Sv: Akvarietråden II
kl
Tycker alla mina fiskar växer långsamt just nu men Pellefisken har iaf tappat allt svart och är gul med vit mage:
Hönapöna behåller sin gröna färg än så länge (och lillskrutten bakom har suspekt lång stjärtfena):
Med lite tur blir hönan lika grön och fin som mamma (?) Kizame i slutändan:
De här jäkla guldfiskarna växer i smyg! Kizame kommer ju i från en damm som blev förstörd av hjortar som trampade sönder duken, så hon och hennes kompisar bodde i en kanot efter det och sen så kom de till djuraffären där jag fick syn på henne och tog med henne hem. Var i samma affär i helgen och såg att flera av "kanot-guldfiskarna" fortfarande var kvar men gud vad små de var, trodde inte Kizame hade växt så mycket som hon tydligen har gjort. Nästan dubbelt så hög/bred och x-antal centimetrar på längden och jag märker typ ingenting
. Skyller på hemmablindhet och att de är svåra att mäta, de bara simmar omkring och ska ha matmatmat hela tiden.
De hade äntligen riktiga S. lineolator inne i samma affär så jag såg till att få med mig två hem. Här är bilder på nytillskotten:
Den ena är lika brötig som de jag redan hade sen innan
men nu har jag totalt 5 stycken så tjaffset blir väl förhoppningsvis lite mer utspritt.
Jag sliter mitt hår över inredning och ffa växterna i 720 liters karet. Till och med den (då) stora, kraftiga javaormbunken jag köpte får dagligen såpass mycket råstryk av guldfiskarna att den antagligen inte kommer överleva särskilt länge till. Musselblommorna verkar otroligt nog få vara ifred men alla andra växter rycks upp och slits i bitar efter bästa förmåga. (Inte ens plastväxterna får vara ifred!?) Anubiasen är egentligen den enda växten som verkligen tål behandlingen men den är ju inte glad över det direkt. Guldfiskar rensar rent rätt duktigt...
Behöver någon helt överjävlig, ostoppbar växt som växer som ogräs, smakar skit och tål ordentligt med stryk...