Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så jag brukar göra med andra större. Banka hårt i handfatskanten typ. Och klippa huvudet av efteråt om de är större.

Men en ancistrus känns så..hård? Dör den verkligen av att bli dängd i handfatskanten? Livrädd den inte ska dö utan plågas
Om du har något att slå den hårt med, eller dänga i handfatet och sedan istället för att klippa av den huvudet att du tar en kniv och klyver huvudet? Hjärnaktiviteten kan sitta i länge på en fisk. :(

Jag vetefan om jag pallar klyva huvudet. Hade tänkt husse skulle få fixa det här, men nu kommer han inte denna vecka som planerat.

Jag kan nog hitta nåt tungt att slå den hårt med. Hammare kanske funkar tom? Men dör den bara av det? Ser framför mig hur det säger kras bara och skadar den men den lever. Att de typ är sega och stenhårda. Men kanske bara är noja? (Som synes aldrig behövt ta bort en ancistrus förr)

Jag vetefan om jag pallar klyva huvudet. Hade tänkt husse skulle få fixa det här, men nu kommer han inte denna vecka som planerat.

Jag kan nog hitta nåt tungt att slå den hårt med. Hammare kanske funkar tom? Men dör den bara av det? Ser framför mig hur det säger kras bara och skadar den men den lever. Att de typ är sega och stenhårda. Men kanske bara är noja? (Som synes aldrig behövt ta bort en ancistrus förr)
Jag antar att en hammare eller baksidan på en yxa fungerar utmärkt. Klappa till ordentligt några gånger, hjärnan behöver bli mos. :crazy:

Varför ska den avlivas?

Jag har tyvärr samma fråga men om en mindre fisk. En av mina scalarer simmar konstigt, kan liksom inte hålla sig på rätt köl.

Har för mig när jag hade akvarium som tonåring att man skulle lägga dem i isvatten för snabb smärtfri död, men det kanske inte gäller längre?

Jag antar att en hammare eller baksidan på en yxa fungerar utmärkt. Klappa till ordentligt några gånger, hjärnan behöver bli mos. :crazy:

Varför ska den avlivas?
Den är endera "bara" gammal eller så är den sjuk. Men den sitter på rutan nästan hela tiden, och bara sitter. Vill inte direkt äta nåt alls (men den bajsar lite). Och framförallt är den helt utmärglad 😥På undersidan av buken som hamnar mot glaset så ser man skelettet genom huden 🙁

Svårt att säga om den lider, men den har inte betett sig sådär förr och så magerheten. Känns elakt att låta den självdö under lång tid?

Så jag brukar göra med andra större. Banka hårt i handfatskanten typ. Och klippa huvudet av efteråt om de är större.

Men en ancistrus känns så..hård? Dör den verkligen av att bli dängd i handfatskanten? Livrädd den inte ska dö utan plågas
Hårt slag med hammare rätt i huvudet så att det krossas. Funkar på bra mycket större och hårdare malar än än ancistrus. Det finns bedövings/sövande medel man kan låta malen gå i ett bad av innan också så att den är lugn och stilla när man gör det om man känner sig bekvämare med att göra det på det viset.

Jag har använt håven som ett sätt att hålla fisken still när jag varit tvungen att avliva större fisk och slår då direkt genom håven, mot en hård planka som jag lagt ut i förväg så att allt bara går så fort som möjligt. Fisk upp, lägg håven mot plankan, slå - fisken hinner nog inte ens fatta vad som händer. Håven kan gå sönder i nätet och det skvätter ju. Man kan vira in fisken i en blöt duk också för att minska stök och hålla fisken still om man hellre vill det.

Hårt slag med hammare rätt i huvudet så att det krossas. Funkar på bra mycket större och hårdare malar än än ancistrus. Det finns bedövings/sövande medel man kan låta malen gå i ett bad av innan också så att den är lugn och stilla när man gör det om man känner sig bekvämare med att göra det på det viset.

Jag har använt håven som ett sätt att hålla fisken still när jag varit tvungen att avliva större fisk och slår då direkt genom håven, mot en hård planka som jag lagt ut i förväg så att allt bara går så fort som möjligt. Fisk upp, lägg håven mot plankan, slå - fisken hinner nog inte ens fatta vad som händer. Håven kan gå sönder i nätet och det skvätter ju. Man kan vira in fisken i en blöt duk också för att minska stök och hålla fisken still om man hellre vill det.
Var får man eg tag i bedövande/sövande medel? Lät ju väldigt förenklade

44an idag.
InCollage_20240528_181619138.jpg

De flygande plättarna trivs verkligen (lite för bra, kanske..) fredskallan blommar, medans ormbunkarna är ledsna. Tror kanske de behöver mer ljus där bak.

Monte carlon breder ut sig fint och weeping mossan verkar trivas bra medans flame mossan håller på att dö? :confused: Har lite bry med cyano och en del staghorn och hår-alger men det verkar långsamt gå åt rätt håll.

Senast ändrad:
Verkar vara det klassiska här omkring iaf
En sa - ner i plastpåse och stampa på huvudet
Känns som lite svårt med större fiskar eller "hårdskallade" individer

Har börjat känna att det är dags för siameserna att flytta. Men det är lite skumt, jag köpte tre och hittar bara två. Det är helt omöjligt att hitta den tredje. Jag har letat runt akvarierna, i akvarierna... Inget :cautious:

Hur som helst. Jag var nära på att lägga ut en annons om dem, men kom på att jag kan fråga bekantingen som tog mina guppy-yngel. Och jodå, hon vill gärna ha dem! Så på torsdag flyttar de, förutsatt att jag lyckas fånga upp dem.

Har också kommit på att jag kan använda 54an mina luminatus går i som karantän-akvarium om jag köper något nytt att ha tillsammans med mina guramis. Det blir nog bra. När jag väl bestämt mig för vad jag ska ha med dem... Funderar nu på något simpelt som kolglödstetror, men är rädd att tröttna på dem... Något litet ska det bli i alla fall. Mina luminatus får nog flytta över till 200L till helgen.

Förresten, vad använder ni för att skrapa alger från glaset? Något som inte kan råka skrapa det? Jag vill ha något riktigt snällt och bra nu till 200L. Det är lite för dyrt för att jag ska slarvskada det :p

Min scalar hade hunnit självdö medan jag gick en promenad med hunden. Så det löste sig denna gången.
Hoppas det inte var något som smittar, den hade ett sår sedan ett par veckor och det har ingen annan fisk vad jag kan se.

Om alla andra verkar må bra nästa vecka får jag fundera på om den kvarvarande scalaren ska få en ny kompis.

Kan ev ha förlorat en neontetra också, men de är ju helt omöjliga att räkna då de inte är stilla...
Ser i alla fall ingen som inte rör sig men får dem bara till 19 just nu.

Kan ev ha förlorat en neontetra också, men de är ju helt omöjliga att räkna då de inte är stilla...
Ser i alla fall ingen som inte rör sig men får dem bara till 19 just nu.
Tips för att räkna neontetror: mata fiskarna, ta mobilen och filma akvariet. Titta på filmen, pausa när det verkar som att alla fiskar är framme och räkna då hur många som syns på skärmen. Så fick jag göra när vi hade inventering på jobbet och vi skulle försöka att iaf ha ett hum om hur många neontetror vi hade :D

Min ancistrus vill inte bli infångad och jag vill inte stressa den. Men den är verkligen skinn och ben den arme stackars. Konstigt den ändå är såpass pigg
Stackarn. :heart Jag brukade fånga min arga hona i kärl, typ en kruka eller liknande, genom att antingen jaga in henne i den eller lägga ned den med mat i och vänta tills hon simmade in själv när hon behövde flyttas. Lite bökigt och inte alltid jag lyckades få upp kärlet innan hon smet ut dock. Hur gammal är den? Kan det vara inälvsparasiter som gör den mager? Isåfall borde det dock vara fler fiskar som har magrat av också.

Lär super. Men var tyvärr slut i lager.
Mvh sjukt blödig Alex
Dammbutiken verkar ha den inne annars.

Har börjat känna att det är dags för siameserna att flytta. Men det är lite skumt, jag köpte tre och hittar bara två. Det är helt omöjligt att hitta den tredje. Jag har letat runt akvarierna, i akvarierna... Inget :cautious:

Hur som helst. Jag var nära på att lägga ut en annons om dem, men kom på att jag kan fråga bekantingen som tog mina guppy-yngel. Och jodå, hon vill gärna ha dem! Så på torsdag flyttar de, förutsatt att jag lyckas fånga upp dem.

Har också kommit på att jag kan använda 54an mina luminatus går i som karantän-akvarium om jag köper något nytt att ha tillsammans med mina guramis. Det blir nog bra. När jag väl bestämt mig för vad jag ska ha med dem... Funderar nu på något simpelt som kolglödstetror, men är rädd att tröttna på dem... Något litet ska det bli i alla fall. Mina luminatus får nog flytta över till 200L till helgen.

Förresten, vad använder ni för att skrapa alger från glaset? Något som inte kan råka skrapa det? Jag vill ha något riktigt snällt och bra nu till 200L. Det är lite för dyrt för att jag ska slarvskada det :p
Rakblad är det bästa tycker jag, de kan inte repa glaset heller utan det är ju sandkornen som fastnar mellan skrapor och ruta som repar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 373
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 959
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka