Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hörde gurami-knorr igen :love: Funderar på att sätta över trådfenorna i 200L imorgon. Ser fram emot att flytta runt lite fisk här nu. Har också ordnat med en ny, bra algskrapa och använde den i 200L igår. Jag har inte riktigt tänkt på att det blivit någon beläggning på glaset där, men det syns tydligt skillnad nu efteråt. Kommer nog bli lättare att fotografera där nu också :p
 
Jag låg på sängen och läste lite ikväll
Då hörde jag ett sprattlande på golvet
En valp hade hoppat ut...
De har varit lugna med det, sedan jag satte igen hålen för filterslangarna
Och tömt ur 2 hinkar innan jag börjar städa hos dem
 
Satte mer metall folie över hålen för slangarna på locket
Så hoppas på att de håller sig kvar i karet nu
Får tömma ut 2 hinkar vatten innan jag börjar städa där, varje gång
De har hoppat ut när jag inte har gjort det med
 
Idag har jag gjort något för mig ovanligt, jag har fotograferat corydoras :p
Visa bifogad fil 147234
Jag brukar ju inte vara så förtjust i dem, men just den här varianten har jag börjat få upp ögonen för.

Har också träffat en kollegas sambo idag, som har akvarium. Fick då veta att han börjar tröttna på sina pygméguramis! De är väldigt välkomna hit i så fall, så vi får väl se om det blir fler guramis här hemma snart.
En av mina favoriter, specielt om man får de lite mörkare. Det är så snygt med det gröna som kommer fram i deras färg :)
 
Tydligen är mitt vuxen-guppy-akvarium väldigt yngelvänligt nu, för helt plötsligt har det blivit en babyboom där med minst 10 yngel som simmar runt. De har klarat sig några dagar och nu har jag börjat flytta över dem till yngelkaret. Några i yngelkaret har börjat få färg nu och ser ut att bli väldigt(!) tjusiga, så det är ju kul, men alltså, herregud så mycket guppys det blir väldigt snabbt :rofl:
 
Jag har hittat en fisk som jag gillar färgmässigt - grön svärdbärare. Någon som vet om den är annorlunda mot de vanliga orangea svärdbärarna på annat sätt än färgen?
 
Fyra till guppyyngel flyttade från vuxenkaret till yngelkaret. Passade på att fånga upp min stackars ensamma otto som går hos de vuxna guppysarna, den är lite smal nu och det är svårt att stödmata eftersom nämnda guppys är så extremt glupska. Nu får den istället flytta över till mitt 200L där det dels lär finnas mer eller annan mat, dels blir lättare att stödmata. Senare idag ska jag försöka fånga över mina två andra ottos som går hos mina luminatus och flytta även dem till 200L så att de har så mycket sällskap som möjligt.

Passade även på att testa vattnet i alla akvarier nu på morgonen. Allt ser utmärkt ut, förutom yngelkaret där det som väntat behövs ett vattenbyte, det märks att de är många där och att jag matar ganska mycket :p Nästa helg är jag ledig, då ska praecoxarna få komma till 200L också, och de luminatus som går där ska få komma till 110an. Ska försöka få ihop alla mina luminatus i 110an, istället för att ha dem utspridda i tre olika akvarium. Hoppas det går utan att någon hane börjar bråka om honor...

110an ser ut som en djungel nu, och det är ju gott om utrymme för så små fiskar, så jag hoppas det går bra. Tänker att jag börjar med att sätta ner de "ensamma" luminatus jag har, och flytta de som går i rena luminatus-karet sist (det är där bråkstaken bor). Det är inte en speciellt snygg djungel, 110an, men fiskarna verkar trivas och allt däri mår bra. Tycker bara det är lite tråkigt att en av mina favoritväxter där i knappt syns pga några snabbväxande växter. Eventuellt tar jag upp den och sätter den i framkant på 200L istället.
 
Ettan provsmakade på min hand när jag höll på och ansa alger/växter. Räkor är så himla trevliga små kryp. :heart
EttanManikyr5_1_1.gif
 
Mina guramis knorrar helt tokigt mycket nu. Vet inte om det kanske blivit lite varmare i akvariet och att de gillar det, eller om det är lite lugnare nu när trådfenorna flyttat till 200L, men jag är glad åt att höra dem i vilket fall som helst :p

Märkte också att jag har en trådfena som är lite smal och inte såg så kry ut, så nu matar jag två gånger per dag istället för en gång per dag, för att se om den kan äta upp sig lite.
 
Plötsligt händer det! Jag såg alla fyra guramis samtidigt :rofl: Jag tänkte sätta mig här och skriva om att jag misstänkt att en av dem dött, för att se dem två och två är sällan problem och jag ser regelbundet tre av dem samtidigt, men jag minns inte ens när senast jag såg alla fyra samtidigt. Och så var några framme för att tigga mat av mig, jag matade, höll extra koll och för en kort sekund så visst gick det att se hela gänget!

Knäppa små fiskar. Man kan åtminstone inte påstå att de bor för trångt eller med för lite växter :p
 
Så trött på detta nu, och mig själv.

Vi var på djuraffären idag för att köpa en ny fisk. De hade en kampfisk inne som varit inne i två veckor. Jag tyckte han liksom såg lite slö ut? Var bara vid ytan i ett hörn och toppfenan såg lite dålig ut. Han såg inte helt pigg ut helt enkelt.

Tjejen i butiken sa att han varit frisk i de två veckor de haft honom och att det med fenan nog berodde på att vattnet blivit lite för kallt i alla karen under en tid i samband med ett strömavbrott och att det var därför. Hon frågade om vi ville ha honom och jag tänkte att kanske han kan bli piggare i ett bättre kar.

När vi kom hem låg han bara på botten av påsen, trodde han var död men provade hälla ut i karet, han sjönk som en sten till botten. Väl där rörde han sig lite så tror inte han är död men lär vara det när som helst.

Jag är arg på mig själv för att jag köpte en fisk jag inte tyckte såg helt hundra ut. Jag är less på att det känns som att vi blev pålurade en sjuk fisk. Jag sa ju att jag tyckte det såg skumt ut men när personalen intygar att det är okej så vill man ju lita på det? Jag är också trött på att Arken köt upp den här butiken väldigt nyligen så nu tar de inte kundbeställningar på fisk längre för de "ska se över lönsamheten på fisk", bara en tidsfråga innan det försvinner alltså.

Så då får jag dessutom nästan 14 mil till närmaste butik som säljer fisk.. Det är som att all glädje över den här hobbyn bara sugits ut mig men jag har spenderat för mycket tid och för mycket pengar för att ge upp.. Önskar just nu att jag aldrig köpt det stora karet till att börja med. Som för övrigt fortfarande står tomt.. Hade tänkt beställa fisk till det idag men det gick ju som sagt inte. Härlig start på helgen och slutet på min semester :(
 
Så trött på detta nu, och mig själv.

Vi var på djuraffären idag för att köpa en ny fisk. De hade en kampfisk inne som varit inne i två veckor. Jag tyckte han liksom såg lite slö ut? Var bara vid ytan i ett hörn och toppfenan såg lite dålig ut. Han såg inte helt pigg ut helt enkelt.

Tjejen i butiken sa att han varit frisk i de två veckor de haft honom och att det med fenan nog berodde på att vattnet blivit lite för kallt i alla karen under en tid i samband med ett strömavbrott och att det var därför. Hon frågade om vi ville ha honom och jag tänkte att kanske han kan bli piggare i ett bättre kar.

När vi kom hem låg han bara på botten av påsen, trodde han var död men provade hälla ut i karet, han sjönk som en sten till botten. Väl där rörde han sig lite så tror inte han är död men lär vara det när som helst.

Jag är arg på mig själv för att jag köpte en fisk jag inte tyckte såg helt hundra ut. Jag är less på att det känns som att vi blev pålurade en sjuk fisk. Jag sa ju att jag tyckte det såg skumt ut men när personalen intygar att det är okej så vill man ju lita på det? Jag är också trött på att Arken köt upp den här butiken väldigt nyligen så nu tar de inte kundbeställningar på fisk längre för de "ska se över lönsamheten på fisk", bara en tidsfråga innan det försvinner alltså.

Så då får jag dessutom nästan 14 mil till närmaste butik som säljer fisk.. Det är som att all glädje över den här hobbyn bara sugits ut mig men jag har spenderat för mycket tid och för mycket pengar för att ge upp.. Önskar just nu att jag aldrig köpt det stora karet till att börja med. Som för övrigt fortfarande står tomt.. Hade tänkt beställa fisk till det idag men det gick ju som sagt inte. Härlig start på helgen och slutet på min semester :(
Tycker att du ska åka tillbaka till butiken och kräva pengarna tillbaka. Det spelar ingen roll varför fisken inte ser helt 100 ut, en seriös butik säljer den ändå inte utan vidtar lämpliga åtgärder istället.

Vet du om det finns någon akvarieförening eller liknande i ditt område? Då kanske det kan finnas privatpersoner att köpa fisk av. Eller bara kolla på blocket, marketplace och appen Band.
 
Tycker att du ska åka tillbaka till butiken och kräva pengarna tillbaka. Det spelar ingen roll varför fisken inte ser helt 100 ut, en seriös butik säljer den ändå inte utan vidtar lämpliga åtgärder istället.

Vet du om det finns någon akvarieförening eller liknande i ditt område? Då kanske det kan finnas privatpersoner att köpa fisk av. Eller bara kolla på blocket, marketplace och appen Band.
Jo sambon tyckte också vi skulle åka tillbaka imorrn. Jag tog inget kvitto dock dum som man är.. Förhoppningen var att i så fall kunna få pengarna tillbaka och sedan åka till en butik i Gävle och se om de har något, vi är nästan halvvägs redan i så fall så då känns det ok. Att bara åka dit och få pengarna tillbaka och sedan hem skulle tyvärr kosta mer i typ bränsle än vad jag betalade för fisken, men känns lite som en principsak också..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 563
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 837
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 799
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 149
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp