Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

Ja, det finns så otroligt mycket att lära, man blir nog aldrig fullärd :p

Minst två-tre honor till en hane. Det är så jag lärt mig, även vad gäller guppys osv så jag följer det rådet. Och det är då pga att hanen kan stressa en ensam hona, då är det bättre om dom är ett par stycken. Vet som sagt inte hur väl det stämmer men det känns bra för mig iaf att ha det så :) då har det varit synbart lugnare.

Tråkigt att höra :(
Får hoppas att vad det nu var inte drabbar de andra. Så hemskt när man känner det på sig o inget kan göra.:(

Okej :) Mår en kampfisk hane dåligt av att vara helt utan honor eller är det helt okej?

Har kikat på lite mer fiskar jag gillar nu, tror ni att det skulle fungera att ha en kampfisk, en mosaikgurami, en siamesisk algätare och tre stycken stim med svartryggs-pansarmalar, guppies och diamanttetror? När det gäller vattentemperatur och ph-värde verkar det som att det ska funka, de ligger alla inom samma spann och vad jag läst ska de vara fredliga allihop (mer än att man inte bör ha två hanar av varken kampfisk eller mosaikgurami och att algätare kan vara fientliga mot artfränder).

Hur stort akvarium skulle ni i så fall rekommendera till det gänget? Tror ni att pansarmalarna och algätaren skulle fixa att hålla efter det eller hade ni velat ha i fler "städare"?

Nej, mamma hade en ensam hane och han verkade nöjd med livet :)

På den tiden jag hade kampfisk så hade jag även guramis av olika sorter, hade flertalet hanar och alla gick i ett kar på 3-eller 475L. Där i hade jag inget bråk alls. Guramisarna petade med sina spröt på alla andra men gjorde aldrig något värre än så. Så där kan inte jag säga något negativt, men jag kanske hade trevliga individer?:p

Siameserna vill gärna inte vara själva. (Har jag hört) jag har en vän som har bara har en men den mår fint. Jag har två st som håller ihop konstant.
Så du får pröva dig fram om vad du känner är tillräckligt med städfiskar efter att karet kommer igång:)
Praktbotior är väldigt effektiva och äter även sniglar.

Koll på rekommenderat antal liter är jag dålig på ^^

Skulle absolut kunna ha fler siameser i så fall, jag blev bara nojig för att det stod att de kunde vara revirhävdande mot artfränder och tänkte att dom kanske inte vill ha såna då :p

Gäller effektiviteten bara praktbotior eller även de andra botiorna? Dels tycker jag att praktbotiorna är lite väl stora och dels tycker jag faktiskt att de är ganska fula :o

Ja, jag hört vissa säga det också. Så det är nog upp till individerna. Mina lämnar som sagt inte varandras sida o vissa trivs själva så det är olika detdär :)

Siameser blir också runt 15cm som vuxna så dom är ju i samma storlek.
Botior fula??! :eek: dom som är så söta!:D eller ja, vissa ser hemska ut o jag hoppas inte mina blir groteska när dom e fullvuxna^^
Andra botior har jag ingen koll alls på faktiskt, måste googla nu bara för det o se vad det finns för något ^^

Tänk bara att en kamphane inte skall bo ihop med andra "fenfina" fiskar såsom guppy osv! :)
Han kan bli avundsjuk och aggresiv av slöjor!

Jag har ingen erfarenhet av kampfisk, men har läst att hanarna kan ge sig på hanar av andra sorter om de också har mycket fenor. Tänker på guppy då som ju har en del fenor.

Siameser är det väl lite olika med om de vill vara själva eller inte. Vi har två, men den ena är revirhävdande så den hade nog funkat bättre ensam egentligen.

Scandi: Tråkigt med Ärtis! :(

Ah, det hade jag ingen aning om! Vad störigt, dom är ju så fina båda två ;)

Darkie - Ja siameserna blir ju lika långa, men de är väl mycket tunnare? Tycker att de upplevs som mindre just på grund av det :) Men några praktbotior kanske inte heller skulle vara fel, får väl bara vänja mig vid tanken om det nu blir läge att skaffa ett akvarium på riktigt och inte bara i fantasin ;)

Ja de har du rätt i, dom är ju avlånga medans botiorna blir "puckelryggade" o höga så där blir det ju ändå stor skillnad fyllnadsmassigt iofs :)
Ne, dom är väldigt bra faktiskt. Mina är uppe i princip hela dagarna och bökar omkring o städar och är aldrig i tjafs med andra invånare :)

Tack, då kan jag alltså gå tillbaka till jobbet som ansvarig för Sveriges största akvariebutik idag menar du?

Jag vet inte riktig vad du vill åstadkomma med den här typen av kommentarer? Att du jobbar på en akvariebutik bevisar inte din expertis angående en enskild arts behov och problem överhuvudtaget, i det här fallet då slöjstjärtar, ?

Det är inget nytt under solen jag påstår heller så jag förstår inte din aggressiva inställning till detta. Söker man på på skötselråd för slöjstjärt nämns det i flertalet artiklar/hemsidor/forum. Frågar man slöjstjärtsuppfödare får man uppenbarligen samma svar för det har jag ju gjort. Man avråder från att mata slöjstjärtar med flytande foder.

Men ja, du kan gå tillbaka till ditt jobb på akvarielagret, hoppas jag inte hindrat dig i ditt arbete.

kl

Tack allihopa som har hållit tummarna för min lilla Ärtis-skvättis! :love:
Han gick från denna lilla stackars pluttfisk:
lillaumlrtan_zps04185bf7.jpg

Till denna feta boll:
1aumlrt_zpsf03fcf02.jpg

Kanske var det maten, kanske gick det för fort i tillväxten, kanske var det något helt annat. Jag vet tyvärr inte varför, hittar liksom inga helt klockrena svar så jag kan bara gissa. Känns förjävligt att jag inte lyckades hålla honom vid liv bara :cry: Hade varit kul med en gammal rund boll till slöjstjärt i akvariet, men dimper det inte in någon "second-hand-vägen" med ingen annanstans att ta vägen ( så som det var med Ärtan och gänget ) så blir det inga fler sådana. Vill inte stödja den typen av avel men söta och trevliga fiskar är de ändå! :')

Guldfiskynglena här hemma börjar iaf se ut som minatyrguldfiskar, glittriga små barn:
GFyngel_zpse65eb80d.jpg

Marduk och Fia, sitting in a tree :angel::
MARDUK_zps803afdab.jpg

Fias min :rofl::
FIA_zps142c802c.jpg

Första kullen Helenabebbar som föddes här har numera vuxit ikapp sina föräldrar, gick fortare än vad jag trodde:
Helenebebbar_zps28cadf54.jpg

Stor helenasnäcka född här med ett barn/syskon/släkting som åker snålskjuts:
snalskjuts_zpsecab5408.jpg

Enda skillnaden mellan de största snäcklingarna och föräldrarna är grovheten/texsturen på skalet och så är föräldrarna mycket mer gula än så länge. Tycker de är så fina! :D

Senast ändrad:

Fina bilder!:)

Dina snäckor tycker jag är väldigt fina. Men äter mina botior upp dom eller hur stora är dom och vad har man dom till?:p

*kl*

Diskuterades några inlägg tillbaka ang om era Ancistrus äter annat än maltabletter osv..

Jag har upptäckt att mina har VÄLDIGT olika tycke och smak..

Storebror vill helst ha tabletterna, medans Donnan är helt fjantig i kokta morötter, bebis vill ha broccoli och ärtor medans lillasyster gillar äpple. :)

Lillasyster med sitt äpple. :)
image-16.jpg

Jaha, äpple och broccoli har jag aldrig testat . Haha, nu får jag börja testa igen känner jag:p

Tack! Det är mördarsnäckor det där! :devil: Man har dem till att äta upp ohyressnäckor eller bara för att man tycker de är fina. :) Botior mumsar nog gärna i sig dem tror jag, de blir bara ca 2 cm långa.

Lillasyster med sitt äpple :love: Gud så söt!

Jag har inte heller testat äpple, måste nästan prova!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 764
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 940
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 952
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar