Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den senaste var ju dock från en lokal uppfödare. Klart den kan ha varit sjuk ändå, det måste den väl nästan ha varit.. Vet liksom inte vad vi kan ha gjort fel när den inte ens överlever tre dagar trots att alla värden verkar normala.

Jag har ju ett 30l kar och kan inte komma på så mycket annat än kampfisk som skulle trivas där? Det är kubformat och inte avlångt så tror inte det är tillräckligt med plats att simma för tetror även om de är små. Räkor tycker jag tyvärr är lite obehagliga så det har jag inte velat skaffa.
Tycker du att räkor oavsett färg är obehagliga? Jag förstod inte tjusningen med dem i början, men olika färger ger för mig åtminstone väldigt(!) olika intryck. Annars kanske du skulle kunna ha ett litet stim med några små rasboror? (typ chilirasbora eller liknande).
 
Tycker du att räkor oavsett färg är obehagliga? Jag förstod inte tjusningen med dem i början, men olika färger ger för mig åtminstone väldigt(!) olika intryck. Annars kanske du skulle kunna ha ett litet stim med några små rasboror? (typ chilirasbora eller liknande).
Ni lägger upp väldigt fina bilder här och jag tycker om att se på dem men tanken på att ha dem irl är lite ja.. jag vet inte, lite som med spindlar antar jag.

Jag trodde rasboror behövde lite längre utrymme att simma runt? det är väl en stimfisk som typ tetror?
 
Ni lägger upp väldigt fina bilder här och jag tycker om att se på dem men tanken på att ha dem irl är lite ja.. jag vet inte, lite som med spindlar antar jag.

Jag trodde rasboror behövde lite längre utrymme att simma runt? det är väl en stimfisk som typ tetror?
Det är klart att alla stimfiskar gillar att vara enorma stim i stora akvarium, men det är väldigt vanligt att folk sätter kanske 6-8 av de minsta rasbororna i ett 30L (eller mindre, men det skulle jag aldrig rekommendera). Är det välplanterat och sköts bra så kan jag inte se det som något dåligt. Framförallt skulle jag hellre ha ett litet stim minismå rasboror i ett 30L än en såpass stor fisk som en kampfisk ändå är.

På mitt jobb har vi tex jordgubbsrasbora (Boraras naevus) och de är verkligen pyttesmå, sådär så att de nästan inte syns för att de är så små :p De blir bara upp till 2cm långa. Jättesöta och trevliga små fiskar, men absolut inget som kräver större akvarium. Och under det halvår vi haft dem så har det i alla fall inte dykt upp några hälsoproblem med dem.
 
Det är klart att alla stimfiskar gillar att vara enorma stim i stora akvarium, men det är väldigt vanligt att folk sätter kanske 6-8 av de minsta rasbororna i ett 30L (eller mindre, men det skulle jag aldrig rekommendera). Är det välplanterat och sköts bra så kan jag inte se det som något dåligt. Framförallt skulle jag hellre ha ett litet stim minismå rasboror i ett 30L än en såpass stor fisk som en kampfisk ändå är.

På mitt jobb har vi tex jordgubbsrasbora (Boraras naevus) och de är verkligen pyttesmå, sådär så att de nästan inte syns för att de är så små :p De blir bara upp till 2cm långa. Jättesöta och trevliga små fiskar, men absolut inget som kräver större akvarium. Och under det halvår vi haft dem så har det i alla fall inte dykt upp några hälsoproblem med dem.

Jag har ett gäng Dvärg rasbora i ett av mina 30. De trivs bra, ploppar fram yngel då och då
Det var kul att höra, jag ska läsa på lite mer om dessa så blir det nog så när det väl blir dags att köpa något nytt till lilla karet. Tack för tipsen! :)

Cikliderna verkar trivas i alla fall. Vanligtvis får de frukost runt halv sju innan jag går till jobbet. De två grå och den svara brukar komma rätt fort så släpar den vita lite eftersom den gillar att gömma sig.

Men idag sov jag lite längre, grejade i köket osv så klockan hann bli över nio innan jag kom dit. Alla fyra liksom satt och väntade vid glaset, hade de haft ansiktsuttryck hade de nog sett rätt så sura ut :D
 
Idag bestämde jag och kollegan oss för att ha storstädning av akvarier på jobbet. Dvs. Skrapa rent glasen från alger och slamma botten på de värsta som behövde det. Eftersom vi inte har växter med rötter ner i bottensubstratet och dessutom ganska mycket fisk i vissa akvarier så behöver vi göra sådant ibland.
När vi gick runt där och städade, pysslade och donade så blev jag påmind om hur mycket jag tycker om våra mosaikguramis. Jag vill verkligen(!) ha ett par sådana i framtiden.

Men, det får bli när jag har möjlighet till två stora akvarium, för det blir nog inte så bra att ha dem i mitt 200L med massor av små regnbågar, och jag tänker inte sätta alla mina små regnbågar i något mindre nu. Men kanske att man i nästa bostad kan få in ett 240-300L och då ha mosaikguramis i det...

Annars har jag börjat fundera mer på andra små guramis, typ chokladgurami. Har förstått att de är väldigt känsliga, men å andra sidan har jag inga direkta problem med mina akvarier här hemma och mina pygméguramis mår ju utmärkt... Så det får kanske bli nästa fisk att satsa på ändå. Ska läsa lite mer om dem. Någon här på buke som haft sådana?
 
[...]

Annars har jag börjat fundera mer på andra små guramis, typ chokladgurami. Har förstått att de är väldigt känsliga, men å andra sidan har jag inga direkta problem med mina akvarier här hemma och mina pygméguramis mår ju utmärkt... Så det får kanske bli nästa fisk att satsa på ändå. Ska läsa lite mer om dem. Någon här på buke som haft sådana?
Jag, eller rättare sagt mitt ex, hade chokladguramis för ett antal år sedan. Artakvarium ansågs då mest lämpat så vi hade ett litet gäng (typ 6 st) i ett 90 litersakvarium som var väldigt lågt och brett (=mycket bra för för guramis). Som jag minns det var de väldigt känsliga. Han hade ett osmosfilter som han använde eftersom Uppsalas vatten var för hårt. Torv på botten för att ytterligare anpassa vattnet. Massor med växter och gömställen, ständiga vattenbyten.

Det var väldigt svårt att få chokladguramis att trivas och de dog lite då och då så efter ett tag tröttnade vi på dem och bytte de vi hade mot något annat. Jag hade pygmégurami, dvärgurami, betta splendens och honungsgurami i samma akvarium i olika omgångar efter och fick lek av samtliga utom pygmeerna. Då hade vi nog stoppat in några badis och/eller dvärgbotior också.

Jag undrar ibland var det där akvariet är nu, om han fortfarande har det. Var mycket bra för små guramis och bettor i och med att det gav så stor vattenytan och det var lätt att skapa olika sektioner.
 
Jag köpte några fler svarta galaxy tiger, dessa var billigare men samma stam som de andra jag köpte så jag chansade. Köpte 10 fick 13, men ja, de är inte alls samma kvalité på dessa som de andra. Lite genomskinliga ben och inte lika opaka färger. Men så var de ju billigare också.

Så nu blir det räkbildbomb igen. :o De är SMÅ (och lite stressbleka efter flytt också) så inte så lätta att fota, här är en liten mörk:
1an. 244.jpg
 
Nr 3:
03an. 009.jpg

Tycker det ser ut som denna har lite för kort carapace så egentligen borde jag kanske ta ut denna. Borde ha utsorteringkar egentligen, tänkte att man kan sortera dem i honor/hanar där så de lite defekta ändå kan få leva utan att det blir någon avel på dem.
 
Nr 8. Den här har definitivt för kort carapace. Hoppas de två defekta är samma kön så de kan ha sällskap av varandra direkt iaf om jag fixar ett litet kar till dem att skrutta runt i. Ska ju bara få tag i dem igen också dock... Inte helt lätt att hitta dem igen i 243an.
Nr8. 0149.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 195
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 824
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 749
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 146
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp