Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
12an ville inte samarbeta och va med på bild riktigt...
12an. 2203.jpg
 
En kul grej som jag märkt i 243an är att räkorna simmar mer i det, inte såntdär "något-är-fel"-simmande utan transport-simmande för att ta sig fram iom att de är små och karet är rätt stort.

Tycker det ser så lustigt ut: :heart
20240629_214202_1_1.gif
 
Kaosmakarna kom och sa hej till nykomlingarna också förstås...
Kaosmakarna032359.jpg

Är lite smått förundrad över hur chill den här arten räkor är med fisk även om de aldrig sett en enda i sitt liv förut och miniöringarna är närgångna, brötiga och far omkring som idioter. :o
 
Då mosaukgurami kom upp i den här tråden och jag funderat på dem tidigare blev det nu ett par sådana. Lite skygga än så länge och håller sig mest bak i nederdelen av akvariet. I alla fall när jag närmar mig, nu när jag sitter en bit bort simmar de runt lite mera.
1000002495.jpg

Har också skrivit upp mig på intresselista för gröna svärdbärare om butiken köper in. De är inte så populära och butiken måste ofta köpa ett minimiantal och då vill de veta att majoriteten säljs.
Om de hör av sig måste jag fundera på allvar om de får plats nu då jag köpt guramisarna, kan bli lite trångt tror jag.
 
Märkte nu att ena luminatus-hanen inte alls ser kry ut :( Väldigt smal och bakpartiet sjunker nedåt när han simmar. Matade med cyclops nu och försökte se till att få ner sådant där han simmar. Funderar på att ha i Esha 2000 också, men är rädd att det är för sent. Kan ju eventuellt vara så att han är gammal också...
 
Då mosaukgurami kom upp i den här tråden och jag funderat på dem tidigare blev det nu ett par sådana. Lite skygga än så länge och håller sig mest bak i nederdelen av akvariet. I alla fall när jag närmar mig, nu när jag sitter en bit bort simmar de runt mera.
Visa bifogad fil 148873
Har också skrivit upp mig på intresselista för gröna svärdbärare om butiken köper in. De är inte så populära och butiken måste ofta köpa ett minimiantal och då vill de veta att majoriteten säljs.
Om de hör av sig måste jag fundera på allvar om de får plats nu då jag köpt guramisarna, kan bli lite trångt tror jag.
Så fint med mosaikerna! Gröna svärdbärare funderade jag på att ta in till jobbet (vi har som tur är inget krav på att beställa något speciellt antal utan kan välja att ta en enda fisk om vi så vill det). Men, vi säljer knappt några vanliga svärdbärare heller så eh, det får bli senare i så fall. Kanske till hösten när folk börjar köpa fisk igen. Det är väldigt tydligt att folk är mer igång med akvarier på vintern jämfört med på sommaren. På vintern köper folk fisk, på sommaren köper folk "semester-mat" till fiskarna (sån där som ska hålla lång tid).
 
Så fint med mosaikerna! Gröna svärdbärare funderade jag på att ta in till jobbet (vi har som tur är inget krav på att beställa något speciellt antal utan kan välja att ta en enda fisk om vi så vill det). Men, vi säljer knappt några vanliga svärdbärare heller så eh, det får bli senare i så fall. Kanske till hösten när folk börjar köpa fisk igen. Det är väldigt tydligt att folk är mer igång med akvarier på vintern jämfört med på sommaren. På vintern köper folk fisk, på sommaren köper folk "semester-mat" till fiskarna (sån där som ska hålla lång tid).
Det är en liten butik så de kan nog inte göra specialavtal eller använda för många leverantörer.
En av de som äger butiken har lite specialintresse för levandefödare och just nu har de xiphophorus nezahyalcoytl, en annan svärdbärare. De är fina men grå och svarta och då jag har dalmatinermolly vill jag ha något med lite mer färg, men inte de orangea. Guramisarna är ju också unga och färglösa än så länge. Men jag tror det finns god chans att de köper in de gröna framöver men det kunde dröja månader.
 
Det är en liten butik så de kan nog inte göra specialavtal eller använda för många leverantörer.
En av de som äger butiken har lite specialintresse för levandefödare och just nu har de xiphophorus nezahyalcoytl, en annan svärdbärare. De är fina men grå och svarta och då jag har dalmatinermolly vill jag ha något med lite mer färg, men inte de orangea. Guramisarna är ju också unga och färglösa än så länge. Men jag tror det finns god chans att de köper in de gröna framöver men det kunde dröja månader.
Det låter trevligt! :D Själv går jag fortfarande och tänker på blå platy, just när det gäller levandefödare. Men, så tänker jag på hur vansinnigt mycket yngel mina guppys får...
 
Idag hittade jag en död praecox :cry: Det verkar vara den som för länge sedan fick en konstig knöl på kroppen. En knöl som den inte sett ett dugg påverkad av och som inte heller smittat till någon annan fisk, men kanske var det något fel på lilla fisken ändå, om inte annat på immunförsvaret... Ska göra vattenbyte för säkerhets skull.

Min lilla hängiga luminatus ser dock ut att må lite bättre, så allt är inte elände. Ska ta mig tid ikväll att verkligen kolla igenom alla akvarier och fiskar ordentligt. Det har blivit lite väl lite med det senaste tiden eftersom det varit mycket med hundarna. Behöver ta bort lite flytväxter i ett till akvarium också.
 
Min kära 🍏 verkar tro att det är OS i äggläggning nu
I ett kar så är det en ny kapsel nästan varje morgon
De flesta av äggen verkar dock vara befruktade
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 195
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 824
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 749
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 146
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp