Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, är chokladen stor? Jag har ingen koll alls på dem :)
Räkorna är så coola, men de är duktiga på att hoppa ur håvar om man inte har djupa sådana..
Idag har jag haft giftchock hos mina CR och förlorat bäbisen. Köpte nya växter igår "som inte var besprutade" nähänä....
Som tur var klarade sig de vuxna som numera bor i en yngelbur i mitt stora kar.

Han är väl så gott som 15cm nu skulle jag tro och munnen är ett gap alldeles lagom för tetror ^^
Hua!!då nöjer jag mig med att se på dom hos andra!:D
Fy vad trist att bebisen är borta!:( tur att dom stora klarade sig, men det är ju ändå något speciellt när man har fått småttingar! :(

Tänkte bara kika in i tråden och tacka för alla bra råd jag har fått genom åren! :)

I december såldes akvariet och fiskarna flyttade hem till min syster, och nu bor det istället en härlig dvärgskäggagam hemma hos oss. :love:

Jag begravde Fia förra veckan, lineolatan som jag har haft i 4 år.
Flyttade nämligen alla mindre akvarium till en ställning för att göra plats till 300 liters karet,
och sist ut var då 112 liters karet linolatorna går i, har verkligen dragit mig för att flytta på det...

Hade fiskarna i en stor balja tillsammans med filter, lite växter, rötter osv och Fia måste ha
klängt fast på något utav detta och hoppat av mitt i luften utan att jag märkte det.
Tyckte verkligen att jag var så himla noggrann med att verkligen kolla ALLT, eftersom jag vet
hur de är - blir de stressade klänger de fast vid vad som helst som en sugpropp, så jag vände och
vred på allt som de hade i just den baljan men uppenbarligen var jag inte tillräckligt noggrann! :cry:

När jag väl märkte att hon inte var kvar med de andra fiskarna var det redan försent, letade som en
galning överallt i ren och skär panik men när jag väl hittade henne, på golvet, så var hon redan död.
Grät som ett barn hela den kvällen och mår fortfarande riktigt dåligt över detta. Det är så jäkla hemskt!
Fattar bara inte hur jag kunde missa henne! :cry:

Sista knäppta bilden på fina Fia, längst till vänster:
0001Fia-Burzum-Vreid_zps0fed0df1.jpg

Alla andra fiskar lever och mår bra i alla fall, som tur är. Och nu får jag nog varna för: BILDBOMB! :o

Vreid, den största ljusaste lineolatan har fått lite storhetsvansinne dock och attackerat Alma mitt framför ögonen på mig,
3 sekunder efter att jag tog den här bilden satt han i fejset på Alma som såklart blev svinförbannad:
001Alma-Vreid_zpsbf1bedc6.jpg

Han kan ju ha trott att hon var en sten iofs, Alma får iaf inte tag i dem även om hon blir sur som tur är, de är för snabba.

001SlineolataVreid_zps1820c857.jpg

002SlineolataBurzum2014-05-24_zpsfbc870ed.jpg

Räkkalas i 112 liters karet:
001Vreid-vs-raumlka_zps9e8f47d2.jpg

002Slineolata-Burzum-raumlka_zps9d214e48.jpg

003Slineolata-Marduk-vs-raumlka_zps36d9c924.jpg

Marduk blev lite extra entusiastisk:
003MarduksRaumlka_zps8f23a39a.jpg

Såhär blev 112 liters akvariet efter flytten:
112liter2014maj_zpsb6445b01.jpg

Ansade väldigt mycket växter, ett lysrör är kasst så behöver ett nytt, har beställt fler växter som förhoppningsvis kommer snart
så då blir det nog trevligare för mina ljusskygga glasmalar ffa. Hela stimmet står och gömmer sig lite hela dagen just nu nämligen,
de vill ju helst ha mycket mer växter och skugga, så de kommer bara fram vid släckning och som projektiler från alla håll vid matning.

Ett par stycken blygisar kikar fram under lite växter:
naringgraglasisar_zps8d7217b0.jpg

Och såhär ser det då ut efter allt akvarieflyttande, inte helt klart men det är redan bättre än innan:
06smaring-akvarium_zpsff4daafd.jpg

Ibland möts man av malar som trycker nosarna mot rutan, och ibland dansar de lite också, haha, och då får de förstås lite godis... :angel::
04sammysayid_zps599576e9.jpg

Sammy har blivit 16 cm (SL):
01Sammy_Ggibbiceps_16cmSL_2014-05-24_zps4a81bc3a.jpg

02Sammy_2014-05-24_16cmSL_zps98e3e223.jpg

Joline är någon cm längre, sist jag mätte henne var hon 17 cm (SL):
01_Joline_Gjoselimaianus_zps024ca006.jpg

01Joline_Joline_Joliiiiiiine_zps6519ebaf.jpg

Bebismalarna tjivas lite om vem som ska ha just den maltabletten:
03SammyJoline1_zps0f3f4e0c.jpg

03SammyJoline2_zps11b5dc56.jpg

Senast ändrad:
Sen så har fina älsklingen Sayid fyllt 10 år nu!!! :bump:
01sayid_zpsb27b78d3.jpg

01Sayidkk_zpsef376a6c.jpg

07Sayid_10aringr_40cm_2014-05-24_zps9d5d583a.jpg

06Sayid_skriner_Kizame_Idun_2014-05-24_zps8efd3b35.jpg

Och guldfiskarna bara växer och växer, både de stora....
02gf_zps25a5e4c0.jpg

02ggf_zpsf9ca2d26.jpg

...och de små! Pellefisken bytte färg igen - från gul till röd/vit och ser numera mer ut som en Rödluva än en Pellefisk, men ja jo:
09Pellefisk_2014-05-24_zpse6afbeb8.jpg

09Pellefisken_roumldluva_zps343ecb1c.jpg

Ett till yngel har bytt färg också, till gult, men resten av ynglen behåller sin gröna färg än så länge:
09GF_gullefjun_ubaringten_osv_zpsa2ae0cce.jpg

Hönapönan:
08Houmlnapoumlna_i_det_groumlna_2014-05-24_zpsefbe7177.jpg

09Houmlnapoumlna24maj2014_zps09113da2.jpg

De är supermysiga de här ynglen faktiskt, tuffa, nyfikna och matglada. :love:
Tänkte att de kanske ska få bli några cm större iaf och sen kan de få flytta in i 300 liters karet när det väl är fiskvänligt.

...och så föddes det en salig blandning guppyhanar som jag tyckte blev rätt fina:
001gulguppy_zps3e448429.jpg

001gulgroumlnbliaringguppy_zps16f72195.jpg

001roumldblaringguppy_zps973004eb.jpg

001groumlnorangeguppy_zps76ca41e2.jpg

Den sista, orange/gröna, är den jag gillar bäst men jag förstår dock inte hur den kom till! :o

...och så föddes det en salig blandning guppyhanar som jag tyckte blev rätt fina:
001gulguppy_zps3e448429.jpg

001gulgroumlnbliaringguppy_zps16f72195.jpg

001roumldblaringguppy_zps973004eb.jpg

001groumlnorangeguppy_zps76ca41e2.jpg

Den sista, orange/gröna, är den jag gillar bäst men jag förstår dock inte hur den kom till! :o

Dina bilder och fiskar är lika fina som vanligt! :love: blir riktigt avundsjuk :p
Tråkigt med Fia :( det är tyvärr lätt hänt när dom gör så :(

Tack så jättemycket! :love:

Ja, fy :cry:, nästa gång jag flyttar lineolator får jag helt enkelt ha dem i en egen balja,
utan inredning i så att det bara inte kan hända. Ville ha lite gömställen åt dem så att de inte skulle
bli stressade av flytten men det är ju bättre med lite stress än att de råkar ut för sånt här. :(

Tack så jättemycket! :love:

Ja, fy :cry:, nästa gång jag flyttar lineolator får jag helt enkelt ha dem i en egen balja,
utan inredning i så att det bara inte kan hända. Ville ha lite gömställen åt dem så att de inte skulle
bli stressade av flytten men det är ju bättre med lite stress än att de råkar ut för sånt här. :(

Ja, då är det ju bättre som du säger att dom ligger öppet så du ser vart dom är så du inte råkar ut för det igen :(

Ja, jag får göra så :) Man lär sig av sina misstag iaf.

kl
Den här fisken alltså...

1k1matmat_zps7f7ae82b.jpg

1kk1Skriner_zpsa955e361.jpg

Totalmissar maten:
1kklappbitare_zpsb7c65af4.jpg

Ajjabajja fiskis, inte bitas:
1klappajjabajja_zps4c11c0c4.jpg

Är väldigt glad över att guldfiskar inte har tänder för man blir förföljd, naffsat, biten och puffad
på så fort man stoppar ner händerna i karet och försöker man komma undan blir man jagad!!! :rofl:

Det gör iofs akvariestädningen mycket roligare även om fiskrackaren mest är i vägen, haha. Hon är väldigt
gullig för man får göra vad som helst så länge hon får mat :eek: man kan busa och retas med henne, klappa på
henne hur som helst och "fånga" henne (når ju inte runt tjockfisken längre men ändå) utan att hon bryr sig ett smack.

1Klappfisk_zps9c021da5.jpg

Tror ju inte ynglen är hennes men de verkar bli likadana, de flesta är väldigt påflugna och tuffa nu:
01houmlpoumlnaolilleskrutt_zpsc5808cf0.jpg

Men mina 3 andra stora är fortfarande mycket skeptiska till att matte har armar och händer i akvariet
och håller sig i bakgrunden medans Skriner får munnen fullproppad:

1klguld_zpsad6cac2c.jpg

Malarna är lite mer artiga och ligger och väntar snällt på sin tur:
1kmmmalar_zps8c727ba1.jpg

:love::love::love:

Hur
Ja, jag får göra så :) Man lär sig av sina misstag iaf.

kl
Den här fisken alltså...

1k1matmat_zps7f7ae82b.jpg

1kk1Skriner_zpsa955e361.jpg

Totalmissar maten:
1kklappbitare_zpsb7c65af4.jpg

Ajjabajja fiskis, inte bitas:
1klappajjabajja_zps4c11c0c4.jpg

Är väldigt glad över att guldfiskar inte har tänder för man blir förföljd, naffsat, biten och puffad
på så fort man stoppar ner händerna i karet och försöker man komma undan blir man jagad!!! :rofl:

Det gör iofs akvariestädningen mycket roligare även om fiskrackaren mest är i vägen, haha. Hon är väldigt
gullig för man får göra vad som helst så länge hon får mat :eek: man kan busa och retas med henne, klappa på
henne hur som helst och "fånga" henne (når ju inte runt tjockfisken längre men ändå) utan att hon bryr sig ett smack.

1Klappfisk_zps9c021da5.jpg

Tror ju inte ynglen är hennes men de verkar bli likadana, de flesta är väldigt påflugna och tuffa nu:
01houmlpoumlnaolilleskrutt_zpsc5808cf0.jpg

Men mina 3 andra stora är fortfarande mycket skeptiska till att matte har armar och händer i akvariet
och håller sig i bakgrunden medans Skriner får munnen fullproppad:

1klguld_zpsad6cac2c.jpg

Malarna är lite mer artiga och ligger och väntar snällt på sin tur:
1kmmmalar_zps8c727ba1.jpg

:love::love::love:

Hur stora är ynglena nu ? :)

Har tänkt på en sak ang min chokladmal, han kommer ju aldrig ur när jag lägger i något extra gott iom att de andra e så snabba innan han vågar lämna sitt "hus". Kan man spetsa tex en räka eller liknande på gaffel eller ngt ? Har sett folk som gör det men kan han skada sig eller har dom koll på vad dom gör?

Mina silvermollys är nu döda båda två tyvärr så nu är det bara en svart och två gul/svarta kvar :(

Hur

Hur stora är ynglena nu ? :)

Har tänkt på en sak ang min chokladmal, han kommer ju aldrig ur när jag lägger i något extra gott iom att de andra e så snabba innan han vågar lämna sitt "hus". Kan man spetsa tex en räka eller liknande på gaffel eller ngt ? Har sett folk som gör det men kan han skada sig eller har dom koll på vad dom gör?

Mina silvermollys är nu döda båda två tyvärr så nu är det bara en svart och två gul/svarta kvar :(

De är inte så stora än, bara runt 5 cm, men tjocka är de iaf! :eek: Det går inte lika fort som jag trodde det skulle göra vilket iofs är lite skönt.

Jag tror att det går bra att göra så, bara gaffeln inte är vass. Tror bara de sliter av maten av gaffeln. Annars kan du kanske bara ta något att peta in en räka i hans hus? :) Jag gjorde så i början med småmalarna, tog något man kan knipa fast maten med och sen lägga det precis bredvid fisken som ska ha det.

Tråkigt med silvermollysarna, beklagar! :(

De är inte så stora än, bara runt 5 cm, men tjocka är de iaf! :eek: Det går inte lika fort som jag trodde det skulle göra vilket iofs är lite skönt.

Jag tror att det går bra att göra så, bara gaffeln inte är vass. Tror bara de sliter av maten av gaffeln. Annars kan du kanske bara ta något att peta in en räka i hans hus? :) Jag gjorde så i början med småmalarna, tog något man kan knipa fast maten med och sen lägga det precis bredvid fisken som ska ha det.

Tråkigt med silvermollysarna, beklagar! :(

Aha! Trodde dom växte snabbare ^^ men då växer dom kanske på bredden ett tag först :D haha!

Sant, det kan jag ju faktiskt göra :) vad mer kan man ge dom som man "har hemma" ? Grönsaker o så vet jag att vissa gillar men finns det ngt man absolut inte ska stoppa ner?

Ja , det är tråkigt :(

Aha! Trodde dom växte snabbare ^^ men då växer dom kanske på bredden ett tag först :D haha!

Sant, det kan jag ju faktiskt göra :) vad mer kan man ge dom som man "har hemma" ? Grönsaker o så vet jag att vissa gillar men finns det ngt man absolut inte ska stoppa ner?

Ja , det är tråkigt :(

Haha, ja det kanske de gör! Mina ligger nog lite efter i tillväxten också, har inte fått tummen ur att flytta dem till större än vilket de nog behöver för att kunna växa på ordentligt. De får vänta lite till dock, mer jobb med att dra igång 300 liters karet än vad jag räknat med. :o

Jag vet inte riktigt. Någon annan är säker bättre på mat som inte ska stoppas ner!
Mina kräsmagade malar vägrar ju allt från frukter till rotfrukter, till grönsaker så jag har mer eller mindre gett upp, jag blir alltid nojjig över att det kan vara besprutat också. Chokladmal äter väl helst inte grönt öht om jag förstått det hela rätt men t.ex fiskbitar borde vara smaskens? Jag ger mina fiskar torsk ibland t.ex. :)

Burzum, Vreid och en sandsnäcka på vift:
0burzum-vreid_zpsfbaa06fc.jpg

Sayid hänger och chillar lite:
0chilloutsayidstyle_zpsf5ee6094.jpg

Uppskattade dock inte att matte blixtrade med kameran så han stack:
0jolinesayid_zps05337ade.jpg

1,2,3 malar:
0tremalar_zpscbad1dd5.jpg

Sammy:
0sammy_zps7e71152e.jpg

Sammysöt vet inte riktigt vart gränsen går så Sayid blev en grinig gubbe:
0sammyliggerrisigttill_zpsf23ef0c7.jpg

Småmalarna samsades om lite mat, gissa om de fick behålla maten eller inte...
0durumdurum_zpsb8e0324f.jpg

Hittade en massa filter att lägga över bilderna, haha:
oumljolinee_zps960ffdbf.jpg

oumlsaayyigg_zps594a2a3c.jpg

Haha, ja det kanske de gör! Mina ligger nog lite efter i tillväxten också, har inte fått tummen ur att flytta dem till större än vilket de nog behöver för att kunna växa på ordentligt. De får vänta lite till dock, mer jobb med att dra igång 300 liters karet än vad jag räknat med. :o

Jag vet inte riktigt. Någon annan är säker bättre på mat som inte ska stoppas ner!
Mina kräsmagade malar vägrar ju allt från frukter till rotfrukter, till grönsaker så jag har mer eller mindre gett upp, jag blir alltid nojjig över att det kan vara besprutat också. Chokladmal äter väl helst inte grönt öht om jag förstått det hela rätt men t.ex fiskbitar borde vara smaskens? Jag ger mina fiskar torsk ibland t.ex. :)

Jaha, det kan ju också vara en anledning ja :) jag borde ha större till mina med egentligen :o

Ska jag vara helt ärlig har jag inte kollat upp vad han helst äter :o ..men fisk äter han ju så det är nog uppskattat iaf!:)

Jaha, det kan ju också vara en anledning ja :) jag borde ha större till mina med egentligen :o

Ska jag vara helt ärlig har jag inte kollat upp vad han helst äter :o ..men fisk äter han ju så det är nog uppskattat iaf!:)
Ja :o Inget kul när man börjar få bråttom att uppgradera sig till större akvarium, jag får fiskångest bara jag tänker på det. Ugh.

Choklad äter de förstås! Blev nyfiken och kikade, hade fått för mig att de var rovmalar men det står att de är allätare så allt som slinker ner slinker väl ner då antar jag! :D

Vad tycker folk här i tråden om Juwel Lido 120 serien? Funderar på ett sådant, tycker att det är vansinnigt snyggt! Tänker mig ett svart med svart sand och silverglitter, en stor rot och massa grönt! :love: Givetvis lite fler stenar att gömma sig under osv, men överlag stilrent och mest växtlighet! :)

Vill ha en kamphane, 3 flickor till honom?!, några platys och 2 malar typ! :)
Eventuellt kommer även en praktbotia (med 2 kompisar) att få bo där också..

Blir det för mycket?

Ja :o Inget kul när man börjar få bråttom att uppgradera sig till större akvarium, jag får fiskångest bara jag tänker på det. Ugh.

Choklad äter de förstås! Blev nyfiken och kikade, hade fått för mig att de var rovmalar men det står att de är allätare så allt som slinker ner slinker väl ner då antar jag! :D

Men eller hur! :o

Haha choklad är klart:p
Jaha , ja men då är det bara att jag provar mig fram :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 764
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 942
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 961
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar