Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på hur jag vill ha det i akvariet framöver. Om jag ska ha fler lite större fiskar, som grön svärdbärare, måste jag minska på antalet neontetror. Och det har fått mig att fundera på om jag vill ha neontetror över huvud taget eller lite färre fiskar men större sorter.
Jag har alltid tänkt att det liksom ingår att ha en stimfisk och då är det neontetror jag vill ha. Och de är jättefina när de är ett stort stim. Men om jag måste minska på antalet försvinner ju en del av den effektiva.
Skulle egentligen vilja ha ett akvarium till med bara neontetror och någon bottenfisk. Men det blir ju dubbelt så mycket jobb med vattenbyten m m. Men kanske... Jag vet var det skulle stå.
 
Jag funderar på hur jag vill ha det i akvariet framöver. Om jag ska ha fler lite större fiskar, som grön svärdbärare, måste jag minska på antalet neontetror. Och det har fått mig att fundera på om jag vill ha neontetror över huvud taget eller lite färre fiskar men större sorter.
Jag har alltid tänkt att det liksom ingår att ha en stimfisk och då är det neontetror jag vill ha. Och de är jättefina när de är ett stort stim. Men om jag måste minska på antalet försvinner ju en del av den effektiva.
Skulle egentligen vilja ha ett akvarium till med bara neontetror och någon bottenfisk. Men det blir ju dubbelt så mycket jobb med vattenbyten m m. Men kanske... Jag vet var det skulle stå.
Fördelen är ju att om du inte har några större fiskar, bara neontetra och något bottenlevande, då behöver du troligen inte göra speciellt mycket vattenbyten osv :) Jag tycker det låter som en trevlig idé iaf!

Själv stod jag häromdagen och funderade på att göra mig av med alla guppys och istället ha ett kar med ett par honungsgurami och några corydoras eller liknande... Just för att guppys så snabbt blir så väldigt många. Fast just nu, när jag har sjuka fiskar hemma, då känns det lite tryggt med något som ynglar av sig som sjutton, tänker att något borde överleva då :cautious:
 
Fördelen är ju att om du inte har några större fiskar, bara neontetra och något bottenlevande, då behöver du troligen inte göra speciellt mycket vattenbyten osv :) Jag tycker det låter som en trevlig idé iaf!
Jag har nästan bestämt mig, men tänker vänta ett par dagar innan jag börjar leta kar så att det fortfarande känns som en bra idé. Det blir i så fall ett hälften så stort akvarie som jag har nu så den extra tiden i veckan blir ju egentligen inte så stor när det väl är igång.
 
Limmade ihop lite smårötter till en pyttekub, det ska ju inte bo något annat än växter och mikroorganismer här ifall jag kör igång det men tyckte det blev rätt fint ändå. Tänkte mig mörk lavasten, soil bak, lite sand fram och lite långsamväxande akvarieväxter också, små anubias och javaormbunke typ. Lite mossor om det går.

Funderar på att ha någon krukväxt i hörnet bakom roten, men vilken typ isåfall? Någon hög/smal kanske? Och lite flygade plättar iom att de verkar älska att ha rötterna i vatten.
20240715_162118.jpg
 
Blackwormsen verkar trivas hos räkorna I 44an, blev lite förvånad när jag märkte att de ibland ringlar omkring bland flytväxterna. Jag funderar dock på att använda "no planaria" i detta och då antar jag att de stryker med. :( Ska försöka fånga upp så många som möjligt först isåfall.
VideoCapture_20240714-231846.jpg
 
Märkte idag att flera filter går trögt. Har inte gjort rent dem på länge nu eftersom jag hittat räklingar i dem. Men, jag har fortfarande kvar mitt 30L som står tomt... Så nu funderar jag på att skölja ur alla filter, hälla ner det som kommer ifrån dem ner i mitt 30L och se ifall något överlever. Ska klura lite på hur jag gör. Fördelen då är också att jag inte direkt behöver ha något igång i akvariet, finns det bara något för räklingarna att äta på så klarar de sig ju. Eller så ordnar jag en mindre glasbytta av något slag och har i bokhyllan. De räklingar som överlever, de får då hoppa ner i mitt 200L där det ändå bara är mixräkor.

Funderar också på hur jag ska göra med mina praecox... Har nu behandlat med Esha 2000. En är dålig. Inte sämre än för några dagar sedan, men knappt bättre heller. Misstänker tyvärr bukvattensot. Borde jag ta bort den? :(
 
Jag börjar fundera på om vi kanske måste se om vi kan lämna tillbaka en av oscarcikliderna vi köpte. Han jagar de andra något fruktansvärt. När det är matdags är alla framme och samsas fint men alla andra tider är det mest han ("Greven") som syns simma unt i karet, när de andra visar sig jagar han bort dem. Den minsta ser det nu ut som han tagit av en bit av stjärtfenan på :(

Vi har väntat, dels för att Greven är den roligaste fisken. Han är den som syns och har dessutom växt på sig och är väldigt fin så det tar ju emot, när vi köpte dem var de alla ungefär lika stora med den vita något större och den svarta något mindre, men nu är Greven nästan dubbelt så stor som den svarta och betydligt större än den vita som nu är näst minst. Samtidigt kanske de andra kanske skulle vara mer aktiva om han inte var där, eller skulle någon annan bara ta över mobbar-rollen?

Sen hade vi väl hoppats att det liksom skulle ge med sig med tiden när en sorts rangordning blivit befäst men den enda gången de kan samsas är som sagt vid matning. Vi har ju tyvärr inget annat kar att stoppa honom i heller.
 
Jag börjar fundera på om vi kanske måste se om vi kan lämna tillbaka en av oscarcikliderna vi köpte. Han jagar de andra något fruktansvärt. När det är matdags är alla framme och samsas fint men alla andra tider är det mest han ("Greven") som syns simma unt i karet, när de andra visar sig jagar han bort dem. Den minsta ser det nu ut som han tagit av en bit av stjärtfenan på :(

Vi har väntat, dels för att Greven är den roligaste fisken. Han är den som syns och har dessutom växt på sig och är väldigt fin så det tar ju emot, när vi köpte dem var de alla ungefär lika stora med den vita något större och den svarta något mindre, men nu är Greven nästan dubbelt så stor som den svarta och betydligt större än den vita som nu är näst minst. Samtidigt kanske de andra kanske skulle vara mer aktiva om han inte var där, eller skulle någon annan bara ta över mobbar-rollen?

Sen hade vi väl hoppats att det liksom skulle ge med sig med tiden när en sorts rangordning blivit befäst men den enda gången de kan samsas är som sagt vid matning. Vi har ju tyvärr inget annat kar att stoppa honom i heller.
En snabb googling ger att de vill ha väldigt stora akvarier, minst 1,5 m långt. Jag vet inte hur stort ditt är, men kanske inte den enklaste arten?
 
Ta på tusan, min sjuka praecox verkar må bättre :banana: Han simmar livligare och var pigg nu vid matning. Däremot ser ena ögat inte bra ut... Får se om det bättrar sig också, men han får i alla fall simma kvar ytterligare några dagar.

Imorgon ska jag ta hand om alla akvarier lite. Framförallt ta bort flytväxter, men då sätta dem tillfälligt i en bytta med vatten för att försäkra mig om att inte få med räkor.. Knäppa små djur det där, men jag tycker verkligen(!) om dem.
 
En snabb googling ger att de vill ha väldigt stora akvarier, minst 1,5 m långt. Jag vet inte hur stort ditt är, men kanske inte den enklaste arten?
Det är 200x60x60 (720l) så det är tillräckligt, framförallt när de är i sin nuvarande storlek är det ju som en mindre damm de bor i så jag tror inte det har med det att göra. De är ju en art som kan vara agressiva i att beskydda sitt territorium men jag trodde det skulle vara lugnt i detta fallet då de ju kom överens i det väldigt lilla karet de bodde i i butiken.
 
Det är 200x60x60 (720l) så det är tillräckligt, framförallt när de är i sin nuvarande storlek är det ju som en mindre damm de bor i så jag tror inte det har med det att göra. De är ju en art som kan vara agressiva i att beskydda sitt territorium men jag trodde det skulle vara lugnt i detta fallet då de ju kom överens i det väldigt lilla karet de bodde i i butiken.
Dynamiken förändras ju mycket medans de växer, många ungfiskar funkar fint i grupp men inte senare. Sen kan det skilja sig väldigt mycket hur fisk beter sig i butik vs hemma.

Iom att karet är stort och de fortfarande är små så kan du ju dela av karet sålänge? Med typ plastgaller eller nät t.ex.
 
Dynamiken förändras ju mycket medans de växer, många ungfiskar funkar fint i grupp men inte senare. Sen kan det skilja sig väldigt mycket hur fisk beter sig i butik vs hemma.

Iom att karet är stort och de fortfarande är små så kan du ju dela av karet sålänge? Med typ plastgaller eller nät t.ex.
Ja vi hade funderat på det om man kunde dela av men det förutsätter ju också lite att de kommer komma bättre överens senare, annars måste ju bråkstaken flytta i slutändan oavsett eftersom karet annars blir för trångt så var lite orolig att de bara senarelägger problemet istället för löser det.
 
Ja vi hade funderat på det om man kunde dela av men det förutsätter ju också lite att de kommer komma bättre överens senare, annars måste ju bråkstaken flytta i slutändan oavsett eftersom karet annars blir för trångt så var lite orolig att de bara senarelägger problemet istället för löser det.
Finns det gott om gömställen? Jag läste att de gräver mycket, men även att de vill ha stenar och mycket rötter att gömma sig bland.
 
Finns det gott om gömställen? Jag läste att de gräver mycket, men även att de vill ha stenar och mycket rötter att gömma sig bland.
Det finns några gömställen och det är ju där de andra ligger och trycker. Två av dem är "ute" då och då men blir då runtjagade, den minsta svarta ser man bara vid matning då de som sagt av någon anledning aldrig bråkar då.

Funderade ett tag på om den stora typ hade tråkigt? Och om man kan aktivera dem på något sätt. Men vet inte riktigt om fiskar fungerar på det sättet..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 020
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 815
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 739
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 145
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp