Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

Tvätta filtret gör jag endast när flödet blir dåligt så det blir ju när det blir liksom :)

(Och ett litet tillägg ang. pansarmalen, är inte de stimfiskar? Kanske därför den varit så "dum" den kanske känner sig otrygg utan sitt stim?:))

Är dom?? :crazy:
Stackars, STACKARS grisen!! Hur j*vla dum får man va?? Får nog sätta mig ner och lusläsa en del om det hela.. Kanske han blir gladare om jag skaffar några kompisar till honom..

Men.... OM han nu fortfarande är dum, vad gör jag då?
Dom är ju så aktiva så jag vill inte sätta dom i 54 eller liters karen..
Oh vill inte ha några grisar söndriga och mördade... :nailbiting:

Jag vill också köpa stort kar snart!! Men det får växa lite i plånboken först:p
Kan det vara silvermollys du menar? (Om det är de två vita)? Sådana har jag också två st av ^^

Jag inser att alla verkar ha så himla fräscht o "jätteljust" o skarpa färger på växter . Mitt lysrör fungerar ju som det ska men får ju inte alls samma effekt som alla andra verkar ha. Kan det behöva bytas till någon annan sort och vilken isf?

Vi hade silvermollys i det gamla, och svarta och en prickig. Den prickiga hade en prick när vi köpte den som silvermolly, men blev sedan så prickig att den nästan blev svart. De två som vi har kvar är grådaskiga med lite prickar på sig, så här ser de ut:

Så jag tror inte man kan kalla dem silvermollys:p Vi kallar dem tvillingarna, för de två ser likadana ut.:D

Ang. ditt lysrör. Det är inte så att det är gammalt? Det lyser mycket svagare med tiden. Det märkte vi i vårt nya, vi har två ramper med 2 lysrör i varje. Vi bytte först bara lysrör i den ena rampen, och jämförde med den andra. Det var som natt och dag! Så är lysröret äldre än ett år, byt.:)

svarar er andra som också svarat på mitt inlägg.

Tack så jätte mycket!!!
Svaren på ett flertal frågor visste jag, men ville dubbelkolla.. så liiiite rätt har jag nog gjort. :o:p

Men det där om att tvätta filtret i akvarievatten var helt nytt för mig.
Det ska väl inte göras i samband med vattenbytet iheller?

Ska sticka til djuraffären och skaffa tester i slutet på månaden. Hur ofta testar ni?

Man kan tvätta filter i samband med vattenbyte, då suger man bara upp en hink vatten också, utan att slamsuga och så tvättar man filtret däri:) Men man tvättar ju inte det varje gång, bara när det behövs och det är ju ganska sällan:) Vi tvättade vårt kanske 3-4 gånger på ett år, max.

Nu när vi startat upp det nya så testar vi vattnet varje dag för att hålla koll så att vi inte får nitrit. i det gamla som var så väl ingånget testade vi lite då och då bara, eller om man tyckte något verkade konstigt. Om man sköter akvariet rätt så får det ju en stabil balans till sist och då behöver man inte testa så mycket.:)

Är dom?? :crazy:
Stackars, STACKARS grisen!! Hur j*vla dum får man va?? Får nog sätta mig ner och lusläsa en del om det hela.. Kanske han blir gladare om jag skaffar några kompisar till honom..

Men.... OM han nu fortfarande är dum, vad gör jag då?
Dom är ju så aktiva så jag vill inte sätta dom i 54 eller liters karen..
Oh vill inte ha några grisar söndriga och mördade... :nailbiting:

Japp, de är ju det. Så minst sex vill de vara. Jag tycker det låter konstigt att han är dum mot artfränder, han borde ju inte vara det. Men han har ställen att gömma sig på och så? Någon rot eller så, och lite växter? Jag hade testat med ett gäng kompisar, funkar inte det får han väl bo själv i ett annat ändå kanske? Men värt att testa iaf.:)

Nu känns det som om jag spammar tråden:o

Haha men jag måste bara säga att jag älskar dina presentationer om malarna. Det känns verkligen som om man fick lära känna dem lite, och speciellt Sayid tycker jag är häftig.:love:

Och ang. ancistrus och fastna i håven så gjorde våran Rolf just precis det när vi skulle ha över honom till det nya. Taggiga fanskap:p Det var så synd om honom också för han blev ju såklart jättestressad, så när vi väl lyckades få loss honom så sjönk han bara ner till botten och låg där och flämtade jättemycket en stund:( Men han hämtade sig rätt snabbt tack och lov.:) Våra två ancistrusar är faktiskt väldigt snälla också, så jag blir lite förvånad när jag läser om alla monsterancistrus ni pratar om!:nailbiting::p

Jaha! Jag såg inte prickarna när jag tittade men då hänger jag med :D finns ju något som heter dalmatinermollys som e prickiga :)

Hmm... Ja, jag har haft det i ca ett år o det hängde med karet så det kanske är flera år gammalt :o vill gärna ha med dubbla rör så jag ska se mig omkring lite :)

Tur att man har kloka buke till sina frågor :D

Ja, antagligen är det någon form av blaskig dalmatinermolly vi lyckats få fram:P Det är som om de är någon blandning mellan svart och dalmatiner.:p Och bara för att vara tydlig, detta är alltså inte de två vita som syns på bild i det gamla, för det var silvermollys, dessa är blaskiga.)

Låter definitivt som om du ska byta rör:)

jaha, jag trodde det var dom i gamla karet ^^

ja, ska ta mig en koll :) men räcker det med standardrör eller har ni någon speciell typ av lysrör för att få det riktigt ljusa?
Tusen frågor känner jag :D

vi har oxå kranvatten i :o Inte bara, tömmer ca 2/3 och nytt vatten för att inte ta bort viktiga mikroorganismer osv som är viktiga för innevånarna i akvariet :)

Menar givetvis att vi har 2/3 kvar, dvs tömmer 1/3 :o

Japp, de är ju det. Så minst sex vill de vara. Jag tycker det låter konstigt att han är dum mot artfränder, han borde ju inte vara det. Men han har ställen att gömma sig på och så? Någon rot eller så, och lite växter? Jag hade testat med ett gäng kompisar, funkar inte det får han väl bo själv i ett annat ändå kanske? Men värt att testa iaf.:)

Grisen bor i mitt 160l kar som finns på bild i tidigare inlägg.
Roten som är där har naturliga pelare som den står på, så det är håligheter under hela.
Växter är där runt alltihop.
För någon vecka sen, innan jag köpte roten så var där växter i ca 2/3 av karet, några grottor och rötter, men han har alltid varit likadan..
Stackars slöjan fick ju flytta ut för han var riktigt elak mot den.
Han har gått själv sen jag köpte honom för 3år sen och har hitintills inte gått att ha med något större än honom själv förutom ancistrusarna... :/

Om han är själv, kan han bo i ett 54 eller 80liters?

jaha, jag trodde det var dom i gamla karet ^^

ja, ska ta mig en koll :) men räcker det med standardrör eller har ni någon speciell typ av lysrör för att få det riktigt ljusa?
Tusen frågor känner jag :D

Nu har vi ju 4 lysrör i vårt, men vi har två tropiska och två Daylight, och så sitter de vartannat liksom, i det förra hade vi likadant, men då endast två rör :)

Ja, risken finns väl alltid att han blivit van vid att vara själv. Men skulle han inte funka med nya kompisar så sätt honom i 80- liters, för då blir det iaf så stort som möjligt. Och så får du säga till honom att han får bli snäll om han vill bo större:D

Nu har vi ju 4 lysrör i vårt, men vi har två tropiska och två Daylight, och så sitter de vartannat liksom, i det förra hade vi likadant, men då endast två rör :)

Okej! Iom att jag ändå vill ha ny ramp så kanske jag ska ta en utav varje då som du har :) Jag googlar runt lite o läser på om de olika tills det blir dags. Tack så mycket för din tid^^

Fast jag tror nog att det löser sig för Grisen om du köper flera så att de är ett stim. Allt som inte är ett stim blir onaturligt för dem och de kan då visa att de mår dåligt på olika sätt = kan säkert bli aggressiva då tänker jag? Möjligt att de kan bli aggro om de är hungriga också? Många fiskar blir ju det. Får den i sig tillräckligt med mat? :)

Vissa fiskar kan vara elaka mot varandra när de är få också men snälla i större antal. Är det samma art pansarmal du har provat med förresten, såg den precis likadan ut? Den du har är en metallpansarmal iaf (Corydoras aeneus). Bra att veta är också att de helst ska ha finkornig sand som bottenmaterial, får inte vara vassa kanter på sanden heller då de kan skada skäggtömmarna när de bökar omkring då. Älskar pansarmalar men har aldrig riktig haft något akvarium igång som passar dem :(

Praktbotian du har är också en stimfisk och ska inte vara själv.
Slöjstjärtar vill allra helst vara i en liten grupp och ska inte vara ensamma de heller.
Men detta kanske du redan visste och hade tänkt att köpa flera av dessa redan. :)
Tänk på att både slöjstjärtar och praktbotia blir rätt så stora bara, så se över hur många du har plats för.
Slöjstjärtar är till råga på allt ena riktiga skitgrisar också, man brukar säga att man behöver 50 liter vatten per slöjstjärt.

Jättesöta ancistrusar du har, vad kul att dina är så snälla! Tyckte de var riktigt fina, ancistrus i min smak! :D

Gillar ditt 160 liters skarpt också, riktigt snygg rot! :love:

Åh, tack! :D Sayid är fin han - förtjänar någonslags medalj för att ha stått ut med mig i snart 10 år faktiskt.

Men lille Rolf! Känner igen det där - fisken fastnar i håven, fisken blir stressad - man själv blir stressad - de jäkla taggarna snor in sig, man är rädd att skada fisken men man vill ändå lirka loss fiskstackarn så fort som möjligt fast fiskis vill förstås inte vara still alls och så sticker man sig själv på de förbannade sattygen till mördarvapen tillslut! :p Nä, jag fiskar nog aldrig mer upp en ancistrus i håv igen. Så mycket drama klarar jag inte av!

Wow, vad kul med nystartat kar, ser bra ut! Det är så snyggt med 3D bakgrund tycker jag *vill ha* :love:
Kommer nog att bli väldigt vackert när växterna kommer igång sen. Ska bli kul att se!

Har varit nyfiken på det där med jord under gruset jag med, funderar om jag ska våga prova på det själv när jag ska starta 300 liters karet. Jag får nog läsa på lite mer först så jag vet vad jag ger mig in på bara.

Nej, det är knappt så att jag vågar fiska upp ancistrus i håv igen ska jag säga dig. Men hur ska man annars flytta dem om det skulle behövas i framtiden?O_o

Ja, jag tror också att det blir fint när växterna kommer upp, och så täcker de de fula insugen också.:D Vårt första kar med sådan bakgrund så det är kul, ger en helt annan helhet tycker jag :) Och ang. jord så sitter jag typ så här :nailbiting: och bara väntar på att det ska bli en hemsk algblommning. Haha, nej men vi har öst på med växter, och flytväxter så förhoppningsvis slipper vi få så mycket alger. (Vill jag intala mig iaf):p

Nej, det är knappt så att jag vågar fiska upp ancistrus i håv igen ska jag säga dig. Men hur ska man annars flytta dem om det skulle behövas i framtiden?O_o

p

Nej, det är inga problem. Fastnar de tar man loss dem, lugnt och bestämt. Tar 5 sekunder, man får ta i lite bara.

Jag tänker mig att man kan kan försöka få dem att simma in i en kruka/burk eller något sådant och lyfta upp fisken i den. Eller om de redan har en kruka eller liknande som favvogömställe bara lyfta upp den rätt och slätt ur vattnet med fisken i (så har jag flyttat Alma alla andra gånger). Det kanske till och med går att lyfta upp dem om de sitter och suger sig fast på mindre rötter också, jag har råkat fått med mig Alma någon gång av misstag när jag lyft ur rötter ur akvariet nämligen (konstigt att hon inte gillar mig va?). Alla sätt är bra utom de dåliga! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 759
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 938
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 948
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar