :rofl: Men de får gott och väl plats i alla fall. Ser fram emot när de har lite mer färg, men det tog bara en timme(!) innan hanarna började visa upp sig ordentligt. Minns inte hur lång tid det var för mina luminatus, men det var tveklöst längre än så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 584
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 837
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 799
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp