Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

Jaha okej :D
Hmm, ja då blir dom nog tyvärr uppätna innan dom vuxit färdigt :p

Dramatik: det är praktbotior jag har :)

I know:) Menade mest att det blir lite dumt om ni bara skriver botior, finns ju en uppsjö av sorter.:p

Jaha, äpple och broccoli har jag aldrig testat . Haha, nu får jag börja testa igen känner jag:p

Svarar Scandi oxå.

Haha, dom är så söta när dom fanatiskt 'svassar' rundor på sina favoriter. :)
Jag testar det mesta till mina.
Så länge det är relativt fast i konsistensen iaf.
Morötterna kokar jag från råa, så dom inte trasar sönder.
Sätter alltid det på en gaffel så det dels inte flyter, men även för att det inte ska 'försvinna' i karet. :p

Majs funkar oxå för dom alla (minimajs på burk som jag häller kokande vatten på först i ett durkslag) och vattenkastanjer går oxå ner. :)

Liten bonus på cocktail till firrarna:

image-19.jpg

image-20.jpg

Kl

Nu har jag köpt ett nytt lysrör! Dubbelramp har jag inte råd med just nu men hoppas att detta ska göra karet mindre gulaktigt :) Dock är jag i Karlstad och har 30 mil hem så jag får otåligt vänta tills imorgon kväll :p

Vad finns det för olika slöjstjärtar/guldfiskar?
ska ju skaffa kompisar till Plopp när nya karet är igång.
Var sugen på en golfboll och en sort till, men vad?
Plopp är ju orange, väldigt 'bollig' och svartmelerad.
Gillar dom mindre modellerna som är väldigt runda i formen.

Vad tycker ni?

Måste bara berätta...

Gjorde en stor chansning häromdagen när ett blad med erbjudande damp ner i brevlådan..

3st fläckiga pansarmalar för 45kr.. Japp, jag köpte 6st (ord pris 29kr/st)...

Grisen är ju metall och har historik om att vara... Ja.. Minst sagt elak...
Tanken var att köpa fler metaller, men detta erbjudande kunde ju inte förbises.. :p

Resultatet?
Konfunderad Gris som mest såg ut som ett frågetecken, inte ett enda 'gruff' och nu så far det runt ett gäng fläckisar med en glad (superstor) Gris mitt i högen.
Jag har tom kunnat återinföra min lilla slöja, Plopp, i mitt 160l kar och Grisen har inte ens tittat snett på honom! :D

Fisklycka värmer en 'vattenmammas' hjärta. :)

Skönt att höra! Hoppas att han fortsätter vara en i gänget!:)

Mitt lysrör är nu bytt och mina vita fiskar är nu vita och inte gulvita ^^

Skönt att höra! Hoppas att han fortsätter vara en i gänget!:)

Mitt lysrör är nu bytt och mina vita fiskar är nu vita och inte gulvita ^^

Tack. :)
Än så länge så går det bra. :)
Han väljer fortfarande sin 'korkek' i ensamhet likt Ferdinand, men när det ska bökas, rullas och ätas, så görs det i grupp. :D

Vad hade du för lysrör innan och vad bytte du till?
Kanske före/efter bild? :)

Skönt att han får den sociala biten :)

Innan vet jag ej, det hade nog suttit där i flera år. Var helt ärjat vid fästena och texten på röret gick inte att tyda. Och har inga bilder mer än närbilder på fiskarna o då syns det inte så mycket.
Bytte till ett aqua glow pro eller hur det nu stavades. Fick ett vitt sken som går i blått eller blått som går i vitt :p
Hade gärna haft ett till rör som kompensation med något annat rör ur den serien men har ej råd med dubbel ramp just nu.

Kan ta en bild i em om jag kommer ihåg, har lite mycket i huvudet just nu :D

Men åh, vad härligt att höra att det funkade så bra! Men det är klart att en stimfisk behöver sitt stim:)

Haha, visst är det en upplevelse att byta ut kasst lysrör? Man får liksom en liten aha-upplevelse:D

nu kommer jag med en massa frågor igen.

Denna gången om några L-malar.

Har kollat runt och letat efter vad som skulle kunna passa för mina förhålanden.

160liters akvarium, ph 6.8-7.5, temp 25-28 grader.
Bebos idag av Guppy, 7st pansarmalar (6 fläckiga 1 metall), ancistrus hona 12cm, ancistrus hane 6cm, 2praktbothior 4cm+6cm och en slöjstjärt ca 6cm.

Skall dock bara vara ancistrusarna, praktbothiorna och några andra typ tetror i detta sen, eventuellt pansarmalar (6st).

i det nya 120l så kommer det vara pansarmalarna (ovan nämnda), slöjstjärten +2st till (troligtvis golfbollar) och någon sugmal.

Men undrar vad era personliga åsikter om dessa malar är och vad ni tror kan funka i mina kar.

L121 - Peckoltia Braueri (wormline Peckoltia)
L200 - Baryancistrus demantoides (High fin green phantom pleco)
L236 - Hypancistrus sp. (princess pleco)

Dessa var de jag fann som inte blir större än 15cm, trivs i mitt ph och i temperaturen jag har i mina kar...

Men åh, vad härligt att höra att det funkade så bra! Men det är klart att en stimfisk behöver sitt stim:)

Tack.
Ja, jag har ju lusläst allt jag kommer över över nu och insett såååå många fel jag gör/gjort.. :o

Men nu känns det som jag börjar få lite koll (mycket er Bukefalisters hjälp) och helt plötsligt så är mina kar helt annorlunda. :D:p

Det är så många olika faktorer som spelar in att det är svårt att bara säga vad som är rätt och fel, det finns nog lika många sätt att sköta akvarium som det finns akvarister - och den som känner dina fiskar och dina akvarium bäst är i slutändan antagligen du. :)

Jag är ingen expert på något vis, men jag skulle säga: Hoppa över malarna till 120 liters med slöjstjärt.

Det enda malarna gör är att skita ner ;) (- eller ja, de skitar ner mycket mer än vad de städar i alla fall :p) och det är det sista du behöver i ett 120 liters med slöjstjärt! Plus att sugmalar kan mycket väl frestas att käka på slöjstjärtarna när de sover. Slemskiktet guldfisk/slöjstjärt har är mycket gott och kommer malen på det så är det inte bra! (Hej hej, säger jag som har 3 st plecos med guldfisk :eek: - kan säga att det är en av anledningarna varför jag matar så mycket och byter vatten som en idiot. Hungriga malar provar på att äta det mesta.) Det är inte så att malarna kommer att mörda dina slöjstjärtar över en natt eller så, men slemskitet är till för att skydda fisken och blir det förstört blir fisken mycket mer mottaglig för infektioner.

50 liter vatten per slöjstjärt "är det som gäller" och jag råder dig till att inte stoppa ner mer fisk än så om du inte har ett ordentligt filtersystem, dvs stor filtermassa med ordentlig vattengenomströmning, gärna ytterfilter eller sump (givetvis utan att det blir för strömt i karet för slöjstjärtarna) och dessutom håller stenkoll på vattenvärdena. Här är det dropptester som gäller för att iallafall få någorlunda ok mätningar av vattnet. Teststickor är bara att slänga pengar i sjön! Vattenkemi är A och O för fiskarnas välmående. Guldfisk är mycket tålig, slöjstjärt är känsligare pga den extrema aveln.

Är inte riktigt säker på hur stora golfbollarna blir i slutändan, men din Plopp blir nog iaf 15 cm, beroende på genetiskt arv, foderkvalitet och miljö. Blir golfbollar vanligtvis mindre än så kan du kanske stoppa i två ändå! :) Det hänger på vad du vågar chansa på, men det kan vara bra att veta riskerna med olika saker. En bra regel är stoppa inget i akvariet om du inte vet varför du gör det eller vad konsekvenserna kan bli. Gäller väl både preparat och fisk. :p

OCH: Vad roligt att Grisen accepterade ditt nya stim med pansarmalar! :love:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 764
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 940
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 952
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter