Red_Chili
Trådstartare
Ibland är det just för att de bor litet som det fungerar, tyvärr. Har märkt det med vissa fiskar på jobbet. Där har vi ju inte möjlighet att ha alla i stora akvarier (men det är inte heller tänkt att de ska bo speciellt länge i butiken heller). Vissa sorter som har rykte om sig att vara väldigt bråkiga fungerar ändå, fram tills vi flyttar dem till större akvarium. Det är som om de förstår att det inte fungerar att bråka när det är trångt, för att det inte finns någonstans att ta vägen riktigt. Absolut inget jag rekommenderar för privat fiskhållning, utan bara en förklaring till varför det ibland kan bli tokigt trots att det gick bra i butiken.Det är 200x60x60 (720l) så det är tillräckligt, framförallt när de är i sin nuvarande storlek är det ju som en mindre damm de bor i så jag tror inte det har med det att göra. De är ju en art som kan vara agressiva i att beskydda sitt territorium men jag trodde det skulle vara lugnt i detta fallet då de ju kom överens i det väldigt lilla karet de bodde i i butiken.
Sedan är det ju också vanligt att det går bra när de är unga, men att det slutar gå bra när de växer. Där kan det hjälpa att möblera om i akvariet, och att ha rejält med växter och/eller andra typer av gömställen. Nu tex har vi börjat få bråkiga fiskar i ett akvarium med guramis. Så fort jag upptäckte det fick de en enorm javaormbunke i akvariet, utöver de växter de redan hade. Nu är det lugnt igen. Jag låter det också vara mer flytväxter i akvariet än vanligt, för då blir det flera olika "luckor" vid ytan där jag kan mata dem och så sprider jag ut maten. (Men gissa om jag är sugen på att istället ta hem de tjusigaste, så att de ska slippa bråka... )