Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
20240612_191928.webp

De gamla växterna (på rötter) fick flytta till stora karet och jag har köpt två nya som jag ska plantera imorrn eller nåt. Jag missade att jag nog borde ha köpt en sån ventil till nya pumpen för att justera luftflödet. Det nya filtret med syresten i är så liten att den liksom flyter som syns på bild, skulle varit lite mindre sprutt på luften.

Blev också förvånad över hur högljudd den är! Tidigare hade jag ju ett Aquael filter med sugpropp som inte var speciellt bra men iaf väldigt tyst. Denna är en en Aqua Nova NA-100 pump och den kostade iofs 110 kr så förväntningarna borde kanske varit därefter men den är så liten! (syns nere i vänster till bild, den lilla gröna lådan) så trodde inte den skulle låta så pass mycket som den gör.

Nu är ju detta kontoret och man har alltid headset på och ofta något ljud i (för att inte tala om min älskade sambos mekaniska tangentbord som har en ljudnivå på ungefär 700 decibel) så det är inte överdrivet störande egentligen men hade det varit typ ett sovrum hade det varit ett problem.

Vattnet är väldigt smutsigt på bilden, har precis dammsugit lite i karet, fyllt mer vatten osv.

Idag har jag gjort något för mig ovanligt, jag har fotograferat corydoras :p
1000059712.jpg

Jag brukar ju inte vara så förtjust i dem, men just den här varianten har jag börjat få upp ögonen för.

Har också träffat en kollegas sambo idag, som har akvarium. Fick då veta att han börjar tröttna på sina pygméguramis! De är väldigt välkomna hit i så fall, så vi får väl se om det blir fler guramis här hemma snart.

Rasbororna gick för en gång skull med på att fotas, det är inte alltid de är så förtjusta i kameran:
Boraras914.jpg

Tänkte ju flytta dem till 243an men de är för små för det tycker jag, känns som att jag inte kommer se dem däri så de får bo kvar i 112an helt enkelt. :)

Ikväll hörde jag pygméguramisarna knorra igen! :love: Sambon satt bredvid och hörde också. Två knorr kom det. Alltså. De är så högljudda! Soffan står kanske 3,5 meter från akvariet eller något. Jag och sambon satt i soffan och spelade spel på tvn. Inget jättehögljutt spel, men ja, det var inte som att vi satt knäpptysta och lyssnade aktivt efter något ljud. Ändå hörde vi båda knorrandet högt och tydligt. Jag som trodde att folk överdrev när de pratade om hur de låter. Det var ingen överdrift. Jag vill aldrig vara utan pygmégurami! (inte heller utan Pseudomugils)

Nu knorrar mina guramis igen! :D Det är ett så mysigt ljud. Jag antar i alla fall att de inte hade knorrat om de inte känt sig bekväma i akvariet. Hoppas verkligen att de får yngel senare. Får se om de i så fall vaktar tillräckligt bra för att jaga bort luminatus som säkert kommer försöka kalasa på såväl rom som nyfödda yngel, eller om jag måste tänka om och ha något helt annat med guramisarna.

Försöker googla lite på hur det ser ut i det vilda där alla mina fiskar lever, vilka som faktiskt kommer från samma områden osv. Tänker att det kan ge bra inspiration till såväl inredning i akvariet som vilka fiskar man väljer att sätta i samma akvarium. Hör helt klart till kategorin "Saker jag aldrig trodde att jag skulle bry mig om, än mindre försöka lära mig mer om" :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 370
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka