Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

Åh, några sådana anubias skulle jag vilja ha! :D Min anubias är en sån där platt som gör ett nytt blad i veckan som allra bäst liksom... :o

Nä, det tar sin lilla tid det där! :mad: Jag tycker växter är jättesvårt sen när de väl sätter igång att växa också, har svårt för att ansa eller slänga dem - numera kan ju guldfiskarna få överflödet men ändå. Fina växter som blir guldfiskmat liksom.. näää :crazy: Jag har verkligen inte gröna fingrar så jag är glad över alla växter jag har, haha.

Vågar nog inte lägga mer pengar på javaormbunkar till guldisarna dock. :( Jag klämde och kände verkligen på den javaormbunken jag köpte, rätt hårda och kraftiga blad - var säker på att den här rör de inte så jag köpte en stor, dyr planta. Ska plocka ut det lilla som finns kvar av den imorgon och placera ut resterna i de andra akvarierna så kanske den tar sig igen.

De har ett jäkla gap de där guldfiskarna även om det är tandlöst - och de är rätt stora munnar också, sväljer XL maltabletter hela nuförtiden. När Skriner letar mat i händerna på mig känns det lite som om hon ska dra loss skinnet typ, så jag förstår att växterna inte har det lätt, speciellt inte om de gillar smaken som de verkade göra med javaormbunken. Skitfiskar! ;):love:

Silkisif: Ja, det är den verkligen! :D

Kl

Idag ska jag till djuraffären och kolla om dom har någon roligare större rot till karet och även se om dom har bra priser på någon mindre fisk :)

Hoppas du hittar någon du gillar! Vad är det för mindre fisk du är ute efter? :)

Ett litet gäng på 5-6 st . Har kollat lite på tigerbarb o olika tetror (ej neon). Vill ha något mindre iom att ett par av de andra blir stora. Så känns som att något sådant hade varit lagom. Kom gärna med andra förslag om du har något :)

Det fanns rödmunstetror för 120kr 10st. Ordinarie pris 29kr/st... Blev väldigt sugen för dom var lagom men det andra blev så dyrt så jag får tänka en stund och gå in innan vi åker om jag ångrar mig :p

KL

Igår när jag kom hem från jobbet hade sambon vart och shoppat! Två stycken sydamerikanska silverhajar (väldigt häftiga att se på när de äter) ett par flying fox till och en räka till mig!
Räkan är döpt till Blå Carola eftersom jag hade en annan räka för många år sedan som också hetta Carola men som var röd. Jag har ingen aning om vad för räka det är, och det visste de inte i djuraffären heller. Men den är väl fyra cm lång och har fyra framben med "simhud" mellan fingrarna, precis som min gamla Carola!

Rödmunstetror är hur häftiga som helst tycker jag! Riktigt fina fiskar. Blev det något av det? :D

Det blev 20st :D så nu är det köpstopp i detta karet :o alla accepterade dom direkt förutom scalaren som gör utfall mot dom. Får se om den ger sig annars får den flytta :)

Whoohoo! Nä, gud vad fräckt! :love: Oj då, ja det kan nog vara en bra idé att flytta ur scalaren om den är stor nog att få in dem i munnen? Fast det kankse den inte är? :eek: Det måste ju ha blivit jättefint med ett stort stim sådana iaf! :D

Haha, va vänta lite? :confused: Nu blir jag ju sjukt nyfiken! Vad är det för en fisk du fått tag på?
Silverhajarna (Balantiocheilus melanopterus) kommer ju från asien? Och de är stimfiskar så de behöver ju vara många fler än två? Sen blir de ju 25-30 cm stora så det är en rätt rejäl stimfisk! Eller är det silverhajmalar (Ariopsis seemanni) som har införskaffats? Fast de blir ju ännu större och så vill de ha mer och mer salt i vattnet ju större de blir, typ ända upp till nästan salt verkar det som? Eller är det någon helt annan fisk? :o

Kul med räka, du får ta reda på vad det är för en raring! :')

Senast ändrad:

Ja, riktigt fint att se på när dom simmar omkring :)
Fick lite varierande storlekar o de minsta ligger nog lite risigt till om scalaren får in rätt läge. Den e rätt stor. Tycker om den, men lugnar det sig inte så får den flytta. Bor du nära isf?:D vet inte vart jag ska göra av den isf. En vän med akvarium fick ju mina guppyhanar för att den åt på dem så dit kan den ju inte flytta..aja det löser sig alltid :)

Ang hotrodkittens sydamerikanare så hade jag sådana för ett par år sedan. Det är en typ av hajmal om det är samma art hon har. Och som du säger krävs salt , är det inte dom ändå så ber jag om ursäkt att jag la mig i :p

Haha, finns nog inte en enda scalar som skulle ha trivts här tyvärr :o Du kanske kan prova att lägga ut den på annons i värsta fall? Eller fråga någon akvarieaffär om de skulle vara intresserade att ta emot den annars? Fast jag vet att det kan vara svårt. Funderar själv lite över om jag inte kan behålla alla guldfiskynglena själv på något vis så jag slipper göra mig av med dem!:nailbiting: Får se hur dte blir med det :p

Jasså! :) Tycker den var lite rolig faktiskt. Bra storlek också jämfört med de andra hajmalarna man ser i affärerna då och då som verkligen blir helt enorma, synd bara att den ville ha det så salt!

Ja, man vill ju så gärna behålla det man har :o man fäster ju sig :p nu har jag varit borta ett par timmar, en är död :( men i övrigt verkar det nästan lugnt så jag hoppas det lägger sig.

Ja det var mina favoriter i karet då , jättetrevliga fiskar. Provade ett par olika arter hajmal o "hajar" men Sydamerikanerna var de vi tyckte bäst om :) men var som sagt lite bökigt med vattnet för att alla skulle trivas. Tittar på dom i affären ibland som ögongodis ^^

Haha, va vänta lite? :confused: Nu blir jag ju sjukt nyfiken! Vad är det för en fisk du fått tag på?
Silverhajarna (Balantiocheilus melanopterus) kommer ju från asien? Och de är stimfiskar så de behöver ju vara många fler än två? Sen blir de ju 25-30 cm stora så det är en rätt rejäl stimfisk! Eller är det silverhajmalar (Ariopsis seemanni) som har införskaffats? Fast de blir ju ännu större och så vill de ha mer och mer salt i vattnet ju större de blir, typ ända upp till nästan salt verkar det som? Eller är det någon helt annan fisk? :o

Kul med räka, du får ta reda på vad det är för en raring! :')

Jaadu.. På kvittot stod det "syd amerikansk silver haj" - med den särskrivningen. Jag hoppas verkligen inte det är silverhajmalar, de kan väl typ bli 130 cm? Jag får googla lite och se om jag kan återkomma med svar ;)

Blå Carola är för dagen MIA. Jag funderar på om han kan ha tatt sig in i pumpen, för det känns som om jag letat igenom hela akvariet..

WS6: Vi har ett 350-liters Juwelakvarium som är alldeles för stort för vårat lilla vardagsrum. Det och så kattens klösträd tar upp all yta i stort set.. :p

Kom på att det var paroonhajar jag tänkte på som kan bli sådär skitstora.

Har nu bildgooglat och det verkar ju som att det är silverhajmalar vi har fått på halsen... Bräckt vatten?! Sånt måste de ju informera om i butiken.. de är ju för tusan fisk-experter båda två. Eller ja, enligt dem då.
Eller så har de sagt detta till sambon och han typ "de är så coola så jag tar dem ändå". Eller så sa de så som det står på zoopet, att de "föredrar" bräckt vatten och sambon tolkade det som att "den dagen den sorgen".

Suck..

Ja det var mina favoriter i karet då , jättetrevliga fiskar. Provade ett par olika arter hajmal o "hajar" men Sydamerikanerna var de vi tyckte bäst om :) men var som sagt lite bökigt med vattnet för att alla skulle trivas. Tittar på dom i affären ibland som ögongodis ^^

Ooh hade missat att du var med i hajmal-diskussionen :p
Har skickat ett sms till sambon som jobbat natt med väldigt många frågetecken efter "berättade de i affären att de vill ha bräckt vatten som vuxna?"..
Hur löste ni det med salt-halten? Går det ens att ha dem ihop med andra (vi hade ju tänkt gurami också) när de vill ha så salt? När bör man börja med salt, nu är de väl ca 4-5 cm stora så de är nog långt ifrån vuxna ännu..

De är ju skithäftiga att titta på och jag vill så gärna få det att funka men det ska ju inte bli på bekostnad av de andra fiskarna!

Tyvärr så blev dom hängiga efter ett par tre månader , vi hade då o lite extra salt i en period vilket de andra fiskarna inte tålde och började dö en efter en. Drog då ner på saltet och efter 1-2 veckor blev de båda hängiga så vi gav bort dem. Om det berodde på salt eller annat kan jag ej svara på. Men vi förmodar att det var pga värdena, i övrigt var dom fina i hull o allt. Så vi sa det, hädanefter är dom ögongodis tills man kan ha ett bättre anpassat kar :)
Men vi fick som sagt ingen helt klar orsak i vad som hände så jag hoppas det går bättre för er då det är himla trevliga fiskar :)

Tände till fiskarna nu ... :eek: i mitt nya stim finns endast 14 kvar.. Hmm.. Har svårt att tro att det bara är scalaren.. Chokladis har kanske kalasat? :mad:

Senast ändrad:

Sambon sover ju fortfarande eftersom han jobbade i natt men om jag får bestämma ska de fiskarna tillbaka till butiken. Men de hade i alla fall inte sagt något i butiken om saltet.
Fasen vad synd ändå, jag trodde ni hade klarat det och hade något magiskt tips på perfekt salthalt i vattnet för allas bästa! :p

Är det alltså 6 stycken tetror som försvunnit på ett dygn? Vad tråkigt! :(

KL
Och fortfarande ingen Blå Carola.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 764
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 942
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 961
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar