Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

Kul med nytt lysrör och att du blev nöjd med det! :banana:

Jag har så fula lysrör till mitt 720 liters, ett blått, ett rött och två andra normala liksom, blir väldigt underlig belysning i mitt kar. De hängde med ramperna från de begagnade karen så de är antagligen gamla rör. Tänkte också byta dem men det känns lite väl mycket i plånboken just nu! :eek:

Har precis fått hem nya karet, ställt fram en byreå det skulle stå på och allt var redo.

Får hem karet, och inte f*n kan jag ha det där.. för stort för byreån..
Men va?? Jag hade ju mätat och haft mig med mitt 160l och enl de mått jag kunde klura ut så skulle ett 120l påassa LÄTT!

så tumstock framplockas och nya karet mätas. EXAKT samma mått som mitt 160l.
Och med lite mattematik, så jodå, båda två är 160l. :p

Lycklig jag, gett 300kr för ett 160l kar i bra skick, inkl ljusramp, doppvärmare och pump avsedd för 400l kar. :d

Men, nu vet jag ju inte hur jag ska ställa dom..

Vad tycker ni?

Bygga en ställning och ha dom på höjd, eller ha dom på en lång skänk (dom ser lika dana ut) eller på två olika bänkar?

passar på att svara dig nu.

Håller på att fundera och fundera på vad jag vill med mina akvarium.. Mycke vill ha mer.. :crazy:

Mannen har fått ta tillbaka 54l karet till sina kampfiskar eftersom det 8kantiga 80l började pytteläcka i en fog.. Så nu är det under reperation.

Mina guppys fick flytta till jobb idag och Storebror (ancistrus) fick följa med hem.

jag har bestämt att jag ska ha FIN sand (suuuperfin) i nya karet, rötter som jag ska pilla fast mossa och anubis på, bygga ihop till grottor och hålla det ganska så "kalt". inga fria växter tex, utan allt på stockar och stenar.
Tänker att det nog kan bli bra till Plopp, två golfbollar och mina praktbothior (har två, och eftersom planen är att flytta till bättre boende inom ett år, så införskaffas då STORT kar och fler bothior, har kontakt med en man som har möjlighet att ta emot dom om dom skulle bli för stora).

då blir det istället så att Pansarmalarna och Donnan och Storebror bor i det gamla.. troligtvis ett gäng tetror, men sen är det nog stopp tror jag.

Får vänta tills jag har mitt jätte kar efter flytt (har ett 475l ståendes hos en vän som också ska igång i samband med flytt, men jag SKA ha ett på MINST 700l när jag flyttat.) för här hemma kan jag inte få plats med större.. :(
60m2 med två vuxna, en hund och tre barn på deltid... :banghead:

så ja, jag är med dig.. Får vänta lite.. :wtf:

Tänk bara på att superfin sand oftast blir problematisk så att man lätt får blågröna alger (som egentligen är cyanobakterier).

Haha, kunde inte låta bli att skratta! Från att "jag har inte plats" till att jag ska flytta och ha 700 liter MINST! :D I love it! Visst är det så - de förökar sig de där akvarierna! :love: Jag tycker det låter klokt, skynda långsamt även om det är tråkigt, det låter som en bra plan.

Vill också ha fin sand, funderar på att köpa några säckar av julas blästersand som verkar vara populärt i många akvarium... Vill ha!

Dramatik: Hur kommer det sig att man lättare får problem med cyano om man har finkornig sand? :eek: Vill inte ha!

kl

Hittade ett sjunkande foder till guldfiskarna i butik men det var 40 % protein i det, lite mycket för en guldfisk tycker jag? Hade hellre sett att det var 20% - 30% men, men, jag köpte det i alla fall och tänker varva med algtabletter och annat grönt. Får se till att fylla karet med snabbväxande växter så att guldfiskarna kan beta bäst de vill. Tror att det kan fungera bra.

Mina guldfiskar är mer bekväma med att äta i vattnet, inte så konstigt då det är mer naturlig för dem och det märks tydligt nu när jag har bytt, speciellt Idun kan bli knepigt hysterisk vid matning vid ytan till skillnad från när han får ta det ur vattnet.

Har ju rotat runt en del i foderdjungeln nu och samma märken har guldfiskfoder där det står klart och tydligt "Slöjstjärt bör inte äta från ytan blablabla specialanpassat" och när man kollar på nästa foder tänkt till slöjstjärtar i deras sortiment så är det flytande och det är fortfarande så HIMLA BRA och specialanpassat. Eh ok?

Nog om det! Skulle köpa fler lineolator i helgen och även vattenpest var det tänkt. Kunde inte för mitt liv se skillnad på hanarna/honorna de hade inne - tyckte alla såg ut som hanar så jag struntade i det. Vattenpesten var slutsåld. Så jag kom hem fisklös med en javaormbunke istället. :rofl:

Cyanobakterier skapas i en syrefattig miljö. Fin sand = packad sand = syrefri miljö.:) Men har man mycket sandsnäckor och sådant som gräver runt så underlättar det.

Edit igen: Och vill man ha växter är inte fin sand att föredra heller. Grus är bättre för växters rötter, plus att i grus får de goda bakerierna som är så viktigt i ett akvarium mycket bättre fäste i alla håligheter det blir i gruset :)

Senast ändrad:

Aha, då är jag med! Dumma vackra finkorniga sand! :devil: Tack så mycket för ett bra svar! :D

Kul med nytt lysrör och att du blev nöjd med det! :banana:

Jag har så fula lysrör till mitt 720 liters, ett blått, ett rött och två andra normala liksom, blir väldigt underlig belysning i mitt kar. De hängde med ramperna från de begagnade karen så de är antagligen gamla rör. Tänkte också byta dem men det känns lite väl mycket i plånboken just nu! :eek:

Ja, det känns riktigt bra :p

Kan tänka mig det, jag tyckte mitt rör var dyrt "för en lampa" , så till stora kar går det ju på betydligt mera O_o

Jag fattar inte hur det kan va så dyrt för lite ljus :o
Därav att jag skiter i heltäckande ramp för jag vill ha ett större kar framöver , så sparar mina kronor till det istället och har detta enkelt som det är nu.

kl

åh jag börjar bli så desperat så jag nästan gråter.. upptäckte ju små streck i limningen i alla skarvar i karet, och att långsidorna buktade ut över en cm på mitten. Har sedan dess letat som en galning efter nån som kan limma om det.
Hittade en på en affär i Växjö, där det sen visade sig att han inte alls trodde det behövde limmas om utan bara fogas om, men fogen är fin så han har ju fel.
Jag har mailat glasmästare i en radie av över 15 mil härifrån, ingen har nappat.
Igår fick jag erbjudande om att köpa ett begagnat 310 liters, men det vet man ju inte hur det är heller :(

Har fått köpa ett 60 liters som några fiskar bor i så länge, resten bor kvar i 350 karet men med max 100 liter kvar i.

kl

Hittade ett sjunkande foder till guldfiskarna i butik men det var 40 % protein i det, lite mycket för en guldfisk tycker jag? Hade hellre sett att det var 20% - 30% men, men, jag köpte det i alla fall och tänker varva med algtabletter och annat grönt. Får se till att fylla karet med snabbväxande växter så att guldfiskarna kan beta bäst de vill. Tror att det kan fungera bra.

Mina guldfiskar är mer bekväma med att äta i vattnet, inte så konstigt då det är mer naturlig för dem och det märks tydligt nu när jag har bytt, speciellt Idun kan bli knepigt hysterisk vid matning vid ytan till skillnad från när han får ta det ur vattnet.

Har ju rotat runt en del i foderdjungeln nu och samma märken har guldfiskfoder där det står klart och tydligt "Slöjstjärt bör inte äta från ytan blablabla specialanpassat" och när man kollar på nästa foder tänkt till slöjstjärtar i deras sortiment så är det flytande och det är fortfarande så HIMLA BRA och specialanpassat. Eh ok?

Nog om det! Skulle köpa fler lineolator i helgen och även vattenpest var det tänkt. Kunde inte för mitt liv se skillnad på hanarna/honorna de hade inne - tyckte alla såg ut som hanar så jag struntade i det. Vattenpesten var slutsåld. Så jag kom hem fisklös med en javaormbunke istället. :rofl:

Vad heter fodret du hittade som är sjunkande??
Jag har råkat ut för samma som som du med din Ärtan, har haft slöjstjärtar i många år och man lär sig hela tiden.
Slöjstjärt som verkar fått för mycket luft i kroppen som tillslut dog :(
Nu matar jag med sjunkande malföda(vegetabilisk) snabbväxande växter och en liten del "slöjstjärtsanpassad foder" (flyter)
Vore intressant att testa det du hittat även om det är 40% protein i.

Har letat och letat efter vettigt foder till slöjisarna men inte hittat nåt som jag är nöjd med :/

Tänk bara på att superfin sand oftast blir problematisk så att man lätt får blågröna alger (som egentligen är cyanobakterier).

Jag fick tipset om att ha blomgjord i bakre halvan av karet innan man häller i fin sand..
Dels för växterna, men även fö syresättningen...

Rätt/fel?

Haha, kunde inte låta bli att skratta! Från att "jag har inte plats" till att jag ska flytta och ha 700 liter MINST! :D I love it! Visst är det så - de förökar sig de där akvarierna! :love: Jag tycker det låter klokt, skynda långsamt även om det är tråkigt, det låter som en bra plan.

Haha!! Jo, men visst är det så.. :love:
saknar mitt 475l ngt så fruktansvärt just nu...
Det var så mycket lättare då..

Jahopp, jag vill ha några platy nu. Men oj!! kanske en ny guppy, och den dääär!! den MÅSTE ju med hem! :o:D

Jag ha förresten snöat in på att göra egen bakgrund till nya karet oxå.. och så vill jag ha grenar som sticker upp.. :d

Vad har ni för bakgrund?

Ptja, vi har ju precis testat att ha jord under, och hittills verkar det funka bra. Men läs på innan om vilken jord som är okej eller inte eftersom vissa inte är bra pga. tillsatser. Jag var inte med och köpte jorden till vårt, men vet att han köpte en billig jord på ica bara som skulle vara okej.

Knapp

Idag kärade jag ner mig i fina scalarer i djuraffären. Hur fina som helst verkligen, och så kunde jag inte köpa några:arghh: Det är inte dags riktigt än så jag fick snällt tvinga mig därifrån.:(

Nä, det verkar vara svårt att hitta det perfekta fodret till dessa fiskarna. Det jag köpte heter JBL Gold Pearls.
Du kan kolla innehållet under fliken 'details' där. Går att beställa på internet också. :)

Jag har krossat en del av mitt flytande foder som jag inte vet riktigt vad jag ska göra med annars och ger det till GF-ynglena, då sjunker det.
Jag har provat att blöta upp det också men då sjunker det inte! Inte ens efter 12 timmar i blöt förlorade det flytkraften. :confused:

Haha, man får verkligen lägga band på sig ibland :wtf: det är inte det lättaste alltid! Påfågelciklider, gökmalar, clariasmalar, pilnäbbar, öronålar och bengäddor = jag får blunda och springa ut ur affären för annars försöker de följa med hem!

Åh, nice! Hade också velat prova bygga en egen, verkar vara roligt men jag har aldrig kommit igång med det :( Jag har bara platta bakgrunder tyvärr, ingen 3D :(

Har BTN's rocky planch eller så kör jag utan och har växter längs bakrutan istället. I 720 karet har jag en delvis knallblå bakgrund som jag avskyr men jag pallar inte att klämma mig in bakom akvariet och riva ner skiten fast jag blir sur så fort jag ser den!?

Åh, vad var det för scalarer du hittade? Tråkigt när det blir så, men de kanske finns kvar när det är dags. Håller tummarna för att de inte hinner bli sålda!

Det var jättefina marmor- och guldscalare och den ena marmorn var dessutom pärlemor. Tror dock inte att de kommer vara kvar sedan eftersom det lär dröja tills nästa vecka iaf innan det är dags. Men de sorterna (förutom pärlemor) är ju ganska vanliga att hitta i butiker, så jag hittar dem säkert någon annan stans igen. Funderar på att ta en tripp till en jättestor akvariebutik som ligger ganska många mil bort och kika där när det är dags. Har de inga fina scalarer så har man iaf fått kika på fina fiskar så länge :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 764
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 940
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 952
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar