Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

Är din ena s.lineolata en spotted? (Eller heter de sewillia sp. bara då kanske?) Det har jag inte lagt märke till förrän nu isf.:o:p

Är din ena s.lineolata en spotted? (Eller heter de sewillia sp. bara då kanske?) Det har jag inte lagt märke till förrän nu isf.:o:p

Nä, det där ska bara vara en mörkare lineolata, om du menar Marduk dvs :) De verkar kunna variera rätt duktigt i sina teckningar. Kolla ränderna på sidorna, det har inte spotted (vad jag vet iaf) och spottisarna ser rätt annorlunda ut i övrigt också men ändå lika... Har varit lite fundersam själv eftersom de oftast säljs som lineolator de också, och jag har stått där som ett fån och glott "Ööööh, vad är det här för enorma prickiga fiskar?! De ser inte ut som mina alls?!?!?" :rofl:

Pussgurkor:
01pussgurkor01_zpsd2c590fc.jpg

Haha jag vet inte vem som är vem riktigt. Men den till höger här, är det Marduk? Tyckte han såg så annorlunda ut så var tvungen att googla och hittade både dessa och helt prickiga (utan ränder) som benämndes som spotted. Kanske är olika vad folk tror? Fina är de iaf.:)

Haha, förlåt, ja den till höger är Marduk. Förstår att du undrar, de är väldigt olika varandra i teckningen.
Fia har jag ju haft sen 2010 så den är antagligen äldre/grövre än Marduk har hunnit bli än, sen är Fia rätt så ljus också.
Burzum, den tredje av mina, är lite mitt i mellan i sin teckning jämfört med de andra två.

Här är en bild på två andra lineolator, den ena är rätt lik min mörka (Marduk) den andra är lite mer lik min "mellanljusa" (Burzum):
sewell03.jpg

Några fler som också är/ska vara mörkare lineolator:

sewellia_lineolata_46.JPG

sewellia-lineolata-IMG_0172.jpg

sewellia-lineolata-DSC_1667.jpg

Och så spotted:

sewellia_spotted_new4.JPG

image_medium

DSC_2847.jpg

Stämmer det med de bilderna/sidorna/osv så är Marduk en lineolata, om inte...
så kommer nog Fia få duktigt med stryk om han är kaxig i framtiden:

image_medium

Fast jag tror inte det, även spotted-ungarna verkar vara mer prickiga redan som unga.
De spotted jag har sett i affärerna är redan riktigt stora, inte fullvuxna men i jämförelse med mina är de enorma.
Tycker Marduk är mycket mer lik en lineolata än en spotted. Men jag kan ha fel, kan inte direkt påstå att jag är någon Sewellia expert.
Kan ju vara något annat fuffens också, men som sagt jag är rätt säker på att dte är en vanlig sketen lineolata! :D

Haha, jag är nog beredd att hålla med dig ändå om att han är en vanlig lineolata:) Google kan förvirra en ordentligt ibland:p

Kl
Sonen har precis fått lineoleator i sin burk, men de är alldeles för blyga för att låta sig fotas....

Hehe, ja google kan vara riktigt lurigt ibland!

prallan: Vad roligt! Mina kan vara lite kamera-blyga de med. Frustrerande då mina aldrig är skygga
annars men åker kameran fram för fort och för nära så är alla lineolatorna helt plötsligt borta! :eek:

Jag har tänkt skaffa akvarium igen, men vet inte vad jag vill ha. Har tidigare haft ett 250 l med malawi ciklider av olika slag i, väldigt lättskött.

Nu funderar jag på att antingen skaffa ett litet akvarium med räkor i, eller ett större, men vad ska jag ha då?

Det är ju svårt att svara på vad du vill ha:p Men mitt tips är att du åker runt i lite akvariebutiker och ser om du hitta något intressant. Skriv isf upp namnen på dem och åk hem och googla på dem i lugn och ro för att ta reda på vad som kan passa dig :)

Jag har tänkt skaffa akvarium igen, men vet inte vad jag vill ha. Har tidigare haft ett 250 l med malawi ciklider av olika slag i, väldigt lättskött.

Nu funderar jag på att antingen skaffa ett litet akvarium med räkor i, eller ett större, men vad ska jag ha då?

Regnbågsfiskar, lätt! När jag skaffar större akvarium står de högst på önskelistan. Och ett lite större stim vackra tetror, kerritetra t ex eller blodfenstetra (Aphyocarax Rathbuni), de blir otroligt vackra när de färgar ut, guldgröna med vitt och blodrött, som små ädelstenar.

kl

Denna + förra helgen har jag hållit på och silat ut gruset ur 720 liters akvariets substrat.
20 liter grus blev det allt som allt. Har mild träningsvärk (:rofl:) efter att ha stått på tårna
för att nå upp över akvariekanten och ner på botten och sen böjt mig ner för att lägga
gruset i en hink... Upp och ner, upp och ner. Phew!

Sen så fick jag ju dessuttom roa mig med att plockat ut alla sandsnäckor och helenasnäckor ur det urtagna
gruset för att lägga tillbaka dem i akvariet igen! :wtf: Men nu är det mest bara sand kvar i karet och
jag kan äntligen titta på det utan att spy lite inombords över illgrönt/blått/rött/skitskitskit-grus. :D

Pellefisken har ändrat färg som bara den på bara några dagar:
0001pellefisk_zpseabf2358.jpg

Svart/gul/vit än så länge. Vet inte riktigt vad den har tänkt sig men jag gissar vilt på
att om ett år när den är klar med färgförändringarna så är den nog vit :p

Finaste magen av alla fiskar tillhör Joline:
01jolinemage_zps93b01218.jpg

Pussmage! :love::D

Sen så.. när jag tog det här kortet så såg jag bara småmalarna.
Sen när jag kollar i kameran, först då ser jag att Sayid också är där:
01sayidhideinplainsight_zpsd064188e.jpg

Hur missar man den firren liksom? :confused: Han gör sådär ibland, lägger sig och hänger över inredning i karet.
Han kan det där med att "hide in plain sight". Ibland undrar jag hur en så stor fisk kan "försvinna" i ett 720 liters kar :confused:
...men när kameran visar mig sånt här så förstår jag ju att det är jag som är blind! :eek:

Haha, dom är så coola dina malar!

Jag var in i butiken här i stan i helgen och stod och dreglade över ett akvarium. Ett 200 liters, högt var det dock, fyrkantigt. Skulle passa fint här att få in lite liter i akvariumet men utan att det blir sådär långsmalt som jag upplever att de flesta är. Dock tycker jag det är så dyrt med nya akvarium, hade ju hoppats på att hitta ett begagnat, men vad sjutton gör man... :p

Nu ska vi bara komma överens om vilken fisk som ska i, dottern röstade på guldfisk, maken röstade på malawi ciklider, jag röstar på regnbågsfiskarna (tack för tipset Mabuse!) och någon stimfisk. Vi ser ju, nu åker ena hästen imorgon, tidigare än tänkt, så då får jag en summa i fickan, maken är i england hela helgen så kanske jag kan köpa akvariumet på torsdagen. Hur länge bör det stå igång innan jag kan sätta i fisk i det då, en vecka? Jag har innan bara tagit över akvarium som redan är uppstartade, där jag kunnat behålla lite vatten, filter och sand osv, där var det aldrig någon väntetid. Jag blir ju så otålig :o

Haha, tack! :D

Om du kör nitrivec enligt uppstartsdosering första dagen så kan du stoppa i de första fiskarna redan nästa dag om jag kommer ihåg det rätt. Sen är det bara att mata sparsamt och hålla koll på vattenvärdena. Man kan ha i bactozym andra dagen också, det ska vara en lite annorlunda bakteriekultur än nitrivec men om det verkligen är nödvändigt eller ej vågar jag inte säga.

Hade själv i några bacotzym-kapslar vid filtertvätt i stora akvariumet för inte så länge sen, dumt nog öppnade jag kapslarna rätt ner i vattnet istället för att stoppa det i filtret, vilket säkert hade gått bra om jag inte haft guldfiskar... för bactozymet bildar "bakterieklumpar" i kontakt med vattnet men mer han jag inte se för guldfiskarna åt bara rätt och slätt upp dem så fort de fick syn på dem. :eek:

Angående stimfisk så skulle jag gärna vilja se ett bukeakvarium fullt med vackra danios ;):angel:
Typ Danio kyathit:
attachment.php

Hade kunnat vara fint ihop med regnbågsfiskarna kanske? *wink wink nudge nudge* ;D

Dom där var riktigt fina! Jag är så dålig på stimfisk, dom vanligaste kan jag ju, men dom vet jag inte om jag vill ha. Vanliga neontetror hade jag då jag var liten, reflexfamiljen :D. Guppys fanns i akvariet då också, så det är jag inte heller så sugen på...

Maken verkar dessutom nöjd bara han får minst en mal, de var hans favoriter sist vi hade akvarium.

Neontetror är SÅ tråkiga! :p Hade också det när jag var liten..

Har inget kar just nu :( Men sist hade jag sorgmanteltetror som blev min nya kärlek! :) Blir definitivt ett gäng sådana när/om jag startar upp ett igen! (strl med en femkrona hette det i beskrivningen.. haha, jag hade ett par stycken "mutanter" som blev dubbelt så stora!) :D
Annars är malarna också mina favoriter!

kl

Mata liten fisk:
Skriner_zps86d6fb40.jpg

De andra guldfiskarna är fortfarande skeptiska till handmatning så de kollar mest bara snopet på medan Skriner får munnen fullproppad.

Jag var i en djuraffär idag.. och hittade världens finaste segelfens molly!!!
Är egentligen emot de framodlade varianterna, men fan så vackra de är!!
Denna var svart i botten, gula "prickar" från munnen och upp på "pannan" mellan ögonen, sen blå/grönt skimmer på buken bak mot stjärtfenan, men den såg ändå svart ut, fattar ni hur jag menar? :) SÅ FIN!! Varför har jag inget kar? :p

Kl

Idag och igår gick det mesta utav flyttlasset. Firrarna och lite småsaker kvar som hämtas imorgon. Just nu är jag väldigt glad att jag har ett litet kar :D är inte det minsta sugen på att tömma/fylla ^^

Nu var allt på plats!:) såg dock efter jag fyllt vatten att silikonet har släppt lite uppe i ena hörnet :o så ska kolla upp det imorgon!
Satte även "krukväxten" i en kruka, mycket nöjd med det än så länge :)
Dålig bild men bättre än ingen ^^
8B3EF525-7BD2-43F1-A0DB-5CBECA3E21F5_zps0alvbvjl.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 764
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 940
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 956
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar