Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu äntligen har platysarna börjat yngla av sig, har fångat upp 20 stycken de senaste veckan och de trivs bra i dotterns lilla akvarium.
Hennes blå räkor har trivts mindre bra, bara två kvar av tio.

När jag plockade upp ett yngel så sprätte det till och flög ur håven ner på trägolvet. 1,5 m högt O_o
Tänkte att den med största sannolikhet dött men fick upp den och lade i glaset med de andra. Den låg helt stilla på ytan, sjönk sen till botten.
Trodde det var kört men en stund senare såg jag att den rörde på gälarna O_o ännu en stund senare började en fena röra sig.
En halvtimme senare började den röra sig men i cirklar, någon timme senare kunde den ta sig framåt. Helt otroligt.
 
En av dvärgrasbororna:
VideoCapture_20240609-163103.jpg
 
Nä fiskarna är oftast unga när de kommer till butiken. Ett tips till framtiden är att om möjligt inte köpa fiskar direkt när de kommer till butik. Köp om möjligt från butiker med lite lägre omsättning på fisk, fråga om de upplevt problem med någon sort, fråga när de senast fick leverans och försök köpa när det gått åtminstone någon vecka sedan senaste leveransen.

De gånger som kunder på mitt jobb blivit missnöjda, så har det varit just när de köpt fisk samma dag som fisken kommit. Jag gissar(!) att det i de fallen blivit för stressigt för fisken att först resa till butiken, hamna i nytt akvarium där och bara någon timme senare bli uppfångade igen för att flyttas till ytterligare ett nytt ställe. Är de inte i absolut toppskick när de kommer så kan det nog lätt bli för mycket för dem. Och den gång vi fick sjuka fiskar i en leverans, då dröjde det ca 4 dagar innan vi såg sjukdomstecken och kunde sätta in behandling och stoppa försäljning från just det akvariet. Tyvärr har ju i princip inga butiker möjlighet att ha fiskarna i karantän innan försäljning. Inte för att något av det här hade gjort någon skillnad i just det här fallet för dig eftersom ni ändå hade honom i fyra månader, utan det är mest skrivet för att inte åka på någon nitlott nästa gång.
Tack för tips!

Jag ska vänta in nya filtret och det och sedan möblera om i lilla karet innan det blir en ny fisk. Jag ringer till butiken innan och frågar då det är några mil att åka så vill ju inte göra det i onödan. Sist hade de inga kampfiskar inne så därav blev det att jag kunde "boka" en till nästa leverans. Förhoppningsvis har de haft någon ett tag då.

Igår fixade vi nytt filtermedia till stora karet, kopplade i värmaren och fixade ljusdatorn med timer, så nu är det väl typ redo? Ska göra ett vattenbyte iaf och funderar på om det vore värt att kanske köpa nån såndär bakteriemix för att kickstarta den? Jag fick som sagt aldrig igång någon cykel i lilla karet trots både fisk och växter, men värdena var ju bra ändå iaf.

Önskar att man typ kunde ladda ner kunskap rätt i hjärnan, det känns lite mycket ibland med både kemi och biologi, typ som att jag tagit mig an en lite för svår hobby.
 
Tack för tips!

Jag ska vänta in nya filtret och det och sedan möblera om i lilla karet innan det blir en ny fisk. Jag ringer till butiken innan och frågar då det är några mil att åka så vill ju inte göra det i onödan. Sist hade de inga kampfiskar inne så därav blev det att jag kunde "boka" en till nästa leverans. Förhoppningsvis har de haft någon ett tag då.

Igår fixade vi nytt filtermedia till stora karet, kopplade i värmaren och fixade ljusdatorn med timer, så nu är det väl typ redo? Ska göra ett vattenbyte iaf och funderar på om det vore värt att kanske köpa nån såndär bakteriemix för att kickstarta den? Jag fick som sagt aldrig igång någon cykel i lilla karet trots både fisk och växter, men värdena var ju bra ändå iaf.

Önskar att man typ kunde ladda ner kunskap rätt i hjärnan, det känns lite mycket ibland med både kemi och biologi, typ som att jag tagit mig an en lite för svår hobby.
De där bakterierna man kan köpa gör bara nytta om man har fisk i akvariet, sätter du ner det i ett "tomt" akvarium så finns det inget för bakterierna att leva av, och då dör de bort i alla fall. På vilket sätt kändes det som att du aldrig fick igång någon cykel i lilla karet? Ofta tycker jag det känns som om folk krånglar till det för mycket med kemi-biten när det gäller akvarier. Och för den delen med fiskarna också (tex de som tycker att det är kaos och katastrof att blanda fiskar från olika världsdelar, även om alla fiskarna i akvariet är fredliga och fungerar bra ihop).
 
De där bakterierna man kan köpa gör bara nytta om man har fisk i akvariet, sätter du ner det i ett "tomt" akvarium så finns det inget för bakterierna att leva av, och då dör de bort i alla fall. På vilket sätt kändes det som att du aldrig fick igång någon cykel i lilla karet? Ofta tycker jag det känns som om folk krånglar till det för mycket med kemi-biten när det gäller akvarier. Och för den delen med fiskarna också (tex de som tycker att det är kaos och katastrof att blanda fiskar från olika världsdelar, även om alla fiskarna i akvariet är fredliga och fungerar bra ihop).
Jag tänker på kvävecykeln. Ammonium till nitrit till nitrat, det känns som jag liksom aldrig fått igång den. Som jag förstått det ska låga halter av nitrat kunna mätas och det ska vara något sorts "bevis" för att cykeln är igång, men får alltid 0 i utslag på alla tester jag gjort.

Saxat från Cyberzoo:
Höga nitritnivåer måste mätas för att upptäckas, men ibland märker man på fiskarna att vattenvärdena är dåliga. Ett eller flera av dessa symptom kan uppträda:

  • Fiskarna verkar slöa och inaktiva
  • De slutar äta
  • Ytlevande arter håller sig nära botten
  • Kippar efter luft vid ytan
  • Röda gälar
  • Inflammerade ögon och analöppning

Enligt detta så tycker jag att punk 1, 2 och 5 passade på vår fisk, kanske 4 men det är ju lite svårt att avgöra eftersom de går upp för att andas ändå. Hans beteende tydde alltså (eventuellt) på dåliga vattenvärden men testerna sa att det var okej. Ammoniak gick att mäta, jag minns inte nu vad det faktiska värdet var, men färgskalan gick i 6 steg och vi var på steg 2 (grön) men tittade man i instruktionen skulle detta fortfarande inte vara ett problem med tanke på pH som ju ligger runt 6 och hur farligt ammoniak är beror på hur högt pH är.

Tanken är iaf att köra igen, kanske var det så att värdena var dåliga, och kanske pH var lite för lågt och vår fisk hade kunnat bli bättre om vi kommit fram till, och satt in någon form av behandling för att mota det, men nu fastnade han ju tyvärr i filtret så ja.. Steg ett är iaf nytt filter som syresätter bättre och som en fisk inte kan fastna i, så tänker jag att jag tar det därifrån. Kände mig jävligt deppig igår men idag känner jag mig mer stärkt i att detta kommer fungera allt eftersom jag lär mig (av erfarenhet) :)
 
Jag tänker på kvävecykeln. Ammonium till nitrit till nitrat, det känns som jag liksom aldrig fått igång den. Som jag förstått det ska låga halter av nitrat kunna mätas och det ska vara något sorts "bevis" för att cykeln är igång, men får alltid 0 i utslag på alla tester jag gjort.

Saxat från Cyberzoo:


Enligt detta så tycker jag att punk 1, 2 och 5 passade på vår fisk, kanske 4 men det är ju lite svårt att avgöra eftersom de går upp för att andas ändå. Hans beteende tydde alltså (eventuellt) på dåliga vattenvärden men testerna sa att det var okej. Ammoniak gick att mäta, jag minns inte nu vad det faktiska värdet var, men färgskalan gick i 6 steg och vi var på steg 2 (grön) men tittade man i instruktionen skulle detta fortfarande inte vara ett problem med tanke på pH som ju ligger runt 6 och hur farligt ammoniak är beror på hur högt pH är.

Tanken är iaf att köra igen, kanske var det så att värdena var dåliga, och kanske pH var lite för lågt och vår fisk hade kunnat bli bättre om vi kommit fram till, och satt in någon form av behandling för att mota det, men nu fastnade han ju tyvärr i filtret så ja.. Steg ett är iaf nytt filter som syresätter bättre och som en fisk inte kan fastna i, så tänker jag att jag tar det därifrån. Kände mig jävligt deppig igår men idag känner jag mig mer stärkt i att detta kommer fungera allt eftersom jag lär mig (av erfarenhet) :)
När du testade vattnet, använde du stickor eller dropptester? Vad har du för bottensubstrat?
 
När du testade vattnet, använde du stickor eller dropptester? Vad har du för bottensubstrat?
Jag köpte ett dropptest-kit när jag köpte grejer till första karet, det var rättdyrt och verkar inte fungera. Färgerna på vätskorna stämde inte alls varken med hur de skulle se ut från början eller resultatmässigt.

Köpte JBL stickor istället som jag använt nu för allt utom ammoniak, för att kolla ammoniak har jag ett separat dropptest.

Det är sand bara i botten.
 
Jag lyckades med det här konststycket på typ världens sämsta plats på vägen hem efter att jag hämtat nya räkorna. 😱
InCollage_20240610_164538835.jpg

Hade sån jäkla tur att bilen inte välte ner i vattnet. Både bilen, räkorna och jag är oskadda och jag fick trevligt sällskap av lite grannar i trakten under tiden jag väntade på bärgaren också. Det blev dyra räkor :bag: men väldigt fina! Ska försöka ta lite kort på småttingarna sen när de är droppacklimariserade ordentligt och i sina nya hem.
 
Jag lyckades med det här konststycket på typ världens sämsta plats på vägen hem efter att jag hämtat nya räkorna. 😱Visa bifogad fil 147086
Hade sån jäkla tur att bilen inte välte ner i vattnet. Både bilen, räkorna och jag är oskadda och jag fick trevligt sällskap av lite grannar i trakten under tiden jag väntade på bärgaren också. Det blev dyra räkor :bag: men väldigt fina! Ska försöka ta lite kort på småttingarna sen när de är droppacklimariserade ordentligt och i sina nya hem.
Men oj! Så skönt att du är oskadd! :heart
 
Jag lyckades med det här konststycket på typ världens sämsta plats på vägen hem efter att jag hämtat nya räkorna. 😱Visa bifogad fil 147086
Hade sån jäkla tur att bilen inte välte ner i vattnet. Både bilen, räkorna och jag är oskadda och jag fick trevligt sällskap av lite grannar i trakten under tiden jag väntade på bärgaren också. Det blev dyra räkor :bag: men väldigt fina! Ska försöka ta lite kort på småttingarna sen när de är droppacklimariserade ordentligt och i sina nya hem.
Men usch så obehagligt, skönt att det gick förhållandevis bra ändå! Känns som att något skulle behövas göras åt den där vägen? Tänker ett par skyfall till så rämnar väl hela skiten. :nailbiting:
 
Men oj! Så skönt att du är oskadd! :heart
Ja! Kändes verkligen som att bilen skulle välta där en sekund. Ursh ursh.

Men usch så obehagligt, skönt att det gick förhållandevis bra ändå! Känns som att något skulle behövas göras åt den där vägen? Tänker ett par skyfall till så rämnar väl hela skiten. :nailbiting:
Något som gör det tydligare att det är en bro hade också varit något, det syntes knappt pga det höga gräset innan och på sidan av bron (som jag så fint kört ned i vattnet där nu då...). Jag var tydligen inte den enda som hamnat på sniskan där. Sen vettesjutton vad jag sysslade med heller, jag tror det som räddade mig var att någon iaf satt upp en liten påle innan som jag dängde i med sidan och då väjde jag nog innåt vägen igen.
 
Här kommer lite räkbilder iaf! Det blev 6 stycken "Black Galaxy Tigers" som uppfödaren tagit fram själv genom att korsa Boa/Nanashi.
1an000707.jpg

De bor nu i 243 litaren, hoppas räklingarna kan komma undan miniöringarna där bara. Tänkte ha dem i 30 litaren först men KH-värdet var +2 pga seyiru-stenarna så där vågade jag inte ha dem. Får nog ge upp tanken på caridina där i och ha blå eller orangea neos i 30 litaren istället kanske...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 585
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 837
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 800
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp