Idag såg jag för första gången alla mina fyra pygméguramis samtidigt
Två av dem fortsätter hålla ihop konstant, och de är tillräckligt olika för att jag nu ska vara helt säker på att det är en hona och en hane. Jag hoppas innerligt på lek senare, om inte annat när trådfenorna flyttat över till mitt 200L. Är just nu lite sugen på att även flytta mina praecox till 200L och bara ha kvar pygméerna i 110an, för att öka chansen till småttingar. Regnbågar är ju allt annat än yngelvänliga, med tanke på att de om möjligt glufsar i sig även egen rom
Ena pygméguramin är jag dock lite osäker på, om den mår dåligt eller bara råkade vara arg och därför drog ihop fenorna när jag såg den. Ska försöka hålla extra koll, men det är svårt(!) när man så sällan ser dem öht.
Vissa tycker nog att jag är knäpp som köper fisk som så sällan syns öht, men jag fortsätter älska att sitta och titta på akvariet, hålla utkik efter invånarna och plötsligt få syn på något blåglittrande inne i en växt eller så. De är så fina, och så intressanta!
OM jag låter pygméerna vara ensamma i 110an, då kommer jag nog ändå vilja ha någon mer fisk där, för att ändå ha något som syns ibland. Funderar på om någon liten rasbora kan vara yngelsäker? Finns det något annat alternativ?