Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

Jag tror du bör försöka få fatt i en äldre då. Som små är scalarer stimbildande nämligen så då blir det lite trist för en liten :)

Idag fick 4 scalarer flytta hit! Egentligen skulle de bli 6, men det fanns bara fyra jag ville ha så jag får åka till den andra affären där jag såg de fina marmor en annan dag och se om de har några kvar.

Men två guldscalarer, och två blå scalarer fick flytta hit idag iaf. Och så småningsom ska det komma hit två marmor eller koi-scalarer också.

Jag är så kär i dessa fiskar! Verkligen mina drömfiskar. Och så simmar de runt och studerar svärdbärarna grundligt:love: De verkar tycka det är konstigt med svärdbärare, haha de har väl aldrig sett annat än scalarer förr. Men så FINA är de!:love::love::love:

Vad roligt !! :D :D
Hoppas det finns några kvar åt dig så du får det du vill ha :)

Haha, scalarer är väldigt intressanta att studera. Man verkligen ser på dom att dom typ tänker så det knakar och ser allmänt undrande ut ibland:D

Ååh!!! Vart har du handlat?!? Är avundsjuk på de blå :o:o
Här i våran närmsta finns det bara marmor o svarta :/ iaf när jag varit inne men dom där va riktigt fina !! :love:

Jag tog en tripp till Hässleholm (16 mil ToR) på ren chansning. De har en fin akvarieaffär där med stort utbud så jag tänkte att de ju måste ha lite Scalarer att välja på. Blev förvånad när jag hittade de blå. Aldrig sett sådana innan, och efter att ha googlat lite verkar de inte så vanliga. Så nu ångrar jag mig nästan för att jag inte köpte iaf två blåa till:p Spec. då de bara kostade 50 kr styck, tydligen kostar de bra mycket mer än så på andra ställen om man ska tro andra forum (typ upp till över 200 spänn styck). Så jag gjorde nog ett riktigt klipp där:D Och visst är de fina? Jag är helt kär, som sagt:p:love:

Förresten så kan du väl höra med din affär om du inte kan beställa någon i en färg du vill ha? Tänkte om du inte hittade någon intressant som de har inne:)

Tillägg: Affären jag var i hade blåa, guld, koi, marmor (med för mycket svart för min smak), rök tror jag och några andra jag inte vet vad de heter inne. Så det fanns en del att välja på. Men det var bara dessa två varianter jag fastnade för där. Och guld var jag ju redan ute efter, de blå var en överraskning :)

Senast ändrad:

Okej! Ja , du gjorde dig förmodligen ett bra klipp där , va ju inte dyrt alls!:) riktigt fina! :love:

Ja, i Göteborg vet jag en kedja som iaf har koi inne ibland så kan ju ta mig en tripp dit när det e dags o se om dom har andra också inne om inte den andra kan ta hem :)

Nämen gud vilka fina bebbar! :love: Vad häftigt med blåa! Kul att få se de små underverken! :D

Ja, de är allt lite fräcka tycker jag:)

Halvknapp

De där scalarerna behöver dock sluta vara så himla fundersamma. Vid varje matning så kommer de fram och kollar på maten, och man ser verkligen hur de funderar över vad det kan vara. Ibland hinner de provsmaka lite mat, men när de sedan kommer på att det var ätbart så har ju alla andra fiskar redan hunnit äta upp allt.:banghead: Och vi kan ju inte mata ihjäl de andra heller för att scalarerna ska hinna äta. Så jag får hoppas på att de blir snabbare, men det brukar de bli va? De borde ju lära sig, speciellt om de är hungriga. Ni som har scalarer, hänger de med bra vid matning?

Haha dom är verkligen lustiga :D min scalare är bland de första som kommer till hörnet när jag går fram så den har lärt sig vart o när det blir mat :) så får hoppas att dina lär sig snart :)

Skönt att höra!:)

Men jag tror också att de lär sig snart, de får bara tuffa till sig lite så att de kan vara med i matcirkusen.:p Blir bättre sedan också när vi lämnat iväg lite svärdisar, de är lite för många just nu. Men de unga får växa till sig några veckor till innan vi kan sälja dem:)

Någon här som testat kläcka artemia? Jag börjar bli lite sugen på att testa, tänkte att det kanske är kul underhållning för fiskarna med lite levandefoder?:)

Kl

Har en fråga om vilken snäcka detta kan vara? Tycker att jag har haft de flesta i mina akvarier men känner inte igen denna. Det är ett nystartat akvarium med nyinköpta växter, Shrimp Soil (för storleksbestämning). De rackarna äter på mina lotusar.

image_zps23f4985f.jpg
[/URL][/IMG]

image_zps83f9bcac.jpg
[/URL][/IMG]

De är nästan helt genomskinliga. Någon som har ngt förslag? Tror inte det är Physa eller posthorn....

Knapp

Idag fick två blåa skönheter till flytta hit. Scalare såklart:love: Så nu har vi de 6 vi hade tänkt från början, 2 guld och 4 blåa. Åh, jag skulle kunna skaffa en massa kar och bara fylla allihop med scalare, de är så fina tycker jag:D

Men ååhh :love: skulle du av någon outgrundlig anledning tröttna så får dom gärna flytta hit :D

Åh nej, jag lär nog aldrig tröttna på dessa fiskar! Har längtat efter att kunna köpa dem i 2½ år. (Sedan vi startade vårt första, men insåg att det var för litet för dem.) Så dessa kommer jag hålla hårt i!;):D:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 764
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 940
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 953
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar