Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som har bra tips på hur man får bort alger?

Mitt akvarium har varit igång i två år ungefär och var helt algfritt fram tills i höstas och det verkar vara två olika typer. Dels ljusgröna små prickar som sitter som berget på glaset, jag brukar försöka skrapa bort dom vid vattenbyte men dels så sitter dom jättehårt och dels kommer det nytt hela tiden...

Den andra typen har tagit över min BTN slim bakgrund och ser ut som typ korta tofsalger? Även dom sitter som berget och eftersom dom sitterpå bakgrunden som är ojämn är det svårt att skrapa/manuellt ta bort dom...

Jag bytte lysrör i höstas för jag tänkte det kunde påverka men ingen skillnad. Jag har massa växter som inte alls är påverkade, och algerna på bakgrunden är värst vid utblåset.

Tips? Diagnos? :) Kan fixa bilder imorgon om någon vill se.

Någon som har bra tips på hur man får bort alger?

Mitt akvarium har varit igång i två år ungefär och var helt algfritt fram tills i höstas och det verkar vara två olika typer. Dels ljusgröna små prickar som sitter som berget på glaset, jag brukar försöka skrapa bort dom vid vattenbyte men dels så sitter dom jättehårt och dels kommer det nytt hela tiden...

Den andra typen har tagit över min BTN slim bakgrund och ser ut som typ korta tofsalger? Även dom sitter som berget och eftersom dom sitterpå bakgrunden som är ojämn är det svårt att skrapa/manuellt ta bort dom...

Jag bytte lysrör i höstas för jag tänkte det kunde påverka men ingen skillnad. Jag har massa växter som inte alls är påverkade, och algerna på bakgrunden är värst vid utblåset.

Tips? Diagnos? :) Kan fixa bilder imorgon om någon vill se.

Tofsalgerna brukar va nästintill omöjligt att bli av med.
Hur har du lyset på? Vi har timer på våra akvarier och har lyset på runt 6h det har fått bukt på de alger vi har i vårat stora akvarium, plus att vi har en hel del algätare, vi har dock fortfarande tofsalger men betydligt mindre än vad vi haft. Våra kom med några nya växter.

Tofsalgerna brukar va nästintill omöjligt att bli av med.
Hur har du lyset på? Vi har timer på våra akvarier och har lyset på runt 6h det har fått bukt på de alger vi har i vårat stora akvarium, plus att vi har en hel del algätare, vi har dock fortfarande tofsalger men betydligt mindre än vad vi haft. Våra kom med några nya växter.
Det är på 12-21 ungefär så inte jättelänge tycker jag? Det jag tycker är lite skumt är att växterna är jättefina, det är bara alger på bakgrunden... Och som sagt värst vid utblåset, inte alls mycket på andra sidan.

Har läst hela tråden nu och beundrat alla vackra fiskar och akvarier. Och lärt mig saker :idea:
Har ev ett 75 liters på gång men kan ju inte låta bli att planera inredning och invånare redan :o

Kan några platys (hur många vill dom minst vara?), några räkor, en eller två malar av småväxt sort och neontetror eller Mollys trivas ihop?

Har införskaffat ett 110-liters som om planerna håller ska startas upp i mitten på maj. Tänkte ha ett stim neontetror, 3 kakaduaciklider, och så nån städare - funtar på ancistrus eller otocinclus macrospilus. Är det nånting som talar för/mot någon av städarna?

Undrar även över uppstart, jag vet ju att man ska börja med ett fåtal fiskar men varken kakaduor eller städarna känns som bra fiskar vid uppstart och neontetror är ju stimfiskar. Hur många är lämpligt att börja med, ska jag ha 2-3 neontetror eller kan jag stoppa i ett litet stim (antal?) direkt? Tänker att de ju är rätt små och kanske inte belastar jättemycket iaf? Mycket växter blir det förstås innan. Bakteriekultur fick jag höra är helt onödigt men det känns som att det kanske är lika bra att ha det innan ändå, tankar på det?

Förköpt mig på fx6;or, :o en extra till 720 liters karet, och en till 375 liters karet också.

Såhär ser 375 liters karet ut just nu:
375litersmaj_zpsxuzhilbw.jpg

Från sidan:
375frsidan_zpstoedjhry.jpg

Mata guldfiskungar:
03fishbaby_zpsjswjj1bq.jpg

Råkade få med mig en liten rödögd krake också hem när pengarna ändå höll på att flyga hejvilt höger och vänster.
Här är han i inkoppningshinken:
01lillen_zpswlnpphll.jpg

Här är han redo att hoppa i akvariet:
01royalpbaby_zpssrhbo2my.jpg

01royalgris_zpsv5pmhh2r.jpg

I sitt nya hem:
01royal2maj_zpsatbczrha.jpg

Minimal:
01royalbebis_zpsez404mxs.jpg

Följer tråden slaviskt då jag planerar att införskaffa ett akvarium igen inom förhoppningsvis en snar framtid, tills dess blir det till att planera och läsa på för att färska upp minnet (minnet är bra men kort) ^^

Corydoras julii till en nybörjare, vad säger ni som kan fiskar om det? Har sett att de har en hög svårighetsgrad enligt zoopet, men vad är det egentligen som ska vara så svårt med de? :confused:

Corydoras julii till en nybörjare, vad säger ni som kan fiskar om det? Har sett att de har en hög svårighetsgrad enligt zoopet, men vad är det egentligen som ska vara så svårt med de? :confused:

Jag har aldrig haft Corydoras julii, men när fiskar som gärna äter kommersiellt foder och inte är aggressiva mot andra fiskar anses svåra brukar det vara två olika saker: Känsliga för vattenkvalitén när det kommer till nitrat och liknande eller att de är svåra att odla. Ofta både och.
Vet dock ej om det gäller denna fisk.

Mitt nano har nu en ohygglig mängd räkyngel och ett gäng räkor i mixade storlekar/åldrar samt tio fiskar. Nio boraras brigittae och en rubintetra råkade det visst bli. Tyckte en såg skum ut vid inkoppningen men det tog nån vecka att hitta vad hen var för en udda fågel. De var alla rätt bleka första dygnen. :)

@Gabbi - borde hen kanske returneras och bytas mot en boraras istället? Deras beteende är inte direkt likvärdiga, så jag tror hen behöver "riktiga" kompisar att simma med. Eller, som hen vanligen gör, hänga stilla mitt i karet med. :D Boraraserna beter sig mer som ekorrar på speed och går inte att räkna (om nån dör hoppas jag på att få se liket - mina inräkningar ger nånstans mellan 7 och 12 boraras...). Tetran chillar mest och har koll på omgivningen istället. Personlig rackare.

https://instagram.com/p/2rLglPqEN9/

Min finaste gröna juvel bestämde sig för att byta färg... till ljusgul??! Nooooo:
01DUMKIZZAME_zpsinstteha.jpg

Det gröna bara försvinner mer och mer för varje dag, ser ut som jag kan kyssa mina viltfärgade guldfiskdrömmar GOOD BYE:
01DUMKIZME_zpsarbrisxw.jpg

Skriner bara äter och växer... alla andra ligger långt efter, goaste grisen:
01MATAGRIIS_zpsjcimfguf.jpg

01MATAGRISEN_zpsmsullqyl.jpg

Sammy gör sin vanliga "jag-vill-också-ha-mat-dans" med nosen tryckt mot rutan:
01TATTARSAMMY_zps4anuewod.jpg

Dags att sälja av helenasnäckorna... igen...
01HELENAAAA_zps4lzoboru.jpg

01HELENA_zps3b4jvpxm.jpg

Tetris har nu flyttat tillbaka till akvarielagret och istället har en ny liten blek brigittae flyttat in. Det blev förändring i akvariet direkt. Brigittae är nu mycket mer coola och framme och surfar runt på ett helt annat sätt. Räkorna är också mer framme. Tydligen var tetran ett läskigt rovdjur i deras ögon, fast han var lika liten som dem.

Att fånga in Tetris var inte lätt. Han såg håven och dök ner under rötterna! Ett tag funderade jag på att ta alla brigittae istället då de var i håven hela tiden.

Ska även försöka få till ett bättre fotoställe än instagram snart.

Efter mycket om och men med en strulande ramp och växter som Posten inte ville leverera - karet är färdigt för inflytt! Nåja, den höga växten längst fram till vänster ska jag nog flytta till motsatt hörn men iaf. Ska fylla på med lite flytväxter också, fick 3 små bonusar som jag tror är Salvinia auriculata med någon växt men jag ska köpa lite musselblommor så snart de finns i lager igen.
Här bor redan två sandsnäckor jag fick med första växterna, men imorrn svänger jag förbi djuraffären på vägen hem och köper ett par tre platys :)

11258084_406692492836258_2044833840_n.jpg

Fina akvarier ! Får köpa mer fisk till mitt då dom jag har dött så det är bara ett 20 tal kvar .Har 2 malar som städar så alla som ser akvariet är förskräkta hur rent det är !

dsc-8138.jpg

Lite skillnad mot tidigare bild :D Numera bebott av mina 3 platys samt en drös yngel (10 har jag fått det till), sandsnäckor, äpplen och en drös skräpsnäckor. Blir en ancistrus och förhoppningsvis en kampfisk i augusti men kan ju konstatera att jag har mer intresse för växterna än för fiskarna som det ser ut. Funtar på att skaffa ett nano till köket att främst ha växter i, får se hur det blir med det. Är det någon som har erfarenhet av Dennerles eller Zolux nanokar så tar jag gärna emot tips kring för- och nackdelar med respektive variant :)

Tack!
Ohja! Och igår flyttade dessa snyggingar in
10809502_912856135420435_835505155_n.jpg

Är speciellt förtjust i den gråa, med sin lilla "eld" på ryggfenan och blått skimmer på sidorna som bara syns i vissa vinklar. Kallar henne Katla, och nog ser hon ut att vara på tjocken redan. Hoppas att hon får smått i samma färg, jag ville ju egentligen ha färgglada fiskar men den här damen föll jag pladask för när jag såg henne :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 775
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 944
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 961
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar