Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

Woooooooow! :love:

Jag får snart hit ett akvarium (har ju haft massor av guppys innan hemma hos mamma och pappa) men sålde av de mesta eftersom att det nästan bara var "uppfödningen" kvar och jag vill ha nytt och fräscht nu, min vackra hane dog i samma veva och då var det inte så kul längre! :(
Vill ju inte låta pappan para sig med sina barn och som alltid var det bara 2-3 "fina" i varje kull, resten blev tråkiga och små! :o:cautious:

Nu är jag sambo på heltid ;):love: och kommer att ta med några av mina "gamla" platys, en sån där orange & svartrandig som jag alltid glömmer namnet på :p och så 2 "städare", tror att det är klassiska vanliga djuraffärsmalar från början, svarta och knubbiga med spröt på nosen! :love:

Sambon är inte så förtjust i akvarium, det är därför det har dröjt lite! ;)

Kommer att fylla på med platys och ev nån molly, dom är så söta :)

Det var inte jag som påstod att slöjstjärtar äter insekter från ytan i naturen men, men...

Samma, samma med Ärtan.. kanske lite piggare men jag vågar inte hoppas på för mycket.

Vad roligt! :banana:
Hoppas allt går bra med akvarieflyttandet och gamla och nya fiskar! Bilder är ett måste sen! :D

Absolut, blir lättare att uppdatera när det är på plats hos mig! :D

Vet att den randiga inte skall bo i samma vatten som platys egentligen men han vill inte flytta! :crazy::D
Blev sjukt deprimerad när han (eh hur ser man skillnad?! :o:o) fick vara i ett kar anpassat för hans ras tillsammans med vänner, så numer bor dom hos min syster och han bor kvar! Han är en riktig tungvikare och måste vara i alla fall 10cm +- nu nånting ;):D:love:

Men jag vet ju inte vad din randiga är för någon fisk! :p

Gissar vilt på två vanliga: är det en praktbotia?
chromobotia_macracanthus_01.jpg

(Svåra att könsbestämma)

eller en välgödd tigerbarb?
tiger_barb-300x209.jpg

(Honor - rundare magar, blir större än hanarna. Hanar - färgstarkare, röd nos, tydlig röd linje på ryggfenan.)

Eller är det någon helt annan typ av fisk? Någon ciklid??? Jag blir ju nyfiken! :D

Dina malar är nog ancistrusar och har de spröt på nosen är de med största sannorlikhet hanar:
5738_6.JPG

Hehe, jag tycker det är kul att gissa fisk! :D

Japp sånna malar är det, och om jag inte minns fel nu är det nog bara en med spröt, en pojke och flicka då? :love:

Japp, en praktbotia är det! :) Den är säkert 2½cm tjock och har rejäla spröt runt munnen, han är typ 13-14 år också, bara det liksom! ;):love:

Tyvärr är akvariumet han bor i nu högt på höjden och dom skall väl egentligen ha större simmyta åt kanterna, (6 kantigt ca 60l nånting) men vad gör man, han vill ju inte flytta!

Senast ändrad:

Nu när jag såg bilden med ancistrusar och gurka kom jag att tänka på en sak.

Ni med ancistrusar, äter era gurka och sådant? Jag har försökt ge våra flera gånger, men de dissar totalt oavsett hur man gör.:cautious:

Det var inte jag som påstod att slöjstjärtar äter insekter från ytan i naturen men, men...

Men trippelsuck.Slöjstjärtar har ju knappast uppstått ur intet utan är avlade ur något, eller hur? En art de för övrigt fortfarande tillhör. Den arten kan utsättas för närkontakt med ytan i naturen. Om man avlat slöjstjärtar så kraftigt att de plötsligt skulle bli dödssjuka av att komma i kontakt med mat som finns på ytan så låter det både dramatiskt och etiskt oförsvarbart.
Min åsikt är att ju mer tid man lägger på att lyssna på/leta efter felaktiga anledningar, desto längre bort från den riktiga förklaringen hamnar man ofta.

Senast ändrad:

Men suck på dig själv. Det handlar inte om att slöjstjärtarna blir sjuka "helt plötsligt" för att man råkar ge dem mat från ytan någon gång ibland. De blir sjuka av att få i sig luft varenda jäkla gång de äter! De klarar tydligen inte av det i längden. Tillslut kan de bli så sjuka av att ha magen full med luft hela tiden att de dör. Slöjstjärtar fungerar öht inte som en vanlig guldfisk trots att de är samma art, det vet du väl för sjutton om?!

Personligen anser jag inte heller att den extrema slöjstjärtsaveln är etisk försvarbar till att börja med då man avlar på defekter som inte på något sätt gynnar fisken ifråga. Det är inte direkt lite problem slöjstjärtarna dras med... Men det är ju en annan fråga.

Jag väljer att lyssna på de många slöjstjärtskunniga som faktiskt säger att det är direkt korkat att mata dem från ytan om man vill ha dem långlivade. Sen får du förstås tro och göra vad du vill.

Nä, har aldrig lyckats få någon mal här hemma att äta sånt, någon har på sin höjd smakat på broccoli och ärtor. Undrar om det kan ha att göra med att de är "bortskämda" och gillar algtabletter mer bara? Varenda gång jag slänger i algtabletter kollar Sayid t.ex i hela karet efter räkor istället - han vill ju hellre ha det... och jag kan ju ha slängt ner en sån också... så jag kan tänka mig att en bit grönsak inte ligger högst på önskelistan då? :p

Ja, då är det en pojke och flicka! :D

Ojoj, en gammal herre! :D
Hmm, jo de ska ha rätt mycket plats, här har du zoopets artbeskrivning för praktbotia.

*kl*

Jag har aldrig haft akvarium, men efter att ha kikat in i denna tråden med jämna mellanrum har jag börjat få upp intresset :D Idag är det inte aktuellt att skaffa fiskar, men jag kan inte hjälpa att drömma och fundera lite på vad som i så fall skulle fylla mitt akvarium ;)

Jag tycker att kampfiskar är fantastiskt fina och skulle jättegärna ha en eller några sådana! Men hur är de, är de svårskötta? Dålig nybörjarfisk? Hur många kan/bör man ha? Vad kan man ha för andra sorters fiskar tillsammans med dem? Hur stort akvarium bör man ha (ju större desto bättre klart, men som minst)?

Skulle också vilja ha en liten städpatrull för att underlätta så mycket som möjligt för mig själv - vad bör man satsa på där? Något ganska lättskött, är de fina är det ju klart inget minus och de får gärna vara av arter som inte blir allt för stora.

Vilka fiskar bor i mitt akvarium utöver "huvudpersonen" kampfisken(/arna)? :D

Jag är inte djupt insatt i kampfiskar men kan iallafall säga att du inte kan ha mer än en hane för då slåss de tills den ena dör. När jag hade en så hade jag en hane plus tre honor. Dom byggde bo och fick yngel men tyvärr fick jag inte ynglena att överleva.
De vuxna exemplaren var dock lättskötta.
Hade kampfiskarna med lite "gott o blandat" (guppys,svärdbärare,platys,tetror och lite andra småfiskar). Stoppade sedan ner ett macropod (stavning?)par och den hanen tog död på kampfiskhanen inom ett par minuter.

I mitt nuvarande kar består städpatrullen utav två praktbotior , två siamesiska algätare och två stycken ancistrus. Är mycket nöjd med dessa!

Det var det lilla jag kände att jag kunde svara på :D kanske stillade något frågetecken iaf^^

Haha skönt att höra att dina inte heller käkar sådant. Jag har haft helt dåligt samvete för att våra inte vill ha. Kanske mest för att jag fått för mig att alla andra äter sådant:p Men de verkar nöjda med sina algtabletter iaf, alltid något:)

Men trippelsuck.Slöjstjärtar har ju knappast uppstått ur intet utan är avlade ur något, eller hur? En art de för övrigt fortfarande tillhör. Den arten kan utsättas för närkontakt med ytan i naturen. Om man avlat slöjstjärtar så kraftigt att de plötsligt skulle bli dödssjuka av att komma i kontakt med mat som finns på ytan så låter det både dramatiskt och etiskt oförsvarbart.
Min åsikt är att ju mer tid man lägger på att lyssna på/leta efter felaktiga anledningar, desto längre bort från den riktiga förklaringen hamnar man ofta.

Fast det är ju just det man har, man har avlat på missbildningar. klart att det får konsekvenser. Och det är etiskt oförsvarbart, absolut. Men så är det med mycket som människan lägger sig i. Kolla bara på hundaveln t.ex. Därför blir inte en slöjstjärt riktigt jämförbar med en guldfisk. Fortfarande samma art, javisst. Men missbildningarna gör ju att de får svårigheter som guldfiskarna klarar sig utan.

Tack för svar!
Ja det var jättebra, jag kan inte ett smack så minsta lilla information är nyttigt och välkommet ;)

Spelar det någon roll hur många honor man har tillsammans med hanen eller gör det ingen skillnad så länge det inte är mer än en hane?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 764
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 938
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 949
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA