Sv: Akvarietråden II
Det är så många olika faktorer som spelar in att det är svårt att bara säga vad som är rätt och fel, det finns nog lika många sätt att sköta akvarium som det finns akvarister - och den som känner dina fiskar och dina akvarium bäst är i slutändan antagligen du.
Jag är ingen expert på något vis, men jag skulle säga: Hoppa över malarna till 120 liters med slöjstjärt.
Det enda malarna gör är att skita ner
(- eller ja, de skitar ner mycket mer än vad de städar i alla fall
) och det är det sista du behöver i ett 120 liters med slöjstjärt! Plus att sugmalar kan mycket väl frestas att käka på slöjstjärtarna när de sover. Slemskiktet guldfisk/slöjstjärt har är mycket gott och kommer malen på det så är det inte bra! (Hej hej, säger jag som har 3 st plecos med guldfisk
- kan säga att det är en av anledningarna varför jag matar så mycket och byter vatten som en idiot. Hungriga malar provar på att äta det mesta.) Det är inte så att malarna kommer att mörda dina slöjstjärtar över en natt eller så, men slemskitet är till för att skydda fisken och blir det förstört blir fisken mycket mer mottaglig för infektioner.
50 liter vatten per slöjstjärt "är det som gäller" och jag råder dig till att inte stoppa ner mer fisk än så om du inte har ett ordentligt filtersystem, dvs stor filtermassa med ordentlig vattengenomströmning, gärna ytterfilter eller sump (givetvis utan att det blir för strömt i karet för slöjstjärtarna) och dessutom håller stenkoll på vattenvärdena. Här är det dropptester som gäller för att iallafall få någorlunda ok mätningar av vattnet. Teststickor är bara att slänga pengar i sjön! Vattenkemi är A och O för fiskarnas välmående. Guldfisk är mycket tålig, slöjstjärt är känsligare pga den extrema aveln.
Är inte riktigt säker på hur stora golfbollarna blir i slutändan, men din Plopp blir nog iaf 15 cm, beroende på genetiskt arv, foderkvalitet och miljö. Blir golfbollar vanligtvis mindre än så kan du kanske stoppa i två ändå!
Det hänger på vad du vågar chansa på, men det kan vara bra att veta riskerna med olika saker. En bra regel är stoppa inget i akvariet om du inte vet varför du gör det eller vad konsekvenserna kan bli. Gäller väl både preparat och fisk.
OCH: Vad roligt att Grisen accepterade ditt nya stim med pansarmalar!