Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, jag kunde inte hålla mig igår. Så jag åkte och köpte 10 guppys till. Vilken färgklick! Hittade även ett litet yngel där igår. Så kul! Älskar att sitta framför akvariet och äta. Mycket bättre än framför TVn - känner mig så lugn. :)

Struntar i att det är "lite" dött i tråden och skriver ett inlägg till iallafall. :D

Nu är jag nöjd med uppsättningen firrar i mitt kar. 16 tetror, 15 guppys (+ några yngel), 3 malar, 10 kopparbarber och en underbar eldstjärt!

Eldstjärten är så fin att se på och mycket underhållande. ;)

Någon som har eller har haft eldstjärt? Det är min första!

I förrgår köpte vi tre mountain rock räkor och stoppade ner i karet. En dog tyvärr igår, men de andra hänger kvar och är häftiga att titta på. 6 stycken mosquito blue tetror fick följa med hem också, och de är så snygga så jag måste köpa minst 6 till sen! :)

Här har jag igår startat upp ett 200 liters akvarium och ser fram emot att få fylla det med massor av fina fiskar. Har vuxit upp med akvarium så kan grunderna kring hur du tar hand om akvarium och vad du ska tänka på vid uppstart osv. Dock har jag aldrig haft ett så här stort utan hållt mig vid 120l. Det jag måste lära mig mycket mer om är fiskar, hur man kan sätta ihop en bra kombination och speciella saker att tänka på kring olika typer av fisk. Har googlat under flera dagar och nu läst igenom hela den här tråden och har väl lyckats få lite info om hur man ska tänka kring fisk.

Hur skulle ni tänka kring ett 200 l akvarium som ska fyllas från början? Vill gärna ha relativt lätta fiskar som inte är allt för svåra att misslyckas med.

Vill ha
Sorgmanteltetra ska jag ha i mitt akvarium. Har haft tidigare och tycker att det är fina och väldigt lättskötta fiskar.
Svärdbärare eller platy står också högt på listan, hade tänkt ha båda men när jag hörde att de kan bli hybrider vill jag ha antingen eller, lutar mest åt svärdisar.
Guppy vill jag gärna ha men är osäker på hur jag ska få det att funka med någon större fisk? Om de två innan är livsnödvändiga så kan jag tänka mig att avstå från guppysar.

Funderar på:
Scalarer, så otroligt fina som borde funka med både sorgmanteltetra och svärdbärare? Hur går dem med guppysar?
Gurami, Om det inte blir scalarer funderar jag på gurami, de är så fina. Dock har jag dåliga erfarenheter från dom sen innan då i hade ett gäng som var fruktansvärt elak mot varandra. Nu har vi ju dock större akvarium. Känns som att dem är lite känsligare än övriga fiskar jag föreslagit? Borde funka med vill ha gruppen?
Neontetror, beroende på val av större fisk. Gissar att scalarer kan mumsa i sig dem rätt bra?

Vill inte ha:
Mollys pga känsligheten mot sjukdommar. Jag har aldrig lyckats tidigare.
Fiskar som äter upp alla växter i deras väg. Min pappa adopterade några bamsetetror som åt upp allt de kom åt. Akvariet såg ut som ett krigsfält efter 5 minuter med dem.

Jag gillar tetror överlag så finns det förslag på lite större sådana så tar jag gärna emot. Sen ska jag ha någon typ av städerska också men har inte bestämt mig för vad än.

Åh, en akvarietråd! Jättekul att läsa om era akvarium och fiskar, även fast det känns lite farligt. Blir så sugen på ett till :angel:

Jag har fem akvarium i mitt lilla rum:

Lilla akvariet på 54 liter. Det har hängt med i bra många år nu, även om det stora akvarieintresset startade först för några år sedan. Här bor det ett stim kardinalfiskar tillsammans med ett par små honungsgurami. Här finns även mina absoluta favoriter, mina åtta små pandapansarmalar :love: Otroligt fina och trevliga, drömmen är ett riktigt stort akvarium med flera hundra stycken, tyvärr är rummet för litet.

Mellan akvarium ett på 112 liter. Här finns det svart fantomtetra, kilfläcksrasbora och ett par marmor guramis. Tre pakistanbotior finns det också, samt ett ancistruspar och en vändmal. Vändmalen har jag haft i säkert åtta år nu, och kom hit av misstag. Åkte till djuraffären på jakt efter en ancistrus, men väl hemma upptäckte jag att det inte alls var det jag fått. Må bra verkar han iallafall göra, så stanna fick han.

Mellan akvarium två
som också är på 112 liter. Två par palettciklider bor tillsammans med ett gäng guldbarber och neontetror, och på botten simmar det runt sju stycken albino pansarmalar. Här finns också min fina albino ancistrus och en "vanlig" hona till honom.

Malawiakvariet
är på 240 liter och är det nyaste i samlingen, här bor det sju stycken golden (Labidochromis caeruleus) och lika många maingano (Pseudotropheus cyaneorhabdos). Ett par ancistrusmalar finns det också som verkar trivas och må bra tillsammans med de andra "grabbarna".

Stora akvariet är på 350 liter, och här bor det fyra scalarer, fyra bolivianska fjärilsciklider och två nyckelhålsciklider. Kongotetror har jag tio stycken av, och tre långsträckta pansarmalar terroriserar de andra fiskarna lite lagom mycket vid matning, glupskare fiskar har jag aldrig träffat på! Har också ett gäng ancistrusmalar i olika storlekar här i, hur många vet jag faktiskt inte. Lyckades räkna till tio stycken som kom fram vid fodring för några kvällar sen, men det skulle lika gärna kunna finnas tio till som höll sig mer i bakgrunden :rofl:

Jag är långt ifrån någon fiskexpert och läser på så mycket jag bara kan innan jag förändrar något, så min kombination av fiskar kanske inte är den bästa. Men så vitt mitt öga kan se verkar alla må bra och trivas, och så länge dem är nöjda är jag nöjd ;)

Det var ju jättelänge sedan jag skrev här!
Jag tror att sist vi skrev så var det när jag fått Bobby, en Golden Nugget-mal i födelsedagspresent. Då hade vi ett 120-liters.
Nu har vi ett 350-liters (nu när jag tänker på det tror jag att jag har skrivit om det förut här.. ) med en salig blandning fiskar i. Där i bor malarna Bobby, en randig svart/vit mal som jag inte vet vad det är för något men som heter Silvia, två ansictrus och en gibbiceps. Och en chokladmal som heter Bajskorv II, eftersom Bajskorv I hittades död med tarmarna utanför kroppen en morgon, tänk framfall typ. Det kan även finnas en lineolata kvar, det är dock osäkert.
Sen finns Kulan kvar, våran Black Ghost som bott hos oss i snart tre år. Han är runt 20 cm lång nu och delar stenröse med Silvia och Bobby.
Sedan har vi även fått en Gulsömsciklid av sambons moster. Han heter Knugen och är den finaste i akvariumet. Snäll är han också. Han är bundis med mosaikguramisarna. Knugen är helt fantastiskt blå, mycket finare än de som kommer på bild om man googlar.
Sen finns det även tre praktbotier och någon annan botia som jag inte vet vad de heter.. Vi har även två helt gigantiska svärdsliljor som tar upp mer eller mindre hela akvariumet, men som förser hela sambons akvarie-släkt med skott. Hur som helst ser det inte ut som det bor så många fiskar i karet, det är bara Knugen som syns vid en första anblick. Trots att vi har en rätt bra blandning på fiskar verkar alla trivas bra och när vi slänger i zucchini samsas alla om skivorna, förutom när Kulan kommer.

Eftersom jag blev trött på att det aldrig blev några fiskbarn i det karet har jag startat upp en guppy-farm i hallen. Fem guppys bor i ett 40-liters och jag väntar spänt på första kullen yngel! Ett tag funderade jag på att vara lite seriös med guppyna och hitta någon ovanlig färg/gren och få en egen stam, men ALLA guppys är ju så fina så det blev en salig blandning vanliga zoo-affärs-guppy.

När jag inhandlade guppys köpte sambon dvärg-gurami. Det gick dock inte att ha dem i det stora karet, för en av mosaikgurami-honorna spöade skiten ur dvärggurami-hanen. Så då har vi nu ett tredje kar i köket, ett 60-liters som jag inte vet vad vi ska göra med riktigt. Just nu bor där bara dvärggurami, och jag vill egentligen ha min köksbänk till att skiva grönsaker och så på... menmen. Jag får väl inse att vi snart har vuxit ur våran tvåa.. Vi har i stort sett ett akvarium och en klösmöbel till katten i varje rum, förutom på toan.

Nu kom jag på när jag skrev här sist förresten! Det var när sambon köpt silverhajmal-tjosanhejsanvaddenuhette.. De som ville ha saltvatten som stora, och som säljarna inte visste om..
De lämnade vi tillbaka till affären och köpte flying fox istället. Vilka jag glömde nämna i förra inlägget ;)

Jag har avslutat mitt akvarium, skänkt bort fiskarna och tänkte sälja akvariet. MEN, jag har haft massa tofsalger och vill få bort dem innan jag säljer. De sitter på ALLT, pump, doppvärmare, glaset... Hur får man bort dessa hemska tofsar?

Jag har avslutat mitt akvarium, skänkt bort fiskarna och tänkte sälja akvariet. MEN, jag har haft massa tofsalger och vill få bort dem innan jag säljer. De sitter på ALLT, pump, doppvärmare, glaset... Hur får man bort dessa hemska tofsar?
Mekaniskt, gnugga eller rakblad

Den här veckan kom helgen lite tidigt för mina fiskar, och det blev gurktorsdag istället för fredag. Inte för att de klagade ;)

p5070136-kopia_203820086_546dd7a39606ee19fa96d994.jpg
img_5359_-_kopia_51cfe637ddf2b35baa24dbae_546dd7a4e087c357e3eadfad.jpg

img_8412_-_kopia_546dd611ddf2b34cac6dc49f.jpg
img_8359_-_kopia_546dd6289606ee1aa026f240.jpg

img_8350_-_kopia_546dd6562a6b22a77d560a80.jpg
img_8349_-_kopia_546dd66c2a6b22a6671d8a82.jpg
img_8461_-_kopia_546dd5962a6b22a7323d3750.jpg
img_8454_-_kopia_546dd5bbe087c357e3eadf72.jpg

Idag hittade jag en av mina maingano tryckt mot insuget till pumpen. Var tvärsäker på att han var död och hämtade en hov för att fiska upp honom, men när jag kom nära simmade han snabbt iväg, för att sedan simma tillbaka och trycka sig mot det igen. Jag förstod ingenting, förrän jag såg att en annan blåing befann sig på insidan av innerfiltret :eek: Det är ett juwel innerfiler standard, Bioflow 3.0

Han befann sig i utrymmet ovanför filter"kuddarna", men när jag skulle rädda honom simmade han snabbt ner i något hål, ner under själva pumpen och försvann. Istället kikade det fram en nyfiken golden ur hålet :arghh:

Hur de lyckats ta sig in har jag ingen aning om, och ännu mindre hur jag ska lyckas få ut dem. Någon som varit med om något liknande eller har något strålande förslag på vad jag ska ta mig till? :nailbiting:

Här passar vi in, har en fisktokig sambo så här hemma har vi nu 4 kar igång. Ett med smått och gott i, tetror, gurami, angola barber, rasboror, minnow, corydoras och ancistrus, vanliga och röda. Ancistrus föder vi upp och säljer ynglen när de blivit tillräckligt stor.
Sen har vi två avelskar för L046, L260 och L134, våra stoltheter riktigt fina fiskar även fast men inte alltid ser dom så mycket.
Sista och minsta karet är ett yngel kar, fullt med ancistrus på tillväxt innan de flyttar till återförsäljaren.

Det är mest sambon som pysslar med karen och alla vattenbyten osv medans jag mest studerar beteende och njuter av alla fina fiskar.

Gud, jag börjar nog platsa här... Jag har blivit tokig i akvarium. Har ett stort åbäke, 2 meter brett, till sköldpaddan. Där flyttade för en tid sedan in guppysar (missbildade, inavlade) som kastades på mig. Sköldpaddan är inte ett dugg intresserad av dem. Den ena klarade inte miljöombytet men den andra är kvar. Tillkom efter det siamesiska algätare och fler guppysar som inte heller är ett dugg intressant för paddan, tydligen :o härligt med lite liv i baljan! Dock håller jag mig till små och snabba i det akvariet ifall att.

Ska silicona om sköldpaddans gamla akvarium på ~100 liter och odla växter till det stora akvariet. Kan hända att det får flytta dit lite fisk också när det är igång. Har en liten dröm om ett till jätteakvarium med färgglada, större fiskar. Kanske ciklider eller liknande. Det vet dock inte sambon om än som fick lättare spel när jag la fram att jag ska starta upp ett akvarium till. Man måste ju ha ett på övervåningen med! :idea:

@deathslyna klart ni ska ha ett kar till!

Här har vi börjat få platsbrist för alla akvarium, skulle behöva ett till snart men vet inte riktigt vart det ska få plats, sen vill nog bebisen som kommer i februari ha ett eget kar när det är dax för eget rum :angel::D

@deathslyna klart ni ska ha ett kar till!

Här har vi börjat få platsbrist för alla akvarium, skulle behöva ett till snart men vet inte riktigt vart det ska få plats, sen vill nog bebisen som kommer i februari ha ett eget kar när det är dax för eget rum :angel::D
Haha, vet du, när du säger det, sambon har ett kontor (ehm.. Lekrum kallar jag det) där han har målat svart på väggarna. Ett 150-200cm akvarium med nämnda stora färgglada fiskar skulle ju passa väldigt bra där så han får lite ljus och färg. Undrar vad som åker ut först, jag eller akvariet? XD

Jag hade aldrig någon tanke alls på att jag skulle ha ett akvarium men så snubblade jag in på den här tråden ... :o Nu tittar jag på fiskarna varje gång jag är i djurbutiken och känner ett lätt sug. Senast idag tänkte jag att det skulle ju vara bra katt-TV :angel:

Jag hade aldrig någon tanke alls på att jag skulle ha ett akvarium men så snubblade jag in på den här tråden ... :o Nu tittar jag på fiskarna varje gång jag är i djurbutiken och känner ett lätt sug. Senast idag tänkte jag att det skulle ju vara bra katt-TV :angel:
Klart att du ska ha akvarium! :)

På tal om titta på fiskar: grannen har lovat att hjälpa mig att silikona om lilla akvariet på ca 100 liter. Formen är rektangulär så det är alltså en del yta att simma från vägg till vägg. När vi är färdiga med det och det fått stå till sig så vill jag ju, som jag skrivit, odla växter i första hand men visst tusan måste jag väl ha firrar också! Men vilka firrar ska jag ha? En mal har jag en tanke om kan vara en idé. Någon trevlig som inte lider av den lilla ytan? Och fiskarna då. Jag önskar mycket färg. Eller, inte mycket. Massor färg. Är så sugen på att komma igång med det så jag tänker mig att jag fönstershoppar lite tills man kan börja sätta in fiskar där ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 775
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 942
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 961
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar