Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

Ne, tyvärr hade vi inget magiskt tips så vi valde att ge dom till någon som kunde erbjuda bättre vatten.
Till oss sa dem inget heller , det läste vi oss till . Väldigt dumt att dom inte berättar när man är där :mad: "hajarna" var iaf väldigt snälla mot resten utav fiskarna så får man bara rätt värden är det nog en riktigt trevlig fisk att ha :)

Ja :( en dog redan igår o flöt så den blev ju inte äten. Men fem st är försvunna utan spår. Håller tummen att dom klarar sig inatt. och gör dom inte det så får jag be om färdigvuxna exemplar nästa gång!:)

Zoopet's artbeskrivningar brukar vara lite sisådär tycker jag. SeriouslyFish och PlanetCatfish hade lite mer info. :)

Du kanske redan läst dem, annars så står det bland annat att de producerar någon typ av gift vid ryggefenans bas som man ska vara försiktig med så att man inte blir stucken? Är aktiva simmare som blir 35 cm och helst vill vara i stim/grupp. Det funkar med sötvatten så länge de är så små som era är och ända upp till 12 cm (dock ska vattnet vara hårt/basiskt om jag läste rätt) men större än så och de måste ha bräckt vatten annars tynar de bort och dör istället. Funkar att vänja dem vid saltvatten också när de börjar bli stora. Intressant fisk måste jag säga! :)

Dina andra fiskar bör inte leva i bräckt vatten så den faller ju på det bland annat, visst kan man tillsätta lite salt om de skadar sig eller så men att hela tiden ha så mycket salt i sötvattensfiskarnas vatten är inte alls hälsosamt för dem.

Tråkigt när det blir såhär, man kan tyvärr inte lita på de som säljer fiskarna. Jag tycker ju att frågar man så borde få ett ärligt svar men icke, sen så finns det ju många okunniga säljare som helt enkelt tror på det de påstår. Tycker dock inte det är personalens jobb att fråga alla som kommer in och köper fisk om de verkligen vet vad de köper för fisk? Det ska man väl egentligen ha lite koll på själv innan man bestämmer sig? :) Ibland kan det nog också vara svårt att svara på kundernas frågor i snabba ryck även om de är duktiga, det är inte alltid solklara rätt eller fel. Men när de vinklar info eller ljuger bara för att få sålt fiskarna tycker jag det är riktigt, riktigt fult. :(

Darkie: Tråkigt med tetrorna... du kan nog ha rätt i att chokladmalen kanske har tagit för sig av buffén under natten. :(

kl

Fortsätter på temat scalarer som äter fisk, och undrar vad jag kan ha för sällskap till mina nu ganska stora scalarer?
Hade varit roligt med lite färg i akvariet.
Letar efter något som inte ha riktigt samma styckpris som scalarerna själva... ;)

Finns något eller får de lov att vara ensamma?
Bara en teoretisk fråga än så länge eftersom det just nu inte är läge att köpa massor av fisk..;)

Har varit inne och läst där också, är som du säger mycket bättre info där!

Jag jobbar ju i butik, inte i djurbutik men väl en butik. Jag kan ingenting om gräsgödsel eller vad för gödsel en tujahäck vill ha, men jag ser till att lära mig för att kunna svara på kundens frågor och sälja rätt produkt till dem. Jag läser in mig på nya produkter och förväntar mig inte att kunden ska vara expert. Därför tycker jag att när man är sugen på en silverhajmal, borde personalen veta och också informera om att de vill ha bräckt vatten. Vi är ju dessutom nästan stammisar och de vet exakt vad vi har för akvarium och fiskar i det. Så jag tycker det är lite "fult" av dem att inte ta reda på fakta om sina produkter, det var samma sak när vi köpte Kulan och Bobby. När vi kom tillbaka och sa att de kunde bli så stora såg de ut som frågetecken. Men nu sitter det iaf en infoskylt om hur stora black ghost kan bli.. ;)
Men den butiken är ändå den bästa häromkring!

Blå Carola har tyvärr hittats död. Imorse fann jag honom i en grop i sanden, på sidan och livlös. Jag har ingen aning om vad som hänt, om han "självdött" eller jagats ihjäl. Det var väl i sånna fall snällt av jagaren att i alla fall gräva en grav håt Blå Carola... :p

Det är förstås för jävligt om de inte ens har baskunskaper om fiskarna de säljer och ännu värre om de medvetet lurar sina kunder. Det håller jag helt och fullt med om! Tyvärr så är det så det ser ut idag och så det har sett ut under hela den tiden jag har haft akvarium i alla fall, enda sättet att inte komma hem med "fel" fisk är att ta reda på om arten själv. Man kan inte lita på de som säljer fisken om man inte vet helt säkert sen tidigare att denna är en kunnig och ärlig person, jättetråkigt men så är det. Det är bara det jag menar, en snabb googling innan eventuellt köp kan bespara en både besväret och pengarna och så slipper fiskarna komma i kläm. :)

Beklagar Blå Carolan :(

kl
Blev så nyfiken på hur stor Kizame är egentligen, så måttbandet åkte fram igen :o
14,5 cm hade damen blivit, nästan 20 cm med hela stjärtfenan. Duktig tjej!

kisamis_zpsd3978c40.jpg

kl

Fick huxflux ett gäng Mollyyngel nu på eftermiddagen, tycker dom planerade lite dåligt i och med att butikerna stängt någon timme före och vi inte har varken ett speciellt yngelkar eller såndär yngelbur man sätter inne i akvariet... Efter råd på ett akvarieforum så fick jag tips om att dom provisoriskt klarar sig i en bytta med vatten och växter, satt en lampa över för värmens skull..

Men imorgon tänkte jag dra till affären, är andra kullen vi får och första överlevde tre stycken i akvariet men vill ju gärna ge dom så stora möjligheter som möjligt att överleva så tänkte tanken att skaffa ett speciellt yngelkar, så vad ska jag tänka på med storlek, filter? Finns det inte risk att dom dras in i en vanlig pump eftersom dom är så otroligt små?

Så bomba med tips!

Kul med yngel!:D

Jag har fått yngel som fastnat i flertalet pumpar av olika modeller o storlekar. Så när jag har haft yngel i separat kar har jag ej haft någon pump. Har haft en växt o öst lite vatten så det kommer i syrebubblor ett par ggr/dag. (Hur rätt eller fel detta är har jag ingen aning om, men så har iaf jag gjort) :)

Molly! :love:
Hade jag haft kar hade jag hjälpt dig! :)

Bara en tanke, men det borde funka om du sätter en nylonstrumpa över pumpen?!
Annars brukar de flesta yngel klara sig om man har en TÄT stor "buske" där de kan gömma sig tills de blir lagom stora, några stryker alltid med men brukar komma en hel drös när de väl har börjat ;)

Svarar båda! Köpte ett lite mindre eget akvarium än de vad jag hade planerat till dom och är ju iallafall större än burken jag hade dom i men å andra sidan så har jag ju planerat att skänka några till mamma om de överlever och så stoppa ner i vanliga akvariet.

Köpte både nå syretabletter och så ingick en pump som jag satt en nylonstrumpa över och hittills verkar dom glada och nöjda!

kl

Det känns som att jag frågat det här förut, men kan inte hitta det..

Kan man göra något åt djuraffärer som säljer sjuka fiskar?
Vår närmsta affär, med schyssta öppettider och helt ok variation på utbudet, har så dålig koll på sina fiskar.. I varje akvarium det finns en guppy är åtminstone 1 fisk akut döende varje gång jag är där. De ser ut att ha typ torpedsjukan. I i princip hälften av icke-guppyakvarierna ligger lik. Det känns öht sjukt när man är där.
Sist påpekade jag lite fint att "de där guppyhonorna ser lite sjuka ut", då gick alla (ca 30 st) vid ytan och snappade luft, det såg ut att vara riktigt dåligt blås i pumpen som bara droppade lite, och många hade uppenbara torpedsjukesymptom.

Jag känner att det här är ju djurplågeri! Jag har varit där ofta senaste månaden, oftast kollar jag bara, och varje gång har det varit nästan lika illa som sist. Alltså, enstaka döda fiskar är ju okej (så som det är i de bättre butikerna) men det här är ju lurendrejeri och djurplågeri! När jag nämnde att fiskarna såg sjuka ut såg tjejen lite ursäktande ut och sa väl typ "jasså", men inte något mer.

Mwah så arg jag blir :p

Jag brukar säga till om jag ser någon dålig/död fisk, men mer än så vet jag inte vad man kan göra. Men är det som du säger illa så är det ju inte okej :/

Hur går det med era fiskar ? :)

Själv har jag kvar bara 12st av mina rödmunstetror :o var någon vecka sedan sista försvann och nu är dom minsta väck så förhoppningsvis får de kvarvarande växa till sig ifred! Nu vet jag till nästa gång att jag ska be om de halvvuxna!
En silvermolly har dött av ålder så blir väl att fylla på lite i karet framöver med ett par mollys :) är bra sugen nu på större kar oxå, så ska se om det kan ordnas under sommaren så man kan stoppa ner lite mera fisk och växter!:)

@Silkisif
Vad roligt!:D

Jag har 4 st mollys av olika sorter, en chokladmal, två praktbotior, två ancistrus, en scalare, ännu färre rödmunstetror än sist -.- och två stycken siamesiska algätare :) tror inte jag glömde någon , skäms på mig isf :p
Vad har du själv för några?:)

@Silkisif
Vad roligt!:D

Jag har 4 st mollys av olika sorter, en chokladmal, två praktbotior, två ancistrus, en scalare, ännu färre rödmunstetror än sist -.- och två stycken siamesiska algätare :) tror inte jag glömde någon , skäms på mig isf :p
Vad har du själv för några?:)

Det låter som ett lagom sällskapsakvarium :) Rödmunstetror är så fräcka när de är några stycken!! :D

Jag har i ena karet lite guppis, typ 10 neontetror, 5 rainbowräkor, 2 amano, 2 ancistrusar, 2 siameser och en väldig massa helenor :)
I andra har jag fyra vuxna CR, minst en bäbis och en zebraräka. Jag funderar på något som kan äta upp trådalgerna där, räkorna tar dem inte. Provade att stoppa ner ena siamesen provisoriskt men den vantrivdes massor. :(

Det låter som ett lagom sällskapsakvarium :) Rödmunstetror är så fräcka när de är några stycken!! :D

Jag har i ena karet lite guppis, typ 10 neontetror, 5 rainbowräkor, 2 amano, 2 ancistrusar, 2 siameser och en väldig massa helenor :)
I andra har jag fyra vuxna CR, minst en bäbis och en zebraräka. Jag funderar på något som kan äta upp trådalgerna där, räkorna tar dem inte. Provade att stoppa ner ena siamesen provisoriskt men den vantrivdes massor. :(

Ja visst är dom! Synd att dom inte får va ifred hos mig. Nu när de större oxå försvinner så vet jag att det är chokladis som tar dom o han vill jag inte göra mig av med så väl ha massa tetror en annan gång igen ist ....

Jag tycker räkor är superhäftiga!:) Vet dock inte om jag hade vågat ha några själv för dom är lite läskiga , tänk om man måste ta upp dom av någon anledning..vem ringer jag då som hjälp? xD

Tråkigt att den vantrivdes :( annars är dom super ju! Skaffade mina just för att jag fick en typ av alger som de vanliga inte ville äta.

Ja visst är dom! Synd att dom inte får va ifred hos mig. Nu när de större oxå försvinner så vet jag att det är chokladis som tar dom o han vill jag inte göra mig av med så väl ha massa tetror en annan gång igen ist ....

Jag tycker räkor är superhäftiga!:) Vet dock inte om jag hade vågat ha några själv för dom är lite läskiga , tänk om man måste ta upp dom av någon anledning..vem ringer jag då som hjälp? xD

Tråkigt att den vantrivdes :( annars är dom super ju! Skaffade mina just för att jag fick en typ av alger som de vanliga inte ville äta.

Oj, är chokladen stor? Jag har ingen koll alls på dem :)
Räkorna är så coola, men de är duktiga på att hoppa ur håvar om man inte har djupa sådana..
Idag har jag haft giftchock hos mina CR och förlorat bäbisen. Köpte nya växter igår "som inte var besprutade" nähänä....
Som tur var klarade sig de vuxna som numera bor i en yngelbur i mitt stora kar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 764
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 942
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 961
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar