Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

Ja, det kan ju redan ha pågått innan han visade det utåt :( Men jag håller mina tummar att så inte är fallet :)

Tack så mycket för ditt svar! Det verkar vara en intressant fisk tycker jag. Och ang. mat så har jag ju läst att de äter lite allt möjligt men kul att få det bekräftat.

Varför har de inte funkat med mollys, guppys och liknande? Vi har ju svärdbärare, så det kanske inte går då?

Jag hade tänkt mig att köpa tre om det blir några, men man kanske borde köpa fler då kanske? Och så inser jag att jag behöver skaffa stenar om dessa blir aktuella, de verkar gilla sådana :) Vi har ju visserligen 3D-bakgrunden, men den är ganska skrovlig och de verkar gilla flata ytor.

Vilken nivå håller de sig mest på i akvariet? Eller de är lite överallt?

Fia löpte amok på levandefödarna, jagade dem och hoppade upp och red till och med på dem :eek: Men som sagt Fia är en hane (de är dominantare tydligen) och så var han ensam också. Så det kanske går hur bra som helst bara man har flera lineolator. Levandefödare upplever jag som rätt tuffa/brötiga/orädda fiskar som är precis överallt hela tiden så jag var mer orolig att Fia inte skulle få någon mat men det blev precis tvärtom.

Jag tror det bästa är att ha ett litet gäng men du kan ju börja med tre och se vad du tycker. Ja, stenar vill de ha! :D

De håller sig mest vid botten och på rutorna - de är inte så frisimmande om man säger så, de är ju skapta för att leva strömt och då måste man ju klänga sig fast och det gör de oavsett om man har det strömt eller inte :) Ibland kommer de simmande som flygande mattor men det är mer som om att de "hoppar" mellan olika flata ytor.

Jag hoppas inte jag får dem att låta svåra eller något sånt för det är de egentligen inte, tycker de är tåliga, trevliga fiskar som kan ha lite attitydproblem ibland bara ;)

Varken bättre eller sämre med lilla Ärtan, lite hängig, lite tillbakadragen... :(
Matat honom extra med ärtor idag för det tycker han är jättegott och så är det nyttigt för dem. Ärtor till Ärtan! :)

Jag vet inte vad jag har gör/gjort för fel men något är inte helt bra. Tycker det är så konstigt alltihopa för allt är samma som vanligt i karet, jag testar ju värden som en liten idiot för att jag är en sån hönsmamma och inte litar på mig själv eller nått annat heller för den delen så jag har ju koll på allt som händer däri tycker jag.

Slöjstjärtar är ju avlade på missbildningar så det är ju inte världens friskaste fisk men jag tycker faktiskt han har verkat vara en bra slöjstjärt hitintills, så det tror jag inte riktigt på i det här fallet. Jag är mest orolig över att simblåsan har slutat fungera ordentligt för då är det ju kört. Jag ska sätta mig och lusläsa allt jag kan komma över om slöjstjärtar och förhoppningsvis hittar jag felet så att jag kan göra något åt det här...

Haha simma som en flygande matta:D Lite så som ancistrusarna kan se ut ibland kan jag tänka mig:p

Men oj, som han gjorde mot levandefödarna:eek: Men som du säger, kan ju vara för att han vantrivdes ensam. Tror definitivt att jag ska köpa ett gäng senare. Men först ska jag ha mina scalarer:love:

Glömde förresten tacka för länkarna, några har jag sett innan men speciellt sista var mycket bra och ny för mig!:)

Haha ja, de ser jätteroliga ut när de "flyger"! :rofl:

Det var en syn kan jag säga! :crazy: Tror att du har helt rätt i det, beteendena som Fia visade under sin tid ensam ska man nog inte dömma hela arten för. Har du kommit fram till vad du vill ha för scalarer än förresten?

Ingen orsak! Vad kul att du hade nytta av dem! :)

kl

Jahapp, idag har jag lärt mig något nytt:

Slöjstjärtar kan bli mycket sjuka och dö av att svälja luft och man bör inte mata dem med foder som flyter!

Gissa vad jag matar mina med?! Flytande pellets såklart.
Skitbra tyckte ju jag för då blir det inga rester liggandes någonstans.

Anpassat foder för slöjstjärtar/guldfisk my ass, näringsmässigt kanske ja, ja ok, men det är ju
verkligen inte passande foder om det kan göra slöjstjärtarna sjuka när de väl äter det!?

Blir ju livrädd att det är något mer viktigt jag har missat.

Så Ärtan kan mycket väl lida av "luftförgiftning" eller vad man ska kalla det.
Tycker det stämmer rätt bra in på Ärtans problem, kanske därför magen känns så mjuk - för att den är full med luft :crazy:
Jag vet inte alls om det går att vända på detta nu, men jag hoppas det.

Ska åka och köpa sjunkande guldfiskpellets så fort som möjligt, till dess så får allihopa käka skalade ärtor.
Då kanske Ärtan har en chans att återhämta sig och klara sig, åtminstone så kommer han ju inte behöva
svälja ännu mer luft på det viset. Jag är så jävla rädd att det är försent bara.

Stackars lilla fina älsklingen :cry::

000001aumlrtanskvaumlttan_zpsdfd5c111.jpg

Men va?! Hur kan man kalla det anpassat om dom inte får svälja luft?! :mad:

Hoppas verkligen att ärtan tar sig ur detta nu när du slutat om det är det som är felet.
Håller tummen för att det inte är försent.
Stackarn:(

Nä jag fattar inte hur de kan med att kalla det för det!
Det är inte direkt ovanligt med flytande pelletskulor till slöjstjärtar heller så jag undrar hur de har tänkt där...

Tack så mycket! :love:

Åh, scalarer är ju en djungel har jag upptäckt! Men jag vill iaf ha "vanliga" alltså inga med slöjstjärtar eller sådant utan normala fenor. Och helst vill jag ha pärlemor/pearlskin varianten, kanske i guld, silver eller mosaik? Får nog kolla sedan om man kan beställa något kul, annars får det bli de jag blir kär i helt enkelt. Det är inte så himla viktigt egentligen, för det finns många jag tycker är fina (förutom viltformen) men pärlemor är ju riktigt läckert:d

6 stycken bebisar kommer det bli iaf, eftersom de är stimfisk som små och sedan parbildande. Så hoppas jag på att några av dem vill bilda par sedan, hade varit kul att försöka odla dem. Tänk er en massa små bebisscalarer, så sött!:D

Men det är inte aktuellt än på några veckor, jag vill att det nystartade karet ska få gå in sig ordentligt först:)

Men oj, vad dåligt att de kallar det anpassat! Precis sådant där är anledningen till att man behöver vara så himla påläst själv. Men man tycker ändå att man borde kunna lita på när det står att det är anpassat.:meh:

Äh ursäkta, men det låter som bull. Klart de kan äta vid ytan, finns ju yta i naturen, var flyter alla nedramlade insekter annars?

Äh ursäkta. Slöjstjärtar finns inte i naturen och många är extremt missbildade varianter av guldfisk.

Guldfisk kan äta från ytan, slöjstjärt sväljer luft som de inte blir av med när det gör det.
Det är iallafall vad de som verkar kunna något om slöjstjärt på internet varnar för och även
vad slöjstjärtuppfödare jag frågat påstår.

Men visst det kan vara fel ändå och det kan vara något annat som är fel på Ärtan.
Jag tänker i alla fall inte chansa på att de som verkar kunniga när det gäller slöjstjärt har fel.
Kommer inte ge mina slöjisar eller guldisar något från ytan i fortsättningen.

Ja man tycker ju det. Men så är det, man kan inte lita på nått. Tycker ju iofs jag borde ha lärt mig det vid det här laget...

Det låter jättefint, de vita, silvriga och guldiga scalarena är verkligen vackra varelser! :love:
Jag var tvungen att googla lite, kommer aldrig ihåg hur mosaikvarianten ser ut!
Tänker att den har färg som en mosaikgurami varenda gång! Iaf så dök den här varianten upp bland alla mosaiker:

31685d1366289051-pinoy-angelfish-philippine-angelfish-image-1682179933-jpg

Om man bildgooglar "Pinoy Angelfish" kommer det upp en massa blåaktiga scalarer :eek:
Har aldrig sett sådana innan så ville bara visa den! :love:

Äh ursäkta. Slöjstjärtar finns inte i naturen och många är extremt missbildade varianter av guldfisk.

Guldfisk kan äta från ytan, slöjstjärt sväljer luft som de inte blir av med när det gör det.
Det är iallafall vad de som verkar kunna något om slöjstjärt på internet varnar för och även
vad slöjstjärtuppfödare jag frågat påstår.

Men visst det kan vara fel ändå och det kan vara något annat som är fel på Ärtan.
Jag tänker i alla fall inte chansa på att de som verkar kunniga när det gäller slöjstjärt har fel.
Kommer inte ge mina slöjisar eller guldisar något från ytan i fortsättningen.

Fint att du berättar det, jag ska genast byta yrke och bli gatusopare istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 764
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 938
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 948
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar