Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

kl

Idag har jag köpt lite räkor, oj så nöjd jag är!!

1924405_10152058530537029_561323517_n.jpg

1498831_10152058530907029_161623512_o.jpg

1966331_10152058096107029_1621081222_o.jpg

CR var kanske inte de finaste, men jag tycker de är fina ändå :D :love:

*KL*
Åh, vad inspirerad jag blir av den här tråden fast jag får erkänna att jag inte läst igenom hela just nu.
Ungefär hur mycket tid lägger ni på era akvarier? Skulle så gärna vilja ha ett men är inte säker på att jag orkar och har tillräckligt med tid - jag har fått för mig att det är ganska krävande även om man satsar på lättskötta växter och fiskar?
Stämmer det att ett kar på ca 160-200 L är lättast att starta med för att det är tillräckligt stort för att inte bli så känsligt och samtidigt inte så jättestort att det är svårt att sköta om?

Hade en kompis som hade ett 600 L kar med diskusar i, skitfint men de dog allihop och där hade han lagt ner hur många tusen som helst på att kicka igång akvariet och få dem att trivas. Det var definitivt inte kul att se dem tyna bort en efter en trots att husse verkligen kämpade och hade haft akvarium tidigare.
Är lite rädd att det skall hända även om jag väljer enklare fiskar än just diskusar :( .

Min dröm är något så banalt som ett gäng neontetror, vad skulle kunna passa med dem i ett kar på 160-200 L? Helst så att det blir ett lite större stim och i så fall färre andra fiskar men det kan ju vara kul med NÅGOT mer?

Ungefär hur mycket tid lägger ni på era akvarier? Skulle så gärna vilja ha ett men är inte säker på att jag orkar och har tillräckligt med tid - jag har fått för mig att det är ganska krävande även om man satsar på lättskötta växter och fiskar?
De flesta fiskar vill ha mat 1-2ggr/dag, delvattenbyte var- varannan vecka, rengöring av pump, städa bort lite alger på rutorna.. det kräver inte jätte mycket tid..

Stämmer det att ett kar på ca 160-200 L är lättast att starta med för att det är tillräckligt stort för att inte bli så känsligt och samtidigt inte så jättestort att det är svårt att sköta om?
Runt 100L brukar väl rekommenderas att starta med, ju större ju bättre typ..

Min dröm är något så banalt som ett gäng neontetror, vad skulle kunna passa med dem i ett kar på 160-200 L? Helst så att det blir ett lite större stim och i så fall färre andra fiskar men det kan ju vara kul med NÅGOT mer?
De flesta fiskar funkar med neontetror, så länge inte munnen på största fisken är större än neontetrorna (finns ju kardinaltetror som ser ut som neontetrorna men är lite större) :p Svärdbärare, molly, platty, barber, malar osv.. :)

Räkor är kul! :)
Kom ihåg att de byter skal i takt med att de växer och är således inte döda när det ligger ett tomt skal på botten.. (jag trodde det i början) :p Haha.
Och vissa räkor är rymningsbenägna så håll lite koll på sladdarna som går ner i karet, kan hända att du behöver sätta ett litet nät över.. :p

Räkor är kul! :)
Kom ihåg att de byter skal i takt med att de växer och är således inte döda när det ligger ett tomt skal på botten.. (jag trodde det i början) :p Haha.
Och vissa räkor är rymningsbenägna så håll lite koll på sladdarna som går ner i karet, kan hända att du behöver sätta ett litet nät över.. :p

Visst är de! :D Jag hade en koloni körsbär för ett par år sedan, de var väldigt roliga (och snabba på att yngla av sig!).
Nu hade jag bara kvar mina två amanoräkor som börjar närma sig sjuårsåldern, tänkte att de skulle få några kompisar. Det blev visst tre mörka räkor, i butiken stod det att de är blue pearl men jag är ytterst tveksam. Undrar om det inte är någon rainbowvariant?

CR får gå i mitt ganska nystartade nano, köpte en pilot i fredags och fyllde på med tre nya igår :D

Nu vill jag bara sitta och titta på dem.. :love::p

- Det tar inte längre tid för mig än vattenbyte 1 gång i veckan, filterrengöring ibland (ganska sällan), matning och den ytterst obligatoriska bara-sitta-och-titta-tiden :D

- Det finns många bra forum som man kan be om hjälp i, och söka information i. Men ja, större är lättare.

- Jag tycker det är JÄTTELÄCKERT med bara neontetror, men det är ju jag :p Det finns många andra fiskar som går bra ihop med tetrorna, här kan du hitta info om vad fiskarna har för livsstil ;)

kl*

Är ruskigt sugen på akvarie igen, hade när jag var liten ett mindre med lite guppy, neontetror, mollys och lite andra.

Kollar på två olika program (tanked och fish tank kings) som helt enkelt handlar om två företag som bygger akrvarium. Ruskigt stora och häftiga saker. Så nu kliar det i fingrarna efter ett eget.

Men jag funderar mest över storlek, kan inte ha hur stort som helst och vet ärligt talat inte hur mycket golvet pallar här hemma. Bor i lägenhet på andra våningen så känns som det inte får bli för tungt. Men vilken storlek tror ni kan funka?

Har för övrigt bestämt att jag någon gång i framtiden ska ha ett akvarie med levande koraller, kanske borde börja läsa på redan nu hur ett sånt ska skötas :p

Är väl mest inne på att ha lite guppys igen och kanske lite annat kul med just för stunden

Kör på ett 100-200L? Om du "bara" vill ha lite guppys räcker det gott och väl! :)

KL*

Jag skrev ju lite i den förra Akvarie-tråden, men det var ett bra tag sedan.
Då hade jag precis fått en Golden Nugget av svärföräldrarna i födelsedagspresent, och många var på mig om att vårat 150-liters var för litet.
Bobby, som han heter, levde visserligen gott i 150-literskaret eftersom vi inte har så många andra fiskar, men nu ÄNTLIGEN har vi fått igång vårat nya. 350 liter har han nu att leka i!
Vi köpte det helt nytt från affär, men fick med fel möbel hem (de hade beställt fel) och fick vänta två veckor innan vi fick rätt möbel..
Nu har det gått ett tag och fiskarna verkar trivas i sitt nya kar. Det bor nu också tre Flying Fox där i och det ska nog komma hem några guramis tror jag.
Jag är ju egentligen en ciklid-människa, men de är ju så brötiga och ouppfostrade att jag har tvingat mig själv att glömma dem. Guramis får duga.

Så i vårat kar bor nu:
En Golden nugget (Bobby)
En Black ghost (Kulan)
Två Sewellia ineolata
En ancistrus
Två svärdbärare
Tre flying fox

Men visst är mosaik-gurami de finaste guramisarna?

Vad roligt att höra från dig igen! :D Har tänkt lite på både Kulan och Bobby då och då (Jag har också en supernatural-firre här hemma nu för tiden - en liten gibbiceps vid namn Sammy! :rofl:) Vad kul med nytt större kar och att alla fina fiskarna mår bra!

Jag tycker mosaikguramisarna är vackrast, det skulle vara månskensgurami och pärlemogurami som ligger tätt intill på prispallen annars. :love:

Om vi får tag i en riktigt ful fisk någon gång ska den döpas till Crowley ;)

Vi ska beställa guramis från djuraffären så vi kan i stort sett välja vilka vi vill, men det lutar åt mosaik tror jag. Vi har haft lite svårt att enas om vilket typ av fisk vi ska fylla karet med, men nu efter x antal timmars diskussion har vi enats om gurami. Så nu har vi fastnat på sorten. Men jag brukar få som jag vill så det lär bli mosaik!

Kulan har även nått 20 cm-sträcket nu, och han bestämde sig snabbt för vilken grotta som var hans i det nya akvariumet. Det är lite roligt att se, fiskarna försöker bara ta sig in i hans grotta en gång, sen vet de vem som bor där och vågar sig inte nära..

Haha! :D

Spännande att se vad det blir!

Tycker det är lite gulligt när fiskarna skaffar sig bo sådär! En 20 cms kula måste vara trevligt att vila ögonen på :love:, de hade inne en i den storleken i en affär jag var i i helgen, kliade duktigt i fingrarna men jag vågar inte chansa på att jag skulle få den att trivas här :( Men de är så fina, helt magiska!

kl
Tycker alla mina fiskar växer långsamt just nu men Pellefisken har iaf tappat allt svart och är gul med vit mage:
02pellefisk_zps421bee0c.jpg

Hönapöna behåller sin gröna färg än så länge (och lillskrutten bakom har suspekt lång stjärtfena):
02houmlnapoumlnaidetgroumlna_zps95f7a8e8.jpg

Med lite tur blir hönan lika grön och fin som mamma (?) Kizame i slutändan:
02kizame_zpsf1149120.jpg

De här jäkla guldfiskarna växer i smyg! Kizame kommer ju i från en damm som blev förstörd av hjortar som trampade sönder duken, så hon och hennes kompisar bodde i en kanot efter det och sen så kom de till djuraffären där jag fick syn på henne och tog med henne hem. Var i samma affär i helgen och såg att flera av "kanot-guldfiskarna" fortfarande var kvar men gud vad små de var, trodde inte Kizame hade växt så mycket som hon tydligen har gjort. Nästan dubbelt så hög/bred och x-antal centimetrar på längden och jag märker typ ingenting :confused:. Skyller på hemmablindhet och att de är svåra att mäta, de bara simmar omkring och ska ha matmatmat hela tiden.

De hade äntligen riktiga S. lineolator inne i samma affär så jag såg till att få med mig två hem. Här är bilder på nytillskotten:

01Slineolata_zps49d40d09.jpg

01Selineolata_zpsbe7893f8.jpg

Den ena är lika brötig som de jag redan hade sen innan :banghead: men nu har jag totalt 5 stycken så tjaffset blir väl förhoppningsvis lite mer utspritt.

Jag sliter mitt hår över inredning och ffa växterna i 720 liters karet. Till och med den (då) stora, kraftiga javaormbunken jag köpte får dagligen såpass mycket råstryk av guldfiskarna att den antagligen inte kommer överleva särskilt länge till. Musselblommorna verkar otroligt nog få vara ifred men alla andra växter rycks upp och slits i bitar efter bästa förmåga. (Inte ens plastväxterna får vara ifred!?) Anubiasen är egentligen den enda växten som verkligen tål behandlingen men den är ju inte glad över det direkt. Guldfiskar rensar rent rätt duktigt...

037200_zpsb9dbf57b.jpg

:( Behöver någon helt överjävlig, ostoppbar växt som växer som ogräs, smakar skit och tål ordentligt med stryk...

Men vad tråkigt med växterna! Jag tycker växterna är halva nöjet i ett akvarium, det är så tråkigt när fiskarna förstör dem! Jag har faktiskt ingen aning om vilken växt som är mest tålig, men Bobby gillar ju växter och det fanns en växt i gamla karet som han aldrig åt på. Nu vet jag inte vad den heter, men den är mörkgrön med stora, tjocka gröna blad. Den får ibland även vita blommor. Det är i alla fall den enda växt vi har fått ha ifred, resten är det små hål i. Den blev riktigt hög och stor, högre än vattennivån.

Och ja, Kulan är en fröjd att se på nu. Men har är ju bara i sitt hus så när vi får "gäster" måste man alltid slänga i mat för att han ska komma ut :p

Ja! Hur tråkigt som helst, trodde verkligen att de skulle låta bli javaormbunken men icke!
Det kanske var någon typ av anubias du hade? De tål ju det mesta men de växer så långsamt? :(

Växter är faktiskt rätt roligt, har inte tyckt det innan men jag tycker det nu! Det blir bara så dyrt när jag behöver nya växter hela tiden. Dumma fiskar som har bajstävling samtidigt som de förstör växterna som ska hjälpa mig att hålla akvariet i balans. Ingen ordning på dem alls! :mad: Jag provar mig fortfarande fram, testat rätt många växter men är det inte guldfiskarna som ställer till det så är det malarna! De äter ju visserligen inte växterna men de rotar upp dem med bröstfenorna. :wtf:

Vattenpesten är nog den växt som fungerat bäst hitintills förutom anubias, de verkar inte smaka så gott men är tyvärr roliga att rycka upp - dock verkar de inte ta någon större skada av att bli omkringjonglerade var och varannan dag så jag ska nog köpa många, många fler sådana. Funderar på om inte jättevallisinera hade fungerat också, mindre exemplar blir dock mat inom en vecka så jag behöver plantor som redan är STORA i så fall. Kanske någon typ av näckros skulle fungera också, hade varit kul! :D

Googlade Anubias och ja, visst är det en sån! Den vi hade växte bara på höjden, den bredde inte ut sig som många på googles bilder gjorde. Och stoora, alltså kanske 10 cm långa och 5 cm breda, blad. Nu var den säkert ett år gammal eller nåt men jag tyckte den växte som tusan! Den stod bakom Kulans hus och den fick banne mig inte plats på slutet..

Det tråkigaste med en ganska nystartat akvarium nu är ju att alla växter inte hunnit växa till sig. Växterna ser ju alltid så fluffiga och fina ut i affären när de sitter massor på rad, men sen när man får i dem i karet hemma är de ju jättepluttiga! Vi har gödsel-kulor vid varje växt så de växer ju, men det blir ju inte sådär härligt lummigt! :mad:

Jag TROR (kan vara annan planta också) att jag hade någon form av Microsorium (javaormbunke) som växte något så in i bänken och mina molly (som åt ALLT) rörde inte den alls.. men till slut tyckte jag bara att den blev ett fult trassel..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 764
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 942
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 961
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar