Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är 200x60x60 (720l) så det är tillräckligt, framförallt när de är i sin nuvarande storlek är det ju som en mindre damm de bor i så jag tror inte det har med det att göra. De är ju en art som kan vara agressiva i att beskydda sitt territorium men jag trodde det skulle vara lugnt i detta fallet då de ju kom överens i det väldigt lilla karet de bodde i i butiken.
Ibland är det just för att de bor litet som det fungerar, tyvärr. Har märkt det med vissa fiskar på jobbet. Där har vi ju inte möjlighet att ha alla i stora akvarier (men det är inte heller tänkt att de ska bo speciellt länge i butiken heller). Vissa sorter som har rykte om sig att vara väldigt bråkiga fungerar ändå, fram tills vi flyttar dem till större akvarium. Det är som om de förstår att det inte fungerar att bråka när det är trångt, för att det inte finns någonstans att ta vägen riktigt. Absolut inget jag rekommenderar för privat fiskhållning, utan bara en förklaring till varför det ibland kan bli tokigt trots att det gick bra i butiken.

Sedan är det ju också vanligt att det går bra när de är unga, men att det slutar gå bra när de växer. Där kan det hjälpa att möblera om i akvariet, och att ha rejält med växter och/eller andra typer av gömställen. Nu tex har vi börjat få bråkiga fiskar i ett akvarium med guramis. Så fort jag upptäckte det fick de en enorm javaormbunke i akvariet, utöver de växter de redan hade. Nu är det lugnt igen. Jag låter det också vara mer flytväxter i akvariet än vanligt, för då blir det flera olika "luckor" vid ytan där jag kan mata dem och så sprider jag ut maten. (Men gissa om jag är sugen på att istället ta hem de tjusigaste, så att de ska slippa bråka... :angel: )
 
Gjort rent ena filtret och tagit bort flytväxter i ett annat akvarium. I båda fallen fick jag med "fripassagerare" i form av två räkor per bytta. Gör mitt bästa för att rädda de som tydligen bodde i filtret nu. En tredje är i samma bytta, men verkar tyvärr vara död. Det tar en jäkla tid att försöka hitta räkor i smutsigt filtervatten, men jag har inte samvete nog att inte bry mig och eventuellt råka ha ihjäl några. Jag kan åtminstone försöka.

Och, det blev en väldig fart på filtret nu när det blev rengjort :p Det var nog ett tag sedan det gjordes sist. Senare ska jag väl fiska guppyyngel också. Såg att det kommit några nya...
 
Ibland är det just för att de bor litet som det fungerar, tyvärr. Har märkt det med vissa fiskar på jobbet. Där har vi ju inte möjlighet att ha alla i stora akvarier (men det är inte heller tänkt att de ska bo speciellt länge i butiken heller). Vissa sorter som har rykte om sig att vara väldigt bråkiga fungerar ändå, fram tills vi flyttar dem till större akvarium. Det är som om de förstår att det inte fungerar att bråka när det är trångt, för att det inte finns någonstans att ta vägen riktigt. Absolut inget jag rekommenderar för privat fiskhållning, utan bara en förklaring till varför det ibland kan bli tokigt trots att det gick bra i butiken.

Sedan är det ju också vanligt att det går bra när de är unga, men att det slutar gå bra när de växer. Där kan det hjälpa att möblera om i akvariet, och att ha rejält med växter och/eller andra typer av gömställen. Nu tex har vi börjat få bråkiga fiskar i ett akvarium med guramis. Så fort jag upptäckte det fick de en enorm javaormbunke i akvariet, utöver de växter de redan hade. Nu är det lugnt igen. Jag låter det också vara mer flytväxter i akvariet än vanligt, för då blir det flera olika "luckor" vid ytan där jag kan mata dem och så sprider jag ut maten. (Men gissa om jag är sugen på att istället ta hem de tjusigaste, så att de ska slippa bråka... :angel: )
Ja jag funderade på om man satt höga växter så det blivit lite som en "vägg" de kan simma igenom om det hade hjälpt. Som det är nu kan mobbaren fara i ilfart över hela karet för att jaga någon som vågade visa sig ute på andra sidan så tänkte om det skulle bli bättre om de inte såg överallt och det blev mer som "rum" om han kunde nöja sig med ett lite mindre territorium då.

Det lilla problemet med det är ju att det inte går att köpa så stora växter och de växer sakta. Det större problemet är att arten är ökänd för att både möblera om allt som inte är stort och tungts samt demolera växter, framförallt när de blir större. Deras naturliga boplats är som jag förstått lite kalare också och inte så lummigt.

Och jo det är ju ett problem att man inte riktigt kan avgöra i butiken. Tanken jag hade var ju om vi i princip kunde byta ut den här elaka fisken mot någon lite snällare :D alternativet är ju att helt enkelt bara ha tre om han inte kan skärpa till sig.
 
Ja jag funderade på om man satt höga växter så det blivit lite som en "vägg" de kan simma igenom om det hade hjälpt. Som det är nu kan mobbaren fara i ilfart över hela karet för att jaga någon som vågade visa sig ute på andra sidan så tänkte om det skulle bli bättre om de inte såg överallt och det blev mer som "rum" om han kunde nöja sig med ett lite mindre territorium då.

Det lilla problemet med det är ju att det inte går att köpa så stora växter och de växer sakta. Det större problemet är att arten är ökänd för att både möblera om allt som inte är stort och tungts samt demolera växter, framförallt när de blir större. Deras naturliga boplats är som jag förstått lite kalare också och inte så lummigt.

Och jo det är ju ett problem att man inte riktigt kan avgöra i butiken. Tanken jag hade var ju om vi i princip kunde byta ut den här elaka fisken mot någon lite snällare :D alternativet är ju att helt enkelt bara ha tre om han inte kan skärpa till sig.
Det låter som en bra idé att försöka få till något sådant. Vet inte hur du möblerat nu, men kanske kan du ha några större rötter eller några stenar som gränsar av, och typ anubias eller annan lämplig växt på? Tänker att anubias är en sån där växt som många växt-demolerare ändå låter bli...
 
Nu när jag inte har så värst många praecox kvar (tyvärr...) så funderar jag på att låta dem gå kvar i 110L, och köpa något med lite mer färg till 200L. Lite beslutsångest ändå. Många regnbågsfiskar är för stora för 200L, de mindre är antingen dyra som sjutton, väldigt lika varandra allihop eller väldigt kortlivade. Praecox får ändå plats på ett bra sätt i 200L, kostar inte för mycket och är lätta att få tag på. Men är det de jag vill ha i det akvariet? Jag vet inte.

Jag är också väldigt(!) sugen på att köpa guramis, eftersom vi har en urtjusig dvärggurami-hane på jobbet... Så nu funderar jag på att köpa honom och en hona och peta ner de i 200L. Skulle det bli bra tro?

De flesta tetror känns tråkiga. Levandefödare blir för många för snabbt. Många ciklider blir för bråkiga. Vad annat kan man hitta på? Det enda jag vet säkert att ska få gå kvar i akvariet är mina gertrudae (typ 3cm långa).
spotted-blue-eyes-cadell-river-pseudomugil-gertrudaerainbows-140678.jpg
 
Nu när jag inte har så värst många praecox kvar (tyvärr...) så funderar jag på att låta dem gå kvar i 110L, och köpa något med lite mer färg till 200L. Lite beslutsångest ändå. Många regnbågsfiskar är för stora för 200L, de mindre är antingen dyra som sjutton, väldigt lika varandra allihop eller väldigt kortlivade. Praecox får ändå plats på ett bra sätt i 200L, kostar inte för mycket och är lätta att få tag på. Men är det de jag vill ha i det akvariet? Jag vet inte.

Jag är också väldigt(!) sugen på att köpa guramis, eftersom vi har en urtjusig dvärggurami-hane på jobbet... Så nu funderar jag på att köpa honom och en hona och peta ner de i 200L. Skulle det bli bra tro?

De flesta tetror känns tråkiga. Levandefödare blir för många för snabbt. Många ciklider blir för bråkiga. Vad annat kan man hitta på? Det enda jag vet säkert att ska få gå kvar i akvariet är mina gertrudae (typ 3cm långa).
spotted-blue-eyes-cadell-river-pseudomugil-gertrudaerainbows-140678.jpg
Små snälla sydamerikanska dvärgciklider blir inte speciellt bråkiga...
 
Det låter som en bra idé att försöka få till något sådant. Vet inte hur du möblerat nu, men kanske kan du ha några större rötter eller några stenar som gränsar av, och typ anubias eller annan lämplig växt på? Tänker att anubias är en sån där växt som många växt-demolerare ändå låter bli...
20240720_120836.jpg


Väldigt svårt att ta bild då allt bara speglar sig men så här är det nu. Jag har ett par sådana långa växter (men de är inte så långa just nu) i det lilla karet som jag funderade på att försöka plantera i detta istället, det är ju sand men jag har root tabs. Har dragit mig för det med tanke på att lilla karet har varit något av en dödskammare och är rädd att om jag tar något därifrån så ska det "smitta" på något sätt.
 
Nu när jag inte har så värst många praecox kvar (tyvärr...) så funderar jag på att låta dem gå kvar i 110L, och köpa något med lite mer färg till 200L. Lite beslutsångest ändå. Många regnbågsfiskar är för stora för 200L, de mindre är antingen dyra som sjutton, väldigt lika varandra allihop eller väldigt kortlivade. Praecox får ändå plats på ett bra sätt i 200L, kostar inte för mycket och är lätta att få tag på. Men är det de jag vill ha i det akvariet? Jag vet inte.

Jag är också väldigt(!) sugen på att köpa guramis, eftersom vi har en urtjusig dvärggurami-hane på jobbet... Så nu funderar jag på att köpa honom och en hona och peta ner de i 200L. Skulle det bli bra tro?

De flesta tetror känns tråkiga. Levandefödare blir för många för snabbt. Många ciklider blir för bråkiga. Vad annat kan man hitta på? Det enda jag vet säkert att ska få gå kvar i akvariet är mina gertrudae (typ 3cm långa).
spotted-blue-eyes-cadell-river-pseudomugil-gertrudaerainbows-140678.jpg
Mitt rätt värdelösa svar eftersom det är ganska precis tvärt emot det du efterfrågade är att jag alltid varit svag för glasmalar så det är min rekommendation. Inte så mycket färg.. :D

Men jag håller inte med om att tetror skulle vara tråkiga, tycker det är jättehäftigt med stora stim av neon eller grön neon. Kongotetra är också jättefin men har inte sett några sådana i de butiker jag varit iaf.
 
Visa bifogad fil 149566

Väldigt svårt att ta bild då allt bara speglar sig men så här är det nu. Jag har ett par sådana långa växter (men de är inte så långa just nu) i det lilla karet som jag funderade på att försöka plantera i detta istället, det är ju sand men jag har root tabs. Har dragit mig för det med tanke på att lilla karet har varit något av en dödskammare och är rädd att om jag tar något därifrån så ska det "smitta" på något sätt.
Fler stora rötter?
 
Mitt rätt värdelösa svar eftersom det är ganska precis tvärt emot det du efterfrågade är att jag alltid varit svag för glasmalar så det är min rekommendation. Inte så mycket färg.. :D

Men jag håller inte med om att tetror skulle vara tråkiga, tycker det är jättehäftigt med stora stim av neon eller grön neon. Kongotetra är också jättefin men har inte sett några sådana i de butiker jag varit iaf.
Glasmalar är häftiga! Vi har glastetror på jobbet och de är jag väldigt förtjust i. Kongotetra har vi på mitt jobb, men ska jag ha sådana vill jag nog ha ett ännu större akvarium för att kunna ha ett rejält stim.

Har nästan bestämt mig för vad som följer med hem idag... Lite beslutsångest eftersom de egentligen är i största laget, men de är nog inte för stora trots allt...
 
Så, nu har de varit i akvariet några timmar, mina mosaikgurami :love: En hane och en hona, osäker på ålder men de borde vara nästan ett år gamla nu iaf. Ska dubbelkolla på jobbet imorgon. Eftersom 99% av våra kunder antingen har små akvarium eller är intresserade av stora ciklider så är det inte direkt någon åtgång på guramis...

Hanen i fråga är en av två som vi hade, den största och finaste, troligen bossen i akvariet. Honan, tja, hon var den enda mosaik-honan (vi har guldguramis i samma akvarium, så den hanen jag inte köpte har ändå sällskap).

De är jättefina, har alltid ätit med god aptit och har inte haft några hälsoproblem. De kommer nog trivas betydligt bättre i mitt 200L än i det pyttelilla butiksakvariet också, även om de just nu är rädda och gömmer sig så fort jag går förbi. Det ändras nog om inte annat imorgon när de får fryst cyclops till middag :D

Men, just nu iaf så är jag väldigt glad åt att ha köpt just mosaiker, och inte köpt mig dvärggurami eller liknande bara för att de är mindre. Just nu ser mina guramis väldigt små ut, så vi hinner nog flytta och skaffa ännu större akvarium om det i framtiden skulle behövas :angel:
1000061343.jpg
 
Har bestämt mig för att köpa ett akvarium till och var helt inställd på 125L. Men nu när jag mäter ser jag att ett 180L får plats. Men vill jag ha ett så stort? Skiljer inte jättemycket i pris så kanske. Får fundera någon dag till.
 
Behöver verkligen skrapa alger från glaset, men vill inte vara nere i akvariet och rota nu med skygga nykomlingar. Men, efter matning så var mosaikerna framme och undersökte hela akvariet, så jag satte mig så långt ifrån jag kunde och fotograferade med teleobjektivet :p

Han är så vacker, hanen :love:
mosaik.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 020
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 815
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 739
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 145
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp