Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller Sturisoma festivum på ljuslila grus. :-)
Små algätande flygplan!! Vilka läckerbitar! Och sätter sin rom på rutan?! Såna små exhibitionister...

Är de någorlunda lättskötta eller går de en säker död till mötes om de säljs till amatörer?

Nästan två dm långa också... Låter som det inte blir minsta sortens akvarium om jag ska ha såna snyggingar. *börjar samla mynt*

Finns det djuplila sand?

Äh du får ju kompisrabatt. Såna malar kan du ha, de är inte värre än andra. Djuplila grus går också att ordna, check!

Jag kommer inte att besöka er förrän minst ett rum är packat och klart - det får bli belöningar helt enkelt. Ett besök per rum... :)
Tillträde till nya lägenheten är 2:a mars så jag har några veckor på mig att packa iaf, och kolla in lämpligt akvarium, och fiskar, och få till nån slags plan över deras inträde i mitt liv och hem. Men den malen... Ett lagom antal såna vill jag och missarna ha (utan att ens våga fråga pris). Så får vi välja övriga invånare för att matcha. :)

Efter att ha porrsurfat osunt mycket om akvarier senaste tiden så har jag ett par frågor till.

Vi utgår från att jag skaffar ett akvarium på ca 130*50*50, med nån dm i spelrum på alla måtten. Jag kommer vilja ha typ ph-neutralt, 25 grader, tre stim simmare om minst 12-15 i varje team (furcatus, nån tetra, nån barb), tre stim bottenkillar (Corydoras, amano-räkor, färgglada räkor) samt piskstjärtsmal.

1. Bakgrundsfilter - alltså pump och filtermattor i stora sjok bakom t ex en btn-slim bakgrund (eller sönder klippta i små bitar bakom en hel bakgrund) - är det lämpligt för en rookies första akvarie?
Jag tycker det ser enklare ut än många andra filter-varianter, men jag vet ju inte om jag missar nåt viktigt?

2. Om ja, är en fet pump bäst eller är två mindre ok också? Att typ göra två hörnfilter (men se till att utflödena ligger i samma riktning så inte det blir vågbrytning mitt i karet)?

3. Om den enda stora pumpen pajar - hur lång tid har man på sig att få dit en ny innan invånarna tar skada?

4. Är det smart att ganska omgående skaffa ett litet akvarie till att ha som karantän (och kanske även nödlösning ifall sort 1 börjar äta upp sort 2)? Typ två 40-liters?

5. Går det att ha en ensam piskstjärtsmal eller bör man ha två, tre, fem, eller fler?

Bonus. Alla stim-simmarna jag kikar på är rätt små, 3-8 cm tror jag. Skulle det rymmas nåt par av nån större art framöver? Vilka arter skulle isåfall lämpa sig, och inte käka upp de mindre killarna för mig? Eller borde jag skippa 3 cm-killarna och gå på 5-10 cm istället?

Du har fått jättebra svar redan, @ullo men jag tänkte bara säga att vi faktiskt har råkat ut för att katten satte en klo i fogen på vårat gamla 110-liters. Det var ett äldre juwel-akvarium och det blev ett hål i fogen. Det pissade inte ut vatten, med det var en droppe där hela tiden och det blev ju lite vatten på bordet det stod på innan vi fick tag på ett nytt kar. Så din tanke är ju inte dum, men jag tror att det krävs rätt mycket otur för att det ska hända. Och dessutom var det ett äldre akvarium, på vårat nya juwel ser jag ingen möjlighet till att det ska kunna hända då det är ihopsatt på annat vis.

Sen kan jag iaf svara på fråga 4. iaf - man kan aldrig ha för många akvarium. Vi har fyra st men bara ett igång för tillfället. Det kan alltid vara bra att ha ett extra om något händer, en fisk blir sjuk eller skadad eller om du får bebisfiskar som du vill behålla :)

Jag kan ingenting om filter osv, men vi är nöjda med pumpen och filtret som följer med till juwelakvariumen. Det finns även bakgrunder att köpa som passar, så våran pump är inbyggd i bakgrunden (även om den står ut som en stor fyrkant och det finns ju ingen som inte fattar att pumpen är där bakom)

Lycka till :)

Svar nedan:

1. Bakgrundsfilter - alltså pump och filtermattor i stora sjok bakom t ex en btn-slim bakgrund (eller sönder klippta i små bitar bakom en hel bakgrund) - är det lämpligt för en rookies första akvarie?
Jag tycker det ser enklare ut än många andra filter-varianter, men jag vet ju inte om jag missar nåt viktigt?

Just slimline tycker inte jag blir så bra att ha filter bakom hela, de är gjorda för att sitta mot bakväggen i akvariet. m du ska ha slimline, bygg som en spilta i ena eller båda hörnen och sätt filtermatta som en dörr ut i akvariet. Annars, använd en hel klassisk BTN-bakgrund och fyll den med filtermaterial.

2. Om ja, är en fet pump bäst eller är två mindre ok också? Att typ göra två hörnfilter (men se till att utflödena ligger i samma riktning så inte det blir vågbrytning mitt i karet)?

Två mindre är ju bra om en skulle gå sönder. Det gör heller inget om det blir vågbrytning i akvariet, snarare bättre.

3. Om den enda stora pumpen pajar - hur lång tid har man på sig att få dit en ny innan invånarna tar skada?

Det beror helt på hur belastat akvariet är. Hur mycket som stjäl syre från fiskarna. Allt som bryts ned använder det befintliga syret, så ett akvarium med massa grunk på botten, fulla filter och döende växter kan få syrebrist på några timmar. Orkar man inte köpa så mycket fisk, (som jag hemma) kan man ha en trasig pump flera veckor utan att märka det, (alternativt märka det men inte orka bry sig.)

4. Är det smart att ganska omgående skaffa ett litet akvarie till att ha som karantän (och kanske även nödlösning ifall sort 1 börjar äta upp sort 2)? Typ två 40-liters?

Absolut. Jättesmart om du har lust och möjlighet.

5. Går det att ha en ensam piskstjärtsmal eller bör man ha två, tre, fem, eller fler?

Går att ha ensam, snyggare i grupp. :-)

Bonus. Alla stim-simmarna jag kikar på är rätt små, 3-8 cm tror jag. Skulle det rymmas nåt par av nån större art framöver? Vilka arter skulle isåfall lämpa sig, och inte käka upp de mindre killarna för mig? Eller borde jag skippa 3 cm-killarna och gå på 5-10 cm istället?

Mindre fiskar tycker jag generellt är snyggare och lättare att fungera än att blanda en massa 10-cmsfiskar.
Lite större fiskar som passar bra med de du nämnt är mindre guramis som tex honungsgurami och chokladgurami eller dvärgciklider.

Så hel bakgrund är bättre och enklare för filterplanen. Check! Då prioriterar jag upp djupare akvarium också! De bakgrunder jag gillar ser rätt buffliga ut och jag vill ju ha stor fiskvolym i karet. Blir nog att bygga min egen bänk då jag vill ha 60 djupt med skåp under.

Själva fiskvalet får värka fram helt enkelt. Nån variant av pseudomugil och sturisoma festivum känns spikat iaf.

Men pilotfisk bör nån tetra vara antar jag. De är ju tåligare om jag inte fattat helt fel.

Vattenmängden är dock den samma i karet vare sig du har bakgrund eller inte, eftersom det är vatten bakom den också.
Jag är inte mycket för det där med testfisk. Om vissa arter är tåligare eller inte hänger ju ihop med vilket fel man tänker (medvetet eller omedvetet) utsätta dem för. Nitrit är livsfarligt för alla fiskar, så där finns det ingen större tålighet hos vissa arter. Syrebrist tex kan en mal vara bättre lämpad för då den tarmandas, än en snabbsimmande spolformad stimfisk som bara litar till gälarna. Gör man rätt och tar det lugnt kan man börja med i stort sett vilken fisk som helst förutom vissa arter som bara äter små djur som lever i akvariet, (gäller mest för saltvatten) där måste man vänta med just dem.

Vattenvolym ja. Men firrarna vill jag inte ha simmandes där! (Även om jag läst en del intressanta trådar på andra forum om misslyckade bakside-isättningar där försvunna fiskar visade sig både frodas och skelettas bakom bakgrunden.)

Algätare kanske inte ska i först iaf. :)
Ska försöka smita förbi ditt jobb i em.

Hoppar in och lånar ett hörn jag också :) Planerar för akvarie, landar troligtvis på 54-60 liter om jag inte skulle hitta större till bra pris. Undrar över invånare - neontetror, kakaduaciklider och räkor (körsbär eller crystal red), är det en mix som fungerar?

Hoppar in och lånar ett hörn jag också :) Planerar för akvarie, landar troligtvis på 54-60 liter om jag inte skulle hitta större till bra pris. Undrar över invånare - neontetror, kakaduaciklider och räkor (körsbär eller crystal red), är det en mix som fungerar?

Min erfarenhet är att ciklider och räkor sällan är en bra kombination. Nu har jag ingen koll på just den ciklid du är sugen på, men de varianter vi haft har gärna ätit räkor. Speciellt de små kördbärsräkorna, amanoräkorna har klarat sig bättre.

Min erfarenhet är att ciklider och räkor sällan är en bra kombination. Nu har jag ingen koll på just den ciklid du är sugen på, men de varianter vi haft har gärna ätit räkor. Speciellt de små kördbärsräkorna, amanoräkorna har klarat sig bättre.
Tack! Får nog hoppa över cikliderna tillsvidare då :)

Var och kände på akvarier igår, med avseende på katterna och deras förkärlek till att ha all inredning som en del i hinderbanan.

Akvastabil, det var den enda som kändes stadigt nog på toppen för mina racerkissar. Det begränsar ju beslutsångesten en hel del! :up:

Hoppar in och drar iväg en bildbomb!
Skaffat en karl till arga ancistrushonan Alma, men han är bara bebis än så Alma tycker förstås han är ett vidrigt litet kryp bara, jag tycker han är rätt söt:
0001ancistrushane_zps9wcenf2u.jpg

De bor i 375 liters karet med 14 dretungar till guldfiskyngel:
003gfyngel_zpsykaqk7oy.jpg

0001gfyng_zpsbcefdunl.jpg

Det blev bara ett yngel, Hönapöna, som fick behålla den gröna färgen, alla andra skiftade över till olika nyanser av gul/orange/röd... fy!!!

0001houmlnapoumlna_zpsjtoumfmf.jpg

Hönapöna blir nog lika fin som mamma Kizame i alla fall:

0001kizame_zpsrtld9gmo.jpg

Lyckades fånga på kort av hur taggiga mina småmalar är egentligen, syns inte annars tycker jag.
Detta är Sammy:
001saammy_zpsrnek6nrv.jpg

001sammy_zpshmbuskht.jpg

Joline:
002joline_zps0yyis222.jpg

002joooline_zpsejqaiwsy.jpg

002jooline_zpsmm1gjak4.jpg

Hoppar in och drar iväg en bildbomb!
Skaffat en karl till arga ancistrushonan Alma, men han är bara bebis än så Alma tycker förstås han är ett vidrigt litet kryp bara, jag tycker han är rätt söt:
0001ancistrushane_zps9wcenf2u.jpg

De bor i 375 liters karet med 14 dretungar till guldfiskyngel:
003gfyngel_zpsykaqk7oy.jpg

0001gfyng_zpsbcefdunl.jpg

Det blev bara ett yngel, Hönapöna, som fick behålla den gröna färgen, alla andra skiftade över till olika nyanser av gul/orange/röd... fy!!!

0001houmlnapoumlna_zpsjtoumfmf.jpg

Hönapöna blir nog lika fin som mamma Kizame i alla fall:

0001kizame_zpsrtld9gmo.jpg

Lyckades fånga på kort av hur taggiga mina småmalar är egentligen, syns inte annars tycker jag.
Detta är Sammy:
001saammy_zpsrnek6nrv.jpg

001sammy_zpshmbuskht.jpg

Joline:
002joline_zps0yyis222.jpg

002joooline_zpsejqaiwsy.jpg

002jooline_zpsmm1gjak4.jpg
Inte konstigt att de fastnar i håven när man ska fiska upp dem. För de som inte vet redan så om de fastnar så ställ bara ner håven i påsen/hinken/akvariet igen så fäller de snart ihop taggarna och släpper loss sig själva från nätet. :)

glasmalar11matning_zpslwu2lr90.jpg

Jösses vad jag undrade först vad det för mat du gav dem, såg ut som mjölke vid ett hastigt påseende! :laugh:

Någon här inne som vet vad som är på gång med våran svärdsplanta? (eller vad de nu heter?)
Det är inte ett skott för de kommer ju utmed botten, jag tror tom att den som beter sig konstigt är ett skott från den bakom från början. Alltså det är ju som ett skott fast det är ju bara en pinne med några små blad på som sträcker sig upp över ytan och som växer som bara den.. @Scandi du är ju duktig på det här med akvarium, någon idé?

Rätt crappy bilder men det är mobilkamera.. ser ni "pinnen" som växer från plantan längst fram mot glaset?

20150305_215412_54f8c5b89606ee486633824a.jpg

Såhär ser det ut uppifrån
20150305_215431_54f8c5c9ddf2b367763bb5df.jpg

Alltså jag fattar inte varför jag tog bilderna på högkant men nu är det gjort iaf.. märkte hur mycket den hade växt när jag skulle mata fiskarna ikväll. Den var inte så lång sist jag gjorde det!

Bjuder på lite bilder på några som bor i akvariumet också :) Tyvärr också på högkant.

20150305_215452_54f8c5a2ddf2b367a7ddf52f.jpg

Knugen. MIN fisk.

20150305_220037_54f8c5de9606ee49211a4be5.jpg

Gibbon. Också min mal :) Växer nästan lika fort som pinnen på plantan!

20150305_220112_54f8c64d9606ee4908eb4297.jpg

Matning på G. Stjärtfena på Tjockis, en regnbågshaj. Och så Gibbon och Knugen, i bakgrunden syns Kulan som en suddig svart plastbit. Och den på väg ur bild är en liten fjärilsciklid som inte var meningen att han skulle bo här hos oss men så blev det och han verkar trivas, trots allt.

20150305_220101_54f8c6042a6b224e26a56c6e.jpg

Knugen spottar mat och sand på Gibbon.

20150305_220055_54f8c5f12a6b224e3eb7d04d.jpg

Det går inte ta kort på Kulan alltså.. han är ju aldrig still! Den här var nog den som blev bäst och den är ju skitdålig. Till och med praktbotierna är ju suddiga.. alla har respekt för Kulan.

Hur som, någon som har någon idé på vad våran planta håller på med?

Tack @Gabbi Ovanför vattenytan? Det har jag aldrig sett förut.. vi har som sagt fått skott förut men då har de inte sett ut sådär. Då var det två pinnar som fick en planta var typ. Det här är ju en pinne som delar sig och delar sig och inte nån stans ser det ut som om det skulle gå att plocka några skott på den.
Kan de få olika sorters skott?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 775
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 944
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 961
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA